“Planine” Petra Zoranića predstavljaju prvo hrvatsko umjetničko prozno djelo i jedan od najznačajnijih tekstova hrvatske renesansne književnosti. Napisano 1536. godine na hrvatskom jeziku s elementima čakavskog narječja djelo je koje svojim alegorijskim pristupom otvara vrata u svijet hrvatske književne baštine.
“Planine” su alegorijsko-pastoralni roman koji kroz putovanje glavnog lika Zorana planinama prikazuje ljubavnu bol preobraženu u domoljublje. Djelo se ističe bogatom simbolikom prirode složenom pripovjednom strukturom i dubokom vezom s narodnom tradicijom.
Ovo remek-djelo hrvatske književnosti i danas privlači pažnju svojim jedinstvenim spojem osobnog i kolektivnog iskustva gdje se isprepliću elementi antičke mitologije narodne predaje i renesansne poetike. Kroz stranice ovog djela čitatelj otkriva ne samo priču o neuzvraćenoj ljubavi već i snažnu poruku o vrijednosti materinskog jezika i kulturnog identiteta.
Uvod u lektiru
“Planine” predstavljaju prekretnicu u hrvatskoj književnosti kao prvo umjetničko prozno djelo napisano na hrvatskom jeziku. Ovo alegorijsko-pastoralno djelo donosi složenu pripovjednu strukturu isprepletenu mitološkim elementima.
Autor
Petar Zoranić rođen je 1508. godine u Zadru, gdje je proveo većinu života radeći kao gradski bilježnik. Potječe iz hrvatske plemićke obitelji Tetačić, a pseudonim Zoranić uzeo je prema djedu s majčine strane. Njegovo obrazovanje obuhvaćalo je klasične jezike, filozofiju i književnost, što se jasno očituje u njegovom stvaralaštvu. Zoranić je bio duboko zabrinut za sudbinu hrvatskog jezika i kulture pod mletačkom vlašću, što ga je potaknulo na pisanje djela na hrvatskom jeziku.
Žanr i književna vrsta
“Planine” pripadaju žanru alegorijsko-pastoralnog romana s elementima putopisa. Djelo kombinira nekoliko književnih vrsta:
- Pastoralni roman s prikazom idealiziranog pastirskog života
- Alegorijska proza koja koristi simbole za prikaz dubljih značenja
- Putopis koji prati glavnog junaka kroz geografske lokacije
- Ljubavna lirika utkana u prozni tekst
- Petrarkistička poezija s elementima narodne književnosti
- Okvirna priča o ljubavnoj boli
- Putovanje kroz planine
- Povratak i duhovna preobrazba
Mjesto i vrijeme

Roman “Planine” smješten je u slikovitim predjelima sjeverne Dalmacije, s početnom točkom u gradu Ninu odakle glavni lik Zoran kreće na svoje putovanje. Njegov put prostire se kroz raznolike krajolike Hrvatske – od velebitskih vrhova preko Paklenice do pitoresknih predjela Like i Dinare. Posebno značajno mjesto zauzima rijeka Krka, čije vode svjedoče Zoranovom putovanju kroz planinske masive.
Vremenski okvir romana obuhvaća sedam dana, precizno strukturiranih kroz 24 poglavlja. Putovanje započinje 20. rujna, premda godina nije točno određena. Zoranić je djelo napisao 1536. godine, u turbulentnom razdoblju hrvatske povijesti nakon Mohačke bitke 1526., no objavljeno je tek 1569. godine u Veneciji, nakon autorove smrti.
Kroz detaljne opise prirodnih ljepota i lokalnih običaja, Zoranić stvara živopisnu sliku hrvatskog krajobraza 16. stoljeća. Njegov itinerar uključuje:
Lokacije | Geografska područja |
---|---|
Planinski vrhovi | Velebit, Dinara |
Primorski kraj | Nin, Podgorje |
Riječni tokovi | Krka |
Prirodni parkovi | Paklenica |
Povijesne regije | Lika |
Svako mjesto u romanu nosi simboličko značenje, povezujući fizički prostor s duhovnom dimenzijom putovanja. Vremenska struktura od sedam dana dodatno naglašava alegorijsku prirodu djela, stvarajući paralelu s biblijskim motivom stvaranja svijeta.
Tema i ideja djela

“Planine” Petra Zoranića predstavljaju složeno književno djelo koje kroz alegorijsko putovanje istražuje osobnu i kolektivnu dimenziju ljudskog iskustva. Struktura djela gradi se oko središnje teme putovanja koja se isprepliće s brojnim sporednim temama i motivima.
Glavna tema
Središnja tema djela je putovanje glavnog lika Zorana kroz planine sjeverne Dalmacije. Putovanje započinje kao bijeg od nesretne ljubavi prema vili Zorani, no prerasta u alegorijsko putovanje duhovne preobrazbe. Kroz sedmodnevno planinarenje, protagonist prolazi kroz fizičku i duhovnu transformaciju, suočavajući se s vlastitim emocijama i pronalazeći utjehu u ljepotama zavičaja. Putovanje predstavlja most između osobnog iskustva ljubavne boli i šireg značenja domoljublja.
Sporedne teme
Djelo obuhvaća bogat spektar sporednih tema koje se organski nadovezuju na glavnu pripovjednu liniju:
- Mitološke priče o postanku lokaliteta i prirodnih pojava
- Narodne predaje i običaji dalmatinskog kraja
- Pastoralni život i ljubavne zgode pastira
- Kritika talijanizacije hrvatske kulture
- Odnos prema hrvatskom jeziku i književnosti
- Prirodne pojave poput bure i njihova simbolika
Ideja djela
Temeljna ideja “Planina” leži u transformaciji osobne patnje u univerzalno iskustvo. Zoranić kroz putovanje pokazuje kako se individualna bol može preobraziti u konstruktivnu snagu koja jača nacionalni identitet i ljubav prema domovini. Autor naglašava važnost očuvanja hrvatskog jezika i kulture, koristeći alegoriju putovanja kao sredstvo za izražavanje dubljih društvenih i kulturnih poruka.
Motivi i simboli povezani s temom
- Planine simboliziraju duhovnu vertikalu i put prema unutarnjem pročišćenju
- Vila Zorana predstavlja idealiziranu ljubav i domovinu
- Pastiri utjelovljuju narodnu mudrost i tradiciju
- Prirodne pojave (bura, rijeke, jezera) nose alegorijsko značenje
- Sedam dana putovanja povezuje se s biblijskim motivom stvaranja svijeta
- Metamorfoze likova simboliziraju duhovnu transformaciju
Kompozicija djela

“Planine” imaju složenu kompozicijsku strukturu koja kombinira elemente proze i poezije kroz alegorijsko-pastoralni žanr. Djelo se sastoji od 24 poglavlja raspoređenih u sedam dana putovanja.
Uvod
Zoranovićev roman započinje posvetom ninskom kanoniku Mateju Matijeviću, nakon čega slijedi autobiografski prolog. U njemu autor objašnjava razloge pisanja djela na hrvatskom jeziku te iznosi svoje domoljubne težnje. Glavni lik Zoran predstavlja se kao mladić koji pati zbog neuzvraćene ljubavi prema vili Zorani.
Zaplet
Radnja se razvija kroz Zoranovo putovanje koje kreće iz Nina prema velebitskim planinama. Na tom putu susreće vilu Milost koja postaje njegova voditeljica kroz alegorijski svijet planina. Kroz susrete s pastirima i vilama, Zoran sluša njihove pjesme i priče o nesretnim ljubavima koje se pretvaraju u različite prirodne pojave.
Vrhunac
Kulminacija djela događa se u Perivoju od Slave, gdje Zoran susreće hrvatske povijesne ličnosti i pjesnike. Tu mu vila Hrvatica otkriva važnost pisanja na materinskom jeziku. Simbolički vrhunac predstavlja trenutak kada Zoran shvaća da njegova osobna ljubavna bol prerasta u ljubav prema domovini.
Rasplet
Nakon duhovne preobrazbe u Perivoju od Slave, Zoran nastavlja putovanje s novim spoznajama. Susreće vilu Dinaru koja mu pokazuje ljepote hrvatskih krajeva. Kroz alegorijske prizore i susrete s različitim likovima, glavni junak postupno prevladava svoju ljubavnu bol.
Zaključak
Kompozicijski završetak djela donosi Zoranov povratak u Nine, gdje protagonist doživljava konačno duhovno pročišćenje. Struktura romana zaokružuje se povratkom na početnu točku putovanja, ali s bitnom razlikom – Zoran se vraća kao preobražen čovjek koji je svoju osobnu patnju pretvorio u umjetničko stvaralaštvo.
Kratki sadržaj

“Planine” prate sedmodnevno putovanje glavnog lika Zorana kroz predjele sjeverne Dalmacije. Roman započinje u Ninu, gdje Zoran, mučen nesretnom ljubavlju prema djevojci Dejaniri, susreće vilu Zoricu. Vila mu savjetuje putovanje kroz planine kao lijek za ljubavne jade.
Tijekom putovanja Zoran susreće različite vile i pastire koji mu prepričavaju lokalne legende i mitološke priče. Vila Milost postaje njegova voditeljica kroz alegorijski svijet planina, pomažući mu u duhovnoj transformaciji. Kroz susrete s drugim likovima i promatranje prirodnih ljepota, Zoranova osobna patnja postupno se pretvara u dublje razumijevanje i ljubav prema domovini.
Ključni trenutak romana odvija se u Perivoju od Slave, gdje Zoran susreće značajne hrvatske povijesne ličnosti i pjesnike. Tu mu vila Hrvatica otkriva važnost pisanja na materinskom jeziku, čime osobna ljubavna priča prerasta u alegoriju o ljubavi prema domovini i hrvatskom jeziku.
Struktura romana | |
---|---|
Broj poglavlja | 24 |
Trajanje radnje | 7 dana |
Početak putovanja | 20. rujna |
Godina nastanka | 1536. |
Godina objave | 1569. |
Putovanje završava Zoranovim povratkom u Nine, gdje doživljava konačno duhovno pročišćenje. Njegova početna ljubavna bol transformira se u stvaralačku energiju i domoljublje, čime “Planine” nadilaze okvire jednostavne ljubavne priče.
Redoslijed događaja

Roman prati putovanje glavnog lika kroz četiri ključne etape. Na početku putovanja Zoran, slomljena srca zbog nesretne ljubavi prema djevojci Jagi, donosi odluku o bijegu u planine. Njegova unutarnja borba s ljubavnim jadima pokreće čitavu radnju.
Prva značajna prekretnica događa se kod izvora Vodica gdje Zoran susreće vilu Zoricu. Vila mu otkriva ljekovitu biljku kao rješenje njegovih ljubavnih muka te ga usmjerava prema planinama. Ovaj susret označava početak njegove duhovne transformacije.
Putovanje se nastavlja kroz dramatični susret s vilom Milost na zlatnoj jabuci. Vila preuzima ulogu vodiča te prenosi Zorana preko mora u Podgorje. Nakon susreta s opasnom zvijeri, vila ga spašava te ga vodi sigurnijim putevima. Kod Vražjih vrata u Paklenici, vila mu pripovijeda legendu o mladoj djevojci Buri.
Završna etapa putovanja obilježena je trodnevnim druženjem s pastirima. Od njih Zoran saznaje priču o nastanku Velebita koja dodatno produbljuje njegovo razumijevanje krajolika kroz koji putuje. Nakon toga kreće prema istoku, nastavljajući svoje alegorijsko putovanje.
Svaka etapa putovanja donosi nove susrete s mitološkim bićima ili stvarnim ljudima koji pomažu Zoranu u njegovoj preobrazbi. Kroz ove susrete isprepliću se elementi narodne tradicije te alegorijski prikazi duhovnog sazrijevanja glavnog lika.
Analiza likova

“Planine” obiluju kompleksnim likovima koji nose višestruka simbolička značenja te kroz njihove interakcije i transformacije pratimo razvoj glavne pripovjedne linije.
Glavni likovi
Zoran dominira narativom kao protagonist čija unutarnja preobrazba pokreće radnju romana. Obrazovan mladić iz Nina napušta rodni kraj zbog neuzvraćene ljubavi prema Dejaniri te kroz putovanje planinama otkriva dublje značenje života i ljubavi prema domovini. Vila Milost, njegova mudra voditeljica kroz planinske predjele, utjelovljuje duhovnu snagu i moralnu vertikalu djela. Dejanira, iako fizički odsutna kroz većinu romana, predstavlja katalizator Zoranovog putovanja – njena hladnoća prema njegovim osjećajima pokreće čitavu pripovjednu strukturu.
Sporedni likovi
Sekundarni likovi obogaćuju narativno tkivo romana svojim jedinstvenim ulogama i simboličkim značenjima. Vila Zorica prva usmjerava Zorana prema planinama te mu otkriva ljekovitu biljku kao rješenje ljubavnih jada. Pastiri koje Zoran susreće tijekom putovanja prenose narodne predaje i mitološke priče, povezujući tako individualno iskustvo s kolektivnom memorijom. Vila Hrvatica pojavljuje se kao personifikacija domovine te Zoranu otkriva važnost pisanja na materinskom jeziku.
Odnosi između likova
Interakcije među likovima grade složenu mrežu alegorijskih značenja. Odnos Zorana i vile Milost predstavlja klasičnu vezu učenika i učiteljice, gdje kroz dijalog i poduke glavni lik sazrijeva duhovno i intelektualno. Zoranov odnos prema Dejaniri transformira se iz početne ljubavne boli u katarzično iskustvo koje ga vodi prema višim ciljevima. Susreti s pastirima i vilama stvaraju mozaik odnosa koji simboliziraju povezanost pojedinca s prirodom, tradicijom i nacionalnim identitetom.
Stil i jezik djela
Zoranićeve “Planine” napisane su na narodnom hrvatskom jeziku, što predstavlja značajan odmak od tadašnje dominacije latinskog i talijanskog jezika. Djelo se ističe svojom jedinstvenom kombinacijom proze i stiha koja stvara bogat književni izričaj karakterističan za renesansnu književnost.
Stilske figure i izražajna sredstva
U romanu dominiraju složene stilske figure koje grade alegorijski svijet djela. Metafore prožimaju opise prirode gdje planinski vrhovi simboliziraju duhovnu vertikalu a rijeke tok života. Personifikacija prirodnih pojava daje posebnu živost tekstu – planine “govore” protagonist “razgovara” s vilama. Zoranić majstorski koristi usporedbe za dočaravanje idilične prirode, povezujući stvarne krajolike s mitološkim svijetom. Alegorije se protežu kroz cijelo djelo, pretvarajući fizičko putovanje u duhovnu potragu.
Narativne tehnike
Zoranić gradi priču kroz višeslojnu narativnu strukturu. Glavni narativni tok prati Zoranovo putovanje dok se unutar njega isprepliću umetnute priče pastira vili. Autor koristi tehniku priče u priči stvarajući složenu mrežu značenja. Izmjenjivanje proze i stiha dodatno dinamizira naraciju. Retrospektivno pripovijedanje javlja se u ključnim trenucima kada likovi prepričavaju događaje iz prošlosti što produbljuje alegorijsku dimenziju djela.
Ton i atmosfera
Djelo održava specifičan melankolični ton koji proizlazi iz protagonistove početne ljubavne boli. Atmosfera varira od kontemplativnih opisa prirode do dramatičnih susreta s vilama. Pastoralni elementi stvaraju idiličnu atmosferu koja kontrastira s ozbiljnim temama domoljublja. Zoranić vješto gradi napetost kroz mistične susrete u planinama dok istovremeno održava lirsku atmosferu kroz poetske opise krajolika. Emotivni naboj raste kako se protagonist približava duhovnom prosvjetljenju.
Simbolika i motivi
“Planine” Petra Zoranića obiluju bogatom simbolikom koja alegorijski prenosi dublje značenje djela i autorove poruke čitatelju. Simboli i motivi čine okosnicu romana, gradeći složenu mrežu značenja koja povezuje osobnu priču s kolektivnim iskustvom.
Simboli u djelu
Središnji simbol djela su planine koje predstavljaju duhovnu vertikalu i put prema samospoznaji. Velebiti simboliziraju snagu hrvatske domovine dok rijeke poput Krke označavaju životnu energiju i kontinuitet naroda. Vila Hrvatica utjelovljuje brigu za hrvatski jezik i kulturu, upozoravajući na opasnost zanemarivanja materinskog jezika. Zlatne jabuke u rukama vila simboliziraju književno stvaralaštvo dok pastiri predstavljaju čuvare narodne tradicije i mudrosti. Perivoj od Slave funkcionira kao simbol književne baštine gdje se sastaju značajni hrvatski pjesnici i povijesne ličnosti.
Motivi
Dominantni motivi u djelu uključuju nesretnu ljubav prema Dejaniri koja pokreće radnju te domoljublje koje postupno zamjenjuje početnu ljubavnu bol. Putovanje kroz planine predstavlja motiv duhovnog pročišćenja dok susreti s vilama i pastirima uvode motive narodnih predaja i usmene književnosti. Priroda se pojavljuje kao stalni motiv kroz opise planinskih vrhova, rijeka i šuma. Motiv jezika posebno je naglašen kroz brigu za hrvatski jezik pred naletom talijanizacije.
Alegorija i metafora
Alegorijsko značenje prožima cijelo djelo kroz preobrazbu glavnog lika iz nesretno zaljubljenog mladića u zrelog domoljuba. Planinarenje simbolizira duhovni rast dok različiti likovi predstavljaju alegorijske figure – vila Milost kao vodič kroz moralne vrijednosti, vila Hrvatica kao personifikacija domovine. Metaforički prikazi prirode dodatno produbljuju alegorijsku dimenziju, posebno kroz opise planinskih vrhova kao duhovnih visina te rijeka kao životne snage naroda. Perivoj od Slave metaforički predstavlja prostor književnog stvaralaštva i kulturnog pamćenja.
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Roman “Planine” nastao je 1536. godine u turbulentnom razdoblju hrvatske povijesti. Nakon Mohačke bitke 1526. godine, Hrvatska se našla pod snažnim pritiskom osmanskih osvajanja koja su rezultirala gubitkom značajnih teritorija.
U društvenom pogledu, djelo odražava klasnu podjelu renesansnog doba. Petar Zoranić, kao pripadnik plemićkog staleža, iskoristio je svoju privilegiranu poziciju za stvaranje književnog djela koje je povezalo elitnu i pučku kulturu. Njegovo plemićko podrijetlo omogućilo mu je pristup obrazovanju potrebnom za stvaranje kompleksnog književnog djela.
Kulturni kontekst “Planina” obilježen je snažnim utjecajem talijanskog humanizma. Taj utjecaj očituje se u:
- Korištenju pastoralnih motiva
- Povezivanju s antičkim uzorima
- Fokusiranju na narodni jezik
- Preuzimanju petrarkističkih elemenata
Zoranićevo inzistiranje na pisanju na hrvatskom jeziku predstavljalo je svjestan otpor dominaciji talijanske kulture u dalmatinskim gradovima. Njegova odluka da stvara na narodnom jeziku pokazuje rastući trend među hrvatskim renesansnim piscima koji su prepoznali važnost očuvanja vlastitog jezičnog i kulturnog identiteta.
Interpretacija i kritički osvrt
Roman “Planine” sadrži višestruke tematske slojeve koji se isprepliću kroz alegorijsku naraciju. Središnja tema domoljublja manifestira se kroz Zoranovo putovanje planinama, gdje svaki krajolik nosi simboličko značenje povezano s hrvatskom zemljom i kulturom.
Alegorijski elementi djela očituju se kroz prikaz prirodnih pojava i mitoloških bića. Planinski vrhovi simboliziraju duhovnu snagu naroda, rijeke predstavljaju životvornost hrvatske zemlje, a vile utjelovljuju mudrost i zaštitničku ulogu prirode u hrvatskom krajoliku.
Zoranić koristi jedinstvenu književnu formu koja spaja:
- Prozne dijelove za narativni tok
- Stihove za lirske opise
- Narodne pjesme i predaje
Stilska figura | Primjena u djelu |
---|---|
Metafore | Prikaz duhovne preobrazbe |
Personifikacija | Oživljavanje prirode |
Usporedbe | Dočaravanje krajolika |
Književna tehnika kombiniranja različitih stilskih sredstava stvara bogat umjetnički izraz karakterističan za renesansno razdoblje. Autor vješto prepliće narodnu tradiciju s umjetničkom književnošću, koristeći hrvatski jezik kao medij za izražavanje složenih filozofskih i domoljubnih ideja.
Vlastiti dojam i refleksija
“Planine” ostavljaju dubok trag na čitatelja kroz višeslojnu alegorijsku strukturu koja se manifestira na nekoliko razina. Roman prvenstveno impresionira svojom inovativnom formom kao prvi hrvatski roman, kombinirajući prozu i stihove u jedinstvenu književnu cjelinu karakterističnu za renesansno razdoblje.
Putovanje glavnog lika Zorana kroz dalmatinske planine predstavlja mnogo više od fizičkog kretanja prostorom. Njegov sedmodnevni put simbolizira duboku unutarnju transformaciju, gdje početna neuzvraćena ljubav prema Dejaniri postaje katalizator za značajniju promjenu. Kroz susrete s vilama i pastirima, Zoran postupno otkriva nove dimenzije vlastite osobnosti.
Alegorijski elementi romana stvaraju bogatu mrežu značenja:
- Planine simboliziraju postojanost hrvatske zemlje
- Rijeke predstavljaju životnu snagu naroda
- Vile utjelovljuju mudrost prirode i zaštitu tradicije
Roman posebno impresionira svojom sposobnošću transformacije osobne patnje u univerzalno iskustvo. Zoran kroz putovanje ne pronalazi samo lijek za ljubavne jade već otkriva duboku povezanost s domovinom. Ova preobrazba od individualnog prema kolektivnom iskustvu čini djelo izuzetno relevantnim i danas.
Snaga djela leži u njegovoj sposobnosti da kroz alegorijski okvir progovara o fundamentalnim ljudskim iskustvima – ljubavi, patnji, samospoznaji i pripadnosti. Zoranićevo majstorsko isprepletanje osobnog i kolektivnog stvara književno djelo koje nadilazi svoje vrijeme i prostor.