Poezija predstavlja temelj hrvatske književnosti i važan dio obrazovnog sustava. Kroz lektiru učenici se upoznaju s najbogatijim pjesničkim djelima koja su oblikovala hrvatsku kulturu i jezik kroz stoljeća.
Poezija u lektiri obuhvaća pažljivo odabrana djela hrvatskih i svjetskih pjesnika koja razvijaju književno-umjetničku pismenost, kritičko razmišljanje i estetski doživljaj kod učenika. Od Matoševih soneta do Ujevićevih remek-djela, svako djelo nosi jedinstvenu umjetničku vrijednost i obrazovnu svrhu.
Od osnovne škole pa sve do mature poezija ostaje nezaobilazan dio nastavnog programa koji učenicima otvara vrata u svijet umjetničkog izražavanja. Bogat izbor pjesničkih djela u lektiri pomaže mladima razviti jezične kompetencije i bolje razumjeti književno-umjetničke tekstove.
Uvod u lektiru
Lektira predstavlja pažljivo odabrana književna djela koja učenici čitaju i analiziraju tijekom školovanja. Poezija kao dio lektire omogućava učenicima upoznavanje s različitim pjesničkim izrazima, stilskim figurama i umjetničkim vrednotama.
Autor
Svaki pjesnički tekst u lektiri dolazi s detaljnim podacima o autoru koji uključuju:
- Biografske podatke (godina rođenja i smrti)
- Književno razdoblje kojem pripada
- Najznačajnija djela
- Utjecaj na hrvatsku književnost
Poznavanje autora pomaže u razumijevanju konteksta nastanka pjesme te društvenih i povijesnih okolnosti koje su utjecale na pjesnički izričaj.
Žanr i književna vrsta
Poezija u lektiri obuhvaća različite žanrove i književne vrste:
Vrsta | Karakteristike | Primjeri |
---|---|---|
Lirika | Izražavanje osjećaja i doživljaja | Ljubavna, domoljubna, pejzažna |
Epika u stihu | Pripovjedni karakter | Ep, balada, romanca |
Dramski stih | Dijalozi u vezanom stihu | Dramski monolog, dijalog |
- Ritam i rima
- Dužina stiha
- Raspored strofa
- Stilske figure
- Tematsko-motivska razina
Mjesto i vrijeme

Poetski izričaj u hrvatskoj lektiri neraskidivo je povezan s prostornim i vremenskim odrednicama koje oblikuju značenje pjesničkih djela. Zbirka “Gdje priče rastu” Grigora Viteza ilustrira kako pjesnici stvaraju univerzalne prirodne ambijente koji nadilaze geografska ograničenja.
Prostorne odrednice:
- Pjesnički krajolici uključuju polja, šume i puteljke
- Prirodno okruženje postaje aktivni sudionik poetskog doživljaja
- Univerzalni ambijenti omogućuju čitateljima stvaranje osobnih vizualnih interpretacija
Vremenske odrednice:
- Ciklusi godišnjih doba određuju temporalni okvir pjesama
- Različiti trenutci dana stvaraju posebne atmosfere
- Pjesme poput “Lastavice” vezane su uz proljetno razdoblje
Vitezov pjesnički svijet gradi se kroz suptilno prožimanje prostora i vremena, gdje prirodni elementi postaju nositelji poetske poruke. Umjesto konkretnih geografskih lokacija, pjesnik stvara univerzalne prostore koji pozivaju čitatelje na osobno povezivanje s tekstom.
Vremenska dimenzija u poeziji manifestira se kroz prirodne cikluse, od jutarnjih svitanja do večernjih sutona, od proljetnog buđenja do zimskog mirovanja. Ovakav pristup omogućava čitateljima lakše povezivanje s poetskim svijetom, neovisno o njihovoj stvarnoj lokaciji ili trenutku čitanja.
Tema i ideja djela

Pjesnička djela predstavljaju složenu mrežu tema, ideja i simbola koji se međusobno isprepliću. Analiza tematskih elemenata otkriva dublje značenje i umjetničku vrijednost poezije.
Glavna tema
U središtu pjesme “Verujem” Desanke Maksimović nalazi se intimno promišljanje o životnim uvjerenjima i osobnim shvaćanjima svijeta. Pjesnikinja kroz stihove izražava svoja najdublja vjerovanja o ljudskoj prirodi, životnim ciklusima i snazi duha. Njezin lirski izričaj stvara univerzalnu sliku ljudskog iskustva kroz prizmu osobnih uvjerenja.
Sporedne teme
Pjesma razvija nekoliko značajnih sporednih tema:
- Cikličnost života: Naglašava kako svaki završetak donosi novi početak
- Prirodne pojave: Koristi simboliku duge nakon kiše kao metaforu životnih promjena
- Snovi i stvarnost: Istražuje granice između svjesnog i nesvjesnog kroz motiv antene
- Nada i optimizam: Promiče pozitivan pogled na životne izazove
Ideja djela
Središnja ideja djela temelji se na prihvaćanju životnih promjena kao neizbježnog i pozitivnog procesa. Pjesnikinja kroz stihove prenosi poruku o važnosti:
- Otvaranja prema novim iskustvima
- Stvaranja prostora za nove uspomene
- Prihvaćanja prirodnog tijeka života
Motivi i simboli povezani s temom
Pjesma koristi bogatu simboliku kroz sljedeće motive:
Motiv | Simboličko značenje |
---|---|
Duga | Nada nakon teškoća |
Antena | Sloboda misli i snova |
Kiša | Pročišćenje i obnova |
Kraj | Novi početak |
Ovi motivi stvaraju složenu mrežu značenja koja podupire glavnu temu i ideju djela, istovremeno obogaćujući pjesnički izričaj višeslojnim interpretacijama.
Kompozicija djela

Kompozicija pjesničkog djela čini temeljnu strukturu koja organizira sadržaj u smislenu cjelinu. Svako pjesničko djelo u lektiri prati karakterističnu strukturu s pet ključnih elemenata koji grade narativni tok.
Uvod
Uvodni dio pjesničkog djela postavlja temelje za daljnji razvoj radnje. U ovom dijelu pjesnik uvodi čitatelja u atmosferu djela predstavljanjem osnovnih motiva, likova ili situacija koje će se kasnije razvijati. Primjerice, u Matoševoj “Utjehi kose” uvod donosi opis pokojnice kroz motiv zlatne kose.
Zaplet
Zaplet predstavlja dio pjesme gdje se razvija glavni sukob ili napetost. U ovom dijelu pjesnik gradi složenije odnose između uvedenih motiva stvarajući dinamičnu strukturu koja privlači čitateljevu pažnju. Karakteriziraju ga postupno pojačavanje emocionalnog intenziteta teksta kroz nove motive ili promjene perspektive.
Vrhunac
Vrhunac označava točku najveće napetosti u pjesničkom djelu. To je trenutak kada glavni motiv doseže svoj najviši intenzitet kroz najsnažnije pjesničke slike ili emocije. U lirskoj poeziji vrhunac se često izražava kroz kulminaciju osjećaja ili ključnu metaforu koja nosi središnju poruku pjesme.
Rasplet
Rasplet donosi postupno razrješenje napetosti uvedene u zapletu. U ovom dijelu pjesnik objašnjava ili razrješava sukobe predstavljene ranije u tekstu. Rasplet često sadrži promjenu tona ili perspektive koja vodi prema smirenju pjesničkog izraza.
Zaključak
Zaključni dio zaokružuje pjesničko djelo spajanjem svih uvedenih motiva u konačnu misao. Kroz završne stihove pjesnik artikulira glavnu poruku djela ili nudi konačno razrješenje predstavljenih tema. Zaključak može biti izravan ili simboličan ovisno o pjesničkom stilu.
Kratki sadržaj

Poezija u obrazovnom sustavu Bosne i Hercegovine predstavlja višeslojni pristup razvoju učeničkih kompetencija. Kroz pomno odabrane pjesničke tekstove učenici razvijaju:
Čitalačke sposobnosti:
- Razumijevanje različitih književnih tradicija
- Interpretacija poezije iz bošnjačke književnosti
- Analiza djela hrvatske i srpske poezije
- Proučavanje južnoslavenske književnosti
- Upoznavanje s europskom i svjetskom poezijom
Kritičko razmišljanje:
- Prepoznavanje jezičnih stilova
- Analiza umjetničkih oblika
- Procjena sadržaja i namjere teksta
- Razumijevanje medijskih formi
Umjetnički doživljaj:
- Obogaćivanje osobnog iskustva
- Razvoj estetskog senzibiliteta
- Upoznavanje s različitim poetskim izrazima
- Razumijevanje kulturnog nasljeđa
Kroz ove elemente, poezija u bosanskohercegovačkom obrazovnom sustavu spaja tradicionalne vrijednosti s modernim pristupom književnosti. Učenici istovremeno razvijaju jezične kompetencije i analitičke sposobnosti, dok stječu dublje razumijevanje umjetničkog izraza.
Aspekt | Fokus razvoja |
---|---|
Čitalački | Razumijevanje i interpretacija |
Analitički | Kritičko promišljanje |
Umjetnički | Estetski doživljaj |
Redoslijed događaja

Redoslijed događaja u poeziji prati specifičnu strukturu koja omogućava umjetnički izraz kroz pažljivo organizirane elemente. Kompozicija pjesničkog djela temelji se na pet ključnih komponenti koje grade narativni tok:
Struktura pjesničkog djela:
Komponenta | Uloga |
---|---|
Uvod | Postavlja tematski okvir pjesme |
Zaplet | Razvija glavnu ideju ili sukob |
Vrhunac | Označava točku najveće napetosti |
Preokret | Donosi neočekivanu promjenu |
Rasplet | Razrješava središnji motiv |
Ritam i metrika stvaraju dodatnu dimenziju redoslijeda kroz:
- Slogovnu podjelu koja gradi zvučni obrazac
- Imaginativni ritam pjesnikova jezika
- Ponavljanje ključnih motiva
Specifičnosti narativnog toka:
- Pjesnički tekst ne prati uvijek linearnu strukturu
- Vremenski slijed može biti isprekidan ili cikličan
- Pojedini elementi mogu se preklapati ili ponavljati
Svaki element strukture nosi posebnu umjetničku vrijednost koja doprinosi cjelovitom doživljaju pjesme. Ritam i metrika dodatno naglašavaju emotivnu snagu pojedinih dijelova kroz promjene u tempu i intenzitetu izraza.
Elementi poput preokreta često se javljaju u ključnim trenucima pjesme, stvarajući dramatičnu napetost ili otkrivajući nove slojeve značenja. Ovakva organizacija omogućava čitatelju postupno otkrivanje pjesničke poruke kroz pažljivo strukturirane segmente teksta.
Analiza likova

Analiza likova u pjesmi “Plavi čuperak” Miroslava Antića otkriva slojevitu karakterizaciju kroz precizno odabrane detalje i poetske elemente. Pjesnik gradi likove kroz njihove postupke, misli i međusobne odnose, stvarajući živopisnu sliku prve ljubavi.
Glavni likovi
Dječak predstavlja centralnu figuru pjesme, karakteriziran svojom zaokupljenošću plavim čuperkom. Njegove misli i osjećaji prikazani su kroz:
- Intenzivnu preokupaciju detaljem (plavi čuperak)
- Gubitak koncentracije u svakodnevnim aktivnostima
- Romantičnu zanesenost tipičnu za prvu ljubav
Sanja iz šestog A pojavljuje se kao objekt dječakove zaljubljenosti. Njezin lik definiran je kroz:
- Fizički detalj plavog čuperka koji postaje simbol
- Pripadnost konkretnom razredu (šesti A)
- Indirektnu karakterizaciju kroz dječakovu percepciju
Sporedni likovi
U pjesmi se pojavljuju i drugi likovi koji obogaćuju narativni kontekst:
- Nastavnici koji primjećuju dječakovu rastrojenost
- Školski kolege koji stvaraju društveni okvir
- Roditelji spomenuti kroz dječakovu percepciju svakodnevice
Odnosi između likova
Dinamika odnosa između likova temelji se na:
- Platonskoj ljubavi dječaka prema Sanji
- Neizrečenim emocijama karakterističnim za prve simpatije
- Društvenom kontekstu školske sredine
- Indirektnoj komunikaciji kroz poglede i gestikulaciju
Karakterizacija likova ostvarena je kroz suptilne detalje i poetske slike, bez direktnih opisa. Pjesnik koristi motiv plavog čuperka kao središnji element oko kojeg gradi emotivni svijet glavnog lika i njegove prve ljubavi.
Stil i jezik djela
Pjesnički stil karakterizira precizna upotreba jezičnih sredstava koja stvaraju poseban umjetnički doživljaj. Dobriša Cesarić majstorski koristi jednostavan izraz za prenošenje dubokih značenja i moralnih poruka kroz svoju poeziju.
Stilske figure i izražajna sredstva
Stilske figure čine temelj pjesničkog izraza koji obogaćuje značenje teksta. Cesarićeva poezija obiluje epitetima poput “čarobno”, “raskoš”, “jadno” i “malo” koji grade živopisne slike i prenose emocionalnu dubinu. Karakteristične figure u njegovim djelima uključuju:
- Metafore koje povezuju apstraktne pojmove s konkretnim slikama
- Personifikaciju prirodnih pojava i predmeta
- Inverziju riječi za naglašavanje ključnih poruka
- Rimu koja stvara melodičnost i ritam
Narativne tehnike
Pjesnici grade narativnu strukturu kroz specifične tehnike izražavanja:
- Izmjenjivanje opisnih i refleksivnih dijelova
- Gradaciju emocija i događaja
- Retrospektivno pripovijedanje
- Unutarnji monolog lirskog subjekta
Ton i atmosfera
- Zvučne efekte kroz aliteraciju i asonancu
- Kontrastne motive za stvaranje napetosti
- Simboliku boja i prirodnih pojava
- Ritmičke obrasce koji pojačavaju emocionalni učinak
Stilsko sredstvo | Funkcija | Primjer iz Cesarićeve poezije |
---|---|---|
Epitet | Naglašavanje svojstva | “čarobno svjetlo” |
Metafora | Prenošenje značenja | “život je more” |
Inverzija | Isticanje riječi | “jutro zlatno” |
Rima | Melodičnost | “san-dan” |
Simbolika i motivi
Poezija lektira koristi raznolike simbole i motive za prenošenje dubljih značenja i umjetničkih poruka. Simboli, motivi, alegorije i metafore čine temeljne elemente koji obogaćuju pjesnički izričaj i omogućuju višeslojnu interpretaciju djela.
Simboli u djelu
Simboli u hrvatskoj poeziji nose složena značenja koja nadilaze doslovnu interpretaciju teksta. Škola u Radičevićevoj pjesmi “Đački rastanak” predstavlja simbol mladosti i bezbrižnih dana, dok jablanovi u Dučićevoj poeziji simboliziraju unutarnje nemire i tamne slutnje. Svakodnevni predmeti također dobivaju simboličku dimenziju – poput jastuka u Antićevoj pjesmi “Kad bi jastuci progovorili” koji postaju simboli intimnog prostora dječjih tajni.
Motivi
Motivi grade tematsku strukturu pjesničkih djela kroz ponavljanje ključnih elemenata koji nose posebna značenja. Dominantni motivi u hrvatskoj lektiri uključuju:
- Ljubav i mladenaštvo u “Plavom čuperku” Miroslava Antića
- Prirodne pojave kao odraz ljudskih osjećaja
- Prolaznost vremena i životne mijene
- Domoljublje i nacionalni identitet
Alegorija i metafora
Alegorijski prikazi u poeziji prenose apstraktne ideje kroz konkretne slike, dok metafore stvaraju nove značenjske veze. Pjesnici koriste ove figure za:
- Izražavanje složenih emocija kroz jednostavne slike
- Povezivanje materijalnog i duhovnog svijeta
- Stvaranje višeslojnih interpretacija
- Pojačavanje umjetničkog doživljaja
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Poezija lektira u hrvatskoj književnosti neraskidivo je povezana s ključnim povijesnim razdobljima koja su oblikovala nacionalni identitet. Hrvatski narodni preporod i ilirski pokret (kraj 18. stoljeća do druge trećine 19. stoljeća) postavili su temelje za razvoj moderne hrvatske poezije, gdje su pjesnici poput Augusta Šenoe stvarali djela prožeta domoljubnim motivima.
U povijesnom kontekstu, pjesnička djela reflektiraju burna vremena hrvatske prošlosti kroz nekoliko ključnih elemenata:
- Narodne teme i motivi iz folklorne baštine
- Domoljubne ideje i težnja za nacionalnom samostalnošću
- Elementi tradicionalne kulture i običaja
- Povijesni događaji i znamenite ličnosti
Društvena komponenta poezije lektire posebno je vidljiva u epskim pjesmama koje opisuju kompleksne odnose među društvenim slojevima. Primjer toga je Šenoina “Smrt Petra Svačića” koja kroz poetski izričaj prikazuje:
Društveni element | Manifestacija u djelu |
---|---|
Klasni odnosi | Sukobi među plemstvom |
Politički kontekst | Borba za vlast |
Moralne pouke | Kritika pohlepe |
Nacionalno jedinstvo | Poziv na slogu |
Kulturni aspekt poezije lektire očituje se u očuvanju jezika, tradicije i književne baštine. Pjesnička djela služe kao most između povijesnih razdoblja, prenoseći vrijednosti i umjetničke izraze kroz generacije. Ova višeslojna funkcija poezije u lektiri omogućava učenicima dublje razumijevanje hrvatskog kulturnog identiteta kroz različite povijesne epohe.
Interpretacija i kritički osvrt
Interpretacija poezije zahtijeva analitički pristup strukturi, stilu i značenju pjesničkog djela. Književni kritičari izdvajaju dvije dominantne kategorije u hrvatskoj poeziji: pejzažnu i misaono-refleksivnu liriku.
Pejzažna lirika stvara umjetničke slike prirode kroz bogatu metaforiku:
- Koristi prirodne motive kao simbole ljudskih stanja
- Prenosi emocije kroz opise krajolika
- Stvara atmosferu kroz zvučne efekte i ritam
Misaono-refleksivna poezija istražuje dublja filozofska pitanja:
- Propituje smisao života i ljudske egzistencije
- Koristi apstraktne pojmove i složene metafore
- Razvija moralne i etičke teme
Dobriša Cesarić predstavlja vrhunskog predstavnika obje kategorije. Njegova “Voćka poslije kiše” spaja pejzažne elemente s dubokom simbolikom:
Element | Interpretacija |
---|---|
Voćka | Simbol životne snage |
Kiša | Preobrazba i obnova |
Svjetlucanje | Trenutak ljepote |
Kontrast | Raskošno vs. jadno |
Cesarićev stil karakterizira jednostavnost izraza koja ne umanjuje umjetničku vrijednost. Koristi rimu i asonancu za naglašavanje ključnih riječi i stvaranje specifične atmosfere. Njegova poezija kombinira tradicionalne forme s modernim sensibilitetom, omogućujući višeslojno tumačenje značenja.
Kritički pristup hrvatskoj poeziji otkriva složenu mrežu tema i motiva. Pjesnici poput Cesarića koriste univerzalne simbole za izražavanje osobnih i kolektivnih iskustava. Svaka interpretacija zahtijeva razumijevanje konteksta nastanka djela te poznavanje pjesnikovih stilskih obilježja.
Vlastiti dojam i refleksija
Osobni doživljaj poezije u lektiri predstavlja jedinstveno putovanje kroz umjetničke izražaje različitih autora. Pjesnički tekstovi poput Matoševe “Utjehe kose” izazivaju snažne emocionalne reakcije kod čitatelja kroz slojevite metafore i bogatu simboliku.
Čitateljski doživljaj poezije manifestira se kroz:
- Emocionalni odgovor na pjesničke slike i metafore
- Osobnu interpretaciju simbola i skrivenih značenja
- Povezivanje s vlastitim životnim iskustvima
- Prepoznavanje univerzalnih ljudskih osjećaja
Refleksija na pročitano uključuje kritičko promišljanje o:
- Umjetničkoj vrijednosti djela
- Aktualnosti poruke u suvremenom kontekstu
- Jezičnoj kreativnosti autora
- Društvenoj relevantnosti tematike
Pjesnički elementi stvaraju individualni doživljaj kroz:
Element | Utjecaj na čitatelja |
---|---|
Metafore | Pobuđuju maštu i asocijacije |
Ritam | Stvara emotivnu atmosferu |
Simbolika | Omogućava višeslojno tumačenje |
Zvučnost | Pojačava estetski doživljaj |
Poezija autora poput Antuna Gustava Matoša otvara prostor za duboku emocionalnu refleksiju kroz bogate metafore i simboliku. Njegovi stihovi stvaraju intimnu vezu između čitatelja i teksta, omogućavajući osobno povezivanje s univerzalnim temama ljubavi, prolaznosti i ljepote.
Čitatelji pronalaze osobna značenja u simbolima kao što su oči, kosa, dah i ruke, koji nadilaze svoju osnovnu semantičku vrijednost. Ovi elementi postaju nositelji dubljih poruka koje svaki čitatelj interpretira kroz prizmu vlastitog iskustva i senzibiliteta.