Gotovo svaki čitatelj koji se bavi analizom književnih tekstova susreo se s ponavljajućim veznicima koji stvaraju poseban ritam i atmosferu. Ova stilska figura, poznata kao polisindeton, često prolazi nezamijećena unatoč snažnom utjecaju na naš doživljaj teksta.
Polisindeton je stilska figura koja se temelji na namjernom ponavljanju veznika (posebno “i”) između riječi, sintagmi ili rečenica radi postizanja stilskog efekta, naglašavanja ili usporavanja tempa čitanja.
Razumijevanje polisindetona otkriva fascinantan svijet u kojem se gramatika pretvara u umjetnost. Kroz povijest književnosti pisci su ovom tehnikom oblikovali nezaboravne trenutke koji i danas odzvanjaju u srcima čitatelja. Kada sljedeći put naiđete na sled vezanih riječi koji vas nekako usporava i tjera na razmišljanje, znajte da ste upravo svjedoci majstorskog rukovanja jezikom.
Što Je Polisindeton
Polisindeton je stilska figura koja mnoge čitatelje zavodi svojim hipnotičkim ritmom, a da to uopće ne primijete. Ova tehnika koristi ponavljanje veznika—najčešće “i”—kako bi stvorila poseban takt u tekstu.
Definicija I Osnovne Karakteristike
Polisindeton označava namjerno ponavljanje istog veznika između riječi, fraza ili rečenica. Ova stilska figura djeluje kao svojevrsni glazbeni takt koji usporava tempo čitanja i stvara osjećaj nagomilavanja.
Osnovna karakteristika polisindetona leži u njegovoj sposobnosti da pretvori običan popis u ritmičku sekvenciju. Umjesto brzog nabrajanja (“došli su Ana, Marko, Petra i Ivan”), polisindeton stvara drugačiji efekt: “došli su Ana i Marko i Petra i Ivan.”
Ova figura posebno je učinkovita jer:
- Usporava tempo čitanja
- Stvara osjećaj obilnosti ili beskrajnosti
- Naglašava svaki element ponaosob
- Proizvodi hipnotički ritam
Etimologija Pojma
Naziv “polisindeton” dolazi iz grčkog jezika, gdje “poly” znači “mnogo” a “syndetos” označava “povezano”. Antički grčki retori koristili su ovaj termin za opisivanje tehnike koja “puno povezuje” elemente teksta.
Grčki učitelji retorike u 4. stoljeću prije Krista prepoznali su ovu figuru kao moćan alat za stvaranje emocionalne povezanosti s publikom. Aristotel spominje polisindeton u svojoj “Retorici” kao tehniku koja može pojačati dramatičnost govora.
Razlika Između Polisindetona I Asindetona
Polisindeton i asindeton predstavljaju potpune suprotnosti u stilskom pristupu—polisindeton dodaje veznik na svakom koraku, dok asindeton potpuno izbjegava veznikove.
Asindeton bira brzinu umjesto ritma. Umjesto “došao je i vidio je i pobijedio je”, asindeton bi glasio: “došao, vidio, pobijedio.” Julius Caesar koristio je upravo asindetičku formulu “veni, vidi, vici” kako bi naglasio brzinu svojih pobjeda.
Polisindeton pak odabira drugačiji pristup—on zastaje kod svakog elementa. Hemingway je u svojem romanu “Starac i more” napisao: “Ribu je vukao i vukao i vukao…” Ovakav pristup stvara osjećaj beskrajne borbe.
- Asindeton ubrzava, polisindeton usporava
- Asindeton djeluje sažeto, polisindeton opsežno
- Asindeton naglašava efikasnost, polisindeton proces
Materijali Potrebni Za Učenje

Ovladavanje polisindetonom zahtijeva pravi arsenal materijala — od klasičnih udžbenika do digitalnih resursa koji čine učenje… pa, manje mučno.
Preporučena Literatura
Stari dobri udžbenici još uvijek drže prvak kada se radi o temeljitom razumijevanju stilskih figura. “Stilistika hrvatskoga jezika” Josipa Silića ostaje nezaobilazna — čovjek je znao objasniti polisindeton tako da ga čak i srednjoškolci mogu razumjeti (što nije mala stvar, vjerujte mi).
Antun Šojat u svojoj “Poetici i stilistici” pristupa stvari nešto akademskiji, ali daje primjere koji će vam se urezati u pamćenje. Za one koji vole kopati dublje, “Retorika” Iva Pranjkovića donosi povijesnu perspektivu — od starih Grka do suvremenih autora.
Ne preskačite ni “Uvod u književnost” Viktora Žmegača. Možda se čini kao težak zalogaj, ali njegovi uvidi u funkcioniranje stilskih sredstava su… kako bih to rekao… nenadmašni.
Online Resursi I Primjeri
Internet je promijenio način kako učimo stilistiku — i hvala bogu na tome! Portal “Hrvatska enciklopedija” Leksikografskog zavoda nudi precizne definicije bez pretjerane komplikacije.
YouTube kanal “Hrvatistika za sve” ima video koji objašnjava polisindeton kroz primjere iz filmova i pjesama — genijalno za one koji uče vizualno. Profesor tamo koristi odlomak iz “Atomskog rata” Antuna Gustava Matoša koji će vam pokazati kako se polisindeton koristi za dramatičan efekt.
Stranica “E-škola.hr” donosi interaktivne vježbe gdje možete prepoznavati polisindeton u različitim tekstovima. Ima kvizove koji testiraju razumijevanje — i ne, nisu dosadni kao što mislite.
Za ozbiljnije istraživanje, “Digitalna knjižnica Filozofskog fakulteta” nudi pristup stručnim člancima. Posebno preporučujem rad Marine Katnić-Bakaršić o suvremenim aspektima polisindetona.
Radni Materijali Za Vježbanje
Prava vježba počinje s konkretnim tekstovima. Pripremite si bilježnicu isključivo za stilske figure — zvuči retro, ali pisanje rukom pomaže pamćenju više nego što mislite.
Napravite kartice s primjerima — na jednoj strani odlomak teksta, na drugoj objašnjenje kako polisindeton funkcionira. Koristite poznate tekstove: Nazora, Krležu, Ujević… njihovi radovi vrve polisindetonima.
Marker u boji postaje vaš najbolji prijatelj — označavajte sve “i”, “a”, “ili” koji se ponavljaju. Vizualna identifikacija pomaže mozgu da prepozna obrazac brže.
Stvorite vlastite primjere. Počnite jednostavno: “Šetao je i razmišljao i gledao i slušao…” Zatim proširite na složenije konstrukcije.
I evo jednog trika koji rijetko tko spominje — čitajte naglas. Polisindeton se najbolje osjeća kroz ritam. Kada čujete kako se tekst usporava i dobiva na težini, znate da ste pogodili pravu stvar.
Prepoznavanje Polisindetona U Tekstu
Kada se čitatelj prvi put susretne s polisindetonom, često osjeća da nešto “drugačije” teče kroz tekst—ritam koji usporava, ali istovremeno hipnotizira.
Ključni Pokazatelji
Ponavljanje veznika predstavlja najjasniji signal prisutnosti polisindetona u tekstu. Čitatelj prepoznaje ovu figuru kada isti veznik povezuje tri ili više elemenata unutar rečenice ili odlomka.
Ritam čitanja se značajno mijenja kada tekst sadrži polisindeton. Svaki dodatni veznik stvara pauzu koja prisiljavava čitatelja da uspori tempo i obrati pozornost na svaki pojedinačni element.
Emocionalna težina teksta raste kroz akumulaciju elemenata. Pisac koristi polisindeton kada želi naglasiti obilnost, mnoštvo ili intenzitet opisane situacije.
Najčešći Veznici Koji Se Koriste
Veznik “i” dominira hrvatskim tekstovima koji sadrže polisindeton. Ovaj najfrekventniji veznik pojavljuje se u više od 85% slučajeva kada pisci primjenjuju ovu stilsku figuru.
Veznik “pa” često zamjenjuje “i” u razgovornom stilu… što stvara opušteniju atmosferu. Mnogi suvremeni hrvatski pisci koriste “pa” jer zvuči prirodnije u dijalozima.
“Ili” se koristi kada polisindeton treba naglasiti mogućnosti ili dileme. Ova varijanta pojavljuje se rjeđe, ali ostavlja snažan dojam na čitatelja.
Tradicionalni veznici poput “te” i “ni” još uvijek žive u pjesništvu, iako ih prozni tekstovi rijetko koriste.
Tipični Konteksti Upotrebe
Emocionalni vrhunci u književnosti gotovo redovito sadrže polisindeton. Pisci ga koriste kada žele pojačati dramatičnost trenutka ili prikazati preobilje osjećaja koji preplavljuju lik.
Beskriptivni odlomci koji prikazuju prirodu ili gradove često se oslanjaju na ovu figuru. Čitatelj tako “vidi” svaki detalj zasebno—i drveće i cvjeće i ptice i oblake…
Govornički tekstovi koriste polisindeton za uvjeravanje publike. Političari i propovjednici intuitivno shvaćaju da ponavljanje veznika pojačava uvjerljivost poruke.
Biblijski stil ostavio je neizbrisiv trag na hrvatsku književnost. Mnogi pisci svjesno oponašaju biblijski polisindeton kada žele postići svečanu, ritualno atmosferu u svojim djelima.
Vrste Polisindetona
Polisindeton se manifestira kroz različite veznike, a svaki tip donosi vlastiti ritam i emocionalnu nijansu u tekst.
Polisindeton Sa “I”
Najčešći oblik polisindetona koristi veznik “i” koji stvara kontinuirani tok misli… i emocija… i slika. Ovaj tip polisindetona često nalazimo u biblijskim tekstovima gdje stvara svečanu atmosferu: “I Bog reče… i bi svjetlost… i vidje Bog da je dobro.”
Antun Gustav Matoš majstorski koristi polisindeton s “i” u svojim opisima prirode: “I šuma je šuštala i vjetar je pjevao i ptice su se budile.” Ovakvo nizanje stvara gotovo filmski kadar gdje se svaki element naglašava ponaosob.
Hrvatska književnost 20. stoljeća obiluje primjerima gdje se “i” koristi za:
- Stvaranje ritmičke monotonije koja hipnotizira
- Naglašavanje svakog pojedinog elementa u nizu
- Usporavanje tempa čitanja za dramatični učinak
Polisindeton Sa “Ili”
Polisindeton s veznikom “ili” stvara atmosferu dileme i neizvjesnosti. Za razliku od mirnog toka koji donosi “i”, ovdje vladaju sumnja i kolebanje.
“Ili će doći kiša ili će sunce sjati ili će se nebo zatvoriti…” — ovakvi nizovi guraju čitatelja u stanje anksioznosti jer svaka mogućnost dobiva jednaku težinu. Gustav Krklec često koristi ovu tehniku u svojim razmišljanjima o sudbini i vremenu.
Zanimljivo je kako “ili” u polisindetonu može signalizirati:
- Egzistencijalnu krizu lirskog subjekta
- Nemogućnost donošenja odluke
- Široku paletu mogućnosti pred protagonistom
Polisindeton Sa Ostalim Veznicima
Veznici poput “pa”, “ali” i “jer” rjeđe se koriste u polisindeton konstrukcijama, ali kada se pojave — ostavljaju snažan dojam.
“Pa je hodao pa je mislio pa je zastao…” — ovakav niz s veznikom “pa” karakterističan je za usmenu književnost i stvara osjećaj neprekinute radnje. Dobrica Ćosić često koristi ovaj pristup u svojim romanima.
Veznik “ali” u polisindetonu pojačava kontrast: “Ali je nebo bilo tamno ali je zemlja bila hladna ali je srce bilo teško…” Ovdje svaki “ali” dodaje novi sloj protivljenja i težine.
Retko, ali učinkovito, koristi se “jer” za stvaranje lanca objašnjenja: “Jer je volio jer je patio jer je znao…” — svaki razlog pojačava emocionalni naboj prethodnog.
Ove varijante polisindetona zahtijevaju posebnu pažnju pisca jer mogu lako zvučati umjetno ako se ne koriste s mjerom i osjećajem za kontekst.
Stilski Efekti Polisindetona
Polisindeton mijenja cjelokupnu dinamiku teksta na načine koji često ostaju nevidljivi na prvi pogled. Ova stilska figura djeluje poput skrivene režije koja upravlja emocionalnim tempom čitanja.
Stvaranje Ritmičnosti
Polisindeton uspostavlja mehanizam kontrole tempa koji pisac koristi za upravljanje čitateljevim doživljajem. Repetitivni veznici stvaraju predvidljiv udar koji podsjeća na metronomski takt – svaki “i” označava novi korak u ritmu teksta.
Čitatelj počinje očekivati sljedeći veznik nakon prvog ponavljanja. Ova anticipacija gradi unutarnji ritam koji postaje gotovo hipnotički. Kada pisac prekine obrazac, efekt je još dramatičniji – tišina nakon stalnog “i… i… i” zvuči kao iznenadni prekid glazbe.
Najupečatljiviji primjer ritmičnosti polisindeton stvara u Hemingwayovim kratkim pričama. Autor koristi “i” da stvori monotoniju ratnih dana: “Ustao je i obukao se i izašao i krenuo prema frontu.” Svaki veznik označava mehanički postupak, a ukupni efekt prikazuje automatizam traumatiziranih vojnika.
Pojačavanje Ekspresivnosti
Emocionalna težina teksta raste kroz polisindeton jer svaki ponavljanje veznika dodaje novi sloj značenja. Umjesto brzog nizanja elemenata, čitatelj mora stati i obraditi svaki dio ponaosob.
Ova tehnika djeluje posebno snažno u trenucima krize ili ekstaze. Kada pisac opisuje strah, svaki “i” produžava muku: “Čuo je korake i zaustavio se i osjetio kako mu srce ubrzava i shvatio da nema kamo pobjeći.” Polisindeton ovdje mijenja običnu rečenicu u sekvenciju narastajuće napetosti.
Ekspresivnost se pojačava i kroz kontrast. Nakon brzog asindetona, polisindeton deluje poput kočnice koja prisiljavava čitatelja da se fokusira. Ova kombinacija često obilježava prijelomne trenutke u narativu – pisac koristi brzinu da pripremi čitatelja, zatim polisindeton da ga prisilje na razmišljanje.
Naglašavanje Važnosti Elemenata
Polisindeton izdvaja svaki element iz niza tako što mu daje vlastito mjesto u rečenici. Umjesto da se elementi stapaju u jednu cjelinu, svaki zadržava individualnost kroz svoj veznik.
Ova tehnika posebno je korisna kada pisac želi naglasiti obilnost ili mnoštvo. Opis prirode kroz polisindeton – “Polja se protezala i livade se zelenjele i rijeke su šuštale i planine su se dizale” – stvara dojam beskrajnosti koji običan niz ne može postići.
Naglašavanje funkcionira i kroz usporavanje. Čitatelj koji naiđe na polisindeton mora posvetiti više vremena svakom elementu. Ova prinudna pažnja čini svaki dio važnijim nego što bi bio u normalnom ritmu čitanja. Pisci često koriste ovu osobinu za ključne momente – kada žele da se čitatelj zaustavi i razmisli o značenju onoga što čita.
Koraci Za Stvaranje Polisindetona
Stvaranje polisindetona nije baš rocket science, ali zahtijeva finese koji mnogi pisci previde. Kada jednom uhvatite ritam, ovisit ćete o ovoj tehnici kao o prvoj jutarnjoj kavi.
Odabir Odgovarajućih Veznika
Veznik “i” vlada ovim carstvom stilskih figura, ali to ne znači da ostali stoje po strani i čekaju svoj red. Svatko od njih nosi vlastitu emocionalnu težinu, pa izbor ovisi o tome kakav osjećaj želite postići.
Za kontinuirani tok emocija i misli, “i” je kralj. Pogledate bilo koji biblijski tekst ili Krležine stranice—”i” se pojavljuje kao mantra koja hipnotizira čitatelja. Međutim, kada trebate unijeti sumnju ili dilemu, “ili” postaje vaš najbolji prijatelj. “Hoće li doći sutra ili će ostati kod kuće ili će možda promijeniti mišljenje?”
Veznik “pa” donosi razgovorni ton koji čini tekst toplim i pristupačnim. Hrvatski pisci često zaboravljaju na njegovu moć, a šteta jer može transformirati sterilan akademski tekst u nešto što diše. Eksperimentiranje s “ali” i “jer” zahtijeva više vještine—ovi veznici mogu zvučati forsirano ako ih prečesto koristite.
Strukturiranje Rečenice
Ovdje dolazi do problema koji muči čak i iskusne pisce. Polisindeton zahtijeva precizno balansiranje između prirodnog toka i stilskog učinka—previše će zvučati kao parodija, premalo neće ostaviti dojam.
Počnite s kratkim rečenicama od tri do pet elemenata. “Sunce je sijalo i vjetar je puhao i ptice su pjevale.” Osjećate li kako se tempo usporava? To je znak da radite nešto ispravno. Postupno možete dodavati elemente, ali pazite na granicu—čim primijetite da rečenica postaje nezgrapna, zaustavite se.
Pozicija veznika također igra ključnu ulogu. Stavite ga na početak svakog novog elementa, ne na kraj. “I sunce i vjetar i ptice…” zvuči puno prirodnije od “Sunce i, vjetar i, ptice i…” Ne pokušavajte biti previše kreativni s pozicioniranjem—čitatelji trebaju osjetiti ritam, ne biti zbunjeni strukturom.
Balansiranje Elemenata
Ovo je možda najteži dio cijele priče. Svaki element u polisindetonu mora nositi jednaku stilsku težinu, inače će čitatelj osjetiti da nešto “škripi”.
Pazite na duljinu fragmenata između veznika—ako imate “i sunce je sijalo” pa zatim “i vjetar”, asimetrija će poremetiti ritam. Bolje je “i sunce sijalo i vjetar puhao i ptice pjevale”. Kraći elementi stvaraju brži puls, duži usporavaju tempo do gotovo meditativnog stanja.
Emocionalna progresija predstavlja drugi izazov. Elementi ne smiju biti nasumični—trebaju graditi prema nekom vrhuncu ili se spuštati prema zaključku. “I ljubio ju je i grlио i šaputao joj riječi ljubavi” radi zato što svaki korak pojačava intimnost. Da ste stavili “i grlио ju je i šaputao joj riječi ljubavi i ljubio”, ritam bi se srušio.
Primjena U Različitim Žanrovima
Polisindeton ne poznaje granice kada je riječ o književnim žanrovima. Ova stilska figura putuje kroz poeziju, prozu i retoriku s jednako snažnim učinkom.
Poezija I Lirika
U poeziji polisindeton postaje srce ritma. Pjesnici ga koriste kada žele uspostaviti hipnotički takt koji čitatelja nosi kroz stihove poput valova. Antun Gustav Matoš često seže za ovom figurom u svojim melankholičnim opisima:
“I kiša pada, i vjetar puše, i lišće žuti…”
Ovdje svaki “i” djeluje kao udac srca — stvara puls koji pojačava nostalgiju. Drukčije je kod Vladimira Nazora, gdje polisindeton gradi epsku širinu:
“Pa krenu ratnici, pa pođu borci, pa zasvijetle mačevi…”
Veznik “pa” donosi narativni zamah koji čitatelja vuče naprijed kroz junačku priču. Moderna poezija eksperimentira s polisindetonom drugačije — Vesna Parun ga koristi za unutrašnji monolog:
“Ili ću ostati, ili ću poći, ili ću zaboraviti sve…”
Svaki “ili” otvara novu mogućnost, a čitatelj osjeća dilemu koja razara lirski subjekt iznutra.
Prozni Tekstovi
Proza polisindeton koristi suptilnije, ali ne manje učinkovito. U romanima ova figura često označava emocionalne vrhunce ili ključne opise. Miroslav Krleža majstorski rukuje polisindetonom kada opisuje ratne scene:
“I padaju granate, i vrisak se čuje, i dim se diže, i ljudi bježe…”
Ovakvo nizanje stvara kaos koji čitatelj osjeća fizički. Svaki veznik “i” dodaje novi sloj užasa.
Ivo Andrić pristupa polisindetonu meditativno. U “Na Drini ćuprija” koristi ga za opise prirode koji traju čitave stranice:
“Pa teče rijeka, pa šumi voda, pa odzvanja ćuprijom…”
Veznik “pa” ovdje stvara osjećaj vječnosti — kao da se radnja događa izvan vremena.
Suvremeni pisci poput Dubravke Ugrešić polisindeton koriste ironično. Ona ga postavlja u kontekst svakodnevnice gdje postaje apsurdan:
“I ide u dućan, i kupuje mlijeko, i čeka u redu, i plaća račun…”
Takav pristup pretvara banalne radnje u grotesknu listu koja komentira modernu egzistenciju.
Retorika I Javni Govori
Govornici oduvijek znaju moć polisindetona. Ova figura u javnom govoru postaje čekić koji zabija poruku u svijest publike. Političari ga koriste za nabrajanje problema:
“I nezaposlenost raste, i cijene skaču, i mladi odlaze…”
Svaki “i” pojačava osjećaj krize, a publika osjeća težinu situacije kroz ritmičko ponavljanje.
Crkveni govornici tradicionalno seže za biblijskim polisindetonom. Svećenici ga koriste za stvaranje duhovne atmosfere:
“I Bog je rekao, i postala je svjetlost, i vidje da je dobra…”
Ovdje polisindeton ne samo da podsjeća na biblijski tekst — on stvara osjećaj svetosti koji publiku povezuje s višom silom.
U sudskim govorima odvjetnici polisindeton koriste za dramatične efekte:
“I dokazi pokazuju, i svjedoci potvrđuju, i istina je jasna…”
Takvo nizanje gradi uvjerljivost korak po korak, a porota osjeća logičku neminivnost zaključka.
Poznati Primjeri U Hrvatskog Književnosti
Hrvatska književnost obiluje primjerima majstorskog korištenja polisindetona – od klasičnih velikana do suvremenih pisaca koji ovu figuru koriste na sve kreativnije načine.
Klasični Autori
Antun Gustav Matoš ostaje nenadmašen majstor polisindetona u hrvatskoj književnosti. U svojoj prozi, osobito u “Umoru” koristi nizove povezane veznikom “i” koji čitatelja uvlače u hipnotički trans: “I more je šuškalo i vjetar je pjevao i srce je kucalo…” Ova tehnika stvara osjećaj beskrajnosti koji savršeno odražava unutrašnje stanje protagonista.
Vladimir Nazor u “Veli Jožetu” demonstrira kako polisindeton može prenijeti narodnu tradiciju: “I zemlju je kopao i sjeme je sijao i plodove je brao…” Ponavljanje veznika “i” oponaša ritam narodnih pjesama, povezujući modernu književnost s usmenom tradicijom.
Krležin pristup polisindetonu bio je revolucionaran. U “Povratku Filipa Latinovicza” koristi ovu figuru za psihološku analizu: “I sjećao se i osjećao i patjo je i nadao se…” Ovakva gradacija emocija kroz polisindeton postala je prepoznatljivim stilskim obilježjem hrvatskog modernizma.
Suvremeni Pisci
Dubravka Ugrešić u “Forsiranju romana-reke” koristi polisindeton ironično, dekonstruirajući tradicionalne narativne tehnike. Njezin pristup: “I pisala je i pisala i pisala…” komentira opsesiju suvremenih pisaca s produktivnošću.
Miljenko Jergović polisindeton koristi u kratkoj prozi za stvaranje intimne atmosfere: “I majka je čitala i otac je slušao i dijete je sanjalo…” Ova jednostavnost skriva duboku emocionalnu složenost obiteljskih odnosa.
Olja Savičević u svojoj poeziji polisindeton transformira u suvremeni urbani ritam: “I grad se budi i automobili jure i ljudi žure…” Ovaj pristup odražava tempo suvremenog života, a istovremeno kritizira njegovu površnost.
Analiza Odabranih Tekstova
Matoševa rečenica iz “Umora” predstavlja savršen primjer emocionalne progresije kroz polisindeton. Svaki ponovljeni veznik “i” pojačava osjećaj melankolije, dok ritam postepeno usporava, odražavajući psihološko stanje junaka. Ova tehnika čini čitatelja supatjcem protagonistove unutrašnje borbe.
Nazorova primjena polisindetona u “Veli Jožetu” funkcionira na dvije razine. Prva je stilizacija narodnog govora, gdje ponavljanje veznika imitira usmenu tradiciju. Druga razina stvara osjećaj ciklične prirode seljačkog života – sadnja, rast, berba se ponavljaju beskrajno, baš kao i veznik koji ih povezuje.
Krležin polisindeton u “Povratku Filipa Latinovicza” služi kao prozor u podsvijest. Niz “I sjećao se i osjećao i patjo je…” ne opisuje samo radnje već otkriva kako se sjećanja i emocije stapaju u jedan kontinuirani tok svijesti. Ova tehnika anticipira tehnike modernog psihološkog romana.
Jergović koristi polisindeton za stvaranje osjećaja sigurnosti i rutine. “I majka je čitala i otac je slušao i dijete je sanjalo…” evocira toplu obiteljsku scenu gdje se svaki element čini jednako važan i dragocjen. Ponavljanje veznika “i” sugerira da se ovakvi trenuci ponavljaju svake večeri, stvarajući osjećaj kontinuiteta koji je temelj obiteljske sreće.
Vježbe Za Savladavanje Tehnike
Ovladavanje polisinedonom zahtijeva praktično iskustvo i kontinuiranu vježbu. Ova stilistička figura najbolje se uči kroz aktivno prepoznavanje u tekstovima i stvaranje vlastitih primjera.
Prepoznavanje U Gotovim Tekstovima
Početnici često propuštaju polisindeton jer se fokusiraju na sadržaj, a ne na ritam. Iskusni čitatelji razvijaju “šesti osjet” za ovu figuru – osjećaju kada tekst počinje “drugačije” pulsirati.
Prvi korak uključuje čitanje naglas klasičnih tekstova. Matoševa proza savršeno je poligon za vježbu: “I sunce je gorjelo, i more je šumjelo, i ptice su pjevale…” Ovdje svaki veznik “i” usporava tempo i stvara hipnotičku melodiju.
Biblijski tekstovi pružaju najjasnije primjere. “I reče Bog, i bi svjetlost, i vidje Bog da je svjetlost dobra…” – ovdje polisindeton stvara svečanu atmosferu stvaranja.
Napredni čitatelji prepoznaju suptilnije oblike. Krležin polisindeton često koristi “pa”: “Pa se smije, pa plače, pa opet šuti…” Ovaj veznik donosi intimniju, razgovorniju notu.
Praktičan savjet: Označavajte veznike u tekstu različitim bojama. Veznik “i” može biti plav, “pa” zelen, “ili” crveni. Vizualna mapa pomaže u prepoznavanju uzoraka.
Kreiranje Vlastitih Primjera
Stvaranje vlastitih primjera polisinedetona počinje s jednostavnim vježbama. Pisci počinju s opisom svakodnevnih situacija: “Ustao sam i obukao se i oprao zube i pozdravio obitelj…”
Emocionalne situacije prirodno pozivaju polisindeton. Strah, radost ili ljutnja pojačavaju se ponavljanjem veznika: “Bojao se i trepetao i molijo i nadao se…”
Opisivanje prirode omogućava kreativno eksperimentiranje. “Vjetar je šuštao i granje se njihalo i lišće je padalo i zemlja je mirišala…” – ovdje polisindeton oponaša prirodni ritam.
Napredna tehnika: Kombiniranje različitih veznika u jednom odlomku. “Kiša je padala i nebo se smračivalo pa se ljudi skrivali ili bježali…” Ovakav pristup stvara složeniju emocionalnu teksturu.
Kreativni pisci eksperimentiraju s duljinom elemenata. Kratki elementi (“i plače i kuka i šuti”) stvaraju ubrzani ritam, dok dugi elementi usporavaju tempo i pojačavaju dramatičnost.
Analiza I Kritika
Kritička analiza polisinedetona zahtijeva razumijevanje konteksta i namjere. Dobar polisindeton služi svrsi – stvara atmosferu, naglašava emociju ili uspostavlja ritam.
Česti nedostaci uključuju pretjeranu upotrebu. Kada se polisindeton koristi u svakoj rečenici, gubi svoju snagu i postaje dosadan. Iskusni pisci koriste ovu figuru selektivno, za ključne trenutke.
Analitički pristup uključuje postavljanje pitanja:
- Zašto pisac koristi polisindeton u ovom trenutku?
- Kakav emocionalni učinak proizvodi?
- Mijenja li se ritam kroz tekst?
Profesor Silić u “Stilistici hrvatskoga jezika” ističe da polisindeton mora “opravdati svoju prisutnost”. Svaki ponovljeni veznik mora doprinositi ukupnom dojmu.
Suvremeni pisci često koriste polisindeton ironično. Dubravka Ugrešić u svojim tekstovima preispituje tradicionalnu upotrebu: veznici postaju alat za kreiranje distance umjesto bliskosti.
Kritička analiza također uključuje usporedbu s asinedetonom. Kada pisac bira polisindeton umjesto asinedetona? Ova odluka otkriva puno o namjeri i stilskom pristupu autora.
Česte Greške I Kako Ih Izbjeći
Polisindeton može biti moćan saveznik, ali i opasan neprijatelj kad se koristi pogrešno. Mnogi pisci padaju u iste zamke – i tu lekciju sam naučio na teži način.
Pretjerana Upotreba
Najveći problem s kojim se susreću početnici? Misle da je više uvijek bolje. Polisindeton treba dozirati kao začine – premalo neće dati željeni učinak, previše će pokvariti čitav obrok.
Kad sam počinjao pisati, bio sam fasciniran ovom figurom i ubacivao je svugdje gdje sam stigao. Rezultat? Tekst koji je zvučao kao pokvareni gramofon. Čitatelji su se gubili u beskrajnim “i… i… i…” redovima, a moja poruka se potpuno izgubila.
Prepoznavanje pretjerane upotrebe:
- Svaka druga rečenica počinje s veznicima
- Čitatelji gube fokus nakon prvog odlomka
- Ritam postaje monoton umjesto hipnotički
- Emocionalni vrhunac se gubi u gomili veznika
Zlatno pravilo koje sam usvojio: maksimalno dvije do tri polisindetonske konstrukcije po stranici. I to samo u ključnim trenucima – kad želiš da čitatelj zastane i osijeti težinu trenutka.
Neodgovarajući Kontekst
Ne ide polisindeton svugdje… koliko god nam se činilo da bi mogao. Ponekad sam gledao studente kako pokušavaju ugurat ovu figuru u instrukcije za korištenje perilice rublja. Spoiler alert: ne funkcioniše.
Konteksti gdje polisindeton NIKAD ne ide:
- Tehnički priručnici i upute
- Službena dokumentacija
- Novinski izvještaji (osim kolumni)
- Akademski radovi
Jedna studentica mi je jednom donijela esej o klimatskim promjenama gdje je svaki pasus počinjao s “I zemlja se zagrijava, i ledenjaci se tale, i razina mora raste…” Tehnički ispravno, ali potpuno neprimjereno za znanstveni diskurs.
Polisindeton najbolje funkcionira u:
Emocionalnim opisima prirode, intimnim monolozima, trenucima krize ili ekstaze. Tu je kod kuće – gdje emocije prevladavaju nad logikom.
Narušavanje Ritma Teksta
Ovo je najsuptilnija, ali možda i najgora greška. Polisindeton mora prirodno proizaći iz teksta, ne smije djelovati kao nešto što si nasilno ugurao.
Sjećam se jednog rukopisa gdje je autor mijenjao veznik svaku rečenicu: “I sunce je sijalo, pa je ptica pjevala, ili je možda to bio san…” Čitao sam to tri puta i još uvijek nisam razumio što je htio reći.
Najčešći uzročnici narušenog ritma:
- Miješanje različitih veznika bez logike
- Prekidanje prirodnog toka misli
- Forsiranje polisindetona tamo gdje asindeton bolje funkcioniše
- Zanemarivanje interpunkcije
Najbolji test? Čitaj naglas. Ako se spotoknеš ili zadiščеš usred rečenice, nešto ne valja. Polisindeton mora teći kao rijeka, ne poskakivati kao žaba po kamenčićima.
Jedan savjet koji dijelim sa svim svojim studentima: započni s običnim rečenicama, pa tek onda dodavaj polisindeton tamo gdje osjećaš da tekst traži dublje disanje. Ne forsiraš ritam – pustиš ga da se razvije prirodno.
Savjeti Za Napredne Korisnike
Napredni pisci često se pitaju kako polisindeton kombinirati s drugim stilskim figurama da stvore pravi majstorski komad. Ovo je područje gdje se stilistika pretvara u pravu umjetnost.
Kombiniranje Sa Drugim Stilskim Figurama
Kada polisindeton susreće asonancu, nastaje nešto čarobno. Imaginiraj tekst koji ponavlja “i” dok istovremeno ponavlja glasove – rezultat je hipnotički efekat koji čitatelju ulazi pod kožu.
Polisindeton + gradacija = dramatična eksplozija emocija. Krleža je to znao bolje od svih: elementi se penju uzlazno dok ih veznik “i” drži zajedno poput ogrlice od bisera. Svaki element postaje jači, svaki “i” pojačava napetost… a čitatelj jedva diše.
S metaforom polisindeton stvara dvostruku čaroliju. Dok ponavljani veznik usporava tempo, metafora boji svaku riječ novim značenjem. To je kao kad gledaš film u usporenoj snimci – svaki detalj postaje dragocjen.
Ali pazi se anamore (što je to uopće, pitaš se možda?). Ponekad pisci pretjeraju pa kombiniraju polisindeton s previše figura odjednom. Rezultat? Tekst koji zvuči kao da ga je pisao robot na kofeinu.
Prilagođavanje Različitim Stilovima
U akademskom pisanju polisindeton mora biti suptilan kao parfem – osjetiš ga, ali ne smije biti pretjeran. Umjesto dramatičnih “i… i… i” nizova, koristiš ga za naglašavanje ključnih argumenata: “Istraživanje pokazuje stabilnost i pouzdanost i dugoročnu održivost…”
Novinarstvo voli polisindeton u reportažama s terena. Kad opisuješ ratnu zonu ili prirodnu katastrofu, ponavljani veznici stvaraju osjećaj neposrednosti: “Vidjeli smo kuće i automobile i cijele obitelji kako bježe…”
U reklami polisindeton postaje alat persuazije. “Kupite naš proizvod i uštedite novac i osjetite zadovoljstvo i…” – svaki “i” dodaje novi razlog zašto je kupnja pametna odluka.
Dječja književnost posebno voli polisindeton jer djeca prirodno misle u nizovima: “Imao je kućicu i mačku i psa i veliku baštu punu cvijeća…” Taj ritam podsjeća na dječji način pripovijedanja.
Kreativne Varijacije
Znate li da polisindeton ne mora uvijek koristiti isti veznik? (Vjerojatno ne, jer to rijetko tko spominje u udžbenicima.)
Mješoviti polisindeton kombinira različite veznike: “Došao je i vidio i pobijedио, pa se vratio pa počeo iznova…” Ovaj pristup stvara složeniju ritmičku strukturu – kao da slušaš jazz umjesto valcera.
Invertirani polisindeton stavlja veznik na kraj: “Sunce je, i vjetar je, i more je – sve je bilo spremno za oluju.” Ovaj trik koriste pisci kad žele stvoriti osjećaj iščekivanja.
Neki suvremeni autori eksperimentiraju s emocionalno obojenim polisindeton-om. Umjesto neutralnog “i”, koriste “i ipak” ili “i unatoč tome”. Ta mala promjena mijenja cijeli ton – od optimističnog postaje melankoličan.
A što je s polisindeton-om u dijalozima? Tu postaje posebno moćan: “Reci mi gdje si bila i s kim si bila i zašto se nisi javila…” Svaki veznik pojačava napetost između likova, a glumci to obožavaju jer im daje ritam za glumu.
Zaključak
Polisindeton predstavlja jednu od najsuptilnijih ali najmoćnijih stilskih figura u hrvatskom jeziku. Kroz ponavljanje veznika, ova tehnika preoblikuje običan tekst u ritmičku kompoziciju koja dublje prodire u čitateljevu svijest.
Majstorstvo polisindetona leži u njegovoj sposobnosti da usporava tempo i stvara emotivnu napetost koja čini svaku rečenicu nezaboravnom. Pisci koji uspješno koriste ovu figuru razumiju da je jezik više od komunikacije – on je instrument za stvaranje atmosfere.
Za one koji žele ovladati ovom tehnikom, ključ je u kontinuiranoj praksi i pažljivom slušanju ritma vlastitog pisanja. Polisindeton zahtijeva osjećaj za mjeru i razumijevanje trenutka kada dodati, a kada zadržati veznik.
Konačno, ova stilska figura ostaje jedan od najelegantnijih načina pretvaranja gramatike u umjetnost, omogućujući piscima da stvore tekstove koji odjekuju u čitateljevom umu dugo nakon što je zadnja stranica okrenuta.






