Roman “Povratak Filipa Latinovicza” predstavlja jedno od najznačajnijih djela hrvatske književnosti 20. stoljeća. Miroslav Krleža kroz lik umjetnika Filipa stvara složenu psihološku studiju koja istražuje teme identiteta, pripadnosti i umjetničkog stvaralaštva.
“Povratak Filipa Latinovicza” je modernistički roman Miroslava Krleže iz 1932. godine koji prati povratak slikara Filipa u rodni kraj nakon 23 godine izbivanja. Kroz njegovo putovanje, Krleža majstorski isprepleće osobnu dramu, društvenu kritiku i filozofska promišljanja.
Dok Filip luta panonskim krajolikom svog djetinjstva, susreće se s duhovima prošlosti koji ga progone. Njegova potraga za umjetničkim izrazom i vlastitim identitetom otvara vrata u složeni svijet međuratne Hrvatske, ispunjen društvenim previranjima i osobnim dramama.
Uvod u lektiru
“Povratak Filipa Latinovicza” predstavlja vrhunac modernističke proze u hrvatskoj književnosti. Ovo remek-djelo donosi kompleksnu psihološku analizu glavnog lika kroz prizmu umjetničkog stvaralaštva i osobnih previranja.
Autor
Miroslav Krleža (1893-1981) spada među najznačajnije hrvatske književnike 20. stoljeća. Njegov opus obuhvaća:
- Dramska djela: “Gospoda Glembajevi” “U agoniji” “Leda”
- Poeziju: “Balade Petrice Kerempuha” “Knjiga pjesama”
- Romane: “Na rubu pameti” “Banket u Blitvi” “Zastave”
Krleža je svojim stvaralaštvom oblikovao hrvatsku književnu scenu kroz pet desetljeća te je bio utemeljitelj i direktor Leksikografskog zavoda (1950-1981).
Žanr i književna vrsta
Roman “Povratak Filipa Latinovicza” pripada:
- Žanrovski: Psihološki roman
- Stilski: Modernistička proza
- Struktura: Roman struje svijesti
Karakteristike djela | Opis |
---|---|
Vrijeme radnje | 23 godine nakon odlaska protagonista |
Prostor | Kostanjevec kraj Kaptola |
Pripovjedač | Objektivan s elementima unutarnjeg monologa |
Tema | Potraga za identitetom kroz umjetnost |
Djelo spaja elemente ekspresionizma s modernističkim tehnikama pripovijedanja pri čemu se izmjenjuju vanjska zbivanja s unutarnjim monolozima glavnog lika.
Mjesto i vrijeme

Radnja romana “Povratak Filipa Latinovicza” smještena je u panonskom prostoru, preciznije u Kaptolu koji je u romanu nazvan Svitalo. Filip Latinovicz vraća se u svoj rodni grad nakon 23-godišnjeg života u zapadnoeuropskim metropolama, gdje se suočava s prostorom svog djetinjstva i mladosti.
Vremenski okvir romana obuhvaća razdoblje između 1920. i 1930. godine, iako se sama radnja odvija tijekom nekoliko mjeseci. Krleža je roman objavio 1932. godine, čime ga precizno smješta u kontekst međuratnog razdoblja.
Karakteristične značajke vremenske strukture romana:
- Nelinearan tok pripovjedanja kroz brojne digresije
- Retrospektivni prikazi prošlih događaja
- Introspektivna razmišljanja likova
- Asocijativno povezivanje sadašnjosti i prošlosti
- Složena vremenska slojevitost naracije
Vremenske odrednice romana | |
---|---|
Period radnje | 1920.-1930. |
Vrijeme izbivanja protagonista | 23 godine |
Trajanje glavne radnje | nekoliko mjeseci |
Godina objave | 1932. |
Krleža gradi složenu narativnu strukturu koja odstupa od kronološkog slijeda događaja. Kroz tehniku asocijacija i retrospekcija, autor stvara bogato tkivo romana isprepleteno slikama prošlosti, unutarnjim monolozima likova te njihovim filozofskim promišljanjima o umjetnosti i životu.
Tema i ideja djela

“Povratak Filipa Latinovicza” predstavlja kompleksno književno djelo koje istražuje višeslojne tematske aspekte ljudskog postojanja. Roman se bavi dubokom psihološkom analizom glavnog lika kroz prizmu njegove potrage za identitetom i umjetničkim izrazom.
Glavna tema
Središnja tema romana je potraga za identitetom kroz povratak korijenima. Filip Latinovicz, protagonist djela, vraća se u rodni kraj nakon 23 godine izbivanja kako bi pronašao svoje mjesto u svijetu i razriješio osobne dileme. Kroz njegovu perspektivu, Krleža majstorski oslikava unutarnje borbe pojedinca s vlastitim podrijetlom i smislom postojanja.
Sporedne teme
Krleža u romanu isprepliće nekoliko ključnih sporednih tema:
- Umjetnička kriza i stvaralaštvo: Filip se suočava s gubitkom inspiracije i sumnjom u vlastite umjetničke sposobnosti
- Odnos majka-sin: Kompleksan odnos s majkom Reginom utječe na Filipovo poimanje sebe i svijeta oko sebe
- Društvena otuđenost: Protagonist doživljava duboku izolaciju i nemogućnost pripadanja bilo kojem društvenom krugu
- Urbano-ruralni kontrast: Sukob različitih svjetonazora manifestira se kroz Filipov odnos prema lokalnoj sredini
Ideja djela
Temeljna ideja romana leži u prikazu pojedinca koji pokušava definirati vlastiti identitet u svijetu punom proturječnosti. Krleža kroz lik Filipa Latinovicza propituje mogućnost pronalaska autentičnog umjetničkog izraza u društvu opterećenom tradicijom i provincijalizmom.
Motivi i simboli povezani s temom
- Slikarstvo: Simbol umjetničkog izraza i potrage za istinom
- Kaptol: Predstavlja prostor između prošlosti i sadašnjosti
- Majčina kuća: Simbol neriješenih trauma iz djetinjstva
- Kostanjevečki pejzaž: Odražava unutarnje stanje glavnog lika
Tematski element | Simbolička vrijednost |
---|---|
Povratak | Potraga za identitetom |
Umjetnost | Sredstvo samospoznaje |
Provinicija | Društvena zaostalost |
Majka Regina | Kompleks podrijetla |
Kompozicija djela

Roman “Povratak Filipa Latinovicza” napušta tradicionalnu narativnu strukturu klasičnog romana, koristeći modernističke tehnike pripovijedanja koje uključuju asocijacije i retrospekcije. Kompozicija se temelji na psihološkoj karakterizaciji likova i složenoj unutarnjoj dinamici.
Uvod
Kompozicija romana započinje Filipovim povratkom u rodni Kaptol nakon 23 godine odsustva. Prvi dio romana uspostavlja temeljne motive kroz:
- Filipov dolazak vlakom u sumorno jutro
- Susret s poznatim krajolikom djetinjstva
- Prve konfrontacije s prošlošću kroz sjećanja
- Početno suočavanje s majkom Reginom
Zaplet
Središnji dio romana razvija se kroz nekoliko ključnih narativnih linija:
- Filipovo istraživanje vlastitog identiteta
- Kompleksan odnos s majkom Reginom
- Umjetnička kriza i potraga za inspiracijom
- Upoznavanje s lokalnim stanovnicima
- Introspektivna putovanja kroz sjećanja
Vrhunac
Kulminacija radnje događa se kroz:
- Intenziviranje odnosa s Bobočkom
- Otkrivanje istine o vlastitom podrijetlu
- Sukob umjetničkih vizija s Kyrialesom
- Dublju psihološku krizu identiteta
Rasplet
Rasplet se manifestira kroz:
- Tragičan kraj Bobočke
- Filipovo konačno suočavanje s istinom
- Umjetničko sazrijevanje kroz osobnu dramu
- Razrješenje odnosa s majkom
Zaključak
- Filipovom daljnjem umjetničkom putu
- Njegovom identitetu i pripadnosti
- Odnosu prema prošlosti i budućnosti
- Smislu umjetničkog stvaralaštva
Kompozicijski element | Karakteristike |
---|---|
Narativna struktura | Nelinearna, asocijativna |
Vrijeme radnje | Nekoliko mjeseci s retrospekcijama |
Prostor | Kaptol (Kostanjevec) |
Perspektiva | Unutarnji monolog, psihološka analiza |
Kratki sadržaj

Filip Latinovicz vraća se u rodni Kaptol nakon 23 godine izbivanja provedenih po europskim metropolama. Kao priznati slikar fauvističkog stila, Filip proživljava duboku stvaralačku i osobnu krizu koja ga je potaknula na povratak korijenima. U rodnom kraju susreće svoju majku Reginu, vlasnicu gostionice, s kojom ima složen i neriješen odnos iz djetinjstva.
Tijekom boravka u Kaptolu, Filip se suočava s vlastitom prošlošću kroz niz retrospektivnih epizoda:
- Traumatična sjećanja iz djetinjstva vezana uz majčin promiskuitet
- Neizvjesnost oko identiteta vlastitog oca
- Osjećaj nepripadnosti i otuđenosti u provincijskoj sredini
- Kriza umjetničkog stvaralaštva i nemogućnost slikanja
U mjestu upoznaje femme fatale Bobočku (Kseniju Radajević) i njezina partnera Vladimira Baločanskog. Razvija intenzivan odnos s Bobočkom koji dodatno produbljuje njegove unutarnje konflikte. Paralelno s tim odnosom, Filip pokušava:
Aspekt | Manifestacija |
---|---|
Umjetnički | Prevladati stvaralačku blokadu |
Osobni | Razriješiti pitanje identiteta |
Društveni | Pronaći svoje mjesto u provincijskoj sredini |
Roman kulminira tragičnim događajima – Baločanski u ljubomornom nastupu ubija Bobočku, dok Filip ostaje zarobljen između svoje umjetničke vizije i surove stvarnosti koja ga okružuje. Kroz cijeli narativ provlači se kompleksna psihološka analiza glavnog lika, njegove unutarnje borbe i pokušaji pronalaska vlastitog identiteta.
Redoslijed događaja

Roman se razvija kroz nekoliko ključnih događaja koji oblikuju Filipovu psihološku dramu:
Početak povratka (1921.)
- Filip Latinovicz vraća se u Kaptol nakon 23 godine izbivanja
- Dolazak u rodni grad budi sjećanja na traumatično djetinjstvo
- Susret sa zaključanim vratima majčine kuće simbolizira otuđenost
Odnos s Reginom
- Neuspješan pokušaj povezivanja s majkom Reginom
- Suočavanje s bolnim sjećanjima na majčinu hladnoću
- Neriješeno pitanje očeva identiteta produbljuje krizu
Traumatična prošlost
- Sjećanje na incident krađe majčinog novca
- Tri dana provedena s prostitutkama i kelnericama
- Izbacivanje iz kuće kao prekretnica u životu
Psihološka borba
- Duboka umjetnička kriza i nemogućnost slikanja
- Osjećaj nepripadnosti u provincijskoj sredini
- Suočavanje s vlastitim identitetom kroz umjetnost
Svaki od ovih događaja dodatno produbljuje Filipovu unutarnju dramu i potragu za identitetom. Kroz retrospektivne prikaze i introspektivna razmišljanja, Krleža gradi složenu psihološku studiju glavnog lika koji se pokušava pronaći u svijetu kojem više ne pripada.
Razdoblje | Događaj | Utjecaj na Filipa |
---|---|---|
1898. | Izbacivanje iz kuće | Trauma i otuđenje |
1898-1921. | Život u europskim gradovima | Umjetničko sazrijevanje |
1921. | Povratak u Kaptol | Suočavanje s prošlošću |
Analiza likova

Krležin roman “Povratak Filipa Latinovicza” donosi kompleksnu psihološku karakterizaciju likova kroz njihove međusobne odnose i unutarnje sukobe. Svaki lik nosi vlastitu životnu dramu koja se isprepliće s glavnom temom identiteta i pripadnosti.
Glavni likovi
Filip Latinovicz predstavlja središnju figuru romana kao slikar i intelektualac u tridesetim godinama života. Njegova umjetnička kriza manifestira se kroz:
- Duboku psihološku nestabilnost i sklonost maniji
- Potragu za vlastitim identitetom, posebno pitanjem očinstva
- Nemogućnost stvaralačkog izražavanja i pronalaska umjetničke inspiracije
Regina, Filipova majka, utjelovljuje kompleksan lik provincijske građanke:
- Vlasnica gostionice sumnjivog morala
- Hladna i distancirana prema sinu
- Opterećena vlastitom prošlošću i društvenim položajem
Sporedni likovi
Bobočka (Ksenija Radajeva):
- Fatalna žena koja ostavlja snažan utjecaj na Filipa
- Bivša supruga pomorskog kapetana
- Osoba složene prošlosti i tragične sudbine
Baločanski:
- Bobočkin ljubavnik
- Predstavnik propalog plemstva
- Ključan lik u tragičnom raspletu romana
Odnosi između likova
Međusobni odnosi likova karakterizirani su složenom dinamikom:
Odnos | Karakteristike |
---|---|
Filip – Regina | Neriješeni konflikti iz djetinjstva, emotivna distanca |
Filip – Bobočka | Intenzivna privlačnost, umjetnička inspiracija |
Bobočka – Baločanski | Destruktivna veza koja vodi tragičnom kraju |
Likovi se susreću u provincijskom Kostanjevcu gdje njihove sudbine stvaraju složenu mrežu odnosa prožetu napetošću, nepovjerenjem i neostvarenim očekivanjima.
Stil i jezik djela
Roman “Povratak Filipa Latinovicza” predstavlja prekretnicu u hrvatskoj književnosti svojim modernističkim stilom pisanja. Krležin inovativan pristup karakteriziraju defabularizacija, monološko-asocijativni stil te slobodni neupravni govor.
Stilske figure i izražajna sredstva
Krleža koristi bogat spektar stilskih figura za produbljivanje psihološke karakterizacije likova:
- Metafore i simboli: Slikarstvo služi kao metafora za umjetničko stvaralaštvo dok Kaptol simbolizira provincijsku učmalost
- Unutarnji monolozi: Detaljni prikazi Filipovih misaonih tokova kroz dugačke introspektivne pasaže
- Retrospekcija: Kontinuirano vraćanje u prošlost kroz sjećanja na traumatično djetinjstvo
- Impresionistički opisi: Živopisni prikazi atmosfere kroz detalje boja zvukova mirisa
Narativne tehnike
Krležin način pripovijedanja odlikuju sljedeće karakteristike:
- Defabularizacija: Napuštanje klasične linearne fabule u korist fragmentarne strukture
- Asocijativno nizanje: Povezivanje različitih vremenskih razina kroz asocijacije
- Slobodni neupravni govor: Stapanje pripovjedačeve perspektive s mislima likova
- Introspektivna analiza: Duboko poniranje u psihološka stanja protagonista
Ton i atmosfera
- Tmurni ugođaj: Prevladavaju motivi melankolije otuđenosti sumnje
- Psihološka napetost: Konstantno prisutna kroz Filipove unutarnje konflikte
- Društvena kritika: Oštar prikaz provincijske sredine kroz ironiju sarkazam
- Ekspresionistički elementi: Intenzivni emocionalni naboj u opisima stanja likova
Simbolika i motivi
Simbolika i motivi u romanu “Povratak Filipa Latinovicza” grade složenu mrežu značenja koja produbljuje psihološku karakterizaciju likova i tematsku strukturu djela. Krleža koristi brojne simboličke elemente za prikaz unutarnjih previranja glavnog lika i društvenih odnosa.
Simboli u djelu
Ključni simboli u romanu nose višeslojno značenje:
- Joža Podravec simbolizira autentični život, neopterećen društvenim normama i predstavlja sve ono što Filip više ne može biti – jednostavnost i povezanost sa zemljom
- Panonski prostor funkcionira kao simbol idealizirane prošlosti i izgubljenog djetinjstva, premda stvarnost koju Filip zatječe razbija tu iluziju
- Zapadnoeuropski gradovi predstavljaju industrijalizaciju, otuđenost i umjetničku sterilnost kroz sive betonske fasade i dimnjake
- Slikarstvo služi kao simbol umjetničkog izraza i potrage za autentičnošću
- Majčina kuća simbolizira traumatičnu prošlost i neriješene obiteljske odnose
Motivi
Dominantni motivi prožimaju narativno tkivo romana:
- Povratak kao središnji motiv koji pokreće radnju i unutarnja previranja
- Identitet kroz stalnu potragu za vlastitim “ja”
- Umjetnička kriza manifestirana kroz nemogućnost slikarskog stvaranja
- Otuđenost vidljiva u odnosima s majkom i društvenom okolinom
- Djetinjstvo koje se javlja kroz bolna sjećanja i traume
Alegorija i metafora
Roman koristi složene alegorijske strukture:
- Filipovo slikarstvo alegorijski predstavlja potragu za istinom i autentičnošću
- Kaptol funkcionira kao metafora provincijske učmalosti i društvene hipokrizije
- Odnos s majkom metaforički prikazuje kompleksnost ljudskih odnosa
- Bobočka služi kao metafora destruktivne strasti i životne neizvjesnosti
Svaki od ovih elemenata doprinosi složenoj strukturi romana, stvarajući bogato značenjsko polje koje nadilazi jednostavnu narativnu razinu.
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
“Povratak Filipa Latinovicza” odražava burno razdoblje dvadesetih godina 20. stoljeća, kad Krleža smješta radnju svog romana. Povijesni trenutak karakteriziraju drastične promjene u europskom društvu nakon Prvog svjetskog rata, što se ogleda kroz Filipov povratak u domovinu nakon 23 godine provedene u zapadnoeuropskim metropolama.
Društveni kontekst romana prikazuje složenu sliku hrvatskog društva u međuratnom razdoblju:
- Klasni raskorak između osiromašenog plemstva i građanstva
- Kulturna zaostalost provincije naspram europskih centara
- Društvena hipokrizija malograđanskog mentaliteta
- Sukob tradicije i modernizacije
Intelektualna i umjetnička elita, koju u romanu predstavlja Filip Latinovicz, nalazi se u procjepu između:
Aspekt | Manifestacija |
---|---|
Osobni identitet | Kriza pripadnosti i otuđenost |
Umjetnički izraz | Stvaralačka blokada |
Društvena uloga | Neprilagođenost sredini |
Kulturni kontekst djela obilježava sukob između:
- Tradicionalnog panonskog prostora i moderne europske umjetnosti
- Provincijalnog mentaliteta i kozmopolitskih vrijednosti
- Lokalnih običaja i zapadnoeuropskih kulturnih utjecaja
Filip kao umjetnik i intelektualac postaje svjedok i kritičar društvene stvarnosti svog vremena, dok se istovremeno bori s vlastitom neprilagođenošću i umjetničkom krizom u svijetu koji više ne prepoznaje. Njegova pozicija povratnika omogućava Krleži da kroz njegov lik progovori o kulturnoj i društvenoj stvarnosti Hrvatske toga doba.
Interpretacija i kritički osvrt
Filip Latinovicz predstavlja arhetip modernog intelektualca rastrganog između umjetničkih težnji i osobnih demona. Njegov povratak u rodno mjesto nakon 23 godine izbivanja otkriva duboke psihološke slojeve karaktera obilježenog traumama iz djetinjstva, kompleksnim odnosom s majkom te potragom za umjetničkim identitetom.
Krležin modernistički pristup karakterizaciji glavnog lika ogleda se kroz nekoliko ključnih dimenzija:
- Psihološka kompleksnost: Filip nije samo umjetnik u krizi već složena osobnost koja se bori s pitanjima identiteta, pripadnosti te vlastitog mjesta u društvu
- Umjetnička kriza: Nemogućnost stvaranja povezana je s dubokom egzistencijalnom krizom identiteta
- Odnos s majkom: Regina predstavlja izvor traumatičnih sjećanja te katalizator Filipovih unutarnjih previranja
Snaga romana leži u majstorskom prikazu unutarnjih borbi glavnog lika kroz prizmu:
Aspekt | Manifestacija |
---|---|
Identitet | Nepoznato očinstvo i kompleksan odnos s majkom |
Umjetnost | Stvaralačka blokada i potraga za autentičnim izrazom |
Pripadnost | Otuđenost od zavičaja i nemogućnost uklapanja |
Krleža gradi složenu psihološku studiju kroz introspektivne dionice, unutarnje monologe te retrospektivne prikaze. Filipov lik postaje ogledalo modernističke alijenacije, dok njegovo slikarstvo služi kao metafora potrage za istinom u svijetu ispunjenom kontradikcijama.
Odnos s Bobočkom dodatno produbljuje psihološku karakterizaciju glavnog lika, stvarajući intenzivnu emotivnu dinamiku koja kulminira tragičnim raspletom. Kroz taj odnos Krleža istražuje teme seksualnosti, destruktivnosti te nemogućnosti istinske povezanosti među likovima.
Vlastiti dojam i refleksija
Roman “Povratak Filipa Latinovicza” predstavlja iznimno slojevito književno djelo koje zahtijeva dubinsko promišljanje i višestruka čitanja. Krležin pristup psihološkoj karakterizaciji glavnog lika kroz prizmu umjetničke krize otvara brojne interpretativne mogućnosti.
Krležina majstorska uporaba modernističkih tehnika pripovijedanja stvara gustu mrežu značenja koja se isprepliću kroz cijeli roman. Način na koji autor povezuje Filipovu osobnu dramu s društvenom kritikom međuratnog razdoblja pokazuje izvanrednu književnu vještinu u portretiranju kompleksnosti ljudskog iskustva.
Posebno se ističu sljedeći elementi koji čine roman iznimnim:
- Složena psihološka karakterizacija likova kroz njihove unutarnje monologe
- Majstorska uporaba retrospektivnih tehnika u gradnji narativa
- Snažna društvena kritika provincijskog mentaliteta
- Umjetnička kriza kao metafora za širu egzistencijalnu krizu pojedinca
- Inovativna uporaba simbola u karakterizaciji likova
Krležin stil pisanja karakterizira izrazita jezična virtuoznost koja se očituje kroz:
Stilska obilježja | Učinak na čitatelja |
---|---|
Asocijativni nizovi | Stvaranje atmosfere unutarnje napetosti |
Defabularizacija | Naglašavanje psiholoških stanja |
Ekspresionistički elementi | Pojačavanje emotivnog naboja |
Introspektivna analiza | Produbljivanje karakterizacije |
Snaga romana leži u njegovoj sposobnosti da kroz individualno iskustvo Filipa Latinovicza progovori o univerzalnim temama identiteta umjetničkog stvaralaštva otuđenosti. Krležin modernistički pristup omogućava čitatelju duboko uranjanje u složenu psihološku strukturu glavnog lika.