U hrvatskom školstvu dogodila se značajna promjena koja je izazvala brojne rasprave među učenicima, roditeljima i nastavnicima. Nakon višegodišnje stanke lektira se vraća kao obvezni dio obrazovnog programa s novim pristupom čitanju i razumijevanju književnih djela.
Lektira se vraća u hrvatske škole s moderniziranim popisom koji uključuje i suvremena djela domaćih i stranih autora. Novi koncept stavlja naglasak na razvoj čitalačkih vještina i kritičkog mišljenja, prilagođavajući se interesima današnjih generacija učenika.
Ovaj obrazovni zaokret donosi svježe perspektive u nastavu hrvatskog jezika, spajajući tradicionalne vrijednosti s modernim metodama poučavanja. Učenici će kroz pažljivo odabrana djela razvijati ljubav prema čitanju i književnosti na način koji odgovara digitalnom dobu.
Uvod u lektiru
Lektira predstavlja temelj književnog obrazovanja u hrvatskim školama kroz pomno odabrana djela domaće i svjetske književnosti. Organizirana je prema obrazovnim ciklusima koji prate kognitivni i emocionalni razvoj učenika.
Autor
Svako lektirno djelo donosi jedinstveni autorski potpis koji oblikuje književni izričaj i tematsku strukturu. Hrvatski autori poput Ivane Brlić-Mažuranić kreiraju svjetove inspirirane narodnom tradicijom dok strani autori kao što je Ernest Hemingway uvode učenike u globalne književne tokove. Autorski stil često određuje pristup interpretaciji djela kroz:
- Specifičan način izražavanja
- Povijesni kontekst stvaranja
- Kulturološke elemente doba
- Životno iskustvo pisca
Žanr i književna vrsta
Lektirni naslovi obuhvaćaju raznolike žanrove prilagođene uzrastu čitatelja. Književne vrste zastupljene u lektiri uključuju:
Književna vrsta | Primjeri djela | Obrazovni ciklus |
---|---|---|
Roman | Družba Pere Kvržice | 5. razred |
Pripovijetka | Duga | 7. razred |
Drama | Romeo i Julija | 8. razred |
Poezija | Pjesme A.B. Šimića | Srednja škola |
- Analizu strukture teksta
- Prepoznavanje stilskih figura
- Razumijevanje narativnih tehnika
- Interpretaciju književnih motiva
Mjesto i vrijeme

Krležin roman “Povratak Filipa Latinovicza” odvija se na dvije ključne lokacije koje stvaraju snažan kontrast između urbanog i ruralnog prostora. Zagreb predstavlja moderni gradski život ispunjen civilizacijskim dostignućima, dok Kostanjevac utjelovljuje ruralni zavičaj povezan s protagonistovim djetinjstvom.
Prostorna struktura romana:
- Zagreb: urbani prostor koji simbolizira modernu civilizaciju
- Kostanjevac: ruralno područje vezano uz Filipove korijene i mladost
Vremenska dimenzija:
Vremenski okvir | Detalji |
---|---|
Period | Početak 20. stoljeća |
Godišnje doba | Od proljeća do jeseni |
Trajanje odsustva | 23 godine |
Radnja se proteže kroz jedno godišnje razdoblje, prateći Filipov povratak u rodno mjesto nakon više od dva desetljeća izbivanja. Ovaj vremenski okvir omogućava dubinsko istraživanje protagonistovih unutarnjih previranja i suočavanja s prošlošću u kontekstu promjena koje zatječe u zavičaju.
Dualni prostorni kontekst romana stvara dinamičnu pozadinu za razvoj glavnog lika, gdje svaka lokacija nosi vlastitu simboliku i značaj za razumijevanje Filipovog psihološkog stanja. Kostanjevac postaje mjesto suočavanja s prošlošću, dok Zagreb predstavlja odmak od zavičajnih trauma.
Tema i ideja djela

“Povratak Filipa Latinovicza” istražuje kompleksnu psihološku dramu pojedinca kroz prizmu modernističkog romana. Krležino remek-djelo secira univerzalne teme identiteta, otuđenosti i potrage za smislom života.
Glavna tema
Centralna tema romana je psihološka dezintegracija umjetnika i njegova potraga za identitetom. Filip Latinovicz, nakon 23 godine izbivanja, vraća se u rodni kraj gdje se suočava s traumama iz djetinjstva, nerazriješenim odnosom s majkom i pitanjem vlastitog paternaliteta. Kroz njegovo umjetničko stvaralaštvo i unutarnje monologe razotkriva se duboka egzistencijalna kriza modernog intelektualca.
Sporedne teme
- Odnos umjetnika i društva: Protagonist se suočava s provincijskim mentalitetom i društvenom hipokrizijom
- Majčinsko-sinovski odnos: Kompleksna veza s majkom Regina obilježava Filipov psihološki razvoj
- Sukob tradicije i modernosti: Kostanjevac predstavlja arhaični svijet nasuprot europskoj umjetničkoj sceni
- Pitanje identiteta: Problematiziranje osobnog, nacionalnog i umjetničkog identiteta
Ideja djela
Roman propitkuje poziciju intelektualca u društvu kroz prizmu modernističke svijesti. Krleža kroz lik Filipa Latinovicza artikulira ideju o neminovnoj alijenaciji umjetnika u svijetu materijalnih vrijednosti. Djelo postavlja ključna pitanja o autentičnosti umjetničkog stvaranja i mogućnosti prevladavanja egzistencijalne krize.
Motivi i simboli povezani s temom
Motiv/Simbol | Značenje |
---|---|
Kostanjevac | Simbolizira prošlost i nepromjenjivost provincijskog života |
Slikarstvo | Predstavlja umjetničku potragu za istinom i samospoznajom |
Majčina kuća | Simbol neriješenih trauma iz djetinjstva |
Magla | Metafora za nejasnoću identiteta i životnog smisla |
Kompozicija djela

Krležin roman “Povratak Filipa Latinovicza” odlikuje se složenom kompozicijom koja prati tok svijesti glavnog lika kroz pet ključnih dijelova. Struktura romana temelji se na unutarnjem monologu i asocijativnom povezivanju sjećanja.
Uvod
Radnja započinje Filipovim povratkom u rodni grad nakon 23 godine izbivanja. Kroz retrospektivno pripovijedanje čitatelj upoznaje protagonista kao umjetnika u krizi koji bježi od užurbane gradske sredine prema svojim korijenima. Filipov dolazak u Kostanjevec pokreće lavinu sjećanja na traumatično djetinjstvo.
Zaplet
Zaplet se gradi kroz Filipove susrete s majkom Reginom te novim poznanstvima u Kostanjevcu. Unutarnji monolozi razotkrivaju složen odnos s majkom kao i psihološki teret nepoznavanja očevog identiteta. Filip pokušava pronaći umjetničku inspiraciju u ruralnom okruženju dok se istovremeno suočava s demonima prošlosti.
Vrhunac
Klimaks romana dostiže se kroz dva ključna događaja:
- Intenzivan dijalog s Kyriales Bobočkom koji dovodi u pitanje smisao umjetnosti
- Dramatičan sukob između Filipa i Baločanskog oko Bobočke
Rasplet
Rasplet donosi tragičan kraj Bobočke te Filipov konačni slom nakon što svjedoči brutalnom činu. Književni prostor se sužava na intiman prikaz protagonistove psihičke dezintegracije praćene halucinantnim stanjima.
Zaključak
Roman završava otvorenim krajem koji ostavlja Filipa u stanju duboke egzistencijalne krize. Kompozicijski krug se zatvara povratkom na početnu točku – protagonistovu umjetničku i osobnu izgubljenost, ali sada dodatno produbljenu tragičnim događajima u Kostanjevcu.
Dio romana | Glavna fokalna točka |
---|---|
Uvodni dio | Povratak u rodni grad |
Središnji dio | Suočavanje s prošlošću |
Klimaks | Dijalog s Kyrialesom |
Završni dio | Psihička dezintegracija |
Kratki sadržaj

“Povratak Filipa Latinovicza” prati glavnog protagonista koji se nakon 23 godine vraća u svoj rodni Kaptol. Filip nosi težak teret psiholoških trauma, otuđenosti i krize identiteta što ga potiče na povratak korijenima.
Roman se fokusira na dva ključna aspekta:
- Fizički povratak
- Napuštanje europskih metropola
- Suočavanje s rodnim krajem
- Ponovni susret s majkom
- Istraživanje zavičajne podloge
- Psihološki povratak
- Borba s unutarnjim demonima
- Potraga za izgubljenim identitetom
- Suočavanje s traumama iz djetinjstva
- Pokušaj akumuliranja nove stvaralačke energije
Krleža kroz Filipov lik istražuje kompleksnu psihološku dramu umjetnika u krizi, razočaranog europskom civilizacijom. Njegov povratak simbolizira bijeg od sivila velikih gradova i sentimentalnu potragu za autentičnim životnim uporištem.
Ključni elementi romana |
---|
Godina nastanka: 1932. |
Vrijeme radnje: 23 godine nakon odlaska |
Mjesto radnje: Kaptol |
Žanr: Prvi hrvatski moderni roman |
Filip se vraća s jasnim ciljem – razriješiti svoje osobne traume te pronaći novu životnu i stvaralačku snagu u zavičajnom okruženju.
Redoslijed događaja

Kronološki slijed događaja u nastavi hrvatskog jezika strukturiran je kroz četiri ključne faze koje omogućuju optimalno usvajanje gradiva:
Pripremna faza:
- Učenici dobivaju popis lektirnih djela za čitanje
- Nastavnik objašnjava metodologiju rada
- Definiraju se rokovi za čitanje pojedinih djela
Faza samostalnog čitanja:
- Učenici čitaju zadano djelo kod kuće
- Vode bilješke o pročitanom
- Označavaju nepoznate riječi i važne citate
Analitička faza u razredu:
- Provjera razumijevanja pročitanog
- Diskusija o glavnim temama djela
- Karakterizacija likova
- Izdvajanje ključnih motiva
Stvaralačka faza:
- Izrada lente vremena
- Kreativni zadaci vezani uz djelo
- Povezivanje s drugim predmetima
- Prezentacija učeničkih radova
Faza | Trajanje | Aktivnosti učenika |
---|---|---|
Pripremna | 1 školski sat | Upoznavanje s planom rada |
Samostalno čitanje | 2-3 tjedna | Čitanje i bilježenje |
Analitička | 2-3 školska sata | Rasprava i analiza |
Stvaralačka | 1-2 školska sata | Kreativni projekti |
Svaka faza nadograđuje se na prethodnu, stvarajući logičan slijed koji učenicima omogućava postupno razumijevanje književnog djela. Nastavnici prilagođavaju vremenski okvir pojedine faze ovisno o kompleksnosti djela i razini učenika.
Analiza likova

Karakterizacija likova u romanu “Povratak Filipa Latinovicza” razotkriva složenu mrežu psiholoških profila i međuljudskih odnosa. Krleža majstorski gradi svoje likove kroz njihove unutarnje sukobe i interakcije.
Glavni likovi
Filip Latinovicz dominira romanom kao kompleksni protagonist čija se osobnost manifestira kroz:
- Umjetničku prirodu prožetu sumnjama i preispitivanjima
- Duboku psihološku krizu identiteta nakon 23-godišnjeg izbivanja
- Neriješene traume iz djetinjstva vezane uz majčinsku figuru
- Izraženu intelektualnu svijest koja ga odvaja od provincijske sredine
Regina predstavlja kontroverznu majčinsku figuru:
- Bivša vlasnica gostionice na Kaptolu
- Distanciran i hladan odnos prema sinu
- Kompleksan karakter obilježen društvenim ambicijama
- Ključni izvor Filipovih psiholoških trauma
Sporedni likovi
Bobočka (Ksenija Radajeva) unosi dodatnu dramsku napetost:
- Fatalna žena s burnom prošlošću
- Destruktivni utjecaj na muškarce u svojoj okolini
- Tragična sudbina koja kulminira samoubojstvom
Kyriales:
- Intelektualni antagonist Filipu
- Ciničan pogled na umjetnost i život
- Predstavnik nihilističke filozofije
Odnosi između likova
- Kompleksan odnos Filip-Regina obilježen nedostatkom majčinske ljubavi
- Intenzivnu emocionalnu vezu Filip-Bobočka koja vodi u tragičan rasplet
- Intelektualni sukob Filip-Kyriales koji predstavlja borbu različitih životnih filozofija
- Društvene tenzije između likova različitih socijalnih i kulturnih pozadina
Lik | Glavna karakteristika | Odnos prema Filipu |
---|---|---|
Regina | Emocionalna distanciranost | Majčinska hladnoća |
Bobočka | Fatalna privlačnost | Ljubavna veza |
Kyriales | Intelektualna provokacija | Filozofski antagonist |
Stil i jezik djela
Krležin roman “Povratak Filipa Latinovića” ističe se jedinstvenim stilskim izričajem koji kombinira složene psihološke opise s bogatim jezičnim izrazom. Kompleksnost stila direktno odražava unutarnje stanje glavnog lika, stvarajući neraskidivu vezu između forme i sadržaja.
Stilske figure i izražajna sredstva
Krleža majstorski koristi brojne stilske figure za dočaravanje Filipovog unutarnjeg svijeta. Metafore i simboli prožimaju cijeli tekst, posebno u opisima Kostanjevca i zagrebačkih ulica. Pisac gradi složene kompozicije kroz:
- Sinesteziju u opisima slikarskih motiva
- Personifikaciju pejzaža i atmosferskih pojava
- Unutarnje monologe bogate metaforama
- Kontrastne slike između prošlosti i sadašnjosti
Narativne tehnike
Roman se odlikuje modernističkim narativnim postupcima koji uključuju:
- Tok svijesti kao dominantnu tehniku pripovijedanja
- Retrospektivno pripovijedanje kroz Filipova sjećanja
- Izmjenu perspektiva između objektivnog i subjektivnog
- Fragmentarnu strukturu koja prati psihološka stanja lika
Ton i atmosfera
- Opise tmurnih kostanjevačkih pejzaža
- Teške dijaloge između likova
- Slojevite psihološke analize
- Mračne tonove u opisima društvenih prilika
Stilska obilježja | Učestalost u romanu |
---|---|
Unutarnji monolog | Vrlo često |
Metafore | Često |
Simboli | Redovito |
Kontrasti | Učestalo |
Simbolika i motivi
Simbolika i motivi u književnim djelima predstavljaju ključne elemente koji produbljuju značenje teksta i omogućuju višeslojno tumačenje. U romanu “Bijeg” Milutina Cihlara Nehajeva simboli i motivi stvaraju bogatu mrežu značenja koja osvjetljava psihološko stanje glavnog lika.
Simboli u djelu
Književni simboli u “Bijegu” nose snažan psihološki naboj:
- Alkohol predstavlja bijeg od stvarnosti i simbol je autodestruktivnog ponašanja glavnog lika
- More simbolizira težinu životnih odluka i emocionalno opterećenje protagonista
- Vlak označava putovanje i promjenu, ali istovremeno naglašava nemogućnost bijega od vlastite prirode
- Velegrad utjelovljuje otuđenost modernog društva i dehumanizaciju pojedinca
- Provincija simbolizira duhovnu pustoš i nedostatak mogućnosti za osobni razvoj
Motivi
Centralni motivi romana grade se oko unutarnjeg svijeta Đure Andrijaševića:
- Otuđenost od društva i samoga sebe
- Egzistencijalna kriza i potraga za smislom
- Nemoć pojedinca pred društvenim očekivanjima
- Sukob između osobnih težnji i stvarnosti
- Umjetnička priroda kao izvor unutarnjeg konflikta
Alegorija i metafora
- Đurino putovanje kao metaforu životnog puta
- Odnos prema alkoholu kao sliku društvenog propadanja
- Prirodne pojave koje odražavaju unutarnja stanja lika
- Kontrast između grada i provincije kao sukob ideala i stvarnosti
- Morsku pučinu kao simbol beskrajne životne borbe
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Povijesni kontekst lektira u hrvatskom obrazovnom sustavu odražava dinamičnu interakciju između književnosti i društvenih promjena. Djela Miroslava Krleže predstavljaju značajan primjer kako politički režimi utječu na oblikovanje lektirnog kanona – njegova djela su tijekom različitih razdoblja doživjela i zabranu i rehabilitaciju.
Društvene promjene direktno utječu na odabir i interpretaciju lektirnih djela. Ovo se posebno očituje kroz:
- Modernizaciju sadržaja – uključivanje suvremenih autora i tema
- Prilagodbu interpretacije – nova čitanja klasičnih djela
- Digitalizaciju pristupa – e-knjige i multimedijalni sadržaji
- Interdisciplinarnost – povezivanje književnosti s drugim područjima
Kulturološki aspekt lektire manifestira se kroz:
Područje | Utjecaj na obrazovanje |
---|---|
Jezik | Očuvanje jezičnog standarda |
Tradicija | Prenošenje kulturne baštine |
Identitet | Razvoj nacionalne svijesti |
Vrijednosti | Formiranje etičkih stavova |
Lektirni kanon danas balansira između tradicionalnih vrijednosti i suvremenih potreba obrazovanja. Djela poput Krležinih romana nose višestruke slojeve značenja – od povijesnog svjedočanstva do umjetničke vrijednosti te služe kao most između prošlosti i sadašnjosti u obrazovnom procesu.
Interpretacija i kritički osvrt
“Povratak Filipa Latinovića” predstavlja vrhunac Krležinog psihološkog romana koji kroz višeslojnu narativnu strukturu razotkriva kompleksnost ljudske psihe. Tehnikom simultane radnje autor majstorski isprepliće sadašnjost s prošlošću, stvarajući bogato tkivo psiholoških stanja glavnog lika.
Ključni elementi interpretacije:
- Psihološka dezintegracija – Filip proživljava duboku umjetničku krizu
- Potraga za identitetom – protagonist se suočava s traumama iz djetinjstva
- Odnos umjetnika i društva – kritički osvrt na malograđansku sredinu
- Majčinsko-sinovska problematika – kompleksan odnos s Reginom
- Sukob tradicije i modernosti – kontrast između ruralnog i urbanog
Stilske posebnosti romana:
- Tok svijesti kao narativna tehnika
- Retrospektivno pripovijedanje
- Fragmentarna struktura
- Bogata metaforika
- Impresionistički opisi
Roman se izdvaja iznimnom psihološkom karakterizacijom likova koja nadilazi tradicionalne okvire hrvatske književnosti. Krleža kroz lik Filipa Latinovića propitkuje poziciju intelektualca u društvu, postavljajući univerzalna pitanja o autentičnosti umjetničkog stvaranja.
Tematski sloj | Manifestacija u romanu |
---|---|
Psihološki | Unutarnji konflikti protagonista |
Društveni | Kritika malograđanštine |
Umjetnički | Pitanja stvaralaštva |
Egzistencijalni | Potraga za smislom |
Roman dodatno dobiva na značaju kroz simboličku razinu gdje Kostanjevec postaje metafora za društvenu i duhovnu stagnaciju. Krleža stvara atmosferu tjeskobe kroz tmurne pejzaže koji korespondiraju s Filipovim unutarnjim stanjem.
Posebnu vrijednost djelu daje način na koji autor tematizira odnos pojedinca i kolektiva. Filip kao umjetnik-intelektualac stoji nasuprot provincijskoj sredini, što rezultira snažnim dramskim nabojem koji prožima cijeli roman.
Vlastiti dojam i refleksija
Knjiga “Povratak u Reims” Didiera Eribona predstavlja intimni portret autorova povratka korijenima kroz duboku osobnu analizu. Eribon gradi narativ oko dva ključna elementa: fizičkog povratka u rodni grad i emotivnog pomirenja s vlastitom prošlošću.
Razgovori s majkom čine središnju okosnicu djela kroz koje autor otkriva složene obiteljske odnose i klasne razlike. Majčine priče o djetinjstvu i mladosti postaju ogledalo kroz koje Eribon preispituje vlastite životne odluke i društvenu mobilnost.
Autor bilježi tri ključne dimenzije povratka:
- Fizički povratak u prostor djetinjstva
- Emocionalno pomirenje s obiteljskom poviješću
- Intelektualno preispitivanje klasnog identiteta
Knjiga posebno naglašava važnost dijaloga između prošlosti i sadašnjosti kroz:
- Otkrivanje obiteljskih tajni
- Suočavanje s klasnim predrasudama
- Propitivanje vlastitih životnih izbora
Aspekt refleksije | Manifestacija u djelu |
---|---|
Osobni identitet | Preispitivanje društvenog položaja |
Obiteljski odnosi | Pomirenje s majkom |
Klasna svijest | Analiza društvene mobilnosti |
Eribon kroz introspektivni pristup razotkriva kompleksnost povratka korijenima te transformativnu snagu suočavanja s prošlošću. Njegovo putovanje postaje univerzalna priča o samospoznaji kroz dijalog s vlastitim korijenima.