Antun Gustav Matoš, jedan od najznačajnijih hrvatskih književnika, ostavio je neizbrisiv trag u hrvatskoj književnosti svojim zbirkom “Pripovijetke – Uspomene”. Njegovo majstorstvo pripovijedanja i sposobnost da običnu svakodnevicu pretvori u umjetničko djelo i danas oduševljava čitatelje.
“Pripovijetke – Uspomene” je autobiografska zbirka kratkih priča objavljena 1908. godine. Kroz niz živopisnih pripovjedaka Matoš isprepliće vlastita iskustva, putovanja i susrete, stvarajući jedinstvenu sliku hrvatske književne moderne.
Ova zbirka nije samo književno djelo već i dragocjeno svjedočanstvo jednog vremena koje kroz Matoševo pero dolazi do izražaja u svoj svojoj kompleksnosti. Njegov način pripovijedanja, bogat jezični izraz i profinjena ironija čine ovo djelo nezaobilaznim dijelom hrvatske književne baštine.
Uvod u lektiru
Pripovijetke – Uspomene predstavljaju značajno djelo hrvatske književnosti koje pruža uvid u autobiografske crtice iz života Antuna Gustava Matoša. Zbirka donosi jedinstveni spoj osobnih doživljaja i umjetničkog izraza kroz niz kratkih priča.
Autor
Antun Gustav Matoš (1873-1914) jedan je od najistaknutijih predstavnika hrvatske moderne. Školovao se u Zagrebu i Beču, a život ga je vodio kroz brojne europske gradove poput Beograda, Ženeve i Pariza. Njegovo književno stvaralaštvo obilježeno je impresionističkim stilom pisanja s izraženim osjećajem za detalje i atmosferu.
Ključni podaci o autoru | |
---|---|
Godina rođenja | 1873. |
Godina smrti | 1914. |
Mjesto rođenja | Tovarnik |
Obrazovanje | Zagreb, Beč |
Glavni žanrovi | Proza, poezija, kritika |
Žanr i književna vrsta
Pripovijetke – Uspomene pripadaju autobiografskoj prozi s elementima putopisa i crtice. Tekst kombinira:
- Autobiografske elemente kroz osobna iskustva autora
- Putopisne segmente koji opisuju gradove i mjesta
- Impresionističke opise atmosfere i ugođaja
- Društvene komentare s dozom ironije
- Lirske pasaže bogate stilskim figurama
Matošev stil karakterizira spoj realističkog pripovijedanja s modernističkim elementima poput introspektivnih razmišljanja i simbolike. Svaka pripovijetka funkcionira kao zasebna cjelina, ali zajedno tvore mozaik autorovih sjećanja i doživljaja.
Mjesto i vrijeme

U pripovijetkama iz navedenih zbirki mjesto i vrijeme radnje igraju značajnu ulogu u stvaranju atmosfere i konteksta priča.
Kraljica iz dvorišta Bisere Alikadić smješta radnju u intimni prostor Ljubinkine kuće. Narativ se odvija tijekom jedne večeri koja se proteže do jutra, prateći protagonisticu dok stvara svoju priču.
Šimunovićeve izabrane pripovijesti donose različite lokacije i vremenska razdoblja:
Pripovijetka | Mjesto radnje | Vrijeme radnje |
---|---|---|
Pojila | Selo Tihovo | 1912. godina |
Rudica | Selo Lipice | Neodređeno vrijeme |
Dinko Šimunović svojim pripovijetkama stvara autentičan prikaz života u dalmatinskoj Zagori. Pojila donose specifičan vremenski okvir smješten u 1912. godinu u malom selu Tihovo, dok Rudica koristi neodređeno vrijeme kao pozadinu za pripovjedačev susret s naslovnim likom.
Odabir ruralnih sredina kao mjesta radnje karakterističan je za Šimunovićev opus. Njegova sela postaju mikrosvjetovi u kojima se odvijaju složene ljudske drame, dok precizno određenje vremena radnje varira ovisno o potrebama pojedine priče.
Tema i ideja djela

Tema i ideja djela u pripovijetkama iz zbirke “Pripovijetke – Uspomene” predstavljaju složenu mrežu motiva kroz koje Matoš istražuje ljudsku prirodu te društvene okolnosti svog vremena.
Glavna tema
Središnja tema zbirke je autobiografsko propitivanje identiteta kroz putopisna iskustva i susrete s različitim ljudima. Matoš kroz svoje pripovijetke istražuje odnos pojedinca prema društvu umjetničkim pristupom koji kombinira realizam s modernističkim elementima. Svaka priča donosi jedinstvenu perspektivu autorovog života isprepletenu s društvenim komentarima.
Sporedne teme
- Društvena kritika: Matoš kroz ironiju progovara o društvenim anomalijama svog vremena
- Umjetnički identitet: Propitivanje uloge umjetnika u modernom društvu
- Putovanja: Istraživanje različitih europskih gradova kroz osobna iskustva
- Kulturni kontrasti: Usporedba hrvatske kulture s europskim metropolama
- Nostalgija: Sjećanja na mladost i izgubljene trenutke
Ideja djela
Osnovna ideja djela je prikaz autorove potrage za umjetničkim izrazom kroz osobna iskustva. Matoš gradi složenu sliku života umjetnika koji pokušava pomiriti osobne težnje s društvenim očekivanjima. Njegove pripovijetke prenose ideju o važnosti individualnog izraza u vremenu društvenih promjena.
Motivi i simboli povezani s temom
Motiv | Simboličko značenje |
---|---|
Put | Potraga za identitetom |
Grad | Modernizacija društva |
Umjetnost | Osobna sloboda |
Priroda | Bijeg od urbanizacije |
Samoća | Umjetnička izolacija |
Kompozicija djela

Kompozicija pripovijetki u zbirci “Uspomene” slijedi klasičnu strukturu književnog djela s pet ključnih dijelova koji grade napetost priče. Svaki dio ima svoju specifičnu ulogu u razvoju radnje i karakterizaciji likova.
Uvod
Uvodni dijelovi pripovijetki postavljaju temelje za razvoj radnje kroz predstavljanje glavnih likova i okolnosti. Autor pažljivo gradi atmosferu kroz detaljan opis:
- Prostora i vremena radnje
- Glavnih i sporednih likova
- Osnovne teme i motivacije likova
- Početne situacije koja pokreće radnju
Zaplet
Središnji dio pripovijetki donosi razvoj sukoba i komplikacije koje pokreću radnju:
- Uvođenje problema ili konflikta
- Razvoj odnosa među likovima
- Stvaranje napetosti kroz nove događaje
- Građenje kompleksnosti situacije
Vrhunac
Kulminacija radnje predstavlja najdramatičniji trenutak u pripovijetkama:
- Eskalacija sukoba do najviše točke
- Suočavanje likova s ključnim izazovima
- Trenutak najveće emotivne ili dramske napetosti
- Prekretnica u razvoju događaja
Rasplet
Nakon vrhunca slijedi postupno razrješenje situacije:
- Smirivanje napetosti
- Rješavanje glavnog sukoba
- Objašnjenje nejasnih situacija
- Pokazivanje posljedica događaja
Zaključak
- Konačno stanje nakon razrješenja sukoba
- Prikaz promjena kod likova
- Povezivanje svih elemenata priče
- Stvaranje završnog dojma
Kratki sadržaj

Pripovijetka “Anđeo u zvoniku” donosi autobiografske elemente iz Nazorova djetinjstva kroz poetičan prikaz njegovih sjećanja na rodni grad. U središtu priče nalazi se zvonik crkve smješten blizu autorove obiteljske kuće koji postaje glavni motiv njegovih dječjih maštarija.
Petogodišnji dječak redovito posjećuje zvonik fasciniran zvonjavom triju zvona koja su djeca simbolično nazivala ‘djed’, ‘otac’ i ‘unuk’. U svojoj dječjoj mašti, autor zamišlja kako zvonima upravljaju tri osobe različitih generacija:
- sijedi starac za najstarije zvono
- čovjek crne brade za srednje zvono
- dječak njegovih godina za najmanje zvono
Radnja doživljava vrhunac kada protagonist primjećuje tajanstvenu zvonjavu bez vidljivog pomicanja zvona. Unatoč očevom objašnjenju o mehaničkom sustavu zvona, dječak odbija prihvatiti racionalno objašnjenje, čvrsto vjerujući u magičnu prirodu događaja.
Ključni trenutak pripovijetke događa se kada dječak ugleda bijeli oblačić obasjan suncem kako se spušta prema zvoniku. Taj prizor u njegovoj mladoj mašti poprima oblik anđela s bijelim krilima, što predstavlja vrhunac njegova dječjeg doživljaja stvarnosti kroz prizmu mašte i vjerovanja.
Element priče | Opis |
---|---|
Glavni motiv | Zvonik crkve |
Zvona | ‘djed’, ‘otac’, ‘unuk’ |
Dob protagonista | 5 godina |
Ključni trenutak | Vizija anđela u obliku bijelog oblačića |
Redoslijed događaja

Pripovijetke iz zbirke “Uspomene” otkrivaju različite pristupe kronološkoj organizaciji događaja, što je vidljivo kroz specifične primjere poput “Kraljice iz dvorišta” i “Vode”.
“Kraljica iz dvorišta” – Bisera Alikadić
Radnja se odvija kroz jednu noć, prateći tetku Ljubinku u njezinoj stvaralačkoj borbi:
- Večernje pripreme za spavanje
- Nemir i nova priča koja se javlja
- Pokušaji umirivanja toplim mlijekom
- Konačno ustajanje i pisanje
- Završetak priče u zoru
Vrijeme | Događaj |
---|---|
Večer | Priprema za spavanje |
Kasna noć | Borba s nesanicom |
Pred zoru | Pisanje priče |
Svitanje | Završetak priče |
“Voda” – Vladimir Nazor
Linearan slijed događaja prikazuje kriznu situaciju u selu:
- Suša uzrokuje nestašicu vode
- Stanovnici kupuju vodu iz udaljenih mjesta
- Žene nose vodu iz luke
- Okupljanje mještana na obali
- Čekanje broda koji ne stiže
Oba djela pokazuju različite pristupe vremenskom slijedu – “Kraljica iz dvorišta” zbija radnju u jednu noć, dok “Voda” prati duži vremenski period kroz koji se razvija kriza u selu. Način organizacije događaja direktno utječe na ritam pripovijedanja i gradaciju napetosti u svakoj priči.
Analiza likova

Likovi u pripovijetkama “Uspomene” predstavljaju složene karaktere koji se razvijaju kroz različite životne situacije i međusobne odnose. Svaki lik nosi svoje osobine karakteristične za vrijeme i prostor u kojem se radnja odvija.
Glavni likovi
Glavni likovi u pripovijetkama nose težinu radnje kroz svoje postupke i karakterne osobine. Protagonist često predstavlja autobiografske elemente samog autora, prikazujući njegove unutarnje borbe i razmišljanja. Karakterizira ih:
- Psihološka složenost i unutarnji sukobi
- Detaljan opis fizičkog izgleda i ponašanja
- Promjene stavova kroz razvoj radnje
- Izražena individualnost i osobni stavovi
Sporedni likovi
Sporedni likovi obogaćuju radnju i stvaraju kompleksnu mrežu odnosa s glavnim likovima. Njihova uloga je:
- Pokretanje radnje kroz interakcije s glavnim likovima
- Stvaranje kontrasta i napetosti
- Pružanje dodatnog uvida u društveni kontekst
- Potpora razvoju glavne teme
Odnosi između likova
- Složene obiteljske veze i konflikte
- Prijateljstva i rivalstva među likovima
- Društvene hijerarhije i klasne razlike
- Emotivne veze i njihov utjecaj na razvoj radnje
Vrsta odnosa | Karakteristike | Utjecaj na radnju |
---|---|---|
Obiteljski | Intimni i kompleksni | Pokretač glavnih sukoba |
Društveni | Formalni i konvencionalni | Razvoj sporednih tema |
Emotivni | Intenzivni i promjenjivi | Motivacija likova |
Stil i jezik djela
Matošev stil u zbirci “Pripovijetke – Uspomene” karakterizira spoj modernističke proze s klasičnim elementima pripovijedanja. Njegov jezični izraz odlikuje se bogatim rječnikom te kombinacijom standardnog književnog jezika s lokalnim izrazima.
Stilske figure i izražajna sredstva
Matoševe pripovijetke bogate su stilskim figurama koje pojačavaju umjetnički dojam:
- Metafore i personifikacije u opisima prirode te gradskih prizora
- Ironija u društvenim komentarima
- Simbolika u prikazu unutarnjih stanja likova
- Kontrasti između ruralnog i urbanog života
Narativne tehnike
Autor kombinira različite narativne postupke za stvaranje dinamičnog pripovjednog tkiva:
- Unutarnji monolog za prikaz psiholoških stanja
- Retrospektivno pripovijedanje u autobiografskim dijelovima
- Izmjena perspektiva između objektivnog i subjektivnog
- Fragmentarna struktura s asocijativnim prijelazima
Ton i atmosfera
- Nostalgičan ton u autobiografskim crticama
- Satiričan pristup društvenim temama
- Lirski elementi u opisima prirode
- Melankoličnost u emigrantskim epizodama
Stilska obilježja | Učestalost u djelu |
---|---|
Ironija | Vrlo često |
Metafore | Često |
Simbolika | Umjereno |
Kontrasti | Često |
Simbolika i motivi
Simbolika i motivi u zbirci “Pripovijetke – Uspomene” prikazuju slojevitu sliku društvenih promjena kroz umjetnički izraz Antuna Gustava Matoša. Svaki simbol nosi dublje značenje koje se isprepliće s autorovim osobnim doživljajima i društvenim komentarima.
Simboli u djelu
Simbolički elementi u Matoševim pripovijetkama stvaraju bogatu mrežu značenja:
- Stari dvorci: Predstavljaju propadanje tradicionalnih vrijednosti
- Putovanje: Simbolizira potragu za identitetom i umjetničkim izrazom
- Grad: Odražava modernizaciju i društvene promjene
- Priroda: Simbolizira čistoću i autentičnost
- Zvona: Označavaju vezu s tradicijom i duhovnošću
Motivi
Ključni motivi koji se ponavljaju kroz zbirku:
Motiv | Značenje |
---|---|
Samoća | Umjetnička izoliranost |
Lutanje | Potraga za smislom |
Nostalgija | Čežnja za prošlim vremenima |
Umjetnost | Sredstvo izražavanja |
Domovina | Veza s korijenima |
Alegorija i metafora
- Metaforički opisi grada: Predstavljaju kaos modernog života
- Alegorijski likovi: Utjelovljuju društvene skupine i njihove sukobe
- Prirodne pojave: Služe kao metafore za ljudske emocije
- Umjetnički predmeti: Simboliziraju kulturno nasljeđe
- Putovanja: Alegorija životnog puta i osobnog razvoja
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Pripovijetke iz zbirke “Pod starim krovovima” Ksavera Šandora Gjalskog smještene su u turbulentno razdoblje hrvatske povijesti sredinom 19. stoljeća. Gjalski kroz svoje pripovijetke ocrtava složenu društvenu panoramu tog vremena, s posebnim naglaskom na zagorsko plemstvo i njegov postupni zalazak.
Povijesni okvir 50-ih i 60-ih godina 19. stoljeća obilježen je dramatičnim promjenama u hrvatskom društvu. Gjalski majstorski prikazuje proces propadanja tradicionalnih plemićkih obitelji i raspad ustaljenog društvenog poretka kroz intimne priče svojih likova.
Društveni kontekst pripovijedaka odražava se kroz nekoliko ključnih elemenata:
- Sukob starog i novog društvenog poretka
- Odnos između plemstva i seljaštva
- Promjene u ekonomskim odnosima
- Borba seljaka za svoja prava
Kulturološka dimenzija pripovijedaka očituje se u detaljnim opisima:
- Život u zagorskim kurijama
- Običaji plemićkih obitelji
- Svakodnevica seoskog stanovništva
- Društvene norme i konvencije
Gjalski kroz svoje pripovijetke stvara autentičnu sliku Hrvatskog zagorja, gdje se isprepliću sudbine plemića i seljaka u vremenu velikih društvenih previranja. Njegov narativni pristup kombinira realističke opise s dubljim razumijevanjem psiholoških i socijalnih promjena koje su obilježile epohu.
Aspekt | Karakteristike |
---|---|
Povijesni | Sredina 19. stoljeća, društvene promjene |
Društveni | Propadanje plemstva, klasni odnosi |
Kulturni | Zagorski običaji, tradicija, način života |
Autorova perspektiva pruža jedinstveni uvid u mikrokozmose zagorskih kurija, gdje svaka pripovijetka postaje svojevrsni dokument vremena. Gjalski kroz svoje likove i situacije bilježi ne samo događaje već i duh epohe koja nepovratno nestaje.
Interpretacija i kritički osvrt
Gjalskijeve pripovijetke iz zbirke “Pod starim krovovima” donose izvanredan prikaz hrvatskog društva sredinom 19. stoljeća. Književni kritičari ističu autorovu vještinu u stvaranju kompleksnih likova plemenitaša i seljaka koji se bore s društvenim promjenama.
Narativna struktura pripovijedaka temelji se na dvije ključne tehnike:
- Retrospektivno pripovijedanje – autor vješto koristi flash-backove za prikaz prošlih događaja
- Uokvirena kompozicija – glavna priča uokvirena je okvirnom pričom koja daje dodatni kontekst
- Unutarnji monolog – pruža dubinski uvid u psihologiju i motivaciju likova
Društveno-politički kontekst zbirke obuhvaća turbulentno razdoblje hrvatske povijesti 1850-ih i 1860-ih godina. Autor kritički sagledava:
Društveni aspekt | Opis |
---|---|
Plemstvo | Propadanje tradicionalnih plemićkih obitelji |
Seljaštvo | Borba za građanska prava i dostojanstvo |
Društvene promjene | Raspad feudalnog poretka |
Gjalski majstorski isprepliće individualne sudbine s kolektivnim iskustvom, stvarajući živopisnu sliku zagorskog života. Kroz detaljne opise kurija, običaja i svakodnevice autor gradi autentičan prikaz jednog povijesnog razdoblja u transformaciji.
Kritičari posebno cijene Gjalskijevu sposobnost da kroz intimne priče pojedinaca oslika širu društvenu panoramu. Njegov pripovjedački stil kombinira realističke opise s poetskim elementima, stvarajući jedinstvenu književnu atmosferu starog Zagorja.
Vlastiti dojam i refleksija
Matoševe “Uspomene” ostavljaju snažan dojam na čitatelja svojom bogatom stilskom izražajnošću i dubinom promišljanja. Autobiografski elementi u pripovijetkama stvaraju intimnu poveznicu između autora i čitatelja, omogućujući uvid u Matošev unutarnji svijet kroz prizmu njegovih putovanja i susreta.
Pripovjedački stil odlikuje se izrazitom slojevitošću:
- Impresionistički opisi stvaraju živopisne slike europskih gradova
- Ironijski odmak daje kritički pogled na društvene prilike
- Lirski pasaži otkrivaju autorovu emotivnu dubinu
- Društveni komentari pokazuju oštro zapažanje vremena
Posebno je upečatljiv način na koji Matoš spaja osobno i univerzalno. Njegove refleksije o životu u tuđini, nostalgija za domovinom te susreti s različitim kulturama stvaraju mozaik iskustava s kojima se čitatelj lako poistovjećuje. Kroz precizne opise i snažne metafore, autor gradi most između vlastitih doživljaja i općeljudskih tema.
Značajni elementi koji ostavljaju trajni utisak:
Element | Učinak na čitatelja |
---|---|
Autobiografski zapisi | Stvaraju osjećaj autentičnosti |
Putopisne scene | Pružaju uvid u različite kulture |
Društvena kritika | Potiče na promišljanje |
Stilska virtuoznost | Omogućuje umjetnički užitak |
Čitajući “Uspomene”, jasno se ocrtava Matoševa sposobnost da kroz osobnu prizmu progovori o univerzalnim temama identiteta, pripadnosti i otuđenosti. Njegov ironijski odmak stvara zanimljivu napetost između emotivnog doživljaja i intelektualne distance, čineći tekst višeslojnim i interpretativno poticajnim.