Školske lektire predstavljaju temeljni dio obrazovnog procesa koji oblikuje književno znanje i kritičko razmišljanje učenika. Od osnovne škole pa sve do mature učenici se susreću s brojnim književnim djelima koja moraju pročitati i analizirati.
Proces lektire uključuje čitanje odabranog književnog djela, vođenje bilješki tijekom čitanja, pisanje dnevnika čitanja te analizu likova, teme i književnih elemenata. Učenici nakon čitanja trebaju napisati osvrt ili esej te sudjelovati u razrednoj raspravi o pročitanom djelu.
Kroz sustavan pristup obradi lektire učenici razvijaju vlastiti književni ukus, uče prepoznavati stilske figure i književne vrste te stječu vještine potrebne za dubinsko razumijevanje književnosti. Ovaj proces nije samo školska obveza već i prilika za osobni rast.
Uvod u lektiru
Lektira predstavlja planski odabrana književna djela koja učenici čitaju tijekom školske godine. Proces čitanja lektire započinje upoznavanjem s osnovnim informacijama o djelu koje uključuju autora te žanrovsko određenje.
Autor
Poznavanje autora književnog djela omogućuje dublji uvid u kontekst nastanka teksta. Biografski podaci pisca otkrivaju:
- Povijesno razdoblje stvaralaštva
- Društvene okolnosti koje su utjecale na djelo
- Autorove književne uzore i inspiracije
- Osobna iskustva koja se odražavaju u tekstu
Žanr i književna vrsta
Određivanje žanra i književne vrste pruža okvir za razumijevanje djela. Osnovne književne vrste uključuju:
Književna vrsta | Glavne karakteristike |
---|---|
Roman | Duža prozna forma s razvijenom radnjom |
Pripovijetka | Kraća prozna forma s jednostavnijom fabulom |
Drama | Tekst namijenjen izvođenju na pozornici |
Poezija | Stihovani tekst s naglašenom ritmičnošću |
- Strukturu teksta
- Način karakterizacije likova
- Razvoj radnje
- Stilska izražajna sredstva
Mjesto i vrijeme

Mjesto i vrijeme radnje predstavljaju temeljne elemente analize književnog djela koji omogućuju precizno smještanje radnje u prostorni i vremenski kontekst. Pravilno određivanje ovih elemenata zahtijeva pažljivo čitanje i bilježenje detalja tijekom čitanja.
Elementi mjesta radnje:
- Geografska lokacija (grad država kontinent)
- Specifične lokacije (kuća ulica trg)
- Zatvoreni ili otvoreni prostori
- Stvarna ili izmišljena mjesta
- Promjene lokacija tijekom radnje
Elementi vremena radnje:
- Povijesno razdoblje
- Godišnje doba
- Doba dana
- Trajanje radnje
- Kronološki ili retrospektivni slijed
Tijekom čitanja lektire bilježe se konkretni citati koji opisuju mjesto i vrijeme. Ovi citati služe kao dokaz za kasnije interpretacije i analize. Primjerice u romanu mjesto radnje često se detaljno opisuje kroz:
Aspekt opisa | Elementi za praćenje |
---|---|
Eksterijer | Arhitektura pejzaž atmosfera |
Interijer | Namještaj rasvjeta detalji |
Ambijent | Zvukovi mirisi ugođaj |
Vrijeme radnje može biti eksplicitno navedeno (točan datum godina) ili implicitno sugerirano kroz:
- Povijesne događaje
- Društvene okolnosti
- Tehnološki razvoj
- Način života likova
- Jezične karakteristike
Za kvalitetnu analizu mjesta i vremena radnje potrebno je povezati ove elemente s drugim aspektima djela poput karakterizacije likova razvoja fabule ili tematsko-idejnog sloja. Precizno određivanje kronotopa (vremena-prostora) omogućuje dublje razumijevanje književnog djela u cjelini.
Tema i ideja djela

Roman “Proces” Franza Kafke predstavlja složeno književno djelo koje se bavi temom pojedinca uhvaćenog u zamku birokratskog sustava. Kroz sudbinu Josefa K. roman istražuje univerzalne teme pravde, krivnje i ljudske egzistencije u modernom društvu.
Glavna tema
Središnja tema romana je sukob pojedinca s nepoznatim i nepravednim pravnim sustavom. Josef K. se suočava s misterioznim procesom koji ga vodi kroz labirint birokratske mašinerije bez jasnog razloga ili objašnjenja. Njegova borba protiv nevidljivog autoriteta postaje metafora za položaj modernog čovjeka u društvu.
Sporedne teme
Sekundarne teme romana uključuju:
- Otuđenost pojedinca u modernom društvu
- Gubitak identiteta i osobne autonomije
- Borba s birokratskim apsurdom
- Pitanja moralne odgovornosti
- Sukob između individualnosti i autoriteta
Ideja djela
Osnovna ideja romana leži u prikazu besmislenosti modernog života i kritici društvenih institucija. Kafka kroz djelo pokazuje kako:
- Sustav guta pojedinca bez objašnjenja ili opravdanja
- Pravda postaje nedostižna u labirintu birokracije
- Čovjek gubi kontrolu nad vlastitom sudbinom
Motivi i simboli povezani s temom
Ključni motivi i simboli koji se pojavljuju u djelu:
- Labirint – simbol složenosti i besmislenosti birokratskog sustava
- Vrata – predstavljaju prepreke i nemogućnost pristupa pravdi
- Mrak – simbolizira neznanje i neizvjesnost
- Sud – metafora za nedostižnu i nepravednu vlast
- Krivnja – univerzalni motiv ljudske egzistencije
Napomena: Svaki od ovih elemenata služi produbljivanju glavne teme i stvaranju jedinstvene atmosfere bezizlaznosti karakteristične za Kafkina djela.
Kompozicija djela

Kompozicija Kafkinog “Procesa” odlikuje se posebnom strukturom koja pridonosi osjećaju izgubljenosti i kaotičnosti koji prožima cijelo djelo. Kroz nekoliko ključnih elemenata, kompozicija romana gradi atmosferu bezizlaznosti i apsurda.
Uvod
Roman započinje neočekivanim uhićenjem Josefa K. jednog jutra, bez ikakvog objašnjenja ili optužnice. Ovaj nagli početak postavlja ton za cijelo djelo i uvodi čitatelja u svijet birokratskog apsurda. U uvodnom dijelu upoznajemo glavnog lika u njegovom svakodnevnom životu bankara, prije nego što mu se život potpuno preokrene.
Zaplet
Zaplet se razvija kroz Josefove pokušaje da otkrije prirodu optužbi protiv njega. Glavni elementi zapleta uključuju:
- Susrete s raznim službenim osobama suda
- Posjete neobičnim sudskim prostorima
- Razgovore s odvjetnicima i drugim likovima povezanim sa sudom
Vrhunac
Vrhunac djela nastupa kada Josef K. shvaća uzaludnost svojih pokušaja da se obrani. Ključni elementi vrhunca su:
- Posjet katedrali i razgovor sa svećenikom
- Priča o čovjeku pred vratima zakona
- Josefovo konačno prihvaćanje svoje sudbine
Rasplet
Rasplet se odvija kroz posljednje poglavlje gdje:
- Dva gospodina u crnom dolaze po Josefa K.
- Odvode ga do kamenoloma
- Izvršavaju presudu “kao psi”
Zaključak
Kompozicijska struktura romana završava ciklički – Josef K. umire jednako zbunjen kao što je bio na početku, ne saznavši nikada prirodu svoje krivnje. Završetak naglašava besmislenost cijelog procesa i potpunu nemoć pojedinca pred sustavom.
Kratki sadržaj

Roman započinje iznenadnim uhićenjem Josefa K., bankarskog službenika, tijekom jednog običnog jutra. Dva nepoznata čovjeka dolaze u njegov stan bez objašnjenja i priopćavaju mu da je uhićen. Josef K., zbunjen situacijom, uzaludno traži informacije o razlozima svog uhićenja.
Unatoč uhićenju, Josef K. nastavlja raditi u banci, no njegov život poprima sve mračnije tonove. Sud ga poziva na saslušanje koje se održava nedjeljom kako ne bi remetilo njegov radni raspored. Saslušanje otkriva bizaran i neprohodan birokratski sustav ispunjen nejasnim procedurama i zbunjujućim pravilima.
Kroz roman pratimo Josefovu borbu protiv nevidljivog pravosudnog sustava koji ga progoni bez jasnog obrazloženja ili dokaza o krivnji. Kafkin stil pisanja stvara atmosferu tjeskobe i bespomoćnosti:
- Nejasni sudski postupci bez logičnog slijeda
- Mračne sudnice smještene na tavanima zgrada
- Tajanstveni službenici koji se pojavljuju i nestaju
- Zamršena birokracija bez jasnog cilja i svrhe
Ključni elementi radnje | Opis |
---|---|
Glavni lik | Josef K., bankarski službenik |
Mjesto radnje | Neimenovani grad |
Vrijeme radnje | Neodređeno moderno doba |
Glavni sukob | Pojedinac protiv birokratskog sustava |
Atmosfera | Tjeskobna i kafkijanska |
Priča se razvija kroz niz apsurdnih situacija gdje Josef K. pokušava razumjeti prirodu optužbi protiv sebe. Svaki njegov pokušaj da pronađe smisao u procesu vodi ga dublje u labirint birokratske besmislenosti, što stvara sve veći osjećaj izgubljenosti i bezizlaznosti.
Redoslijed događaja

Kronološki tijek radnje u romanu “Proces” započinje jednog jutra kada Josefa K. iznenada uhićuju dva nepoznata čovjeka. Ova neočekivana situacija postavlja temelj za niz bizarnih događaja koji slijede u romanu.
Ključni događaji u romanu:
- Početno uhićenje
- Josef K. biva uhićen u svojoj spavaćoj sobi
- Službenici mu ne otkrivaju razlog uhićenja
- Dopuštaju mu da nastavi raditi u banci
- Prvo saslušanje
- Održava se nedjeljom u zabačenoj gradskoj četvrti
- Josef K. drži vatreni govor pred sudom
- Otkriva kaotičnu prirodu sudskog sustava
- Središnji dio procesa
- Posjeta odvjetniku Huldu
- Susreti s drugim optuženicima
- Razgovori sa sudskim slikarom Titorellijem
- Istraživanje sudskih prostorija na tavanu
- Posjet katedrali
- Susret sa zatvorskim kapelanom
- Parabola “Pred vratima zakona”
- Razgovor o prirodi pravde i krivnje
Vremenska struktura romana:
Razdoblje | Događaji |
---|---|
Dan 1 | Uhićenje i prvo ispitivanje |
Dani 2-30 | Pokušaji razumijevanja optužnice |
Dan 31 | Posjeta odvjetniku |
Dan 365 | Izvršenje presude |
Kafkin roman ne prati strogo linearnu strukturu, već se događaji isprepliću stvarajući osjećaj vremenske dezorijentacije. Radnja se odvija kroz period od točno godinu dana, od Josefovog tridesetog do trideset prvog rođendana.
Analiza likova

Likovi u Kafkinom romanu “Proces” predstavljaju složene simbole modernog društva i birokratskog sustava. Karakterizacija se temelji više na njihovim postupcima i odnosima nego na fizičkom opisu.
Glavni likovi
Josef K. predstavlja središnju figuru romana kao bankovni službenik čiji život se dramatično mijenja nakon neočekivanog uhićenja. Njegov identitet je namjerno nedorečen – poznato je samo njegovo ime i inicijal, što ga čini univerzalnim predstavnikom modernog čovjeka u sukobu sa sustavom. Psihološki profil Josefa K. razvija se kroz roman od samopouzdanog pojedinca do tjeskobne osobe koja gubi kontrolu nad vlastitom sudbinom.
Karakterne osobine Josefa K.:
- Analitičan pristup problemima
- Početna samouvjerenost koja prelazi u nesigurnost
- Postupno gubljenje volje za otporom
- Prihvaćanje apsurdne situacije bez borbe
Sporedni likovi
Sporedni likovi funkcioniraju kao produžena ruka nevidljivog sustava koji progoni Josefa K.
Ključni sporedni likovi:
- Sudski službenici – bezlični predstavnici sustava
- Huld – odvjetnik koji više komplicira nego pomaže
- Leni – tajanstvena žena povezana sa sudom
- Block – trgovac koji godinama čeka na svoj proces
Odnosi između likova
- Odnos s odvjetnikom prelazi iz povjerenja u sumnju
- Kontakti sa sudskim službenicima su površni i zbunjujući
- Poznanstva sa ženama (Leni, gospođa Grubach) ostaju na razini prolaznih susreta
- Poslovni odnosi u banci postaju sve napetiji tijekom procesa
Stil i jezik djela
Kafkin roman “Proces” odlikuje se jedinstvenim stilom pisanja koji stvara atmosferu tjeskobe i otuđenosti. Kroz preciznu upotrebu jezika i stilskih sredstava, autor gradi svijet u kojem se Josef K. suočava s besmislom birokratskog sustava.
Stilske figure i izražajna sredstva
Kafka koristi nekoliko dominantnih stilskih figura za postizanje željenog učinka:
- Simbolizam: Labirinti sudnica simboliziraju zamršenost birokratskog sustava
- Metafore: Mračne prostorije suda predstavljaju neprozirnost pravde
- Ironija: Pojavljuje se u odnosu sustava prema Josefu K. kroz prividno poštovanje njegovih građanskih prava
- Paradoks: Vidljiv u nemogućnosti dokazivanja nevinosti bez poznavanje optužbe
Narativne tehnike
Pripovjedačke tehnike u “Procesu” grade osjećaj izgubljenosti i bezizlaznosti:
- Objektivno pripovijedanje u trećem licu
- Unutarnji monolozi Josefa K. koji otkrivaju njegovu zbunjenost
- Fragmentarna struktura poglavlja koja pojačava dojam kaotičnosti
- Nelinearno pripovijedanje s čestim vremenskim skokovima
Ton i atmosfera
Roman održava konstantnu atmosferu tjeskobe kroz:
- Hladan i distanciran ton pripovjedača
- Mračne opise prostora i situacija
- Osjećaj klaustrofobije u opisima zatvorenih prostora
- Postupno građenje napetosti kroz nejasne dijaloge i situacije
Kafkin jezik karakterizira preciznost i jednostavnost izraza, bez suvišnih ukrasa ili emotivnih opisivanja. Svaka riječ služi svrsi stvaranja atmosfere apsurda i bezizlaznosti koja prožima cijelo djelo.
Simbolika i motivi
Kafkin roman “Proces” prožet je složenom mrežom simbola motiva koji prenose dublje značenje djela. Kroz simboličke prikaze i ponavljajuće motive, Kafka stvara višeslojnu kritiku društva te istražuje egzistencijalne teme ljudskog postojanja.
Simboli u djelu
Roman koristi snažne simbole koji nose univerzalna značenja:
- Sud i birokratski sustav: Predstavlja nedostižnu i proizvoljnu moć autoriteta nad pojedincem
- Zatvoreni prostori: Mračne sudnice zatvoreni uredi simboliziraju zagušljivost sustava koji guši individualnost
- Vrata zakona: Središnji simbol u paraboli “Pred zakonom” koji predstavlja nedostupnost pravde istine
- Labirint: Hodnici sudnica ureda stvaraju dojam beskrajnog labirinta koji simbolizira zamršenost birokratskog sustava
Motivi
Ključni motivi koji se ponavljaju kroz roman:
- Krivnja: Prožima cijelo djelo kroz Josefovo nejasno optuženje suđenje
- Otuđenost: Manifestira se kroz Josefovu izolaciju nemogućnost povezivanja s drugim likovima
- Bespomoćnost: Vidljiva u uzaludnim pokušajima protagonista da shvati prirodu svoje optužbe
- Apsurd: Prisutan u svim aspektima procesa koji se vodi protiv Josefa K.
Alegorija i metafora
- Alegorijski prikaz pravde: Cijeli sudski proces alegorijski prikazuje odnos pojedinca prema autoritetu
- Metafora modernog društva: Kafkin svijet služi kao metafora za dehumanizaciju čovjeka u modernom društvu
- Birokratski labirint: Predstavlja metaforu za besmislenost života u sustavu koji guši individualnost
Simbolički element | Značenje |
---|---|
Sud | Nedostižna moć |
Labirint | Zamršenost sustava |
Vrata zakona | Nedostupnost pravde |
Mrak | Neznanje neizvjesnost |
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Povijesni razvoj lektire u Hrvatskoj započinje 1944. godine kada se pojam prvi put službeno uvodi u obrazovni sustav. Značajan napredak događa se 1960. godine donošenjem Nastavnog plana i programa koji uvodi prvi strukturirani popis lektire za osnovne škole. Taj početni popis nije dijelio djela po razredima već je učiteljima omogućavao samostalan odabir prikladnih djela za svoje učenike.
Godina | Ključni događaj |
---|---|
1944. | Prvo uvođenje pojma “lektira” |
1960. | Prvi službeni popis lektire |
1970-e | Uvođenje podjele po razredima |
Značajan doprinos razvoju lektirnog programa dale su autorice Neda Bendelja, Branka Furlan i Silva Pejnović koje su prve strukturirale popise lektire prema razredima. Njihov rad postavio je temelje za sustavni pristup odabiru književnih djela prilagođenih različitim obrazovnim razinama.
Društvena uloga lektire nadilazi samo čitanje književnih djela. Lektira djeluje kao alat literarne socijalizacije koji:
- Potiče samostalno čitanje izvan nastave
- Razvija kritičko razmišljanje
- Oblikuje književni ukus učenika
- Stvara temelje za razumijevanje kulturnog nasljeđa
Kroz godine popisi lektire prilagođavali su se društveno-političkim promjenama što pokazuje njihovu važnu ulogu u oblikovanju kulturnog identiteta novih generacija. Odabir djela reflektira vrijednosti određenog povijesnog razdoblja omogućujući učenicima uvid u razvoj društvene misli kroz vrijeme.
Interpretacija i kritički osvrt
Interpretacija književnog djela započinje detaljnom analizom osnovnih elemenata teksta. Čitatelj prvo identificira temu djela dokumentiranjem glavnih ideja kroz bilješke tijekom čitanja. Tijekom interpretacije posebna pozornost posvećuje se:
- Karakterizaciji likova kroz njihove postupke riječi
- Određivanju vrste pripovjedača i perspektive
- Analizi stila pisanja i jezičnih sredstava
- Uočavanju kompozicijskih elemenata
- Prepoznavanju književnih postupaka
Kritički osvrt zahtijeva objektivnu procjenu umjetničke vrijednosti djela. Pri pisanju kritičkog osvrta ključno je:
- Argumentirati stavove konkretnim primjerima iz teksta
- Povezati djelo sa širim književnim kontekstom
- Vrednovati originalnost autorskog pristupa
- Analizirati aktualnost tematike
- Procijeniti uspješnost književnih postupaka
Nastavne metode za obradu lektire uključuju:
Metoda | Primjena |
---|---|
Interpretativno čitanje | Izražajno čitanje odabranih ulomaka |
Heuristički razgovor | Vođena analiza kroz pitanja |
Stvaralačko pisanje | Pisanje vlastitih tekstova po uzoru |
Dramske tehnike | Dramatizacija ključnih scena |
Vizualizacija | Izrada umnih mapa i plakata |
U osnovnoj školi interpretacija započinje motivacijskim postupcima poput ginjol lutaka ili slikovnica. Učenici postupno razvijaju vještine samostalne analize kroz vođene zadatke. U srednjoj školi naglasak je na kritičkom promišljanju kroz esejske zadatke i diskusije koje potiču argumentiranu raspravu o pročitanom djelu.
Vlastiti dojam i refleksija
Formiranje vlastitog dojma kroz čitanje lektire odvija se u tri karakteristične faze koje zajedno stvaraju jedinstveno čitateljsko iskustvo. Selektivna percepcija usmjerava čitateljevu pažnju na dijelove teksta koji rezoniraju s njegovim osobnim iskustvima i interesima.
Prvi susret s tekstom stvara inicijalnu impresiju koja postavlja temelj za daljnju interpretaciju. Čitatelj u ovoj fazi bilježi prve reakcije na stil pisanja, tematiku i atmosferu djela. Središnja faza produbljuje razumijevanje kroz aktivno promišljanje o pročitanom. Tijekom ove faze čitatelj:
- Identificira ključne motive i simbole
- Povezuje događaje s vlastitim iskustvima
- Formira stavove o postupcima likova
- Preispituje vlastite pretpostavke
Završna faza donosi konačnu interpretaciju djela nakon detaljne analize svih aspekata teksta. U ovoj fazi čitatelj integrira svoje razumijevanje:
Aspekt interpretacije | Značajke |
---|---|
Osobni dojam | Emocionalna reakcija na djelo |
Kritički osvrt | Objektivna analiza književnih elemenata |
Refleksija | Povezivanje s vlastitim iskustvom |
Svaki čitatelj stvara jedinstveno tumačenje teksta kroz prizmu vlastitog razumijevanja, znanja i životnog iskustva. Ova individualna interpretacija omogućava različite perspektive i tumačenja istog književnog djela.