Među vrhunskim djelima hrvatske renesansne književnosti posebno mjesto zauzima “Ribanje i ribarsko prigovaranje” Petra Hektorovića. Ovo jedinstveno književno djelo iz 1556. godine predstavlja prvi hrvatski putopis u stihu koji vjerno opisuje trodnevno putovanje morem od Hvara do Brača.
“Ribanje i ribarsko prigovaranje” je putopisno-didaktični spjev napisan u 1684 dvostruko rimovana dvanaesterca koji kroz dijalog između autora i dvojice ribara Paskoja i Nikole prenosi filozofske misli i narodnu mudrost dok plove Jadranskim morem.
Kroz ovo remek-djelo hrvatske književnosti čitatelj ne samo da prati realističan opis ribarenja i pomorskog života već uranja u bogatu riznicu hrvatske usmene književnosti protkanu narodnim pjesmama i zagonetkama. Spjev predstavlja savršen spoj umjetničke i narodne književnosti renesansnog razdoblja.
Uvod u lektiru
“Ribanje i ribarsko prigovaranje” predstavlja književno remek-djelo hrvatske renesansne književnosti koje kroz jedinstvenu formu putopisa u stihu bilježi trodnevno putovanje morem.
Autor
Petar Hektorović (1487-1572) bio je hrvatski plemić s otoka Hvara koji je svoje književno stvaralaštvo posvetio humanističkim idealima renesanse. Izgradio je utvrđeni ljetnikovac Tvrdalj u Starom Gradu na Hvaru koji je služio kao središte kulturnog života. Obrazovan u duhu humanizma proučavao je klasičnu književnost antike te narodnu književnost. Njegovo jedino sačuvano djelo “Ribanje i ribarsko prigovaranje” napisano je 1556. godine nakon što je autor napunio 68 godina. Hektorović se u djelu pojavljuje kao glavni lik koji plovi sa svojim ribarima dok istovremeno bilježi njihove razgovore mudrosne tematike.
Žanr i književna vrsta
“Ribanje i ribarsko prigovaranje” spaja nekoliko književnih vrsta u jedinstvenu cjelinu. Primarno je putopis u stihu koji dokumentira stvarno putovanje od Hvara do Brača. Djelo sadrži elemente refleksivne poezije kroz filozofske razgovore te dokumentarističke proze bilježenjem stvarnih događaja i lokacija. Napisano je u dvostruko rimovanom dvanaestercu karakterističnom za renesansnu poeziju. Posebnost djela leži u spajanju umjetničke i narodne književnosti kroz umetanje bugarštica i narodnih pjesama. Žanrovski se može odrediti kao hibrid putopisa pjesničke poslanice i dijaloškog spjeva što ga čini jedinstvenim u hrvatskoj renesansnoj književnosti.
Mjesto i vrijeme

Hektorovićev putopis odvija se na nekoliko ključnih lokacija u srednjoj Dalmaciji tijekom tri ljetna dana u 16. stoljeću. Radnja započinje u Starom Gradu na otoku Hvaru, rodnom mjestu Petra Hektorovića, odakle kreće na plovidbu sa svojim ribarima.
Putovanje obuhvaća nekoliko značajnih lokacija:
- Stari Grad na Hvaru kao polazišna točka
- Uvala Lučišće na Braču gdje uživaju u ribarskim specijalitetima
- Bol na otoku Braču
- Šolta s posjetom samostanu i opatiji
- Nečujam na Šolti, nekadašnje boravište Marka Marulića
Vremenski okvir djela proteže se kroz dva aspekta. Samo putovanje traje tri dana tijekom ljetne sezone, dok je djelo prvi put objavljeno u Veneciji 1568. godine. Razdoblje nastanka poklapa se s vrhuncem hrvatske renesanse, kada Hvar doživljava značajan kulturni procvat.
Hektorović precizno bilježi geografske lokalitete dalmatinskog akvatorija, stvarajući autentičnu sliku jadranskog pomorskog života sredinom 16. stoljeća. Svaka lokacija u djelu ima posebnu ulogu u razvoju radnje i prenošenju filozofskih misli kroz dijaloge između autora i ribara.
Tema i ideja djela

“Ribanje i ribarsko prigovaranje” predstavlja slojevito književno djelo koje kroz putopisnu formu istražuje višestruke tematske razine renesansnog svjetonazora.
Glavna tema
Središnja tema djela je trodnevno putovanje morem koje povezuje materijalnu i duhovnu dimenziju života. Hektorović kroz realističan prikaz ribarenja i plovidbe jadranske obale gradi složenu pripovjednu strukturu. Putovanje se odvija na relaciji Hvar-Brač-Šolta, tijekom kojeg autor detaljno bilježi geografske lokalitete, ribolovne tehnike i narodne običaje. Posebnu pozornost posvećuje odnosu između prirode i čovjeka, prikazujući more kao prostor koji spaja različite društvene slojeve i omogućuje razmjenu znanja između plemića i ribara.
Sporedne teme
U djelu se isprepliću brojne sporedne teme koje obogaćuju glavni narativni tok:
- Društveni odnosi kroz prikaz prijateljstva između plemića i ribara
- Narodna kultura predstavljena kroz bugarštice i druge usmene forme
- Filozofska promišljanja o životu, mudrosti i moralu
- Dokumentaristički zapisi o ribarskim tehnikama i pomorskim vještinama
- Dijalog kao sredstvo prenošenja znanja i životnih iskustava
Ideja djela
Temeljna ideja djela počiva na humanističkom idealu jedinstva različitosti. Hektorović afirmira vrijednost praktičnog znanja ribara i njihove narodne mudrosti, izjednačavajući ih s učenom kulturom plemstva. Kroz dijaloge s Paskojem i Nikolom autor razvija koncept univerzalne mudrosti koja nadilazi društvene razlike. Djelo promovira ideju da istinska vrijednost čovjeka proizlazi iz njegovih djela i mudrosti, a ne iz društvenog položaja.
Motivi i simboli povezani s temom
- More simbolizira životni put i prostor slobode
- Ribarenje predstavlja potragu za znanjem i mudrošću
- Brod simbolizira zajednicu različitih društvenih slojeva
- Putovanje kao metafora duhovnog razvoja
- Dijalog kao simbol razmjene znanja i iskustava
- Priroda kao učiteljica životnih istina
Kompozicija djela

“Ribanje i ribarsko prigovaranje” strukturirano je kao putopis u stihu koji prati trodnevno putovanje morem. Kompozicijski se djelo dijeli na pet ključnih dijelova koji grade jedinstvenu narativnu cjelinu.
Uvod
Djelo započinje u Starom Gradu na Hvaru, gdje Hektorović obrazlaže razloge svog putovanja u pismu upućenom prijatelju Jeronimu Bartučeviću. Autor detaljno opisuje pripreme za putovanje, odabir dvojice ribara Paskoja i Nikole za suputnike te prikupljanje potrebne opreme za ribolov. Kroz ove uvodne stihove Hektorović postavlja realistički ton djela, naglašavajući dokumentarističku prirodu svog zapisa.
Zaplet
Prvi dan putovanja donosi bogatu ribarsku aktivnost od Staroga Grada prema Braču. Ribari demonstriraju različite tehnike ribolova dok Hektorović bilježi njihove razgovore i narodne pjesme. Posebno se ističe zaustavljanje u uvali Lučišće, gdje družina priprema ručak i ugošćuje lokalne kmetove. Drugi dan vodi ih prema Šolti gdje posjećuju samostan, a treći dan provode u povratku prema Hvaru.
Vrhunac
Središnji dio djela kulminira u Nečujmu na Šolti, gdje se odvijaju najznačajniji filozofski razgovori. Hektorović i ribari raspravljaju o mudrosti, ljudskoj prirodi i moralnim vrijednostima. Vrhunac karakterizira izmjena narodnih pjesama, zagonetki i poslovica koje predstavljaju spoj umjetničke i narodne književnosti.
Rasplet
Nakon intenzivnih razgovora i ribolova, družina kreće prema Hvaru. Tijekom povratka ribari iznose svoje posljednje mudre misli i zapažanja. Hektorović zapisuje završne narodne pjesme i zagonetke, zaokružujući time dokumentarističku dimenziju djela.
Zaključak
Posljednji dio donosi povratak u Stari Grad. Hektorović sumira iskustva putovanja, naglašavajući jednakost svih ljudi bez obzira na društveni položaj. Završni stihovi potvrđuju temeljnu ideju djela o vrijednosti praktične mudrosti i važnosti međuljudskih odnosa.
Kratki sadržaj

“Ribanje i ribarsko prigovaranje” prikazuje trodnevno putovanje Petra Hektorovića i dvojice ribara, Nikole i Paskoja. Radnja započinje u Starom Gradu na otoku Hvaru, odakle društvo kreće na plovidbu do uvale Lučišće na Braču, otoka Šolte i grada Bola.
Tijekom putovanja ribari s Hektorovićem love ribu različitim tehnikama, pjevaju narodne pjesme i vode filozofske razgovore. Posebno se ističu bugarštice i počasnice koje ribari izvode, a koje predstavljaju dragocjen zapis hrvatske usmene književnosti 16. stoljeća.
Hektorović detaljno opisuje svakodnevne aktivnosti na moru:
- Tehnike ribolova poput mreža potegača
- Vrste ulovljenih riba
- Pripremanje hrane na brodu
- Navigaciju između otoka
- Narodne običaje ribara
Putovanje završava povratkom u Stari Grad, gdje autor sumira iskustva stečena druženjem s ribarima. Kroz čitavo djelo provlači se ideja o jednakosti ljudi bez obzira na društveni status, što se ogleda u odnosu plemića Hektorovića prema svojim suputnicima ribarima.
Realističnost djela očituje se u preciznim opisima lokaliteta, ribarskih tehnika i svakodnevnog života na moru, dok filozofska dimenzija dolazi do izražaja kroz mudre razgovore i narodne pjesme koje izmjenjuju tijekom plovidbe.
Redoslijed događaja

Prvog dana putovanja, Hektorović kreće iz Tvrdalja u Starom Gradu na Hvaru zajedno s ribarima Paskojem i Nikolom na tradicionalnoj dalmatinskoj gajeti. Skupina plovi uz južnu obalu poluotoka Rudine gdje započinju ribolov u uvali Zavala. Nakon prvog neuspješnog bacanja mreže, drugo bacanje donosi bolji ulov, a treće rezultira hvatanjem velikog zubatca.
Putnici se zatim upućuju prema Nečujmu na otoku Šolti gdje zaustavljaju brod za zajednički doručak i ručak. Iskoristivši povoljan vjetar, nastavljaju plovidbu prema svom odredištu. U kanalu između Šolte i Brača susreću trgovačku galiju koja prometuje na ruti Hvar-Split, gdje ih kapetan galije poziva na osvježenje.
Lokacija | Aktivnost | Rezultat |
---|---|---|
Tvrdalj | Polazak | Početak putovanja |
Uvala Zavala | Prvo bacanje mreže | Slab ulov |
Uvala Zavala | Drugo bacanje mreže | Bolji ulov |
Uvala Zavala | Treće bacanje mreže | Ulov zubatca |
Nečujam | Odmor | Doručak i ručak |
Kanal Šolta-Brač | Susret s galijom | Osvježenje na galiji |
Analiza likova

Likovi u “Ribanju i ribarskom prigovaranju” predstavljaju različite društvene slojeve renesansnog doba, povezane zajedničkim putovanjem i dubokim razgovorima o životu.
Glavni likovi
Petar Hektorović zauzima središnju ulogu kao plemić-pjesnik koji pronalazi mudrost u jednostavnosti života. Njegovo plemićko podrijetlo ne sprječava ga da se spusti među običan puk i s njima dijeli životna iskustva. Kroz djelo pokazuje izrazitu osjetljivost za prirodu i iskreno poštovanje prema ribarima.
Paskoj Debelja i Nikola Zet ključni su likovi koji utjelovljuju narodnu mudrost. Ovi ribari nisu tek obični mornari – oni su nositelji tradicionalnih vrijednosti i filozofskih promišljanja. Kroz njihove dijaloge i pjesme otkriva se duboka povezanost s morem te bogato životno iskustvo koje dijele s Hektorovićem.
Sporedni likovi
Među sporednim likovima ističe se Nikolajev sin koji se pridružuje putovanju kao mlađi član posade. Njegova prisutnost simbolizira prijenos znanja na mlađe generacije ribara. Kmetovi se pojavljuju kao gosti na zajedničkoj večeri, čime Hektorović naglašava jednakost svih ljudi bez obzira na društveni status.
Odnosi između likova
Odnos između Hektorovića i ribara temelji se na međusobnom poštovanju i razumijevanju. Plemić i ribari ravnopravno izmjenjuju misli, pjesme i životna iskustva, stvarajući jedinstvenu dinamiku koja nadilazi klasne razlike renesansnog društva. Njihova interakcija pokazuje ideal humanističkog svjetonazora gdje se učena i pučka kultura isprepliću i nadopunjuju. Posebno se ističe mentorski odnos starijih ribara prema Nikolajevom sinu kroz prenošenje tradicionalnih znanja i vještina.
Stil i jezik djela
“Ribanje i ribarsko prigovaranje” odlikuje se bogatim čakavskim narječjem koje vjerno odražava duh hrvatske renesanse 16. stoljeća. Hektorović spretno kombinira elemente umjetničkog izraza s narodnim jezikom, stvarajući jedinstvenu jezičnu harmoniju.
Stilske figure i izražajna sredstva
Hektorović majstorski koristi različite stilske figure za dočaravanje atmosfere pomorskog života. Epiteti poput “bistre vode” i “zlatnog sunca” stvaraju živopisne opise prirode. Tekst obiluje onomatopejama koje oponašaju zvukove mora: šum valova, krik galebova i udaranje vesala o površinu. Metafore i personifikacije dodatno obogaćuju pjesnički izraz, posebno u opisima mora koje “diše” i “govori”. Hiperbole se pojavljuju u opisima ribolova, naglašavajući dramatičnost trenutka i veličinu ulova.
Narativne tehnike
Pripovjedna struktura temelji se na dijaloškoj formi koja omogućuje dinamičan razvoj radnje. Hektorović izmjenjuje direktni govor ribara s vlastitim zapažanjima, stvarajući autentičan prikaz komunikacije na brodu. Chronotop putovanja služi kao okosnica naracije, dok se događaji nižu kronološkim slijedom. Autor koristi tehniku paralelizma između fizičkog putovanja morem i duhovnog putovanja kroz razgovore, povezujući vanjsko iskustvo s unutarnjim spoznajama.
Ton i atmosfera
Djelo održava uravnotežen ton između ozbiljnosti filozofskih razmatranja i neposrednosti svakodnevnog života na moru. Atmosfera je istovremeno kontemplativna i živahna, s izmjenama između mirnih trenutaka razmišljanja i dinamičnih scena ribolova. Hektorović stvara autentičan prikaz mediteranskog ambijenta kroz pažljivo odabrane detalje: miris mora, toplinu sunca i zvukove prirode. Posebno se ističe toplina međuljudskih odnosa između plemića i ribara, što doprinosi ugodnoj atmosferi zajedništva.
Simbolika i motivi
“Ribanje i ribarsko prigovaranje” obiluje bogatom simbolikom koja prenosi dublje značenje djela kroz alegorijske prikaze mora, putovanja i međuljudskih odnosa. Simboli i motivi čine temeljnu strukturu koja povezuje materijalnu i duhovnu dimenziju putovanja.
Simboli u djelu
More predstavlja središnji simbol djela koji odražava životnu dinamiku i filozofsku dubinu. Kroz morsku površinu Hektorović gradi višeslojnu simboliku:
- Morska pučina simbolizira životno putovanje ispunjeno izazovima i spoznajama
- Ribarski alati predstavljaju ljudski rad vještinu i ustrajnost
- Otok Hvar simbolizira sigurnost doma i polazišnu točku duhovnog putovanja
- Pehar kao simbol zajedništva između različitih društvenih slojeva
- Brod predstavlja životno plovilo koje nosi putnike kroz iskustva
Motivi
Motivi se u djelu isprepliću stvarajući složenu mrežu značenja:
- Putovanje kao glavni motiv koji povezuje fizičko i duhovno kretanje
- Ribarenje simbolizira potragu za životnom mudrošću
- Razgovori između plemića i ribara predstavljaju spoj učene i narodne kulture
- Narodne pjesme nose tradicijske vrijednosti i kolektivnu mudrost
- Prirodni elementi (vjetar more sunce) odražavaju harmoniju čovjeka s prirodom
Alegorija i metafora
- Trodnevno putovanje alegorijski predstavlja životni put prema mudrosti
- Ribolov metaforički prikazuje proces stjecanja znanja i iskustva
- Dijalozi simboliziraju razmjenu između različitih društvenih slojeva
- Morska plovidba alegorijski označava putovanje kroz životne izazove
- Zajednički objedi metaforički prikazuju jednakost svih ljudi pred prirodom
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
“Ribanje i ribarsko prigovaranje” nastalo je 1558. godine u Veneciji, tijekom zlatnog doba hrvatske renesanse. Petar Hektorović, hvarski plemić rođen 1487. godine, stvara ovo djelo kao odraz humanističkih ideala svog vremena, spajajući umjetničku i narodnu književnost u jedinstvenu cjelinu.
Društveni kontekst djela odražava revolucionarnu ideju o jednakosti ljudi, posebno vidljivu u odnosu između plemića Hektorovića i ribara Paskoja i Nikole. Autor se prema ribarima odnosi kao prema ravnopravnim sugovornicima, dijeleći s njima znanje, iskustva i filozofske razgovore. Ovakav pristup predstavlja značajan odmak od tradicionalnih društvenih normi 16. stoljeća.
Kontekstualni elementi | Značajke |
---|---|
Povijesno razdoblje | 16. stoljeće |
Mjesto nastanka | Venecija |
Godina objave | 1558. |
Društveni slojevi | Plemstvo i puk |
Kulturni elementi | Narodne pjesme, zagonetke, filozofski razgovori |
Kulturološka vrijednost djela leži u njegovoj dokumentarističkoj prirodi. Hektorović precizno bilježi:
- Svakodnevne ribarske tehnike
- Tradicionalne alate za ribolov
- Prehrambene navike otočana
- Usmenu narodnu književnost
- Filozofske rasprave između različitih društvenih slojeva
Kroz realistične opise pomorskog života i ribarskih aktivnosti, djelo pruža autentičan uvid u život dalmatinskih otoka sredinom 16. stoljeća. Spajanjem plemićke učenosti s narodnom mudrošću, Hektorović stvara jedinstveni dokument vremena koji nadilazi klasične književne okvire renesansnog razdoblja.
Interpretacija i kritički osvrt
“Ribanje i ribarsko prigovaranje” predstavlja vrhunsko ostvarenje hrvatske renesansne književnosti kroz nekoliko ključnih aspekata. Hektorovićev spjev donosi autentičan prikaz pomorskog života 16. stoljeća kroz sofisticiranu književnu formu koja spaja različite žanrovske elemente.
Stilska raznolikost djela očituje se u kombinaciji putopisnih opisa realističnog ribarenja s filozofskim razgovorima između plemića i ribara. Hektorović koristi živ čakavski jezik obogaćen slikovitim epitetima poput “sinje more” i “bili jidri” koji dočaravaju mediteranski ambijent. Njegov dodekametarski stih stvara prirodan ritam koji prati putovanje morem.
Strukturalna kompleksnost djela vidljiva je kroz tri razine:
- Dokumentaristički zapis stvarnog putovanja
- Filozofske rasprave o jednakosti ljudi
- Etnografski prikaz narodne kulture kroz pjesme i zagonetke
Posebnost ovog djela leži u spajanju umjetničke i narodne književnosti kroz dijaloge između plemića-pjesnika i ribara. Hektorović ruši društvene barijere svog vremena prikazujući ribare Paskoja i Nikolu kao ravnopravne sugovornike čija praktična mudrost ima jednaku vrijednost kao učena kultura plemstva.
Djelo odlikuje izrazita realističnost u opisima ribarskih tehnika i alata, geografskih lokaliteta i svakodnevnog života na moru. Istovremeno, kroz alegorijske prikaze putovanja i ribolova, Hektorović gradi složenu mrežu simboličkih značenja koja povezuju fizičko i duhovno kretanje.
Vlastiti dojam i refleksija
“Ribanje i ribarsko prigovaranje” predstavlja izvanredan primjer renesansne književnosti koji nadilazi svoju povijesnu epohu. Hektorovićev pristup opisu stvarnosti kroz prizmu putovanja otkriva duboku humanističku perspektivu gdje se brišu društvene granice između plemića i ribara.
Posebno fascinira Hektorovićeva sposobnost da kroz jednostavne prizore ribarenja i putovanja morem prenese složene filozofske ideje. Njegov način bilježenja detalja svakodnevnog života na moru stvara živopisnu sliku dalmatinskog života 16. stoljeća, pretvarajući običan ribarski izlet u umjetničko djelo trajne vrijednosti.
Zanimljivo je promatrati kako autor tretira svoje suputnike – ribare Paskoja i Nikolu. Umjesto da ih prikaže kao obične sluge, Hektorović ih uzdiže na razinu ravnopravnih sugovornika. Kroz njihove dijaloge i narodne pjesme probija se autentična narodna mudrost koja se isprepliće s učenom kulturom plemstva.
Dokumentaristički pristup opisu ribarskih tehnika, alata i morskih lokaliteta daje djelu posebnu povijesnu težinu. Hektorović stvara preciznu kartu dalmatinskog akvatorija, bilježeći imena uvala, otoka i ribolovnih pozicija s točnošću koja i danas impresionira pomorske stručnjake.
Spoj umjetničke i narodne književnosti u ovom djelu stvara jedinstvenu književnu formu koja nadilazi standardne žanrovske okvire. Hektorovićev izbor čakavskog narječja i dvostruko rimovanog dvanaesterca dodatno pojačava autentičnost prikaza i doprinosi umjetničkoj vrijednosti djela.