“Smrt i ja” Dobriše Cesarića jedna je od najznačajnijih pjesama hrvatske književnosti koja već desetljećima intrigira čitatelje svojom dubinom i univerzalnošću. Ova lirska pjesma progovara o odnosu čovjeka i smrti kroz jedinstvenu perspektivu pjesničkog subjekta.
“Smrt i ja” je refleksivna pjesma objavljena 1940. godine u kojoj pjesnik kroz četiri katrena promišlja o smrti kao stalnoj pratiteljici života. Cesarić koristi personifikaciju smrti kao glavno stilsko sredstvo, prikazujući je kao tihu suputnicu koja strpljivo čeka svoj trenutak.
Cesarićev način obrade ove vječne teme postavlja brojna filozofska pitanja o smislu postojanja i prolaznosti života, istovremeno nudeći jedinstveni umjetnički doživljaj kroz majstorski skovane stihove i metafore koje nadilaze vremenska ograničenja.
Uvod u lektiru
Pjesma “Smrt i ja” predstavlja jedno od najznačajnijih djela hrvatske književnosti koja kroz lirski izričaj progovara o univerzalnoj temi smrti. Ova refleksivna pjesma postavlja duboka egzistencijalna pitanja kroz intimni dijalog pjesničkog subjekta sa smrću.
Autor
Dobriša Cesarić (1902-1980) jedan je od najistaknutijih hrvatskih pjesnika 20. stoljeća. Njegovo stvaralaštvo obilježavaju:
- Jednostavan i precizan pjesnički izraz
- Duboka emotivnost i pronicljivost
- Tematiziranje svakodnevnih motiva kroz filozofsku prizmu
- Vrhunska tehnička dotjeranost stihova
Žanr i književna vrsta
“Smrt i ja” pripada lirskoj poeziji s dominantnim refleksivnim elementima. Ključne karakteristike djela su:
Žanrovska obilježja | Književni elementi |
---|---|
Refleksivna lirika | Filozofska promišljanja |
Introspektivni pristup | Personifikacija smrti |
Monološka forma | Metaforički izrazi |
Misaona poezija | Simbolički sloj |
Pjesma koristi slobodni stih s pravilnim ritmom te kombinira tradicionalne i moderne pjesničke elemente. Kroz refleksivni monolog autor gradi složenu umjetničku strukturu koja povezuje osobno i univerzalno iskustvo.
Mjesto i vrijeme

Radnja pjesme “Smrt i ja” nije vezana uz konkretno fizičko mjesto ili povijesni trenutak. Pjesnički subjekt progovara iz univerzalne pozicije koja nadilazi prostorne i vremenske granice, stvarajući filozofsku refleksiju o ljudskoj egzistenciji.
Prostorni elementi u pjesmi ostaju apstraktni:
- Životni put kao metaforički prostor kretanja
- Nedefiniran prostor između pjesničkog subjekta i smrti
- Univerzalni prostor ljudskog postojanja
Temporalni okvir pjesme karakteriziraju:
- Stalno prisutna sadašnjost kroz trajni dijalog sa smrću
- Bezvremenost tematike koja povezuje prošlost, sadašnjost i budućnost
- Cikličnost vremena izražena kroz ponavljajuću prisutnost smrti
Cesarić namjerno izostavlja konkretne vremenske i prostorne odrednice kako bi naglasio univerzalnost teme. Ovakav pristup omogućava čitatelju da se lakše poistovjeti s lirskim subjektom, bez ograničenja specifičnog povijesnog ili geografskog konteksta. Pjesma tako postaje općeljudsko svjedočanstvo o odnosu čovjeka i smrti, primjenjivo na svako vrijeme i mjesto.
Napomena: Budući da dostupni izvori ne navode specifične informacije o mjestu i vremenu za pjesmu “Smrt i ja”, analiza se temelji na tumačenju pjesničkih elemenata i univerzalnoj prirodi djela.
Tema i ideja djela

Pjesma “Smrt i ja” Antuna Branka Šimića predstavlja duboko promišljanje o odnosu čovjeka i smrti, gdje se smrt prikazuje kao neizbježan dio ljudskog postojanja. Kroz introspektivne stihove pjesnik istražuje vlastiti odnos prema smrtnosti.
Glavna tema
Centralna tema pjesme je prihvaćanje smrti kao prirodnog i neizbježnog dijela života. Šimić prikazuje smrt kao konstantnu pratiteljicu koja je prisutna od rođenja, raste zajedno s čovjekom i postaje neodvojivi dio njegovog postojanja. Pjesnik ne bježi od suočavanja sa smrću, već je promatra kao sastavni element ljudskog iskustva.
Sporedne teme
Egzistencijalne teme u pjesmi:
- Čežnja za onostranim svijetom kroz refleksije o smrtnosti
- Bolest i tjelesna patnja kao dio ljudskog iskustva
- Jedinstvo životnih i smrtnih procesa u ljudskom tijelu
- Prolaznost vremena i neminovnost kraja
Ideja djela
Osnovna ideja djela leži u prikazu smrti kao integralne komponente života. Šimić naglašava kako smrt nije samo završna točka već proces koji se odvija paralelno sa životom. Pjesnik kroz stihove gradi filozofsku perspektivu koja život i smrt ne promatra kao suprotnosti, već kao međusobno povezane elemente ljudskog postojanja.
Motivi i simboli povezani s temom
- Tijelo kao prostor suživota života i smrti
- Sjena kao simbol stalne prisutnosti smrti
- Put kao metafora životnog putovanja
- Rast kao simbol postupnog približavanja smrti
Simbol | Značenje |
---|---|
Sjena | Stalna prisutnost smrti |
Tijelo | Prostor borbe života i smrti |
Put | Životno putovanje prema smrti |
Rast | Postupno približavanje kraju |
Kompozicija djela

Kompozicija pjesme “Smrt i ja” gradi se kroz nekoliko ključnih dijelova koji stvaraju snažnu umjetničku cjelinu. Pjesnička struktura prati razvoj odnosa između lirskog subjekta i personificirane smrti, stvarajući dramatičnu napetost kroz različite faze djela.
Uvod
U uvodnom dijelu pjesme predstavlja se osnovna situacija – susret lirskog subjekta sa smrću. Pjesnik uvodi čitatelja u intimni prostor promišljanja kroz jednostavne ali snažne stihove koji najavljuju duboku egzistencijalnu tematiku. Smrt se pojavljuje kao tiha pratiteljica koja je oduvijek prisutna u životu lirskog subjekta.
Zaplet
Središnji dio pjesme razvija kompleksni odnos između čovjeka i smrti. Lirski subjekt postupno spoznaje prisutnost smrti u svakodnevici kroz:
- Fizičke manifestacije prolaznosti
- Unutarnje dvojbe o smislu postojanja
- Postupno prihvaćanje neizbježnosti smrti
Vrhunac
Kulminacija pjesme dolazi u trenutku kad lirski subjekt potpuno osvješćuje prirodu svog odnosa sa smrću. Pjesnička napetost dostiže najvišu točku kroz:
- Direktno suočavanje sa smrtnošću
- Intenzivnu emotivnu reakciju
- Filozofsku spoznaju o neodvojivosti života i smrti
Rasplet
Nakon vrhunca slijedi smirivanje tenzije kroz prihvaćanje stvarnosti. Lirski subjekt dolazi do:
- Pomirenja s neizbježnošću smrti
- Dubljeg razumijevanja životnog ciklusa
- Novog pogleda na vlastitu egzistenciju
Zaključak
- Pomirljiv ton prema smrti
- Univerzalnu poruku o ljudskoj prolaznosti
- Umjetničko sjedinjenje životnih suprotnosti
Kratki sadržaj

“Smrt i ja” refleksivna je pjesma koja istražuje složen odnos između ljudskog postojanja i neizbježnosti smrti. Pjesnički subjekt kroz intimni monolog predstavlja smrt kao stalnu životnu pratiteljicu.
Lirski subjekt promatra smrt kao tihu suputnicu koja ga prati od rođenja. Kroz pjesničke slike razvija se poseban odnos u kojem smrt nije prikazana kao zastrašujuća pojava, već kao prirodni dio životnog ciklusa. Pjesnik koristi personifikaciju smrti kako bi je učinio bližom ljudskom iskustvu.
Struktura pjesme razvija se kroz nekoliko ključnih faza:
- Početno suočavanje sa smrću kao životnom pratiteljicom
- Razvoj odnosa između lirskog subjekta i smrti
- Vrhunac spoznaje o neraskidivoj povezanosti života i smrti
- Prihvaćanje smrti kao sastavnog dijela postojanja
Osnovni motivi koji se pojavljuju u pjesmi:
- Sjena kao simbol stalne prisutnosti smrti
- Put kao metafora životnog putovanja
- Tijelo kao prostor suživota života i smrti
- Rast kao simbol postupnog približavanja smrti
Pjesma koristi slobodni stih s pravilnim ritmom, kombinirajući tradicionalne i moderne pjesničke elemente. Prostor i vrijeme ostaju apstraktni, naglašavajući univerzalnost teme smrti koja nadilazi konkretne vremenske i prostorne granice.
Through the intimate dialogue between the lyrical subject and death, the poem explores existential questions about human mortality and the meaning of life. The poet uses simple yet profound language to convey complex philosophical ideas about the relationship between life and death.
Redoslijed događaja

Pjesma “Smrt i ja” razvija se kroz nekoliko ključnih faza koje grade progresivni narativ o odnosu lirskog subjekta i smrti. Struktura pjesme prati jasan redoslijed koji odražava evoluciju spoznaje i prihvaćanja smrti kao životne suputnice.
Ključne faze razvoja pjesme:
- Početno suočavanje
- Uvodno predstavljanje smrti kao stalne pratiteljice
- Uspostavljanje intimnog dijaloga između lirskog subjekta i smrti
- Osvještavanje prisutnosti smrti u svakodnevici
- Razvoj odnosa
- Produbljivanje razumijevanja prirode smrti
- Postupno prihvaćanje neizbježnosti suživota
- Preispitivanje vlastitog postojanja kroz prizmu smrtnosti
- Vrhunac spoznaje
- Kulminacija unutarnjeg konflikta
- Intenzivno suočavanje s vlastitom smrtnošću
- Preokret u percepciji smrti kao sastavnog dijela života
- Prihvaćanje stvarnosti
- Pomirenje sa smrću kao prirodnim fenomenom
- Integracija smrti u životno iskustvo
- Filozofska refleksija o cjelovitosti životnog ciklusa
Svaka faza donosi novi sloj značenja pjesničkom tekstu kroz pažljivo strukturirane stihove koji grade koherentnu cjelinu. Simbolički elementi poput sjene prate ovaj razvoj događaja označavajući različite stupnjeve svijesti o prisutnosti smrti u životu.
Faza | Karakteristike | Simboli |
---|---|---|
Uvod | Predstavljanje smrti | Sjena |
Razvoj | Dijalog sa smrću | Put |
Vrhunac | Intenzivno suočavanje | Tijelo |
Rasplet | Prihvaćanje stvarnosti | Rast |
Redoslijed događaja u pjesmi nije linearan već cikličan demonstrirajući kako se odnos prema smrti konstantno razvija kroz različite faze životnog iskustva. Pjesnički subjekt prolazi kroz transformativni proces koji kulminira dubokom spoznajom o neraskidivoj vezi života i smrti.
Analiza likova

Analiza likova romana “Derviš i smrt” otkriva složenu mrežu odnosa i karaktera koji se međusobno isprepliću kroz radnju. Likovi predstavljaju različite aspekte društva i ljudske prirode, stvarajući višeslojnu priču o moralnim dilemama i unutarnjim sukobima.
Glavni likovi
- Ahmed Nurudin – Glavni lik i pripovjedač romana. Šejh tekije koji doživljava duboku duhovnu i moralnu krizu nakon hapšenja brata. Njegovo ime znači “svjetlo vjere”, što stvara ironičan kontrast s njegovim postupnim gubitkom vjerskih uvjerenja kroz roman.
- Hasan – Nurudinov prijatelj iz mladosti predstavlja kontrapunkt glavnom liku. Bivši vojnik koji živi slobodnim životom, suprotstavlja se Nurudinovom krutom vjerskom svjetonazoru. Kroz njihove razgovore razvijaju se ključne filozofske teme romana.
- Mula Jusuf – Predstavnik vjerske i političke moći u kasabi. Njegov lik utjelovljuje licemjerje institucionalnog sistema protiv kojeg se Nurudin bori. Manipulativan je i proračunat u svojim postupcima.
Sporedni likovi
- Harun – Nurudinov brat čije hapšenje pokreće glavnu radnju. Iako fizički odsutan iz većine romana, njegova sudbina je katalizator za Nurudinovu transformaciju.
- Ishak – Mladi derviš u tekiji koji simbolizira Nurudinovu prošlost i nevinost prije krize.
- Kadija – Predstavnik pravosudne vlasti koji demonstrira korumpiranost sistema.
Odnosi između likova
- Ahmed Nurudin ↔ Hasan: Kompleksan odnos prijateljstva isprepletenog s ideološkim razlikama
- Ahmed Nurudin ↔ Mula Jusuf: Antagonistički odnos koji predstavlja sukob pojedinca s institucijama
- Ahmed Nurudin ↔ Harun: Bratska vezanost koja pokreće glavnu moralnu dilemu romana
- Hasan ↔ Mula Jusuf: Indirektno suprotstavljanje različitih životnih filozofija
Stil i jezik djela
“Smrt i ja” Antuna Branka Šimića karakterizira izrazito moderan pjesnički izričaj s prepoznatljivim ekspresionističkim elementima. Pjesma koristi slobodan stih bez rime te minimalistički pristup interpunkciji što stvara poseban ritam i naglašava emocionalnu težinu teksta.
Stilske figure i izražajna sredstva
Šimić gradi pjesničke slike kroz nekoliko dominantnih stilskih figura:
- Personifikacija smrti kao živog bića koje raste unutar pjesnika
- Gradacija u prikazivanju razvoja smrti od “najprvog početka” do konačnosti
- Metafora tijela kao prostora gdje se odvija suživot života i smrti
- Ponavljanja ključnih riječi i fraza za naglašavanje važnosti poruke
- Kontrast između života i smrti koji se međusobno prožimaju
Narativne tehnike
Pjesnik koristi nekoliko narativnih postupaka za oblikovanje teksta:
- Unutarnji monolog kao glavni način izražavanja
- Izmjena perspektiva između osobnog doživljaja i univerzalnih istina
- Ciklička struktura koja prati rast i razvoj smrti
- Izostavljanje interpunkcije za stvaranje kontinuiranog toka misli
- Fragmentarnost u iznošenju ideja koja pojačava ekspresivnost
Ton i atmosfera
- Miran i kontemplativan ton bez patetike
- Intimnost izraza u odnosu prema smrti
- Filozofsku dubinu promišljanja o postojanju
- Prihvaćanje neminovnosti smrti bez straha
- Balans između osobnog iskustva i univerzalne poruke
Simbolika i motivi
Simbolika i motivi u književnim djelima koja se bave temom smrti predstavljaju složenu mrežu značenja koja dodatno produbljuje razumijevanje odnosa između života i smrti. Literarni elementi korišteni u ovim djelima grade višeslojnu umjetničku strukturu.
Simboli u djelu
Ključni simboli u djelima o smrti nose snažna metafizička značenja:
- Sunce: Simbol apsurdnosti života i neminovnosti smrti, posebno istaknut u Camusovom “Strancu” gdje svjetlost sunca katalizira ključne događaje
- More: Predstavlja beskonačnost i slobodu, ali istovremeno naglašava ljudsku izoliranost i otuđenost od svijeta
- Sjena: Manifestacija stalne prisutnosti smrti u svakodnevnom životu
- Put: Simbolizira životno putovanje i neizbježno približavanje smrti
Motivi
Dominantni motivi koji se ponavljaju kroz djela uključuju:
- Tjelesna prolaznost i propadanje
- Samoća i otuđenost pojedinca
- Sukob između racionalnog i iracionalnog
- Cikličnost života i smrti
- Nemogućnost bijega od sudbine
Alegorija i metafora
- Personifikaciju smrti kao tihe suputnice
- Metaforu tijela kao prostora suživota života i smrti
- Prikaz životnog puta kao putovanja prema neizbježnom kraju
- Alegoriju prirodnih ciklusa kao odraza ljudske smrtnosti
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
“Moj deka je bio trešnja” smješta se u razdoblje intenzivne urbanizacije kada gradovi nezaustavljivo gutaju ruralna područja. Ova transformacija sela u grad ocrtava duboke promjene u društvenom tkivu zajednice kroz:
Povijesne promjene:
- Izgradnja novih prometnica mijenja tradicionalni krajolik
- Širenje gradskih područja na račun poljoprivrednog zemljišta
- Modernizacija tradicionalnog načina života
Društveni kontrasti:
Selo | Grad |
---|---|
Slobodniji životni stil | Stroga društvena pravila |
Bliskost s prirodom | Otuđenost od prirode |
Osobni odnosi | Formalizirani odnosi |
Tradicionalne vrijednosti | Moderne konvencije |
Kulturološki elementi:
- Kritika kapitalističkog društva i njegovih vrijednosti
- Sukob tradicionalnog i modernog načina života
- Promjene u međuljudskim odnosima
Toninijevi baka i djed predstavljaju posljednje čuvare seoskog načina života, slobodnijeg duha i neposrednih međuljudskih odnosa. Njihov životni stil suprotstavlja se urbanim vrijednostima koje donosi rastući grad. Kroz njihove likove roman prikazuje gubitak tradicionalnih vrijednosti pred naletom modernizacije i kapitalističkog društvenog uređenja.
Društveni kontekst romana naglašava razlike između ruralnog i urbanog mentaliteta. Seljaci poput Toninijevog djeda žive u skladu s prirodnim ritmovima, manje opterećeni društvenim konvencijama. Nasuprot tome, gradski stanovnici slijede stroga pravila urbanog života koja često guše individualnost i spontanost.
Interpretacija i kritički osvrt
Cesarićeva pjesma “Smrt i ja” donosi višeslojnu interpretaciju egzistencijalnih pitanja kroz prizmu personificirane smrti. Pjesnički subjekt stvara intimni dijalog sa smrću kao stalnom pratiteljicom života, istražujući složene odnose između prolaznosti i vječnosti.
Kritička analiza otkriva nekoliko ključnih elemenata:
- Simbolička razina predstavlja smrt kao sjenu koja prati čovjeka kroz život
- Filozofska dimenzija propitkuje smisao postojanja i neizbježnost kraja
- Stilska obilježja uključuju jednostavan izraz prožet dubokim značenjima
- Ritmička struktura podržava kontemplativni ton pjesme
Cesarić stvara univerzalnu sliku ljudskog iskustva kroz:
- Personifikaciju smrti kao tihe suputnice
- Gradaciju osjećaja od straha do prihvaćanja
- Metaforičke slike zajedničkog putovanja
- Introspektivni pristup egzistencijalnim temama
Pjesma koristi slobodni stih i minimalistički pristup interpunkciji za naglašavanje emotivne težine teksta. Autor vješto balansira između tradicionalnih i modernih pjesničkih elemenata, gradeći složenu umjetničku strukturu koja povezuje osobno i kolektivno iskustvo.
Posebno je značajan način na koji Cesarić pristupa temi smrti:
- Izbjegava patetiku i melodramatičnost
- Koristi precizne pjesničke slike
- Gradi postupnu narativnu liniju
- Ostvaruje suptilnu emocionalnu gradaciju
Kritičari ističu kako pjesma nadilazi uobičajene okvire refleksivne poezije stvarajući jedinstveni umjetnički doživljaj koji spaja univerzalno i individualno iskustvo smrti.
Vlastiti dojam i refleksija
Pjesma “Smrt i ja” ostavlja snažan dojam duboke introspektivnosti i filozofske zrelosti. Šimićev pristup temi smrti kroz personifikaciju stvara jedinstvenu perspektivu koja nadilazi uobičajene poetske obrasce.
Posebno je upečatljiv način na koji pjesnik gradi intimni odnos sa smrću, prikazujući je kao nerazdvojni dio životnog iskustva. Stihovi poput “ona je u meni od najprvog početka” nose težinu univerzalne istine, istovremeno djelujući osobno i općeljudski.
Emotivna snaga pjesme leži u njenoj sposobnosti da:
- Transformira apstraktni koncept smrti u opipljivo iskustvo
- Stvara dijalog između života i smrti bez patetike
- Prenosi duboku filozofsku misao kroz jednostavan izraz
- Održava ravnotežu između straha i prihvaćanja
Pjesnička forma slobodnog stiha savršeno odgovara tematici, stvarajući ritam koji prati prirodni tok misli. Izostanak interpunkcije i klasične metrike dodatno naglašava organsku povezanost života i smrti koju pjesnik istražuje.
Umjetnički elementi | Učinak na čitatelja |
---|---|
Personifikacija smrti | Stvara bliskost s apstraktnim |
Slobodni stih | Pojačava spontanost izraza |
Minimalistička forma | Naglašava težinu poruke |
Introspektivni ton | Potiče osobnu refleksiju |
Šimićev pristup temi smrti odlikuje se izvanrednom zrelošću i umjetničkom disciplinom. Izbjegava melodramatičnost i sentimentalnost, stvarajući instead promišljen dijalog sa smrću koji poziva čitatelja na vlastito preispitivanje.