Mnogi se učenici suočavaju s izazovom razumijevanja kompleksnih književnih djela iz nastavnog programa. “Smrt Smail-age Čengića” Ivana Mažuranića spada među najvažnija djela hrvatske romantičke književnosti koja često stvaraju poteškoće u interpretaciji.
“Smrt Smail-age Čengića” predstavlja ep u stihovima koji prikazuje borbu između Crnogoraca i Turaka, fokusirajući se na temu osvete, časti i herojstva kroz romantičku prizmu 19. stoljeća.
Ovo djelo krije brojne slojeve značenja koji zahtijevaju detaljnu analizu da bi se u potpunosti razumjeli njegovi književni i povijesni aspekti.
Uvod u lektiru

Autor
Ivan Mažuranić (1814.-1890.) smatra se jednim od najvažnijih hrvatskih pisaca 19. stoljeća. Rođen je u Novom Vinodolskom, a njegovo obrazovanje usmjereno je prema pravu i filologiji. Mažuranić nije bio samo književnik – obnašao je važne državničke funkcije, uključujući dužnost bana Hrvatske. Njegova književna djelatnost obilježena je romantizmom, ali i dubokim poznavanjem narodne kulture i jezika.
Najpoznatiji je po svom epu “Smrt Smail-age Čengića” koji je napisao 1846. godine, nadovezujući se na tradiciju usmene narodne poezije. Mažuranić je bio član Ilirskog pokreta, što se očituje u njegovom radu na standardizaciji hrvatskog jezika i promoviranju nacionalne svijesti.
Žanr i književna vrsta
“Smrt Smail-age Čengića” pripada epskoj poeziji, točnije predstavlja ep u stihovima. Ovo djelo spada u romantičku književnost koja se razvijala u 19. stoljeću. Ep kao književna vrsta karakteriziran je narativnim pripovijedanjem u stihovima, prikazom herojskih činova i uzvišenih tema.
Djelo se sastoji od 1068 deseterca podijeljenih u šest pjevanja. Mažuranić koristi narodnu metriku – deseterac, što povezuje njegovo djelo s tradicijom usmene narodne poezije. Ovaj izbor nije slučajan – autor je htio da njegovo djelo zvuči prirodno i prepoznatljivo hrvatskom čitatelju.
Romantičke karakteristike djela uključuju naglašavanje osjećaja, individualizma, narodne tradicije i povijesnih tema. Mažuranić spaja književne tradicije – usmenu narodnu poeziju s visokom književnošću svog vremena.
Mjesto i vrijeme

Radnja se odvija u planinama Crne Gore tijekom 18. stoljeća, točnije oko 1840. godine. Geografski okvir obuhvaća crnogorske planine, posebno područje oko Cetinja i okolnih sela. Ovo je surov, planinski krajolik koji oblikuje karakter svojih stanovnika.
Vrijeme radnje smješteno je u period osmanske vladavine na Balkanu, kada su Crnogorci vodili kontinuirane borbe za svoju nezavisnost. Povijesni kontekst uključuje stalnu napetost između kršćanskog stanovništva i osmanske administracije, što stvara atmosferu neprestane borbe i osvete.
Planinski krajolik ima simboličku ulogu – predstavlja slobodu i neovisnost koju Crnogorci žestoko brane. Surovost prirode odražava tvrdoću karaktera glavnih likova. Zima, snijeg i hladnoća stvaraju dodatnu dramatiku i naglašavaju težinu životnih uvjeta.
Vremenske odrednice nisu precizno definirane, što je tipično za epsku poeziju. Mažuranić se fokusira na univerzalne aspekte ljudske prirode i vječne teme poput časti, osvete i herojstva koji transcendiraju konkretne povijesne momente.
Atmosfera mjesta i vremena stvara osjećaj uzvišenosti i tragičnosti koji prati cijelu radnju.
Tema i ideja djela

Glavna tema
Glavna tema djela je osveta kao pokretačka snaga ljudskih postupaka. Čengić-paša nastoji osvetiti smrt svoga brata Smail-age, što pokreće čitavu radnju. Osveta se prikazuje kao neizbježna moralna obveza koja nadilazi individualne želje i strasti.
Tema osvete povezana je s konceptom časti koji dominira patrijarhalnim društvom. Čast se ne može kompromitirati – mora se braniti po svaku cijenu, čak i cijenom života. Ova tema rezonira kroz sve slojeve narativa.
Sporedne teme
Borba za slobodu predstavlja drugu važnu temu. Crnogorci se bore protiv osmanske vlasti, braneći svoju nezavisnost i vjersku pripadnost. Ova borba ima kolektivni karakter – nije riječ o individualnom herojstvu već o narodnom otporu.
Tema ljubavi prema domovini prožima cijelo djelo. Patriotizam se manifestira kroz spremnost na žrtvu za kolektivno dobro. Pojedinci su spremni umrijeti za svoju zemlju i vjeru.
Vjera kao tema prisutna je kroz sukob između kršćanstva i islama. Religijska pripadnost definira identitet likova i opravdava njihove postupke.
Ideja djela
Osnovna ideja djela je veličanje heroizma i moralnih vrijednosti koje transcendiraju individualnu egzistenciju. Mažuranić promovira ideale koji su važniji od života – čast, domoljublje i vjernost tradiciji.
Djelo propagira ideju da su neki principi neprikosnoveni i da ih treba braniti bez obzira na posljedice. Ova ideja karakteristična je za romantičku književnost koja naglašava uzvišene ideale.
Motivi i simboli povezani s temom
Motiv krvi simbolizira vezu između članova zajednice i obveze osvete. Krv traži krv – to je nemilosrdni zakon koji upravlja postupcima likova.
Motiv planine simbolizira slobodu i neovisnost. Planine pružaju utočište, ali i izazov – one oblikuju karakter svojih stanovnika.
Motiv orla kao simbola slobode i ponosa često se pojavljuje u djelu. Orao predstavlja idealnu kombinaciju snage i neovisnosti.
Motiv svjetlosti i tame simbolizira sukob dobra i zla, istine i laži, slobode i ropstva.
Kratki sadržaj
Uvod
Djelo počinje opisom Smail-age Čengića, moćnog turskog namjesnika koji vlada područjem u Crnoj Gori. On je poznat po svojoj okrutnosti i despotizmu prema lokalnom stanovništvu. Smail-aga živi u raskošu, koristeći svoju vlast za osobno bogaćenje i uživanje.
Autor prikazuje kontekst osmanske vladavine i položaj kršćanskog stanovništva koje trpi pod teretom poreza i proizvoljnih kazni. Atmosfera je napeta – ljudi žive u strahu, ali se u njima budi duh otpora.
Zaplet
Smail-aga počinje pripravljati veliki razrez (porezu) koji bi dodatno opteretio već osiromašeno stanovništvo. Njegova pohlepa i okrutnost dostižu vrhunac kada naloži posebno oštre mjere protiv onih koji ne mogu platiti.
Crnogorci, predvođeni hađi Smailom i braćom Bakovićima, odlučuju da se ovakvo stanje ne može više tolerirati. Planiraju napad na Smail-agu kao čin oslobođenja od tiranije. Priprema za napad zahtijeva hrabrost i pažljivo planiranje.
Rasplet
Napad se izvršava uspješno. Crnogorski junaci prodiru u Smail-aginu rezidenciju i ubijaju ga. Ovaj čin predstavlja kolektivnu osvetu za godina patnje i poniženja. Smrt Smail-age simbolizira pobjedu pravde nad nepravdom.
Ubojstvo izaziva značajne reperkusije – osmanske vlasti moraju odgovoriti na ovaj čin defijanja njihove autoritete. Čengić-paša, Smail-agin brat, preuzima ulogu osvetnika.
Vrhunac
Vrhunac djela predstavlja Čengić-pašina odluka o osveti. On priprema vojnu ekspediciju protiv Crnogoraca, koristeći svu svoju moć i utjecaj. Čengić-paša ne traži samo kaznu – on traži potpunu osvetu koja će obnoviti njegovu obiteljsku čast.
Ova priprema za osvetu stvara suspenz i najavljuje tragičan ishod koji će uslijediti. Čitatelj predvida da će osveta donijeti nova stradanja i nasilje.
Redoslijed događaja
Kronološki redoslijed događaja u djelu prati logičku strukturu uzroka i posljedica. Na početku, Mažuranić prikazuje Smail-agu u punoj slavi njegove moći – opisuje njegov luksuz, njegovu okrutnost i način na koji vlada svojim teritorijem.
Sljedeći korak uključuje prikazivanje rastućeg nezadovoljstva među Crnogorcima. Autor detaljno opisuje kako se planira i priprema atentat. Ova priprema uključuje okupljanje hrabrih ljudi, planiranje napada i psihičko pripravljanje za čin koji će imati dalekosežne posljedice.
Sam atentat opisan je dramatično i detaljno. Mažuranić koristi žive opise da prikaže napetost, strah i konačnu odlučnost napadača. Smrt Smail-age predstavlja klimaks prve polovice djela.
Nakon atentata, fokus se prebacuje na Čengić-pašu i njegovu reakciju. Autor opisuje jeho bol, gnjev i odluku o osveti. Ova reakcija je psihološki duboko motivirana – nije riječ samo o politici već o duboko osobnim osjećajima.
Finalni dio djela posvećen je pripremi Čengić-pašine osvetničke ekspedicije. Ove pripreme uključuju mobilizaciju vojske, planiranje strategije i psihološko pripravljanje za ono što će uslijediti.
Struktura djela slijedi klasični epski obrazac: izlaganje situacije, razvoj sukoba, klimaks i najava budućih događaja. Svaki korak logično slijedi iz prethodnog, stvarajući osjećaj neminovnosti.
Analiza likova
Glavni likovi
Smail-aga Čengić prikazan je kao tipični orijentalni despot. Njegova karakterizacija uključuje okrutnost, pohlepu i arogancu. Međutim, Mažuranić mu ne oduzima ljudske crte – Smail-aga nije jednodimenzionalni zlikovac već složeni karakter koji odražava sustav u kojem djeluje.
Njegova smrt ne izaziva sućut kod čitatelja, ali njegova ljudska strana ipak je prisutna kroz opise njegova obiteljskog života i odnosa s bratom. Smail-aga predstavlja simbol osmanske represije, ali i individualnu tragediju čovjeka koji je proizvod svog vremena.
Čengić-paša predstavlja drugu stranu medalje. Kao Smail-agin brat, on utjelovljuje obiteljsku odanost i čast. Njegova motivacija za osvetom je duboko osobna, ali i kulturalno uvjetovana. Paša nije prikazan kao zlikovac – on postupa u skladu s kodeksom svoje kulture.
Njegova priprema za osvetu pokazuje mu kao sposobnog vođu koji kombinira emocije s praktičnim razmatranjiem. Čengić-paša predstavlja dostojan protivnik koji podiže ulog cijele priče.
Hađi Smail i braća Bakovići predstavljaju kolektivni karakter crnogorskih junaka. Oni nisu individulano detaljno opisani – važniji je njihov kolektivni identitet kao predstavnika narodnog otpora. Njihova hrabrost i odanost idealima čine ih simbolima borbe za slobodu.
Sporedni likovi
Sporedni likovi uključuju članove Smail-agina dvora, crnogorske starješine i vojnike s obiju strana. Oni služe kao ilustracija šireg društvenog konteksta i pružaju pozadinu glavnim događajima.
Ovi likovi često predstavljaju tipične karaktere svog vremena i društva – nisu individulano razrađeni već služe kao reprezentanti svojih skupina.
Odnosi između likova
Odnosi između likova definirani su kulturalnim i političkim prilikama. Smail-aga i njegovi podanici žive u hijerarhijski organiziranom sustavu gdje je vlast koncentirana u rukama pojedinca.
Odnos između Smail-age i Čengić-paše predstavlja model obiteljske odanosti koji transcendira smrt. Braća su povezana ne samo krvlju već i zajedničkim identitetom i vrijednostima.
Odnosi između Crnogoraca karakterizirani su bratstvom i zajedništvom u borbi. Oni dijele iste idealee i spremni su žrtvovati se jedan za drugog.
Sukob između dvaju tabora – osmanskog i crnogorskog – predstavlja širi civilizacijski sukob između različitih sustava vrijednosti.
Stil i jezik djela
Stilske figure i izražajna sredstva
Mažuranić bogato koristi stilske figure koje pojačavaju dramski učinak djela. Epitet je jedna od najčešćih figura – “crni Čengić”, “ljuti paša”, “hrabri junaci” – ove kombinacije pridaju slikovitost i emocionalnu snagu opisu.
Metafore i poredbe povezuju ljudske karaktere s prirodom: likovi su često opisani kroz poredbe s divljim životinjama (lavovi, orlovi, vukovi) što naglašava njihovu snagu i divlju prirodu.
Personifikacija se koristi za opis prirode koja sudjeluje u radnji – planine “gledaju”, vjetar “pjeva”, što stvara romantičku atmosferu gdje priroda reagira na ljudske postupke.
Hiperbola pojačava dramski učinak – opisuju se “beskrajne” patnje, “neizmjerna” hrabrost, “vječna” čast. Ove pretjerivanja tipične su za epsku poeziju.
Narativne tehnike
Mažuranić koristi sveprisutnog pripovjedača koji poznaje misli i osjećaje svih likova. Ovaj pripovjedač ima objektivnu poziciju, ali ponekad pokazuje empatiju prema određenim likovima.
Tehnika retrospekcije koristi se za objašnjavanje pozadine događaja. Pripovjedač se vraća u prošlost da objasni uzroke sadašnjih sukoba.
Dijalog je korišten selektivno – najvažniji razgovori prikazani su direktno, što pojačava dramsku snagu ključnih scena.
Opis dominira nad radnjom, što je karakteristično za epsku poeziju. Detaljni opisi likova, krajolika i atmosfere stvaraju bogatu sliku svijeta u kojem se događa radnja.
Ton i atmosfera
Ton djela je svečan i uzvišen, karakterističan za epsku poeziju. Mažuranić koristi jezik koji odražava važnost tema koje obrađuje – čast, hrabrost, osveta.
Atmosfera je tragična – od početka se naslućuje da će događaji imati katastrofalne posljedice. Ova atmosfera stvara se opisima krajolika, vremensnih prilika i psihičkih stanja likova.
Nostalgični ton prisutan je u opisima prošlosti kada je život bio jednostavniji i pravedniji. Ovaj nostalgia tipična je za romantičku književnost.
Patetični ton koristi se u opisima patnji i žrtava, što izaziva emocionalnu reakciju čitatelja.
Simbolika i motivi
Simbolička razina djela bogata je značenjima koja transcendiraju doslovnu radnju. Planine predstavljaju više od geografske odrednice – one su simbol slobode, neovisnosti i otpora. Crnogorske planine pružaju utočište onima koji se bore protiv tiranije, ali i oblikuju tvrd karakter svojih stanovnika.
Krv kao simbol ima kompleksno značenje. Ona predstavlja obiteljske veze, ali i obvezu osvete. “Krv traži krv” – ovaj princip upravlja postupcima likova i stvara ciklus nasilja koji je teško prekinuti.
Orao se pojavljuje kao simbol slobode i ponosa. Ova ptica povezana je s planinama i predstavlja ideale za kojima crnogorski junaci teže. Orao ne može živjeti u zatočeništvu – kao ni pravi junaci ne mogu živjeti pod tuđom vlašću.
Svjetlost i tama simboliziraju sukob dobra i zla. Svjetlost predstavlja istinu, pravdu i slobodu, dok tama simbolizira represiju, laž i ropstvo. Ovaj kontrast prožima cijelo djelo.
Motiv časti centralan je za razumijevanje postupaka svih likova. Čast se ne može kupiti niti prodati – ona se mora zaslužiti i braniti. Gubljenje časti gorje je od smrti.
Motiv osvete pokreće radnju, ali i postavlja moralna pitanja. Je li osveta opravdana? Gdje su granice osvete? Ova pitanja ostaju otvorena.
Motiv domovine povezan je s identitetom likova. Zemlja nije samo teritorij – ona je dio identiteta koji se ne smije izgubiti.
Motiv vjere dodaje duhovnu dimenziju sukobu. Religijska pripadnost definira identitet i opravdava postupke likova.
Ovi motivi i simboli stvaraju složenu mrežu značenja koja čini djelo bogatim i slojevitim.
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Djelo nastaje u vrijeme hrvatskog narodnog preporoda kada se jača nacionalna svijest i književnost postaje sredstvo kulturne emancipacije. Mažuranić stvara u doba romantizma koji naglašava narodne tradicije i povijesne teme.
Osmanska vladavina na Balkanu pružala je bogat materijal za književnike koji su htjeli prikazati borbu između različitih civilizacija. Crna Gora je u 19. stoljeću bila simbol otpora osmanskoj vlasti, što ju je činilo privlačnom temom za romantičke pisce.
Patrijarhalno društvo koje Mažuranić prikazuje organisano je oko principa časti, odanosti i kolektivne odgovornosti. Pojedinac ne postoji neovisno o svojoj zajednici – njegova vrijednost definirana je njegovim doprinosom kolektivu.
Kodeks časti koji upravlja postupcima likova odražava stvarne društvene norme balkanskih društava toga vremena. Osveta nije privatna stvar već društvena obveza koja transcendira individualne želje.
Religijske razlike između kršćanstva i islama nisu prikazane samo kao teološki sukob već kao sukob različitih načina života i sustava vrijednosti. Ova podjela imala je duboke povijesne korijene i oblikovala je identitet različitih skupina.
Ekonomski aspekti sukoba također su važni – osmanska vlast značila je ekonomsko iskorištavanje lokalnog stanovništva kroz sustav poreza i dažbina. Ekonomski motivi često su se preklapali s religijskim i kulturnim razlozima za otpor.
Literarni kontekst uključuje tradiciju usmene narodne poezije koju Mažuranić svjesno koristi. On spaja visoku književnost s narodnom tradicijom, stvarajući hibridni oblik koji je bio dostupan širokoj publici.
Politički kontekst nastanka djela uključuje rastući nacionalizam među južnoslavenskim narodima koji su tražili kulturnu i političku autonomiju ili neovisnost.






