Roman “Stranac” Alberta Camusa predstavlja jedno od najznačajnijih djela egzistencijalističke književnosti 20. stoljeća. Ova snažna pripovijest o Mersaultu, činovniku iz Alžira koji se suočava s apsurdom života, već desetljećima intrigira čitatelje diljem svijeta.
“Stranac” je filozofski roman objavljen 1942. godine koji istražuje teme apsurda, otuđenosti i društvenih konvencija. Glavni lik Mersault odbija živjeti prema društvenim normama, što ga dovodi do tragičnog sukoba s društvom.
Kroz prizmu Mersaultove ravnodušnosti prema svijetu koji ga okružuje, Camus majstorski propituje temeljne vrijednosti društva i ljudske egzistencije. Njegova neobična perspektiva i odbijanje da se prilagodi očekivanjima drugih čine osnovu ovog remek-djela koje i danas pokreće važna filozofska pitanja.
Uvod u lektiru
Roman “Stranac” predstavlja književno remek-djelo koje istražuje ljudsku prirodu kroz prizmu egzistencijalizma. Ovo kompleksno djelo postavlja temeljna pitanja o smislu života, društvenim normama i ljudskoj alijenaciji.
Autor
Albert Camus (1913-1960) francuski je pisac, novinar i filozof alžirskog porijekla. Dobitnik je Nobelove nagrade za književnost 1957. godine za cjelokupni književni opus kojim je osvijetlio probleme ljudske savjesti. Njegova osobna iskustva iz rodnog Alžira značajno su utjecala na tematiku romana “Stranac”, posebno u prikazu kolonijalnog društva i mediteranskog ambijenta.
Žanr i književna vrsta
- Filozofsku podlogu temeljenu na apsurdu postojanja
- Psihološku analizu glavnog lika
- Pripovjednu tehniku u prvom licu
- Minimalistički stil pisanja
- Društvenu kritiku kroz individualnu perspektivu
Književni elementi | Obilježja u romanu |
---|---|
Forma | Roman |
Pripovjedač | Ich-forma (prvo lice) |
Vrsta diskursa | Introspektivni |
Stil | Jednostavan, direktan |
Književno razdoblje | Modernizam |
Mjesto i vrijeme

Roman “Stranac” smješten je u francuski kolonijalni Alžir tijekom četrdesetih godina 20. stoljeća. Geografska lokacija ima značajnu ulogu u razvoju radnje jer mediteranski ambijent Alžira stvara specifičnu atmosferu koja utječe na postupke glavnog lika Mersaulta.
Geografska lokacija
- Glavni grad Alžir: Većina radnje odvija se u urbanom središtu francuske kolonije
- Mediteranska obala: Ključne scene odvijaju se na plažama Alžira
- Kolonijalno okruženje: Francuski administrativni centri odražavaju kolonijalnu stvarnost tog razdoblja
Vremenski okvir
- Period: Četrdesete godine 20. stoljeća
- Godišnje doba: Ljeto dominira narativom
- Dnevni ciklus: Značajne scene odvijaju se tijekom jakog sunca
Vremensko-prostorni kontekst romana posebno je bitan jer sugerira:
- Društvene odnose kolonijalne ere
- Kulturološke razlike između Europljana i lokalnog stanovništva
- Utjecaj mediteranske klime na psihološko stanje likova
Camus koristi alžirski ambijent kao pozadinu za istraživanje egzistencijalističkih tema, gdje vrućina i intenzivno sunce postaju katalizatori ključnih događaja u romanu.
Tema i ideja djela

Roman “Stranac” Alberta Camusa predstavlja kompleksno književno djelo koje istražuje apsurdnost ljudske egzistencije kroz prizmu glavnog lika Meursaulta. Objavljeno 1942. godine, djelo se etabliralo kao jedan od ključnih tekstova egzistencijalističke književnosti 20. stoljeća.
Glavna tema
Centralna tema romana je apsurdnost ljudskog postojanja koja se manifestira kroz Meursaultov odmak od društvenih normi. Protagonist pristupa životu bez emotivnog angažmana, odbijajući prihvatiti uvriježene društvene konvencije i očekivanja. Njegova ravnodušnost prema majčinoj smrti, ljubavnom odnosu s Marie te ubojstvu Arapina ocrtava fundamentalnu nemogućnost pronalaska smisla u svijetu.
Sporedne teme
Roman obuhvaća nekoliko značajnih sporednih tema:
- Otuđenost pojedinca od društva
- Sukob individualnih i društvenih vrijednosti
- Problem istine i pravde u društvenom sustavu
- Odnos prema smrti i smrtnosti
- Kritika društvenih rituala i konvencija
Ideja djela
Temeljna ideja romana leži u prikazu sukoba između autentičnog življenja i društvenih očekivanja. Camus kroz Meursaultov lik demonstrira kako društvo odbacuje pojedince koji ne prihvaćaju njegove norme. Meursaultovo odbijanje pretvaranja i konformizma dovodi do njegove osude, ne samo zbog počinjenog ubojstva već zbog njegove iskrenosti i odbijanja da se pokaje.
Motivi i simboli povezani s temom
Ključni motivi i simboli u romanu:
Motiv/Simbol | Značenje |
---|---|
Sunce | Simbol nemilosrdne istine i pritiska društva |
More | Predstavlja slobodu i prirodnu ravnodušnost |
Zatvor | Fizička manifestacija društvenih ograničenja |
Pogreb | Simbol društvenih rituala i konvencija |
Kroz ove motive Camus gradi složenu mrežu značenja koja podupire glavnu temu apsurda i otuđenosti. Mediteranski ambijent i intenzivno sunce služe kao katalizatori događaja te naglašavaju Meursaultovu izoliranost od društva.
Kompozicija djela

Roman “Stranac” Alberta Camusa strukturiran je u dva glavna dijela koja prate kronološki slijed događaja u životu protagonista Meursaulta. Kompozicija romana odlikuje se jasnom podjelom na pet ključnih dijelova narativne strukture.
Uvod
Uvodni dio romana započinje poznatom rečenicom o smrti Meursaultove majke koja odmah postavlja ton cijelog djela. Autor predstavlja glavnog lika kroz njegove svakodnevne aktivnosti: odlazak na majčin sprovod, povratak u Alžir te početak veze s Marie. Meursaultova ravnodušnost prema društvenim normama postaje očita kroz njegove reakcije na značajne životne događaje.
Zaplet
Radnja se počinje zapletati kroz Meursaultovo prijateljstvo s Raymondom Sintesom. Njihova interakcija dovodi do niza događaja koji kulminiraju na plaži:
- Raymondov sukob sa skupinom Arapa
- Meursaultovo preuzimanje Raymondovog pištolja
- Rastući utjecaj vrućine i sunca na Meursaultovo ponašanje
- Susret s Arapinom na plaži
Vrhunac
Vrhunac radnje nastupa kada Meursault ubija Arapina na plaži. Ključni elementi vrhunca:
- Pet ispaljenih metaka
- Intenzivno mediteransko sunce kao katalizator
- Meursaultova nemogućnost objašnjavanja svojih postupaka
- Trenutak koji mijenja tijek cijelog romana
Rasplet
Nakon ubojstva radnja se premješta u zatvorsko okruženje:
- Meursaultovo uhićenje i ispitivanje
- Suđenje koje se fokusira na njegov karakter
- Posjete Marie i odvjetnika
- Razgovori sa zatvorskim svećenikom
Zaključak
Završni dio romana donosi Meursaultovo prihvaćanje vlastite sudbine. Kroz razgovor sa svećenikom i konačno suočavanje sa smrtnom kaznom, protagonist dolazi do spoznaje o apsurdnosti života. Njegova posljednja razmišljanja o majci i nadi da će njegova egzekucija privući mnoštvo koje će ga dočekati s povicima mržnje zatvaraju narativni krug djela.
Kratki sadržaj

“Stranac” prati život Meursaulta, činovnika iz Alžira koji živi životom lišenim emocionalnog angažmana. Roman se dijeli na dva ključna dijela koja prikazuju njegov život prije i nakon ubojstva.
Prvi dio romana započinje Meursaultovim primanjem vijesti o smrti majke. On odlazi u starački dom na bdijenje, no ne pokazuje očekivanu tugu niti žalost. Umjesto toga, primjećuje detalje poput vrućine i jakog sunca. Dan nakon pogreba započinje vezu s Marie Cardona, bivšom kolegicom. Kroz poznanstvo sa susjedom Raymondom Sintesom upliće se u konflikt koji kulminira ubojstvom neimenovanog Arapina na plaži.
Ključni događaji prvog dijela | Meursaultova reakcija |
---|---|
Smrt majke | Ravnodušnost |
Veza s Marie | Površan odnos |
Ubojstvo Arapina | Bez kajanja |
Drugi dio romana fokusira se na Meursaultovo suđenje i zatvorske dane. Društvo ga ne osuđuje toliko zbog samog ubojstva, koliko zbog njegove emocionalne hladnoće i odbijanja da se pokaje. Tijekom suđenja, tužitelj više ističe njegovu ravnodušnost prema majčinoj smrti nego sam čin ubojstva. Meursault odbija:
- Pokazati kajanje za ubojstvo
- Prihvatiti društvene norme ponašanja
- Pretvarati se da vjeruje u Boga
- Lagati o svojim osjećajima
Zatvorski kapelan pokušava navesti Meursaulta na pokajanje, no on ostaje dosljedan svojoj istini. U samici, suočen sa skorom smrtnom kaznom, Meursault prihvaća apsurdnost života i nalazi mir u ravnodušnosti svemira prema ljudskoj sudbini.
Redoslijed događaja

Meursaultov život mijenja smjer kroz niz ključnih trenutaka koji određuju njegovu sudbinu. Događaji se odvijaju logičnim slijedom:
Dan prve vijesti
- Prima telegram o smrti majke u staračkom domu Marengo
- Putuje autobusom na pogreb
- Provodi noć uz lijes bez pokazivanja emocija
- Sudjeluje u pogrebu pod jakim suncem
Prvi dani nakon pogreba
- Odlazi na plažu gdje susreće Marie Cardonu
- Započinje vezu s Marie bez emotivne povezanosti
- Prihvaća poziv susjeda Raymonda na večeru
- Upliće se u Raymondov sukob s Arapinom
Ključni dan na plaži
- Odlazi s Raymondom i Marie na plažu
- Susreće Arapina koji je pratio njihovu grupu
- Pod utjecajem jakog sunca i umora ubija Arapina
- Ispaljuje pet dodatnih metaka u beživotno tijelo
Period suđenja
- Biva uhićen i odveden u pritvor
- Susreće se s odvjetnikom i istražnim sucem
- Odbija pokazati kajanje tijekom ispitivanja
- Suočava se s optužbama na sudu
Posljednji dani
- Prima smrtnu presudu
- Odbija posjet zatvorskog svećenika
- Dolazi do spoznaje o apsurdnosti života
- Prihvaća svoju sudbinu s ravnodušnošću
Svaki od ovih događaja predstavlja ključnu točku u romanu koja vodi prema neizbježnom kraju. Meursaultova pasivnost i emotivna distanciranost ostaju konstante kroz cijeli narativni tok.
Analiza likova

Likovi u romanu “Stranac” predstavljaju različite aspekte društva i ljudske prirode kroz svoje karaktere i međusobne odnose. Svaki lik doprinosi razvoju glavne teme apsurda i otuđenosti, bilo kroz kontrast s Mersaultom ili kroz podržavanje društvenih konvencija.
Glavni likovi
Mersault je protagonist čija ravnodušnost prema životu pokreće radnju romana. Njegov karakter odlikuje:
- Emotivna distanciranost prema svemu, uključujući smrt vlastite majke
- Odbijanje društvenih konvencija i normi
- Iskrenost koja graniči s brutalnošću
- Ravnodušan stav prema ljubavi i braku
Marie Cardona predstavlja kontrast Mersaultovoj ravnodušnosti:
- Pokazuje iskrenu privrženost i ljubav prema Mersaultu
- Ostaje odana tijekom njegovog suđenja
- Utjelovljuje tradicionalne vrijednosti i očekivanja društva
- Simbolizira normalan život koji Mersault odbija
Sporedni likovi
Raymond Sintes:
- Sumnjivi susjed problematične reputacije
- Katalizator događaja koji vode do ubojstva
- Predstavlja društvenu marginu
Salamano:
- Star čovjek sa psom
- Simbolizira rutinu i navike
- Pokazuje paradoks ljubavi i okrutnosti
Zatvorski kapelan:
- Predstavnik institucionalnog morala
- Suprotstavlja se Mersaultovom ateizmu
- Pokušava potaknuti kajanje prije pogubljenja
Odnosi između likova
- Mersaultovom nemogućnošću stvaranja dublje emocionalne povezanosti
- Kontrastom između društvenih očekivanja i stvarnog ponašanja likova
- Sukobom između individualnih želja i društvenih normi
- Površnim vezama koje se temelje na trenutnoj koristi ili navici
Odnos | Karakteristike |
---|---|
Mersault – Marie | Fizička privlačnost bez emocionalne dubine |
Mersault – Raymond | Pragmatično prijateljstvo bez stvarne povezanosti |
Mersault – Salamano | Površno susjedstvo s povremenim razumijevanjem |
Stil i jezik djela
Stil romana “Stranac” karakterizira izrazita jednostavnost i minimalizam koji naglašavaju Mersaultovu otuđenost od društva. Camusov način pisanja izravno reflektira filozofiju apsurda kroz objektivan i distanciran ton pripovijedanja.
Stilske figure i izražajna sredstva
Camusovo majstorstvo očituje se u specifičnoj upotrebi stilskih figura koje produbljuju značenje djela:
- Ponavljanja: Učestalo ponavljanje motiva sunca i mora stvara ritmičku strukturu koja naglašava Mersaultovu monotoniju života
- Simbolizam: Sunce funkcionira kao simbol pritiska društva i nemilosrdne istine
- Metafore: More predstavlja slobodu i bijeg od društvenih konvencija
- Kontrasti: Suprotnosti između svjetla i tame naglašavaju unutarnje konflikte protagonista
Narativne tehnike
Narativna struktura romana temelji se na nekoliko ključnih elemenata:
- Pripovijedanje u prvom licu: Omogućava izravan uvid u Mersaultovu svijest
- Kronološki slijed: Eventi se nižu jednostavnim redoslijedom bez flashbackova
- Objektivno izvještavanje: Protagonist opisuje događaje bez emotivnog komentara
- Fragmentarna struktura: Kratke scene i dijalozi doprinose osjećaju otuđenosti
Ton i atmosfera
- Emocionalna distanca: Hladan i objektivan ton pripovijedanja
- Mediteranski ambijent: Vrućina i svjetlost stvaraju opresivnu atmosferu
- Minimalistički dijalozi: Kratke izmjene replika pojačavaju osjećaj otuđenosti
- Deskriptivna ekonomičnost: Sažeti opisi bez suvišnih detalja održavaju napetost
Simbolika i motivi
Roman “Stranac” Alberta Camusa prožet je bogatom simbolikom koja naglašava egzistencijalističke teme i filozofiju apsurda. Simboli i motivi u djelu stvaraju složenu mrežu značenja koja dodatno produbljuje razumijevanje Mersaultovog karaktera i njegove percepcije svijeta.
Simboli u djelu
Simbolika u romanu odražava se kroz nekoliko ključnih elemenata:
Sunce
- Predstavlja nemilosrdnu silu prirode koja utječe na Mersaultove postupke
- Simbolizira pritisak društva i njegovu opresivnu prirodu
- Kulminira u sceni ubojstva na plaži gdje zasljepljujuće sunce postaje katalizator događaja
More
- Odražava slobodu i bijeg od društvenih konvencija
- Simbolizira Mersaultovu povezanost s prirodom
- Predstavlja kontrapunkt društvenim očekivanjima i normama
Zatvor
- Fizička manifestacija društvenih ograničenja
- Simbolizira Mersaultovu izolaciju od svijeta
- Predstavlja prostor gdje protagonist dolazi do ključnih spoznaja
Motivi
Glavni motivi koji se ponavljaju kroz roman:
- Ravnodušnost
- Mersaultov odnos prema smrti majke
- Emotivna distanciranost u ljubavnoj vezi
- Nedostatak kajanja nakon ubojstva
- Društvene konvencije
- Rituali pogreba
- Očekivano ponašanje na suđenju
- Religijski običaji i norme
- Istina i iskrenost
- Mersaultovo odbijanje pretvaranja
- Direktnost u komunikaciji
- Sukob između osobne i društvene istine
Alegorija i metafora
Roman koristi složene alegorijske elemente:
- Mersaultovo suđenje alegorija je društvenog licemjerja
- Vrućina i sunce metafora su pritiska konformizma
- Zatvorska ćelija predstavlja metaforu društvene izolacije pojedinca koji odbija prihvatiti nametnute norme
| Metafora | Značenje |
|----------|----------|
| Sunce | Društveni pritisak |
| More | Sloboda pojedinca |
| Zatvor | Društvena izolacija |
| Pas Salamana | Besmislenost rutine |
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Roman “Stranac” nastaje u složenom povijesnom trenutku Drugog svjetskog rata, što se izravno odražava na njegove temeljne poruke i simboliku. Camusovo remek-djelo, objavljeno 1942. godine, predstavlja vrhunac kasnog modernizma koji obilježava razdoblje od 1940-ih do 1960-ih godina.
Društveni kontekst romana očituje se kroz lik Meursaulta koji odbacuje sve društvene konvencije:
- Obiteljske veze – pokazuje ravnodušnost prema smrti vlastite majke
- Romantični odnosi – njegova veza s Marie temelji se na fizičkoj privlačnosti bez emotivne povezanosti
- Religijska uvjerenja – odbija posjet svećenika u zatvoru
- Društvene norme – ne pokazuje očekivane reakcije u ključnim životnim trenucima
Kulturni kontekst dodatno se naglašava kroz setting francuskog kolonijalnog Alžira. Ovaj mediteranski ambijent služi kao pozornica za sukob različitih kulturnih identiteta:
Kulturni elementi | Manifestacija u romanu |
---|---|
Kolonijalni odnosi | Sukob između Europljana i Arapa |
Mediteranski mentalitet | Utjecaj sunca i mora na radnju |
Društvene tenzije | Klasne razlike između kolonizatora i koloniziranih |
Meursaultova otuđenost od društvenih institucija reflektira širu kritiku konvencionalnog društva. Njegova iskrenost i odbijanje pretvaranja dovode do sukoba s društvenim normama, što kulminira njegovom osudom – ne samo zbog počinjenog ubojstva već i zbog odbijanja da se ponaša prema očekivanim društvenim obrascima.
- Odbacivanje lažnog morala
- Kritiku birokratskih institucija
- Propitivanje religijskih dogmi
- Razotkrivanje društvenog licemjerja
Interpretacija i kritički osvrt
“Stranac” predstavlja višeslojno djelo koje razotkriva kompleksnost egzistencijalističke misli kroz prikaz Meursaultovog karaktera. Protagonist romana živi u stanju potpune otuđenosti od društvenih normi i institucija, demonstrirajući svoju indiferentnost kroz minimalistički pristup životu.
Narativna struktura romana dijeli se u dva distinktivna dijela:
Dio romana | Glavni događaji |
---|---|
Prvi dio | Smrt majke, odlazak u kino, vikendica, ubojstvo Arapina |
Drugi dio | Suđenje, čekanje izvršenja kazne |
Meursaultov karakter se manifestira kroz:
- Hladnu objektivnost prema životnim događajima
- Odbijanje društvenih konvencija
- Fokus isključivo na osjetilne dojmove
- Reducirani psihički život
- Monološku formu ispovijesti
Pripovjedna tehnika stvara nelagodu kod čitatelja kroz:
- Minimalne uvide u protagonistovo unutarnje stanje
- Distancirani ton pripovijedanja
- Objektivno izvještavanje o događajima
- Emotivnu suzdržanost u ključnim trenucima
Filozofska dimenzija djela očituje se u prikazu apsurdnog položaja pojedinca u društvu. Meursault odbacuje nametnute društvene norme što rezultira njegovom izolacijom. Njegova autentičnost u odbijanju pretvaranja postaje glavni razlog društvene osude, čak više od samog čina ubojstva.
Vlastiti dojam i refleksija
“Stranac” predstavlja iznimno slojevito djelo koje nadilazi standardne književne okvire. Meursaultova ravnodušnost prema društvenim normama stvara nelagodu kod čitatelja, potičući preispitivanje vlastitih uvjerenja i reakcija na životne situacije.
Roman ostavlja snažan dojam kroz:
- Psihološku kompleksnost glavnog lika koji odbija glumiti društveno prihvatljive emocije
- Direktno suočavanje s apsurdom postojanja kroz Meursaultovu perspektivu
- Majstorsku upotrebu minimalističkog stila koji pojačava osjećaj otuđenosti
- Brutalno iskreno propitivanje društvenih konvencija i rituala
Posebno intrigantan aspekt djela leži u načinu na koji Camus gradi napetost kroz naizgled banalne događaje. Meursaultova emotivna distanciranost na majčinom pogrebu izaziva jednaku, ako ne i snažniju osudu društva od samog čina ubojstva. Ova inverzija moralnih prioriteta društva predstavlja jednu od najsnažnijih kritika konvencionalnog morala.
Mediteranski ambijent služi kao više od kulise – sunce postaje gotovo opipljiv antagonist koji gura Meursaulta prema kobnom činu. Kroz jednostavan stil pisanja i precizne opise, Camus stvara atmosferu koja čitatelja uvlači u Meursaultov svijet, dopuštajući mu da osjeti težinu društvenih očekivanja i pritisak konformizma.
Refleksija na djelo otkriva njegove višestruke slojeve:
Aspekt | Značaj |
---|---|
Filozofski | Istraživanje apsurda postojanja |
Društveni | Kritika konvencionalnih normi |
Psihološki | Analiza autentičnosti pojedinca |
Stilski | Minimalistički pristup naraciji |
Djelo postavlja ključna egzistencijalna pitanja koja ostaju relevantna i danas, posebno u kontekstu individualnosti nasuprot društvenim očekivanjima.