Čitanje lektire važan je dio obrazovnog procesa koji mnogim učenicima predstavlja izazov. Kroz generacije, učenici su tražili načine kako lakše savladati obvezno gradivo i bolje razumjeti književna djela.
Školska lektira obuhvaća pažljivo odabrana književna djela koja učenici moraju pročitati tijekom školske godine. Ona razvija čitalačke vještine, obogaćuje rječnik i potiče kritičko razmišljanje kod učenika svih uzrasta.
U današnje digitalno doba, kada se informacije nalaze na dohvat ruke, učenici imaju više mogućnosti za razumijevanje i analizu lektirnih djela. Od tradicionalnih vodiča do modernih digitalnih pomagala, svaki učenik može pronaći način koji mu najbolje odgovara za savladavanje ove važne školske obveze.
Uvod u lektiru
“Suka” predstavlja jedno od najznačajnijih djela hrvatske književnosti koje učenici obrađuju kao obveznu lektiru. Ovo književno djelo donosi jedinstvenu perspektivu društvenih odnosa kroz prizmu životinjskog svijeta.
Autor
Dinko Šimunović, rođen 1873. u Kninu, napisao je “Suku” kao dio svoje zbirke pripovijedaka “Mrkodol” objavljene 1909. godine. Kao istaknuti hrvatski književnik realizma, Šimunović je poznat po opisima dalmatinskog zaleđa i života u Cetinskoj krajini. Njegovo stvaralaštvo karakterizira:
- Precizno oslikavanje mentaliteta ljudi dalmatinske zagore
- Snažan psihološki pristup likovima
- Upotreba lokalnog dijalekta za autentičnost pripovjedanja
- Fokus na društvene odnose i tradicionalne vrijednosti
Žanr i književna vrsta
“Suka” pripada žanru pripovijetke s elementima psihološke proze. Književna obilježja djela uključuju:
Žanrovske karakteristike:
- Kraća prozna forma
- Linearna struktura pripovijedanja
- Ograničen broj likova
- Jedan glavni događaj kao okosnica radnje
Element | Opis |
---|---|
Naracija | Realistička s elementima naturalizma |
Perspektiva | Sveznajući pripovjedač |
Tematika | Socijalno-psihološka |
Stil | Deskriptivno-analitički |
Mjesto i vrijeme

Obavezna lektira zauzima središnje mjesto u nastavi hrvatskog jezika od osnovne škole do završetka srednjoškolskog obrazovanja. Učenici se s lektirom susreću kroz različite obrazovne cikluse, pri čemu svako razdoblje donosi djela prilagođena njihovoj dobi i sposobnosti razumijevanja.
Raspodjela lektirnih djela odvija se prema sljedećem rasporedu:
Obrazovno razdoblje | Broj djela godišnje | Vremenska dinamika |
---|---|---|
Niži razredi OŠ | 8-10 djela | Mjesečno 1 djelo |
Viši razredi OŠ | 10-12 djela | Mjesečno 1-2 djela |
Srednja škola | 12-15 djela | Mjesečno 1-2 djela |
Kronološki pristup obradi književnih djela prati razvoj hrvatske književnosti:
- Starija književnost: srednjovjekovna djela strukturirana kroz biblijske motive
- Renesansa i barok: djela s elementima humanizma i klasične književnosti
- 19. stoljeće: realizam s naglaskom na društvenu tematiku
- Moderna: psihološka karakterizacija likova kroz kritički pristup društvu
Satnica predviđena za obradu lektire integrirana je u redovnu nastavu hrvatskog jezika, s posebnim terminima za analizu i diskusiju. Učenici dobivaju dovoljno vremena za čitanje između obrađivanja pojedinih djela, što omogućava temeljito razumijevanje i interpretaciju teksta.
Tema i ideja djela

“Suka” Dinka Šimunovića donosi kompleksnu analizu društvenih odnosa dalmatinskog zaleđa kroz višeslojnu tematsku strukturu. Djelo se bavi položajem žene u patrijarhalnom društvu te sukobom tradicije i individualnih težnji.
Glavna tema
Središnja tema djela je tragična sudbina djevojke Sike u patrijarhalnom društvu. Tematizira se položaj žene u tradicionalnoj seoskoj sredini gdje dominiraju strogi društveni kodeksi ponašanja. Kroz glavni lik autorica prikazuje ograničenja koja društvo nameće ženama te psihološke posljedice takvih ograničenja.
Sporedne teme
Djelo obrađuje nekoliko značajnih sporednih tema:
- Sukob pojedinca i društvenih normi
- Odnos tradicije i osobnih želja
- Psihološki razvoj glavnog lika
- Položaj žene u ruralnoj sredini
- Međuljudski odnosi u patrijarhalnoj zajednici
Ideja djela
Temeljna ideja djela je kritika društvenog sustava koji guši individualnost. Autor kroz sudbinu glavne junakinje pokazuje kako rigidne društvene norme mogu dovesti do tragičnih posljedica. Šimunović naglašava potrebu za većom društvenom slobodom pojedinca te posebno ističe nužnost emancipacije žena.
Motivi i simboli povezani s temom
Ključni motivi koji se pojavljuju u djelu:
- Motiv slobode
- Motiv društvenih okova
- Motiv prirode
- Motiv tradicije
- Motiv ženske podređenosti
- Suka (pas) kao simbol slobode
- Planina kao simbol nedostižne slobode
- Selo kao simbol ograničenja
- Narodna nošnja kao simbol tradicije
Kompozicija djela

Kompozicija književnog djela “Suka” prati klasičnu strukturu pripovijetke s pet ključnih dijelova koji grade napetost i razvijaju radnju. Svaki dio ima posebnu ulogu u oblikovanju cjeline i prenošenju temeljne poruke djela.
Uvod
Uvodni dio pripovijetke predstavlja glavni lik Siku te opisuje život u dalmatinskom zaleđu. Čitatelj upoznaje surovo okruženje patrijarhalnog društva gdje žene imaju strogo određenu ulogu. Šimunović koristi detaljne opise prirode i atmosfere kako bi naglasio kontrast između slobode prirode i društvenih ograničenja.
Zaplet
Zaplet počinje Sikinim odbijanjem tradicionalne ženske uloge u društvu. Njezino ponašanje izaziva neodobravanje okoline a posebno majke koja pokušava slomiti kćerin buntovni duh. Radnja se dodatno komplicira kroz:
- Sukob s majkom oko tradicionalnih očekivanja
- Sikino druženje s dječacima i odbijanje ženskih poslova
- Pojavu psa lutalice kojeg Sika imena Suka
Vrhunac
Vrhunac pripovijetke nastupa kada društveni pritisak na Siku doseže najvišu točku. Ključni elementi vrhunca uključuju:
- Majčino fizičko kažnjavanje Sike
- Ubojstvo psa Suke kao simbola slobode
- Sikin psihički slom nakon gubitka jedinog saveznika
Rasplet
U raspletu pratimo Sikinu unutarnju transformaciju nakon traumatičnih događaja. Šimunović majstorski prikazuje:
- Postupno gašenje Sikinog buntovnog duha
- Prihvaćanje nametnutih društvenih normi
- Psihološke posljedice društvenog pritiska
Zaključak
Završni dio pripovijetke prikazuje potpunu transformaciju Sike u “poslušnu” djevojku kakvu društvo očekuje. Šimunović kroz tragičan kraj naglašava cijenu koju pojedinac plaća kada se društvo suprotstavlja individualnosti. Simbolika slomljenog duha dodatno je pojačana kroz paralelu sa sudbinom psa Suke.
Kratki sadržaj

Mladić ulazi u misterioznu Šumu Striborovu gdje susreće začaranu zmiju. Zmija ga uvjerava da će postati prekrasna djevojka ako je oženi. Nakon vjenčanja, zmija zaista poprima ljudski oblik, no pokazuje svoju pravu prirodu kroz okrutno ponašanje prema mladićevoj majci.
Glavna radnja se razvija kroz tri ključne točke:
- Snaha zadaje nemoguće zadatke staroj majci, poput donošenja snijega s litice
- Domaći, magična bića iz šume, pomažu baki u izvršavanju teških zadataka
- Baka otkriva snahinu pravu prirodu uz pomoć Domaćih
Psihološki elementi priče prikazani su kroz:
Lik | Karakteristika | Uloga u priči |
---|---|---|
Mladić | Naivan, zaslijepljen | Žrtva prevare |
Majka | Mudra, strpljiva | Moralni kompas |
Snaha-zmija | Zla, manipulativna | Antagonist |
Domaći | Dobroćudni, pomagači | Pozitivne sile |
Kroz naraciju se isprepliću elementi narodne predaje s moralnom poukom o važnosti majčinske ljubavi. Radnja se odvija u začaranom prostoru gdje prirodni zakoni ne vrijede, a magična bića poput Domaćih aktivno sudjeluju u razvoju događaja.
- Začaranu šumu kao mjesto radnje
- Metamorfozu zmije u ženu
- Magična bića koja pomažu dobrima
- Sukob između dobra i zla
Redoslijed događaja

Priča “Šuma Striborova” razvija se kroz pet ključnih etapa koje grade napetu radnju ispunjenu magičnim elementima i moralnim lekcijama.
1. Ulazak u začaranu šumu
- Mladić ulazi u Šumu Striborovu tijekom zimskog dana
- Šuma je poznata po čudesnim događajima
- Mladić ne zna za magična svojstva šume
2. Susret sa zmijom-djevojkom
- Zmija se predstavlja kao ukleta ljudska duša
- Obećava pretvorbu u prekrasnu djevojku
- Mladić, unatoč sumnji, prihvaća je zbog svoje dobrote
3. Povratak u dom
- Mladić dovodi djevojku svojoj majci
- Majka prepoznaje zmijsku prirodu snahe
- Sin odbacuje majčina upozorenja
- Optužuje majku da je vještica
4. Snahina zloba
- Nova snaha zadaje nemoguće zadatke staroj majci:
- Donošenje snijega s litice
- Hvatanje šarana iz zaleđenog jezera
- Bog pomaže baki u izvršavanju zadataka
- Pojavljuju se mali duhovi Domaći
- Pružaju pomoć staroj majci
- Predstavljaju ključni element u razrješenju situacije
Faza radnje | Glavni događaj | Ključni lik |
---|---|---|
Uvod | Ulazak u šumu | Mladić |
Zaplet | Susret sa zmijom | Zmija-djevojka |
Razvoj | Dolazak kući | Majka |
Vrhunac | Snahini zadaci | Snaha |
Rasplet | Pomoć Domaćih | Domaći |
Analiza likova

Analiza likova u “Vlaku u snijegu” otkriva složene karaktere koji se razvijaju kroz različite situacije tijekom putovanja vlakom. Svaki lik nosi posebne osobine koje doprinose dinamici priče i prenose važne životne poruke mladim čitateljima.
Glavni likovi
Ljuban predstavlja ideal pravog vođe kroz svoje postupke i karakter:
- Dolazi iz siromašne obitelji, ali pokazuje iznimnu snalažljivost
- Odlikuju ga marljivost, poštenje i pravednost prema svima
- Preuzima vodstvo u kriznoj situaciji kad se vlak zaglavi u snijegu
- Svojim primjerom motivira druge učenike na suradnju
Pero stoji kao Ljubanov antipod:
- Sin imućnih roditelja koji je navikao dobiti sve što poželi
- Pokazuje sebičnost i sklonost manipulaciji
- Tijekom priče doživljava karakternu transformaciju
- Na kraju shvaća vrijednost zajedništva i mijenja svoje ponašanje
Draga unosi emotivnu notu u priču:
- Bistra i marljiva učenica prepoznatljiva po kovrčavoj kosi
- Pokazuje nježnost i brigu za druge tijekom putovanja
- Usprkos bolesti ostaje optimistična
- Gaji simpatije prema Ljubanu
Sporedni likovi
Učitelj djeluje kao moralni kompas priče:
- Inicijator osnivanja školske zadruge
- Uči djecu važnosti zajedništva i suradnje
- Pokazuje očinsku brigu prema učenicima
- Njegova bolest dodatno komplicira situaciju u vlaku
Kondukter doprinosi razvoju radnje:
- Profesionalno obavlja svoju dužnost
- Pomaže djeci u kriznoj situaciji
- Pokazuje razumijevanje za njihove postupke
- Predstavlja vezu između djece i odrasloga svijeta
Odnosi između likova
Dinamika odnosa između likova gradi se kroz nekoliko ključnih relacija:
- Ljuban i Pero razvijaju odnos od suparništva do međusobnog poštovanja
- Draga svojom prisutnošću unosi ravnotežu između dječačkih sukoba
- Učitelj svojim autoritetom usmjerava razvoj karaktera svojih učenika
- Zajedničke poteškoće zbližavaju likove i jačaju njihove međusobne veze
- Suradnja pobjeđuje pojedinačne interese
- Različitosti mogu postati prednost u zajedničkom cilju
- Krize otkrivaju prave karaktere
- Zajedništvo donosi najbolja rješenja
Stil i jezik djela
“Suka” Dinka Šimunovića odlikuje se specifičnim stilom koji kombinira realističku naraciju s elementima psihološke proze. Jezik djela karakterizira uporaba dalmatinskog dijalekta i lokalizama koji doprinose autentičnosti prikaza života u dalmatinskoj zagori.
Stilske figure i izražajna sredstva
- Metafore i simboli prožimaju djelo, posebno u opisu prirode koja zrcali unutarnja stanja likova
- Personifikacija prirodnih pojava naglašava povezanost likova s okolinom
- Kontrasti u opisima naglašavaju sukobe tradicije i individualnosti
- Gradacija u razvoju emocija glavnog lika pojačava dramatičnost radnje
Narativne tehnike
- Sveznajući pripovjedač prati radnju iz treće osobe
- Unutarnji monolozi otkrivaju psihološka stanja likova
- Retrospektivni elementi osvjetljavaju pozadinu događaja
- Izmjena naracije i deskripcije stvara dinamičan ritam pripovijedanja
Ton i atmosfera
- Melankoličan ton dominira kroz cijelo djelo
- Atmosfera je nabita socijalnom napetošću
- Opisi prirode stvaraju sumornu atmosferu koja prati tragičnu sudbinu protagonistice
- Psihološka napetost raste kroz djelo prateći unutarnji sukob glavne junakinje
Stilski elementi | Funkcija u djelu |
---|---|
Dijalekt | Autentičnost prikaza |
Psihološka karakterizacija | Dubina likova |
Simbolika | Višeslojnost značenja |
Naturalizam | Realističnost prikaza |
Simbolika i motivi
Simbolika i motivi u književnim djelima predstavljaju ključne elemente koji nose dublja značenja i poruke. Kroz pažljivo odabrane simbole autori prenose složene ideje koje nadilaze doslovno značenje teksta.
Simboli u djelu
Simbolička struktura djela gradi se kroz nekoliko ključnih elemenata:
- Princeza Ateh predstavlja višeslojni simbol koji se pojavljuje u tri različite interpretacije. Njena figura nosi različita značenja u hrišćanskoj, islamskoj i jevrejskoj verziji priče, što naglašava kompleksnost povijesnih narativa.
- Kaganov san funkcionira kao centralni pokretač radnje. Ovaj san služi kao katalizator za filozofsku raspravu među tri mudraca te simbolizira potragu za istinom i znanjem.
- Papagaji djeluju kao čuvari hazarskog jezika i kulture. Njihovo recitiranje stihova na izumrlom jeziku simbolizira očuvanje kulturnog nasljeđa kroz vrijeme.
Motivi
Glavni motivi koji se provlače kroz djelo uključuju:
- Potraga za identitetom
- Sukob različitih vjerskih interpretacija
- Očuvanje povijesnog pamćenja
- Prolaznost vremena
- Složenost istine
Alegorija i metafora
Alegorijski sloj djela gradi se kroz složenu mrežu značenja:
- Hazarski rječnik kao metafora za enciklopedijsko znanje
- Tri verzije povijesti kao alegorija različitih istina
- Struktura knjige kao metafora za slojevitost povijesnih interpretacija
Svaka metafora i alegorija doprinosi višeslojnosti djela te omogućuje različite razine čitanja i interpretacije teksta.
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
August Šenoa stvarao je u drugoj polovici 19. stoljeća, razdoblju obilježenom hrvatskim narodnim preporodom i borbom za nacionalnu samostalnost. Njegova književna djela odražavaju složenu mrežu društvenih odnosa i kulturnih promjena tog vremena.
Povijesni romani poput “Zlatarovog zlata” (1871.), “Čuvaj se senjske ruke” (1875.) i “Seljačke bune” (1877.) temelje se na stvarnim događajima iz hrvatske prošlosti. Šenoa je vješto povezivao povijesne činjenice s fikcijom, stvarajući djela koja su istovremeno obrazovna i zabavna.
Značajnija djela Augusta Šenoe:
Naslov | Godina | Žanr |
---|---|---|
Zlatarovo zlato | 1871. | povijesni roman |
Čuvaj se senjske ruke | 1875. | povijesni roman |
Seljačka buna | 1877. | povijesni roman |
Turopoljski top | 1865. | pripovijetka |
Barun Ivica | 1874. | pripovijetka |
Društvena tematika u Šenoinim djelima uključuje:
- Propadanje seljačkih zadruga u pripovijetki “Turopoljski top”
- Propast plemstva kroz prizmu lika baruna Ivice
- Sukob sela i grada u mnogim njegovim djelima
- Društvene promjene uzrokovane modernizacijom
- Kritiku malograđanskog mentaliteta
Šenoina djela karakterizira snažna povezanost s hrvatskom kulturnom tradicijom i narodnim običajima. Kroz svoje likove i priče autor je dokumentirao društvene procese svog vremena, stvarajući svojevrsnu književnu kroniku hrvatske povijesti druge polovice 19. stoljeća.
Interpretacija i kritički osvrt
Rastko Petrović u djelu “Suka” stvara kompleksnu narativnu strukturu koja provocira različite interpretacije. Eksperimentalni stil pisanja karakterizira nekonvencionalan pristup strukturi teksta koji stvara intenzivnu atmosferu kroz cijelo djelo.
Tematska analiza:
- Sukob nagonskog i civilizacijskog predstavlja središnju os djela
- Moralne dileme likova odražavaju društvene konvencije tog vremena
- Elementi avangarde vidljivi su u fragmentarnoj strukturi teksta
Stilske značajke:
- Nelinearna naracija koja prati tok svijesti
- Bogata simbolika kroz cijelo djelo
- Ekspresivni jezik koji naglašava emotivna stanja likova
Kritički osvrti na “Suku” pokazuju evoluciju u recepciji djela kroz vrijeme:
Razdoblje | Dominantni kritički stav | Fokus interpretacije |
---|---|---|
1930-te | Negativan | Moralna kontroverznost |
1950-te | Neutralan | Stilska inovativnost |
Danas | Pozitivan | Psihološka kompleksnost |
Suvremena književna kritika posebno ističe inovativnost Petrovićevog pristupa karakterizaciji likova. Njegovim eksperimentalnim stilom uspijeva stvoriti višeslojnu narativnu strukturu koja omogućava različita tumačenja djela.
Simbolički elementi:
- Lik Suke kao metafora društvene marginalizacije
- Prirodni elementi kao odraz unutarnjih stanja likova
- Konflikt tradicije i modernizma kroz strukturu teksta
Interpretacija djela zahtijeva poznavanje šireg književno-povijesnog konteksta avangardnih strujanja u srpskoj književnosti tog razdoblja. Petrovićev doprinos modernizaciji proznog izraza očituje se u odmaku od tradicionalnih narativnih postupaka.
Vlastiti dojam i refleksija
Marulićev književni izričaj donosi snažnu emocionalnu povezanost s rodnom zemljom koja nadilazi uske okvire gradskih zidina. Njegova djela nose duboku patriotsku notu, no bez patetike karakteristične za ranije pisce koji su bili ograničeni komunalnim svjetonazorom.
Egzistencijalna pitanja života i smrti zauzimaju središnje mjesto u njegovom stvaralaštvu. Za razliku od srednjovjekovnog poimanja ovozemaljskog života kao puke pripreme za vječnost, Marulić životu daje novu dimenziju vrijednosti. On život promatra kao samostalnu vrijednost koja zaslužuje pažnju i poštovanje.
Refleksivni elementi u djelu očituju se kroz:
- Analizu društvenih odnosa u Dalmatinskoj zagori
- Psihološko profiliranje likova
- Prikaz sukoba tradicije i individualnih težnji
- Kritički osvrt na položaj žene u patrijarhalnom društvu
Marulićev pristup karakterizira:
- Odmak od komunalnog svjetonazora
- Širi nacionalni i kulturni kontekst
- Produbljena analiza egzistencijalnih tema
- Afirmacija ovozemaljskog života
Kroz djela provlači se melankolični ton koji odražava težinu društvenih okolnosti tog vremena. Autorova sposobnost da ispreplete osobno i univerzalno stvara snažan dojam autentičnosti i emotivne dubine, istovremeno zadržavajući kritičku distancu potrebnu za objektivnu analizu društvenih pojava.