Zašto je “Suton” Ive Andrića jedna od onih lektira koja kod učenika budi nevjerojatn oprečne osjećaje – od čiste fascinacije do potpunog nerazumijevanja?
“Suton” Ive Andrića priča je o unutarnjem ratu jednog čovjeka između tradicije i modernizacije, što prikazuje kroz junaka Aničića koji se pokušava prilagoditi novim vremenim u Sarajevu početka 20. stoljeća.
Ovo je jedna od onih knjiga koja na prvi pogled može djelovati jednostavno, ali je u stvarnosti duboko psihološki portret jedne epohe koja prolazi. Andrić je, kao nobelovac koji je poznavao Balkan kao svoje pet prstiju, stvorio priču koja će vas natjerati da razmislite o tome koliko se lako ili teško mijenjamo kada nas život stavi pred nove izazove.
Uvod u lektiru

“Suton” je djelo koje zahtijeva pažljivo čitanje i razumijevanje konteksta u kojem je nastalo. Da biste ga u potpunosti razumjeli, važno je prvo upoznati se s osnovnim informacijama o autorstvu, žanru i književnoj vrsti.
Autor
Ivo Andrić (1892. – 1975.) bio je jugoslovenski književnik, diplomat i jedini Nobelovac za književnost s naših prostora. Rođen je u Dolcu kod Travnika, školovao se u Sarajevu, a studirao je u Zagrebu, Beču i Krakovu. Njegova djela duboko su ukorijenjena u bosanskohercegovačku povijest i kulturu.
Andrić je bio svjedok velikih povijesnih promjena – raspada Austro-Ugarske Monarhije, stvaranja Kraljevine SHS, pa Jugoslavije, te Drugog svjetskog rata. Ova iskustva značajno su utjecala na njegovu književnost. Diplomirao je filozofiju i bio je diplomat, što mu je omogućilo dublje razumijevanje europskih i balkanskih prilika.
Žanr i književna vrsta
“Suton” pripada žanru psihološke novele. Novela je epska književna vrsta srednjeg opsega, kraća od romana, a duža od pripovijetke. Karakterizira ju koncentracija radnje oko jednog središnjeg događaja ili problema.
Psihološka komponenta ove novele očituje se kroz detaljnu analizu unutarnjeg svijeta glavnog junaka. Andrić ne prikazuje samo vanjske događaje, već duboko prodire u Aničićevu psihu, njegove strahove, dvojbe i unutarnje borbe. Ova vrsta pisanja zahtijeva od čitatelja aktivno sudjelovanje u razumijevanju likova i njihovih motivacija.
Mjesto i vrijeme

Radnja se odvija u Sarajevu krajem 19. i početkom 20. stoljeća, u vrijeme austrougarske uprave u Bosni i Hercegovini. Ovaj vremenski okvir ključan je za razumijevanje cijele priče.
Sarajevo je tada bilo grad na razmeđi dvaju svijetova – tradicionalnog osmanskog nasljeđa i moderne europske civilizacije koju donose Austro-Ugari. Ulice su se mijenjale, gradila su se nova zdanja, dolazili su novi ljudi s novim idejama. Istovremeno, stari način života polako je nestajao.
Time setting omogućuje Andriću da prikaže sukob između starog i novog kroz Aničićev lik. Sarajevo postaje simbolično mjesto gdje se susreću različite kulture, religije i načini života. Kafane, čaršije, nove zgrade, električno osvjetljenje – sve to čini atmosferu grada koji se mijenja.
Važno je napomenuti da Andrić nije slučajno odabrao ovaj period. Kraj 19. stoljeća bio je doba velikih društvenih promjena u cijeloj Europi, a Bosna i Hercegovina nalazila se na posebno osjetljivom mjestu – između Istoka i Zapada, između tradicije and modernosti.
Tema i ideja djela

Andrićeva “Suton” bavi se temama koje su i danas aktualne, što čini ovu lektiru vrjednom pažljivog proučavanja.
Glavna tema
Sukob između tradicije i modernosti predstavlja glavnu temu novele. Aničić je čovjek koji živi između dva svijeta – starog, koji dobro poznaje i u kojem se osjeća sigurno, i novog, koji mu nameće promjene koje ne razumije i ne može prihvatiti.
Ova tema ostvaruje se kroz Aničićevo ponašanje, njegove reakcije na promjene u gradu, odnos prema novim ljudima i novim idejama. On vidi kako se Sarajevo mijenja, kako se grade nove kuće, kako dolaze novi ljudi, ali ne može se prilagoditi tim promjenama.
Sporedne teme
Pored glavne teme, u djelu se mogu izdvojiti i sporedne teme:
- Usamljenost moderne osobe – Aničić se osjeća otuđeno u novom svijetu
- Nostalgija za prošlošću – idealiziranje “lijepih starih vremena”
- Strah od nepoznatog – bojazn pred promjenama
- Generacijski jaz – nerazumijevanje between starijih i mlađih generacija
Ideja djela
Osnovna ideja “Sutona” je da čovjek mora pronaći ravnotežu između poštovanja tradicije i prihvaćanja novih vremena. Andrić pokazuje da ni potpuno zatvaranje u prošlost ni nekritično prihvaćanje svega novog nije rješenje.
Pisac sugerira da je potrebna mudrost u prepoznavanju onog što je vrijedno zadržati iz tradicije, a što treba prihvatiti iz modernosti. Oni koji to ne mogu učiniti, like Aničić, osuđeni su na duhovni “suton” – postupno ugašavanje života.
Motivi i simboli povezani s temom
Suton kao glavni simbol predstavlja prijelazno doba između dana i noći, između starog i novog vremena. Nije slučajno što Andrić naziva svoju novelu upravo ovim nazivom.
Ostali važni simboli uključuju:
- Stare sarajevske kuće – simboli tradicije koja se ruši
- Nova električna rasvjeta – simbol modernosti
- Kafana – mjesto susreta različitih svjetova
- Zima – simbol kraja, smrti, stagnacije
Kratki sadržaj
Za razumijevanje kompozicije “Sutona” važno je prepoznati klasičnu strukturu pripovijedanja koju Andrić koristi.
Uvod
Priča počinje prikazom Makse Aničića, stareg sarajevskog trgovca koji živi u vremenu velikih promjena. Aničić je čovjek tradicionalnih vrijednosti koji s teškoćom podnosi modernizaciju Sarajeva pod austrougarskom upravom. Andrić ga prikazuje kao reprezentanta stare bosanske urbane kulture.
U uvodnom dijelu upoznajemo Aničića kroz njegove svakodnevne rutine, posjećivanje kafane, razgovore s prijateljima. Već odatle vidimo da je to čovjek koji tuguje za prošlošću.
Zaplet
Zaplet se razvija kroz Aničićevo sve veće nezadovoljstvo promjenama u gradu. Dolaze novi ljudi, grade se nove zgrade, mijenja se način života. Aničić se osjeća kao stranac u vlastitom gradu.
Ključni moment nastaje kada Aničić shvaća da se ne može vratiti u prošlost, ali se isto tako ne može prilagoditi sadašnjosti. Ovaj unutarnji konflikt postaje sve jači i počinje utjecati na njegovo zdravlje i ponašanje.
Vrhunac
Vrhunac priče dostiže se kada Aničić doživljava potpunu krizu identiteta. Shvaća da više ne pripada ni starom ni novom svijetu. Ovaj moment predstavlja kulminaciju njegovih unutarnjih borbi and njegova konačna predaja pred promjenama koje ne može kontrolirati.
Rasplet
Rasplet donosi Aničićovu smrt, koja simbolički predstavlja smrt cijele jedne epohe. Međutim, Andrić ne prikazuje ovu smrt kao tragediju, već kao prirodan tok vremena. Staro mora ustupiti mjesto novome, ali pritom se gubi nešto vrijedno.
Redoslijed događaja
Andrić u “Sutonu” koristi linearno pripovijedanje, ali s brojnim retrospekcijama koje omogućuje dublje razumijevanje Aničićeva karaktera and motivacija.
Početni događaji prikazuju Aničića u njegovoj svakodnevici – odlasci u kafanu, razgovori s prijateljima, razmišljanja o promjenama u gradu.
Razvojni događaji obuhvaćaju postupno produbljivanje Aničićeve krize. Svaki novi susret s modernim svijetom pojačava njegovu frustraciju and osjećaj otuđenosti.
Ključni trenutak događa se when Aničić shvaća da se ne može prilagoditi novom načinu života, bez obzira na svoje nastojanja.
Završni događaji dovode do Aničićeve kapitulacije pred promjenama i njegove konačne pasivnosti.
Važno je primijetiti da Andrić ne koristi dramatičnu akciju, već se fokusira na psihološki razvoj glavnog lika. Događaji su ponekad naizgled mali – razgovor u kafani, šetnja gradom, susret s novim ljudima – ali have veliki utjecaj na Aničićevo unutarnje stanje.
Ova kompozicijska tehnika omogućuje čitatelju da postupno razumije složenost Aničićeva problema and da osjeća empatiju prema njegovoj situaciji.
Analiza likova
Karakterizacija u “Sutonu” odlikuje se psihološkom dubinom i realisticznošću, što je tipično za Andrićev stil pisanja.
Glavni likovi
Makso Aničić predstavlja složen karakter koji embodites unutarnje sukobe cijele jedne generacije. On nije jednostavno “negativac” koji se opire promjenama, već je čovjek s razumljivim strahovima and brigama.
Aničićeve karakteristike:
- Tradicionalno odgojen, poštuje stare vrijednosti
- Inteligent, ali emocionalno vezan za prošlost
- Pasivan u odnosu prema promjenama
- Melankoličan i nostalgičan
- Osamljen unatoč tome što živi among ljudi
Andrić ne idealizira Aničića, već prikazuje njegove slabosti – tvrdoglavost, nefleksibilnost, određenu dozu egoizma. Istovremeno, čini ga simpatičnim kroz prikaz njegove ranjivosti i autentičnosti.
Sporedni likovi
Sporedni likovi služe kao kontrapunkt Aničićevom karakteru:
Mlađi ljudi reprezentiraju novo doba. Oni lako prihvaćaju promjene, ali sometimes im nedostaje razumijevanje za tradiciju.
Aničićevi vršnjaci nalaze se u sličnoj situaciji kao i on, ali reagiraju differently – neki se prilagođavaju, drugi se povlače, treći postaju gorki and agresivni.
Predstavnici vlasti simboliziraju sile promjene koje individual ne može kontrolirati.
Odnosi između likova
Odnosi u noveli karakterizira se otuđenost and nerazumijevanje. Aničić se sve više izdvaja od svojih suvremenika, što pojačava njegovu izolaciju.
Partikularno važan je odnos između Aničića i mlađih generacija. Dok oni predstavljaju budućnost, Aničić ostaje vezan za prošlost, što čini komunikaciju između njih increasingly problematičnom.
Andrić subtilno prikazuje kako društvene promjene utjeću na privatne odnose, kako velika História ulazi u male živote običnih ljudi.
Stil i jezik djela
Andrićev stil u “Sutonu” odlikuje se elegancijom, précizní and psihološkom pronicljivošću. Pisac koristi technical koje omogućavaju duboko penetriranje u unutrašnji svijet svojih likova.
Stilske figure i izražajna sredstva
Andrić vješto koristi various stilske figure:
Metafore – “suton života”, “zimovanje duše” – pomažu u stvaranju atmosfere i prenošenju dubljih značenja
Simboli – već spomenuti suton, stare kuće, nova rasvjeta – omogućavaju više levels čitanja
Epiteti – “staro Sarajevo”, “nova vremena” – naglašavaju kontrast between prošlosti i sadašnjosti
Personifikacija – grad koji “diše”, vrijeme koje “maršira” – čine apstraktne pojmove konkretnijim
Narativne tehnike
Unutarnji monolog – Andrić često ulazi u Aničićevu svijest, omogućavajući čitatelju direct access njegovim mislima and osjećajima
Retrospekcija – vraćanje u prošlost pomaže u razumijevanju Aničićevih motivacija
Focalization – priča se uglavnom pripovijedā through Aničićevu perspektivu, što stvara empathy prema glavnom liku
Temporalno manipuliranje – Andrić usporava ili ubrzavava tempo ovisno o psihološkim potrebama priče
Ton i atmosfera
Melankolični ton dominant je through cijelu novelu. Andrić stvara osjećaj tuge za nečim što prolazi, but without sentimentalnosti.
Realistična atmosfera – prikaz Sarajeva je autentičan and based na Andrićevom poznavanju grada
Kontemplativnost – tekst poziva na razmišljanje rather than na akciju
Poetičnost – without obzira na realizam, tekst ima lyrical quality koji podiže priču above ordinary chronicle
Simbolika i motivi
“Suton” is bogata simbolikom koja funkcionira na multiple levels and doprinosi dubini teksta.
Glavni simbol – Suton predstavlja ne only vrijeme dana, već i životnu fazu, povijesni period, duševno stanje. Suton je vrijeme kada se day završavā and noć počinje, analogno kako se stara epoha završava and nova počinje. Za Aničića, suton je permanentno stanje – neither day ni noć, ni staro ni novo.
This simbol is posebno effective jer evocira visual sliku koju svatko može zamisliti – onaj trenutak când sve postaje uncertain, kada obris stvari postaju nejasni, kada colours miješaju.
Motiv kuće recurring je kroz cijelu novelu. Stare sarajevske kuće s njihovim traditional arhitekturam simboliziraju prošlost, stable i poznato. Nove kuće represents modernost, promjenu, nepoznato. Aničićeva vlastita kuća postaje symbol njegovog unutarnjeg stanja – gradually decay and obsolescence.
Motiv puta and šetnje simbolizira životni put. Aničićeve šetnje through Sarajevo more su od simple movements – one su journeys kroz vrijeme, kroz promjenu, kroz memories.
Light and darkness motivi intertwine s glavnim simbolom sutona. Staro Sarajevo associated je s natural light, with candles and oil lamps. Novo vrijeme brings electrical light – brighter, ali možda less warm. Ova simbolika extends na spiritual level – old svjetlost is intimna and personal, nova je public and impersonal.
Seasonal simbolism također je present. Zima i hladnoća represent emotional stagnation, spiritual death. Međutim, Andrić ne koristi obvius simbole – njegova symbolic language je subtilna and requires pažljivo čitanje.
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Za potpuno razumijevanje “Sutona” essential je poznavanja historical kontekst u kojem se radnja odvijā.
Austrougarska okupacija Bosne i Hercegovine (1878.) označavā začētak velikih promjena. Habsburška administracija donosi Europeans standards, gradē infrastrukturu, modernizira grad. But, ove promjene nisu samo technical – one mijenjaju způsob života, mentalities, social odnosē.
Sarajevo become laboratory za encounter between različitih civilizacija. Ottoman nasljeđe, koje is bilo dominant kroz četiri stoljeća, suddenly se susreće s austrijskim načinom života. Nova architektura, nova laws, novi načini trade-a, even nova odjeća – sve to stvara sensation of disorientation among starih stanovnika.
Social transformation particularly utječu na srednju klasu kojoj Aničić pripada. Traditional trgovci, craftsmen, lokalni intellectuals find se u problematic position – njihov social status mijenja se, their expertise postaju less relevant, njihov načini živота seem outdated.
Cultural conflikt nije samo between različitih national grupa, već also between tradition and modernost within same communities. Andrić shows kako se ova tensions odražavaju u individual psychology.
Važno je napomenuti da Andrić ne taking sides – he ne glorificira ni past ni present. Instead, he prikazuje complexity situations gdje se good i bad mixing u ways that make simple moral judgments impossible.
Religious and ethnic diversity Sarajeva dodatno complicate things. City gdje su centuries coexisted Muslims, Ortodoks Christians, Catholics i Jews suddenly nalazi se under new administrative system that brings different approaches za managing ovу diversity.






