Među brojnim djelima hrvatskog renesansnog književnika Marina Držića, “Tirena” zauzima posebno mjesto kao pastoralna drama koja spaja mitološke elemente s realističnim prikazom dubrovačkog života 16. stoljeća. Ovo djelo predstavlja vrhunac hrvatske pastorale i značajan je doprinos europskoj renesansnoj književnosti.
“Tirena” je pastoralna drama u pet činova koja tematizira ljubav između vile Tirene i mladog pastira Ljubmira, istovremeno propitujući odnos između idealnog i stvarnog svijeta kroz sukob vlastelinskog i seljačkog mentaliteta.
Kroz spretno isprepletanje petrarkističkih motiva, narodnog jezika i komičnih elemenata, Držić je stvorio djelo koje i danas provocira razmišljanja o ljubavi, društvenim odnosima i ljudskoj prirodi. Ova pastoralna drama nije samo običan književni tekst već živo svjedočanstvo vremena koje i današnjim čitateljima otkriva univerzalne životne istine.
Uvod u lektiru
“Tirena” predstavlja jedno od najznačajnijih djela hrvatske renesansne književnosti, prvi put izvedeno 1549. godine ispred Dubrovačke crkve sv. Vlaha. Ova pastoralna drama svojim sadržajem spaja mitološki svijet vila s realističnim prikazom dubrovačkog života.
Autor
Marin Držić napisao je “Tirenu” u vrijeme svog najplodnijeg stvaralačkog razdoblja između 1548. i 1551. godine. Rođen u trgovačkoj obitelji u Dubrovniku 1508. godine, Držić je obrazovanje stekao na prestižnom sveučilištu u Sieni. Njegov književni rad karakterizira spoj klasične učenosti s poznavanjem narodne tradicije. U “Tireni” posebno dolazi do izražaja njegovo poznavanje pastoralnog žanra talijanskih autora poput Jacopa Sannazara. Držićev dramski opus obuhvaća 11 djela, među kojima “Tirena” zauzima posebno mjesto kao njegova prva pastoralna drama.
Žanr i književna vrsta
“Tirena” pripada žanru pastoralne drame s elementima mitološke igre. Napisana je u stihovima, pretežito dvostruko rimovanim dvanaestercima karakterističnim za dubrovačku renesansnu poeziju. Djelo kombinira nekoliko književnih tradicija:
- Petrarkističku liriku kroz idealiziran prikaz ljubavi
- Pastoralnu tradiciju kroz ambijent arkadijske prirode
- Elemente komedije dell’arte kroz likove seljaka
- Narodnu književnost kroz uporabu lokalnog govora i pučkih izraza
Struktura djela temelji se na pet činova s prologom, što odgovara klasičnim načelima dramske kompozicije renesansnog razdoblja.
Mjesto i vrijeme

“Tirena” se odvija u idealiziranom prirodnom okruženju, smještenom u šumi kraj jezera blizu Dubrovnika. Držić stvara magični prostor koji kombinira elemente stvarnog dubrovačkog podneblja s pastoralnim ambijentom renesansne književnosti.
Kronološki gledano, djelo ima nekoliko značajnih datuma:
Godina | Događaj |
---|---|
1548. | Prva izvedba “Tirene” |
1551. | Izvedba na vjenčanju Vlaha Držića s novim prologom |
1551. | Prvo tiskano izdanje u Veneciji (Andrea Arrivabene) |
1607. | Drugo tiskano izdanje |
1630. | Treće tiskano izdanje |
Lokacija izvedbi “Tirene” ima posebno značenje – smještena je u kontekst dubrovačkog renesansnog života gdje se susreću idealizirani pastoralni svijet s realističnim prikazom dubrovačke svakodnevice. Prostor radnje predstavlja mitski krajolik “kon jezera” koji služi kao pozornica za susret različitih svjetova – vila dubrava te gradskih pastira.
Tema i ideja djela

“Tirena” Marina Držića istražuje kompleksne odnose između ljubavi idealiziranog pastoralnog svijeta i stvarnosti dubrovačkog života 16. stoljeća. Kroz sukob različitih svjetova i mentaliteta, djelo postavlja temeljna pitanja o prirodi ljubavi i ljudskim odnosima.
Glavna tema
Središnja tema “Tirene” je ljubavna drama između vile Tirene i pastira Ljubmira. Tirena svojim nadnaravnim moćima izaziva ljubavni zanos kod muškaraca, što dovodi do niza zapleta i sukoba. Pastir Ljubmir, opčinjen vilinom ljepotom, napušta svoju vjernu ljubav Ljubicu i kreće u potragu za nedostižnom vilom. Ova potraga simbolizira sukob između idealne i zemaljske ljubavi, gdje se pastoralni svijet isprepliće s realističnim elementima dubrovačke svakodnevice.
Sporedne teme
Djelo obrađuje nekoliko značajnih sporednih tema:
- Društveni kontrasti: Sukob između različitih društvenih slojeva kroz likove pastira, vila i satira
- Priroda i idila: Prikaz idealiziranog pastoralnog ambijenta kao mjesta susreta stvarnog i nadnaravnog
- Komični elementi: Humoristični prikazi ljubavnih zapleta kroz likove seljaka i pastira
- Moralne vrijednosti: Preispitivanje vjernosti, iskrenosti i istinske ljubavi kroz postupke likova
Ideja djela
Osnovna ideja “Tirene” leži u prikazu univerzalne težnje za idealnom ljubavi i njenim sukobom sa stvarnošću. Držić kroz alegoriju pastoralnog svijeta progovara o ljudskoj prirodi, strastima i zabludama. Djelo kritički sagledava petrarkističku idealizaciju ljubavi, suprotstavljajući joj realističan prikaz ljudskih odnosa i emocija. Autor istovremeno propituje društvene konvencije i moralne vrijednosti renesansnog Dubrovnika.
Motivi i simboli povezani s temom
- Vila: Simbol idealne ljepote i nedostižne ljubavi
- Pastiri: Predstavnici različitih pogleda na ljubav i život
- Dubrava: Mitski prostor susreta stvarnog i nadnaravnog svijeta
- Jezero: Simbol granice između dva svijeta
- Ljubavni zanos: Metafora za sukob strasti i razuma
Kompozicija djela

“Tirena” predstavlja vrhunac renesansne pastoralne drame, strukturirana u pet činova s precizno razrađenom dramskom kompozicijom. Djelo je napisano dvostruko rimovanim dvanaestercima, osim osmog prizora četvrtog čina gdje se javljaju osmerački katreni.
Uvod
Prvi čin započinje u šumovitom predjelu blizu Dubrovnika, na magičnom proplanku gdje se isprepliću stvarni i nadnaravni svijet. Pastiri Ljubenko i Radmio razgovaraju o Ljubmirovoj nesretnoj zaljubljenosti u vilu Tirenu. Autor uvodi ključne likove kroz njihove dijaloge te stvara atmosferu mističnog svijeta vila i pastira.
Zaplet
Radnja se usložnjava kada Tirena, loveći medvjeda, iznenada nestaje. Ljubmir, glavni lik, izražava svoju bol kroz petrarkističke monologe. U drugom činu pojavljuju se Vlasi koji unose komične elemente u dramu. Radonja i Miljenko, predstavnici seljačkog svijeta, zaljubljuju se u Tirenu što dodatno komplicira radnju.
Vrhunac
Dramska napetost doseže vrhunac kada se svi pastiri, opčinjeni Tireninom ljepotom, sukobljavaju. Ljubmir, u stanju očaja zbog neuzvraćene ljubavi, pokušava počiniti samoubojstvo. Vila Tirena ga spašava u posljednjem trenutku, što označava prekretnicu u razvoju radnje.
Rasplet
U četvrtom i petom činu situacija se postupno razrješava. Tirena priznaje ljubav Ljubmiru, pokazujući da i vila može voljeti smrtnika. Ostali pastiri prihvaćaju stvarnost i odustaju od svoje zaljubljenosti. Starci Remeta i Radat donose mudrost i smirenje u dramski svijet.
Zaključak
Završni čin donosi harmonično razrješenje svih sukoba. Ljubmir i Tirena postaju simbol spojenih svjetova – zemaljskog i vilinskog. Držić majstorski spaja elemente petrarkističke lirike, pastoralnih motiva i narodne tradicije, stvarajući jedinstveno djelo hrvatske renesansne književnosti.
Kratki sadržaj

Radnja drame “Tirena” odvija se u šumovitom predjelu pokraj Dubrovnika kroz pet činova. Pastiri Ljubenko i Radmilo započinju dramu razgovorom o Ljubmiru koji je opčinjen vilom Tirenom. Tirena, nadnaravno biće iz vode, posjeduje moć zavođenja svih muškaraca koji je ugledaju.
Središnji zaplet razvija se kroz ljubavni trokut između vile Tirene, zaljubljenog pastira Ljubmira i agresivnog Satira. Nakon što Ljubmir i Tirena otkriju uzajamne osjećaje, Satir napada vilu u pokušaju da je otme. Tirena uspijeva pobjeći, no u sukobu sa Satirom Ljubmir biva ozlijeđen i pada u nesvijest.
Drama doseže vrhunac kada Tirena, uvjerena u Ljubmirovu smrt, zapada u očaj i također gubi svijest. U radnju se upliće i mladi Miljenko koji se također zaljubljuje u Tirenu, dodatno komplicirajući odnose među likovima. Kroz cijelu dramu isprepliću se elementi pastorale, mitologije i petrarkističke poezije, stvarajući jedinstvenu renesansnu ljubavnu priču.
- Tirenu: vilu od voda s moći zavođenja
- Ljubmira: pastira zaljubljenog u Tirenu
- Satira: nasilnog antagonista
- Miljenka: mladića koji se također zaljubljuje u Tirenu
- Ljubenka i Radmila: pastire koji komentiraju događaje
Redoslijed događaja

“Tirena” prikazuje dramatične događaje kroz precizno strukturirani slijed u pet činova. Radnja započinje razgovorom pastira Ljubenka i Radmila o Ljubmirovoj zaljubljenosti u vilu Tirenu. Nakon tog uvoda, događaji se odvijaju sljedećim redoslijedom:
- Prvi susret: Ljubmir ugleda Tirenu kraj jezera te ostaje opčinjen njezinom ljepotom.
- Tirenin nestanak: Vila iznenada iščezava ostavljajući Ljubmira u stanju očaja.
- Dolazak Vlaha: Pojavljuju se Vlasi koji unose komične elemente u dramu.
- Ljubavni trokut: Razvija se zaplet između Tirene, Ljubmira i agresivnog Satira.
- Sukob: Satir napada Tirenu pokušavajući je oteti.
- Ljubmirova ozljeda: U sukobu sa Satirom Ljubmir pada u nesvijest.
- Tirenin očaj: Vila, misleći da je Ljubmir mrtav, također gubi svijest.
- Miljenkov ulazak: Pojavljuje se mladi Miljenko koji se zaljubljuje u Tirenu.
- Razrješenje: Tirena priznaje ljubav Ljubmiru te drama završava sretnim spajanjem zemaljskog i vilinskog svijeta.
- Priča ukrug: Učenici sjede u krugu te svaki nastavlja priču gdje je prethodni stao.
- Zamrznuta slika: Skupine od četiri učenika prikazuju ključne trenutke drame kroz nepomične pozicije.
Analiza likova

Držićeva “Tirena” donosi složenu mrežu likova koji predstavljaju spoj mitološkog i realnog svijeta. Svaki lik nosi posebnu simboliku te pridonosi bogatstvu dramske radnje kroz svoje jedinstvene karakteristike i međusobne odnose.
Glavni likovi
Tirena, vila iz dubrave, predstavlja središnji ženski lik drame. Njezina nadnaravna ljepota i moć zavođenja pokreću glavnu radnju, dok njezina iskrena ljubav prema Ljubmiru pokazuje emotivnu dubinu lika. Odlikuje se plemenitošću, mudrošću i sposobnošću da prepozna pravu ljubav.
Ljubmir utjelovljuje idealnog pastira-ljubavnika renesansnog razdoblja. Njegov lik karakterizira duboka emotivnost, vjernost i spremnost da se žrtvuje za ljubav. Kroz petrarkističke monologe izražava svoju ljubavnu bol, a njegova prividna smrt nakon sukoba sa Satirom predstavlja vrhunac dramske napetosti.
Sporedni likovi
Satir predstavlja antagonista drame koji svojim postupcima stvara prepreke između Tirene i Ljubmira. Njegova agresivna priroda i posesivnost prema Tireni dovode do sukoba s Ljubmirom. Miljenko, mladi pastir, unosi dodatnu dinamiku u radnju svojom zaljubljenošću u Tirenu.
Ljubenko i Radmilo djeluju kao svojevrsni komentatori događaja te predstavljaju glas razuma. Njihovi dijalozi postavljaju kontekst radnje i uvode publiku u dramska zbivanja. Vlasi donose komične elemente u dramu, stvarajući kontrast između visokog, petrarkističkog stila glavnih likova i narodnog jezika.
Odnosi između likova
Središnji odnos između Tirene i Ljubmira predstavlja idealiziranu ljubav koja nadilazi granice između vilinskog i zemaljskog svijeta. Njihova ljubav suočava se s preprekama u obliku Satirove agresije i Miljenkove zaljubljenosti.
Satir stvara antagonistički odnos prema Ljubmiru, što kulminira fizičkim sukobom. Ljubenko i Radmilo održavaju prijateljski odnos s Ljubmirom, pružajući mu podršku i savjete. Vlasi svojim odnosima i interakcijama unose element narodne tradicije i humorističnu dimenziju u dramsku radnju.
Stil i jezik djela
“Tirena” Marina Držića predstavlja vrhunsko ostvarenje renesansne književnosti kroz specifičan stilski izričaj i bogat jezični izraz. Djelo je napisano u stihu, dominantno u dvostruko rimovanim dvanaestercima koji odražavaju pjesničku virtuoznost autora.
Stilske figure i izražajna sredstva
Držićev književni izraz obiluje raznovrsnim stilskim figurama koje tekstu daju posebnu umjetničku vrijednost. Metafore poput “vila od voda” i “sunčana svitlost” naglašavaju Tireninu nadnaravnu ljepotu. Epiteti “zlatna kosa” i “lice kao ružica” stvaraju vizualnu slikovitost tipičnu za renesansnu poetiku. Djelo sadrži brojne usporedbe prirodnih pojava s ljudskim osjećajima te personifikacije kojima Držić oživljava prirodu. Simbolika se manifestira kroz motive vode jezera vilinskog svijeta koji predstavlja granicu između stvarnog i nadnaravnog.
Narativne tehnike
Držić vješto isprepliće različite narativne tehnike u izgradnji dramskog teksta. Dijalozi između likova nose glavninu radnje donoseći živost i dinamičnost scenama. Monolozi pastira Ljubmira izražavaju unutarnje doživljaje kroz petrarkističku retoriku. Autor koristi tehniku kontrasta između vilinskog i seljačkog svijeta za stvaranje dramske napetosti. Pripovjedni postupci uključuju izmjenu komičnih i lirskih elemenata što doprinosi žanrovskoj slojevitosti djela.
Ton i atmosfera
Djelo karakterizira sentimentalno-romantičan ton koji se očituje u opisima idealizirane prirode i ljubavnih osjećaja. Atmosfera je idilična s elementima pastoralnosti kroz opise cvijeća slavuja šumskog zelenila. Držić stvara kontrast između uzvišenog tona u scenama s vilom Tirenom i komičnog u prizorima s Vlasima. Izmjena lirskih i humorističnih dijelova stvara poseban ugođaj koji odražava renesansno shvaćanje života kao spoja uzvišenog i zemaljskog.
Simbolika i motivi
“Tirena” obiluje bogatom simbolikom gdje Držić isprepliće mitološke elemente s realističnim prikazima dubrovačkog života. Kroz simbole i motive autor gradi složenu mrežu značenja koja odražava renesansni svjetonazor i društvene odnose 16. stoljeća.
Simboli u djelu
Vila Tirena simbolizira idealiziranu ljepotu i čistoću duhovne ljubavi, predstavljajući nedostižni petrarkistički ideal. Jezero u djelu funkcionira kao granica između stvarnog i nadnaravnog svijeta, dok dubrava simbolizira prostor susreta zemaljskog i vilinskog. Satir predstavlja simbol sirove strasti i tjelesne požude, stvarajući kontrast s uzvišenom ljubavlju. Ključni simboli uključuju:
- Vodu kao simbol pročišćenja i transformacije
- Šumu kao simbol slobode i prirodnog poretka
- Zlatnu jabuku koja simbolizira božansku ljubav
- Pastirski štap kao simbol autoriteta i mudrosti
Motivi
Središnji motiv djela je ljubav u svim svojim oblicima: od uzvišene petrarkističke do zemaljske strasti. Motiv potrage dominira kroz Ljubmirovo traganje za Tirenom, dok se motiv metamorfoze očituje u transformacijama likova. Karakteristični motivi uključuju:
- Nesretnu zaljubljenost i čežnju
- Sukob između prirode i kulture
- Pastoralni život i idilu
- Nadmetanje pastira
- Magiju i čaroliju vilinskog svijeta
Alegorija i metafora
- Vilinsko kraljevstvo kao alegorija idealne države
- Pastiri kao alegorija različitih društvenih slojeva
- Ljubmirova potraga kao alegorija duhovnog putovanja
- Tirena kao metafora nedostižnog ideala ljepote
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
“Tirena” nastaje u zlatno doba Dubrovačke Republike sredinom 16. stoljeća, u vrijeme kada grad doživljava svoj ekonomski i kulturni vrhunac. Marin Držić stvara ovo djelo u specifičnom trenutku dubrovačke povijesti, kada grad-država uspješno balansira između Osmanskog Carstva i Venecije, održavajući svoju autonomiju kroz vještu diplomaciju.
Društveni kontekst “Tirene” ocrtava složenu hijerarhiju renesansnog Dubrovnika. Vlastela kontrolira političku i ekonomsku moć, dok pučani, trgovci i obrtnici čine vitalan dio gradskog života. Držić kroz likove pastira i vila predstavlja različite društvene slojeve, koristeći pastoralni žanr kao okvir za suptilnu društvenu kritiku.
Kulturno okruženje u kojem nastaje “Tirena” obilježava snažan utjecaj talijanske renesanse. Dubrovnik tog doba predstavlja živo kulturno središte gdje se isprepliću domaća tradicija s europskim humanističkim strujanjima. Petrarkizam kao dominantan književni pravac utječe na oblikovanje ljubavne tematike, dok elementi narodne književnosti unose lokalnu boju.
Povijesni aspekt | Značaj |
---|---|
Godina prve izvedbe | 1549. |
Mjesto praizvedbe | Ispred crkve sv. Vlaha |
Period nastanka | Vrhunac dubrovačke renesanse |
Držićevo djelo odražava i specifičan odnos prema jeziku – kombinira učeni pjesnički izraz s elementima narodnog govora, stvarajući jedinstvenu jezičnu sintezu karakterističnu za dubrovačku književnost tog razdoblja.
Interpretacija i kritički osvrt
“Tirena” predstavlja jedinstvenu sintezu pastoralnog i realističnog u hrvatskoj renesansnoj književnosti. Držić stvara višeslojno djelo koje nadilazi tradicionalne okvire pastorale uvođenjem kontrastnih elemenata.
Središnju dramsku os čini ljubavna priča između vile Tirene i pastira Ljubmira, no Držić je obogaćuje uvođenjem Vlaha – seljaka koji unose komične elemente i realističnost u fantastični svijet. Kroz njihove dijaloge i postupke, autor stvara dinamičan kontrast između idealiziranog vilinskog svijeta i stvarnosti dubrovačkog života.
Držićev inovativni pristup očituje se u:
- Spajanju mitoloških i realističnih elemenata
- Uvođenju komičnih likova seljaka u pastoralni svijet
- Korištenju narodnog jezika uz petrarkističke elemente
Kritička analiza otkriva slojevitost djela kroz:
- Sukob idealnog i realnog svijeta
- Satirične elemente u prikazu društvenih odnosa
- Majstorsko korištenje različitih jezičnih registara
Dramska struktura “Tirene” pokazuje Držićevu vještinu u gradnji zapleta. Autor vješto prepliće ljubavne jade pastira i vila s komičnim situacijama, stvarajući dinamičnu radnju koja drži pažnju publike. Likovi poput Satira dodatno kompliciraju osnovnu ljubavnu priču, unoseći elemente napetosti i sukoba.
Kroz lik Tirene, Držić istražuje moć ljubavi i njezin utjecaj na ljudsko ponašanje. Vila svojim nadnaravnim moćima izaziva ljubavni zanos kod muškaraca, što služi kao katalizator dramske radnje i omogućuje autoru da progovori o univerzalnim temama ljubavi, strasti i ljudske prirode.
Vlastiti dojam i refleksija
Procesna drama otvara jedinstvene mogućnosti za osobnu interpretaciju “Tirene” kroz aktivno sudjelovanje i refleksiju. Sudionici simultano stvaraju dramski svijet dok promišljaju o značenju djela, povezujući Držićeve motive s vlastitim iskustvima.
Refleksivni proces uključuje tri ključne komponente:
- Nadgledanje dramskog svijeta kroz kritičko promatranje likova i njihovih odnosa
- Proživljavanje scene kroz osobno iskustvo i emocionalnu povezanost
- Povezivanje s drugim književnim djelima i životnim situacijama
Osobni dojmovi formiraju se kroz:
- Analizu složenih odnosa između Tirene i Ljubmira
- Razumijevanje sukoba idealnog i realnog svijeta
- Prepoznavanje univerzalnih tema ljubavi i žudnje
- Vrednovanje stilskih figura i jezičnog izraza
Interpretacija teksta dobiva novu dimenziju kada čitatelji aktivno sudjeluju u stvaranju značenja. Kroz procesnu dramu, tekst “Tirene” transformira se iz povijesnog artefakta u živo iskustvo koje potiče na promišljanje o temeljnim ljudskim vrijednostima i odnosima.
- Simbolike vilinskog svijeta
- Pastoralnih motiva
- Društvene kritike
- Petrarkističkih elemenata