U svijetu hrvatske književnosti rijetko se susreće djelo koje tako iskreno progovara o složenosti međuljudskih odnosa kao što to čini roman “To nisi ti, to sam ja”. Ovo djelo Sanje Pilić predstavlja jedinstveni pogled na odrastanje i formiranje identiteta kroz oči tinejdžerice.
“To nisi ti, to sam ja” je suvremeni hrvatski roman za mlade koji kroz glavnu protagonisticu Tenu istražuje teme identiteta, prve ljubavi, obiteljskih odnosa i osobnog sazrijevanja. Djelo se ističe svojom autentičnošću i sposobnošću da se poveže s mladim čitateljima.
Kroz stranice ovog romana čitatelji će se susresti s univerzalnim pitanjima koja muče svaku mladu osobu, isprepletenim s humorom i toplinom koji su karakteristični za Sanju Pilić. Roman nije samo priča o odrastanju već i ogledalo suvremenog društva kroz perspektivu mladih.
Uvod u lektiru
Roman “To nisi ti, to sam ja” predstavlja suvremeno djelo hrvatske književnosti koje progovara o odrastanju, identitetu i međuljudskim odnosima kroz prizmu tinejdžerskog života.
Autor
Sanja Pilić afirmirana je hrvatska književnica rođena 1954. u Zagrebu. Njezin opus obuhvaća više od 30 knjiga za djecu i mlade. Dobitnica je brojnih književnih nagrada, uključujući nagradu “Grigor Vitez” te nagradu “Mato Lovrak”. Spisateljski stil Sanje Pilić karakterizira autentičan pristup mladenačkim temama, humor i neposrednost u komunikaciji s čitateljima. U svojim djelima često koristi jednostavan i razumljiv jezik blizak mladima, istovremeno održavajući visoku književnu vrijednost.
Žanr i književna vrsta
“To nisi ti, to sam ja” pripada žanru suvremenog romana za mlade (young adult fiction). Književna vrsta određena je kao psihološki roman s elementima bildungsromana. Karakteristike djela uključuju:
- Realističan prikaz svakodnevice mladih
- Introspektivno pripovijedanje
- Focus na emotivni i psihološki razvoj glavnog lika
- Suvremenu tematiku i problematiku
- Kronološku naraciju isprepletenu unutarnjim monolozima
Roman se izdvaja modernim pristupom klasičnim adolescentskim temama kroz kombinaciju humorističnih i ozbiljnih elemenata. Pripovjedni stil balansira između dnevničkih zapisa i tradicionalne romaneskne forme.
Mjesto i vrijeme
Igrokaz “To nisi ti, to sam ja” autorice Jadranke Čunčić Bandov smješten je u specifičnom prostorno-vremenskom okviru koji karakterizira univerzalnost i apstraktnost. Radnja se odvija u “dalekom pustom svijetu”, što stvara neutralan ambijent koji omogućava fokusiranje na samu srž dramske radnje i međuodnose likova.
Vremenska dimenzija igrokaza nije precizno određena, izostavljajući konkretne povijesne reference ili datume. Ovakav pristup vremenskoj neodređenosti daje djelu bezvremenski karakter i omogućava publici lakšu identifikaciju s likovima i situacijama, neovisno o razdoblju u kojem se izvodi.
Kombinacija neodređenog vremena i apstraktnog prostora stvara univerzalan okvir koji naglašava tematsku i idejnu komponentu igrokaza umjesto specifičnih prostorno-vremenskih odrednica. Ovakav pristup čini djelo pristupačnim različitim generacijama i kulturnim kontekstima.
Tema i ideja djela
Glavna tema
“To nisi ti, to sam ja” obrađuje kompleksnu temu identiteta i samospoznaje tijekom adolescencije. Kroz lik tinejdžerice Tene roman istražuje proces otkrivanja vlastitog identiteta u kontekstu suvremenog društva. Autorica postavlja pitanja o autentičnosti osobnosti mladih ljudi u doba društvenih mreža te pritisaka okoline. Tena se suočava s izazovima očuvanja vlastite individualnosti dok pokušava razumjeti tko je zapravo ona sama.
Sporedne teme
Roman obuhvaća nekoliko međusobno povezanih sporednih tema koje nadopunjuju glavnu tematsku liniju:
- Obiteljski odnosi: prikaz dinamike između roditelja i djece te utjecaj obiteljske situacije na razvoj identiteta
- Prva ljubav: istraživanje romantičnih osjećaja kroz prizmu nesigurnosti i samootkrivanja
- Prijateljstvo: značaj vršnjačkih odnosa u formiranju osobnosti
- Društvene mreže: utjecaj virtualnog svijeta na stvarni život tinejdžera
- Školske obveze: balansiranje akademskih očekivanja s osobnim rastom
Ideja djela
Središnja ideja romana ističe važnost prihvaćanja vlastitog identiteta u doba kada društvo nameće različite obrasce ponašanja. Autorica kroz narativ gradi poruku o važnosti autentičnosti i samostalnosti u formiranju osobnosti. Tena tijekom romana spoznaje kako vanjski utjecaji oblikuju njezinu percepciju sebe, ali i kako pronaći snagu za očuvanje vlastite individualnosti.
- Društvene mreže kao simbol artificijelnog identiteta
- Dnevnik kao motiv introspekcije i samoanalize
- Ogledalo kao simbol suočavanja s vlastitim identitetom
- Fotografije kao motiv različitih verzija sebe
- Mobitel kao simbol povezanosti i otuđenosti
Kompozicija djela
Igrokaz “To nisi ti, to sam ja” strukturiran je kroz četiri glavne cjeline koje grade jedinstvenu dramsku radnju. Kompozicijski elementi prate klasičnu strukturu dramskog djela s jasno određenim fazama razvoja priče.
Uvod
Radnja igrokaza smještena je u daleki pusti svijet gdje se susreću dva zmaja, glavni likovi djela. Prostor i vrijeme radnje ostaju neodređeni, što priči daje univerzalni karakter. Prvi dijalog između zmajeva postavlja temeljno pitanje identiteta koje se proteže kroz cijelo djelo.
Zaplet
Središnji dio igrokaza razvija se kroz dinamičan dijalog između dva zmaja koji pokušavaju razriješiti pitanje vlastitog identiteta. Njihov razgovor otkriva složenost međusobnog razumijevanja kroz niz komičnih situacija. Zmajevi se međusobno uspoređuju, analiziraju svoje osobine te postupno grade dramsku napetost.
Vrhunac
Kulminacija dramske radnje nastupa u trenutku kada zmajevi dolaze do ključne spoznaje o svojim identitetima. Vrhunac karakterizira intenzivan dijalog ispunjen emocijama gdje likovi suočavaju svoje različitosti. Ovaj dio predstavlja emotivno najsnažniji segment igrokaza koji vodi prema konačnom razrješenju.
Rasplet
Nakon emotivnog vrhunca, radnja se postupno razrješava kroz prihvaćanje različitosti između likova. Zmajevi pronalaze način komunikacije koji uvažava njihove individualne osobine. Rasplet donosi smirenje dramske napetosti kroz međusobno razumijevanje i prihvaćanje.
Zaključak
Završni dio igrokaza zaokružuje temu identiteta kroz pomirenje različitosti među likovima. Zmajevi dolaze do spoznaje kako njihove razlike nisu prepreka već bogatstvo njihovog odnosa. Dramska struktura završava harmoničnim rješenjem koje naglašava važnost prihvaćanja individualnosti.
Kratki sadržaj
Igrokaz “To nisi ti, to sam ja” autorice Jadranke Čunčić Bandov donosi jednostavnu ali efektnu priču o dva zmaja. Prvi zmaj živi u uvjerenju da je jedino biće svoje vrste na svijetu. Njegov miran i usamljen život mijenja se kada iznenada susretne drugog zmaja, što stvara niz komičnih situacija.
Dramska radnja gradi se kroz interakciju između dva zmaja koji se prvi put susreću. Prvi zmaj prolazi kroz emotivnu transformaciju – od početnog šoka zbog otkrića da nije sam na svijetu do postepenog prihvaćanja drugog bića. Njihov susret pokreće dinamičan dijalog ispunjen humorističnim elementima.
Kroz jednostavan narativ igrokaz obrađuje važne teme:
- Suočavanje s usamljenošću
- Otkrivanje drugih bića
- Razvijanje međusobnih odnosa
- Prihvaćanje različitosti
Autorica je stvorila djelo namijenjeno mlađim čitateljima koje na pristupačan način istražuje složenost društvenih odnosa. Kroz likove dva zmaja djeca uče o važnosti razumijevanja drugih te prihvaćanju činjenice da nisu sami na svijetu. Njihova interakcija služi kao ogledalo osnovnih društvenih vještina koje djeca tek trebaju razviti.
Redoslijed događaja
Radnja pripovijetke “To nisi ti, to sam ja” započinje kada Mika i njegov sin Jankić zarađuju pet kruna cijepajući drva za nepoznatog gospodina. Teška financijska situacija obitelji dodatno je opterećena Mikinim alkoholizmom koji dovodi do nasilnog ponašanja prema članovima obitelji.
Jedna noć posebno je tragična kada Mika, pod utjecajem alkohola, fizički napada svoju kćer Evicu. Sljedećeg jutra budi se s teškom glavoboljom dok mu Lucija, njegova supruga, objašnjava što se dogodilo prethodne večeri. Mučen grižnjom savjesti Mika pronalazi novi posao piljenja drva s dvojicom suradnika.
Nakon završetka posla Mika izbjegava povratak kući. Lutajući ulicama susreće sina koji mu prenosi vijest o Evičinom padu niz stepenice dok je nosila drva te posjetu liječniku. Tragični rasplet događaja kulminira kada Lucija obavještava Miku o Evičinoj smrti.
Vrijeme | Događaj |
---|---|
Početak priče | Mika i Jankić zarađuju pet kruna piljenjem drva |
Navečer | Mika pod utjecajem alkohola tuče Evicu |
Sljedeće jutro | Lucija objašnjava Miki što je učinio |
Tijekom dana | Mika radi s dvojicom ljudi na piljenju drva |
Kasno poslijepodne | Jankić javlja Miki o Evičinom padu |
Navečer | Lucija obavještava Miku o Evičinoj smrti |
Analiza likova
Likovi u igrokazu “To nisi ti, to sam ja” predstavljaju dvije kontrastne osobnosti koje kroz međusobnu interakciju pokazuju važnost prihvaćanja različitosti i osobne transformacije.
Glavni likovi
Prvi zmaj dominira scenom kao kompleksni lik koji prolazi kroz značajnu karakternu transformaciju. Na početku igrokaza pokazuje se kao usamljeno i ljutito stvorenje, uvjereno u svoju jedinstvenost u svijetu. Njegov karakter odlikuju:
- Početna agresivnost i nepovjerljivost prema drugima
- Snažna potreba za dominacijom u svom prostoru
- Postupno otvaranje prema novim iskustvima
- Sposobnost za promjenu i učenje
Drugi zmaj nastupa kao katalizator promjene. Svojim mirnim pristupom i dobrim namjerama uspijeva doprijeti do prvog zmaja. Njegove karakteristike uključuju:
- Strpljivost u komunikaciji
- Empatičan pristup prema prvom zmaju
- Mudrost u davanju savjeta
- Dosljednost u pokazivanju dobrote
Sporedni likovi
Igrokaz se fokusira isključivo na interakciju između dva zmaja, bez uvođenja dodatnih likova. Ova dramaturška odluka omogućava:
- Intenzivniji prikaz odnosa između glavnih likova
- Jasniju poruku o važnosti međusobnog razumijevanja
- Direktniji pristup temi usamljenosti i prijateljstva
- Snažniji emotivni učinak na publiku
Odnosi između likova
Dinamika između dva zmaja razvija se kroz nekoliko faza:
- Početno nepovjerenje i sukob zbog teritorijalnosti prvog zmaja
- Postepeno građenje povjerenja kroz dijalog
- Međusobno učenje i prihvaćanje različitosti
- Stvaranje iskrenog prijateljstva temeljenog na razumijevanju
Njihov odnos karakterizira transformacija od početnog antagonizma do stvaranja čvrstog prijateljstva, demonstrirajući kako komunikacija i razumijevanje mogu prevladati početne predrasude.
Stil i jezik djela
Književno djelo “To nisi ti, to sam ja” odlikuje se specifičnim stilom pisanja koji kombinira suvremeni mladenački izričaj s književno-umjetničkim elementima. Autoričin stil karakterizira jasnoća izraza prilagođena mladoj publici uz istovremeno održavanje književne kvalitete.
Stilske figure i izražajna sredstva
Roman obiluje raznovrsnim stilskim figurama koje doprinose živopisnosti teksta. Metafore se koriste za opisivanje unutarnjih stanja likova, posebice u trenucima Teninih emotivnih previranja. Česte su personifikacije kojima se oživljavaju predmeti iz tinejdžerskog svijeta, poput mobitela koji “vrišti” ili društvenih mreža koje “gutaju vrijeme”. U dijalogu se javlja ironija kao sredstvo karakterizacije likova, dok se kroz unutarnje monologe provlače elementi hiperbole karakteristični za mladenački doživljaj svijeta.
Narativne tehnike
Pripovijedanje se odvija kroz kombinaciju različitih narativnih tehnika. Dominira unutarnji monolog glavne junakinje koji se isprepliće s dijalozima i opisima događaja. Autorica vješto koristi tehniku toka svijesti kako bi čitateljima približila Tenine misli i osjećaje. Retrospektivni elementi pojavljuju se u trenucima kada protagonistica promišlja o prošlim događajima, dok se izmjenjivanjem scena stvara dinamičan ritam pripovijedanja.
Ton i atmosfera
Ton djela varira od humorističnog do ozbiljnog, ovisno o situaciji koju opisuje. U trenucima Teninih dilema i unutarnjih borbi prevladava introspektivan ton, dok se u interakcijama s prijateljima javlja humor i ironija. Atmosfera romana održava autentičan prikaz tinejdžerskog života – od trenutaka nesigurnosti i zbunjenosti do euforije i radosti. Autorica stvara emotivno nabijenu atmosferu koja omogućuje mladim čitateljima poistovjećivanje s glavnom junakinjom.
Simbolika i motivi
Roman “To nisi ti, to sam ja” bogat je simboličkim elementima koji produbljuju razumijevanje unutarnjeg svijeta glavne junakinje Tene. Simboli i motivi isprepliću se kroz narativ stvarajući složenu mrežu značenja koja dodatno naglašava temeljne poruke djela.
Simboli u djelu
Društvene mreže u romanu predstavljaju simbol prividnog identiteta i maske koju mladi često nose u virtualnom svijetu. Tenin mobitel simbolizira povezanost s vanjskim svijetom ali i otuđenost od stvarnih međuljudskih odnosa. Ogledalo se pojavljuje kao važan simbol samospoznaje i preispitivanja vlastitog identiteta kroz koje Tena promatra svoje različite verzije sebe. Školska torba predstavlja teret očekivanja koje društvo stavlja pred mlade dok dnevnik simbolizira intimni prostor slobode i autentičnog izražavanja.
Motivi
Glavni motiv romana je potraga za identitetom koja se manifestira kroz Tenine unutarnje monologe i postupke. Motiv prve ljubavi isprepliće se s motivom prijateljstva stvarajući emotivnu dinamiku koja pokreće radnju. Obiteljski odnosi pojavljuju se kao ponavljajući motiv kroz koji se istražuje utjecaj roditelja na formiranje identiteta. Motiv društvenih mreža i virtualnog života naglašava problem autentičnosti u digitalnom dobu. Školske obveze služe kao pozadinski motiv koji stvara okvir za razvoj glavnih tema.
Alegorija i metafora
Tena često koristi metafore povezane s glumom i maskama opisujući kako se osjeća u različitim društvenim situacijama. Život na društvenim mrežama predstavljen je kao alegorija moderne borbe za prihvaćanje gdje “lajkovi” postaju mjerilo vrijednosti. Odnos s roditeljima opisuje se kroz metafore vezane uz prostor i granice ilustrirajući potrebu za osobnom autonomijom. Autorica koristi alegoriju zoološkog vrta za prikaz društvenih pritisaka i očekivanja gdje se mladi osjećaju kao životinje u kavezu promatrane od strane drugih.
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Roman “To nisi ti, to sam ja” Slavenke Drakulić objavljen 2005. godine obrađuje kompleksne teme identiteta u razdoblju nakon raspada Jugoslavije. Djelo se pojavljuje u vrijeme kada društvo još uvijek procesuira posljedice ratnih zbivanja na Balkanu, propitujući odnos pojedinca prema vlastitom identitetu u kontekstu velikih društvenih promjena.
U središtu društvenog konteksta nalazi se kritički osvrt na patrijarhalno društvo i položaj žene. Drakulić istražuje kako društvene strukture oblikuju osobni identitet pojedinca, posebno naglašavajući psihološke aspekte transformacije identiteta pod utjecajem vanjskih faktora. Autorica vješto povezuje individualne priče s kolektivnim iskustvom tranzicijskog razdoblja.
Kulturni okvir romana reflektira razdoblje intenzivnih preispitivanja nacionalnog identiteta. Kroz narativ se provlače elementi poslijeratne stvarnosti:
- Preispitivanje osobnog i kolektivnog identiteta
- Suočavanje s promjenama društvenih vrijednosti
- Analiza uloge pojedinca u izmijenjenom društvenom poretku
Društveni kontekst djela posebno naglašava konflikt između tradicionalnih obrazaca ponašanja i modernih društvenih tendencija. Drakulić kroz svoje likove prikazuje kako se pojedinci nose s promjenama u društvu koje prolazi kroz temeljitu transformaciju, istovremeno zadržavajući kritički odmak prema patrijarhalnim strukturama moći.
Interpretacija i kritički osvrt
Igrokaz “To nisi ti, to sam ja” Jadranke Čunčić Bandov predstavlja alegorijsku priču o identitetu kroz susret dva zmaja u pustom svijetu. Prvi zmaj, uvjeren u svoju jedinstvenost, doživljava šok pri susretu s drugim zmajem, što pokreće niz komičnih situacija prožetih dubljim značenjem.
Struktura djela temelji se na jednostavnom dramskom zapletu koji se razvija kroz dijalog dvaju likova. Njihova interakcija započinje zbunjenošću i nepovjerenjem, a kulminira u trenutku kada oba zmaja tvrde da su “on”. Autorica vješto koristi humorističan ton za prikaz ozbiljne teme samospoznaje.
Karakterizacija likova otkriva dva kontrastna pristupa identitetu:
- Prvi zmaj utjelovljuje narcisoidnost i zatvorenost prema drugima
- Drugi zmaj predstavlja katalizator promjene koji narušava iluziju jedinstvenosti
Dramski sukob proizlazi iz nemogućnosti prvog zmaja da prihvati postojanje drugog bića sličnog sebi. Kroz njihov dijalog autorica suptilno kritizira:
- Pretjerano samoljublje
- Neprihvaćanje različitosti
- Nedostatak empatije prema drugima
Simbolička razina djela posebno je značajna jer zmajevi predstavljaju univerzalne ljudske osobine. Pustoš u kojoj se radnja odvija simbolizira izolaciju suvremenog društva, dok susret zmajeva predstavlja nužnost povezivanja s drugima za osobni rast.
Jezični izričaj karakterizira jednostavnost i razumljivost, prilagođen mladoj publici. Autorica koristi humor kao sredstvo za prenošenje ozbiljne poruke o važnosti prepoznavanja i prihvaćanja drugih, istovremeno zadržavajući pažnju čitatelja kroz duhovite dijaloge.
Vlastiti dojam i refleksija
Čitateljski doživljaj romana “To nisi ti, to sam ja” otvara prostor za duboku emocionalnu i intelektualnu analizu. Ključne scene izazivaju snažne reakcije kod čitatelja, posebno u trenutcima Tenine unutarnje borbe s vlastitim identitetom.
T-tablica argumentacije pokazuje sljedeće ključne elemente:
Pozitivni aspekti | Izazovni elementi |
---|---|
Autentičan prikaz tinejdžerskih dilema | Složenost međuljudskih odnosa |
Humor u teškim situacijama | Pritisak društvenih mreža |
Razvoj karaktera glavne junakinje | Konflikt s roditeljima |
Emotivni vrhunac djela dolazi do izražaja kroz nekoliko ključnih trenutaka:
- Tenino preispitivanje vlastitih odluka pred ogledalom
- Interakcije s prijateljima na društvenim mrežama
- Konfrontacije s roditeljima oko životnih izbora
Psihološka dimenzija romana posebno se ističe u načinu na koji autorica pristupa unutarnjim monolozima glavne junakinje. Tena postavlja bitna pitanja o autentičnosti osobnosti u digitalnom dobu, stvarajući prostor za čitateljsku identifikaciju s njezinim dilemama.
Igrokaz pak donosi jednostavniju ali jednako efektnu priču kroz simboliku susreta dvaju zmajeva. Njihova interakcija izaziva trenutke prepoznavanja vlastite individualnosti u odnosu na drugoga, potičući razmišljanja o jedinstvenom identitetu svakog pojedinca.