“Tri domobrana” Ante Kovačića predstavlja jedno od najznačajnijih djela hrvatske književnosti koje ocrtava složenu društvenu i političku situaciju Hrvatske u 19. stoljeću. Kroz sudbine trojice glavnih likova autor majstorski prikazuje borbu za slobodu i nacionalni identitet.
“Tri domobrana” je pripovijetka objavljena 1873. godine koja prati životne puteve trojice mladića – Mate, Joze i Ivana. Djelo kroz njihove sudbine kritički progovara o društveno-političkim prilikama tog vremena, posebno o položaju hrvatskih vojnika u austro-ugarskoj vojsci.
Kovačićevo remek-djelo ne donosi samo priču o ratnim zbivanjima već zadire duboko u psihologiju likova i složene međuljudske odnose. Svojim realističnim pristupom i snažnom socijalnom notom i danas privlači pažnju čitatelja i književnih kritičara.
Uvod u lektiru
Pripovijetka “Tri domobrana” predstavlja jedno od najznačajnijih djela hrvatske književnosti 19. stoljeća koje progovara o sudbinama hrvatskih vojnika u austro-ugarskoj vojsci. Djelo donosi složenu analizu društvenih prilika kroz prizmu triju mladića.
Autor
Ante Kovačić (1854.-1889.) napisao je “Tri domobrana” 1873. godine kao mladi pisac na početku svoje književne karijere. Rođen u Celinama kraj Marije Gorice, Kovačić je kroz svoj književni rad često kritizirao društvene nepravde karakteristične za hrvatsko društvo druge polovice 19. stoljeća. Njegovo stvaralaštvo obilježava snažan realizam isprepletenim s elementima romantizma.
Žanr i književna vrsta
- Realistički pristup u opisivanju društvenih prilika
- Složena psihološka karakterizacija likova
- Linearna narativna struktura
- Elementi ratne proze
- Društveno-kritička komponenta
Književni elementi | Karakteristike |
---|---|
Tema | Položaj hrvatskih vojnika |
Vrijeme radnje | 19. stoljeće |
Pripovjedač | Sveznajući |
Stil | Realističko-kritički |
Forma | Pripovijetka |
Mjesto i vrijeme

Radnja novele “Tri domobrana” Miroslava Krleže smješta se u specifičan povijesni kontekst Prvog svjetskog rata na području Hrvatske. Mjesto zbivanja koncentrira se oko vojne jedinice domobrana koja djeluje unutar gradskog područja, premda točna lokacija grada nije eksplicitno navedena u tekstu.
Vremenski okvir novele precizno je određen:
Aspekt | Detalj |
---|---|
Period radnje | Prvi svjetski rat |
Godina objave u “Savremeniku” | 1921. |
Godina objave u zbirci | 1922. |
Zbirka | “Hrvatski bog Mars” |
Krleža kroz ratni kontekst majstorski oslikava:
- Svakodnevicu hrvatske vojničke službe
- Društvene prilike ratnog vremena
- Stradanja hrvatskog čovjeka u vojnoj službi
Ova novela predstavlja značajan dokument vremena koji kroz književnu formu bilježi sudbine hrvatskih vojnika tijekom jednog od najturbulentnijih razdoblja moderne europske povijesti. Krležin izbor ratnog perioda kao vremenske pozadine omogućava mu detaljno portretiranje psiholoških stanja likova u ekstremnim okolnostima.
Tema i ideja djela

Krležina novela “Tri domobrana” predstavlja složenu kritiku ratnih stradanja kroz prizmu hrvatskih vojnika u Prvom svjetskom ratu. Tekst analizira psihološke i društvene aspekte rata te njegov utjecaj na pojedince i kolektiv.
Glavna tema
Središnja tema novele je besmislenost rata i stradanje hrvatskih domobrana u austro-ugarskoj vojsci. Kroz detaljne opise vojničke svakodnevice Krleža prikazuje dehumanizaciju pojedinaca u ratnim okolnostima te brutalno razotkriva apsurd militarističkog sustava koji uništava ljudske živote.
Sporedne teme
- Psihološka dezintegracija likova pod pritiskom rata
- Odnos između časnika i običnih vojnika
- Propitivanje autoriteta vojne hijerarhije
- Kaotično stanje u vojnoj jedinici
- Kritika austro-ugarskog militarizma
Ideja djela
- Destruktivnu prirodu vojne discipline
- Gubitak ljudskosti u ratnim okolnostima
- Besmislenost hijerarhijskog sustava
- Tragične posljedice ratnog nasilja
Motivi i simboli povezani s temom
Motiv | Simboličko značenje |
---|---|
Vojnička uniforma | Gubitak individualnosti |
Oružje | Instrument dehumanizacije |
Blato | Moralno propadanje |
Kiša | Depresija i beznađe |
Mrak | Duhovna tama rata |
Kompozicija djela

Krležina novela “Tri domobrana” strukturirana je kao klasična ratna pripovijetka s jasno definiranim narativnim elementima. Kompozicija prati sudbinu vojnika kroz linearnu kronologiju događaja, isprepletenu s psihološkim portretima likova.
Uvod
Priča započinje predstavljanjem hodnog bataljona kapetana Jurja Ratkovića Jablanskog. Autor uvodi čitatelja u atmosferu vojne jedinice opisom kaotičnog stanja nediscipline među vojnicima te napetih odnosa između nadređenih i podređenih.
Zaplet
Centralni konflikt razvija se oko incidenta tijekom mimohoda kada domobran Račić ne pozdravlja prema protokolu. Poručnik Mayer, civilni činovnik bez pravog vojnog iskustva, preuzima vođenje satnije zbog odsutnosti kapetana Ratkovića, što dodatno komplicira situaciju.
Vrhunac
Tensions kulminiraju u direktnoj konfrontaciji između kapetana Ratkovića i domobrana Račića. Sukob prerasta u simbol šireg antagonizma između vojne hijerarhije i običnih vojnika, otkrivajući duboke pukotine u sustavu vojne discipline.
Rasplet
Događaji se razrješavaju kroz niz posljedica koje proizlaze iz spomenutog sukoba. Autor prikazuje kako pojedinačni incident utječe na cijelu vojnu jedinicu, razotkrivajući slabosti vojnog sustava.
Zaključak
Kompozicijski elementi novele grade se oko središnjeg sukoba koji služi kao katalizator za širu kritiku vojnog sustava. Krleža vješto koristi gradaciju napetosti kroz djelo, stvarajući uvjerljiv prikaz dehumanizacije u ratnim okolnostima.
Kratki sadržaj

Krležina novela “Tri domobrana” započinje in medias res prikazom vojničkog marša i odnosa među domobranima u satniji. Radnja se odvija dan prije odlaska na front tijekom Prvog svjetskog rata.
U središtu priče nalaze se tri glavna lika:
- Račić: bivši školski kolega ostalih protagonista
- Ratković (poznat i kao Ratković Jablanski): agresivni zapovjednik satnije
- Skomrak: treći član nekadašnjeg školskog društva
Atmosfera u satniji obilježena je:
- Općom nedisciplinom vojnika
- Ratkovićevim agresivnim ponašanjem prema podređenima
- Čestim verbalnim sukobima
- Napetošću pred odlazak na bojište
Ratković se izdvaja kao dominantna figura koja konstantno pokušava uvesti red u dezorganiziranu satniju. Njegovi postupci karakterizirani su:
- Histeričnim prekoravanjem vojnika
- Čestim vrijeđanjem podređenih
- Agresivnim pristupom prema problemima discipline
- Frustracijom zbog neuspjeha u održavanju vojničkog reda
Kroz dinamiku između trojice bivših školskih kolega, Krleža majstorski oslikava transformaciju civilnih osoba u ratne subjekte. Svaki od likova drugačije reagira na ratne okolnosti, što stvara složenu mrežu međuljudskih odnosa i sukoba unutar vojne jedinice.
Redoslijed događaja

Novela započinje dinamičnim prikazom vojničkog marša kroz glavnu ulicu grada. Hodni bataljon pod zapovjedništvom kapetana Ratkovića Jablanskog kreće se u pratnji podoficirske škole, stvarajući napetu atmosferu među vojnicima.
Glavni događaji se odvijaju sljedećim redoslijedom:
- Vojnički marš
- Formiranje hodnog bataljona u glavnoj ulici
- Postrojavanje satnije pod nadzorom podoficirske škole
- Početak mimohoda kroz grad
- Promjena zapovjedništva
- Kapetan Ratković odlazi na raport
- Poručnik Mayer preuzima vođenje satnije
- Mayerova nervoza zbog straha od mogućeg skandala
- Wallensteinova pojava
- Podoficiri identificiraju pukovnika Slavka Wallensteina
- Reakcija domobrana na njegovu prisutnost
- Wallensteinov odnos prema vojnoj disciplini
Lik | Funkcija | Karakteristika |
---|---|---|
Ratković Jablanski | Kapetan | Autoritativan |
Mayer | Poručnik | Nesiguran civilni činovnik |
Wallenstein | Pukovnik | Strog disciplinarac |
Kroz ove događaje Krleža gradi napetost među likovima, posebno naglašavajući hierarhijske odnose unutar vojne strukture. Svaki događaj donosi novi sloj kompleksnosti u odnosima između domobrana, stvarajući osnovu za daljnji razvoj radnje.
Analiza likova

Krležina novela “Tri domobrana” donosi kompleksne karaktere čiji se odnosi grade kroz vojničku svakodnevicu i ratne okolnosti. Likovi predstavljaju različite društvene slojeve i svjetonazore, a njihovi međusobni odnosi dodatno naglašavaju tragiku ratnog vremena.
Glavni likovi
Jurica Ratković Jablanski je strog i autoritativan kapetan koji inzistira na vojničkoj disciplini. Obrazovan je i ambiciozan, no njegova pretjerana strogost često prelazi u okrutnost prema vojnicima. Ratković predstavlja paradoks sustava – iako školovan i kulturan, u ratnim okolnostima pokazuje brutalnu stranu svoje osobnosti.
Račić utjelovljuje buntovni duh i otpor prema autoritetu. Nedovršenog obrazovanja i problematične prošlosti, svojim ponašanjem konstantno izaziva sukobe. Njegova pobuna protiv sistema kulminira u direktnom sukobu s Ratkovićem.
Skomrak je treći član nekadašnjeg školskog društva koji se nalazi između dva sukobljena karaktera. Njegova uloga je promatračka, kroz koju se dodatno naglašava tragičnost odnosa između njegovih bivših prijatelja.
Sporedni likovi
- Poručnik Mayer: nesiguran časnik koji preuzima vodstvo satnije
- Pukovnik Wallenstein: utjelovljenje stroge vojne hijerarhije
- Obični domobrani: kolektivni lik koji predstavlja masu običnih vojnika
Odnosi između likova
Središnja dinamika djela gradi se na odnosu između Ratkovića i Račića – nekad prijatelja, sad suprotstavljenih figura u vojnoj hijerarhiji. Njihov sukob simbolizira širi društveni konflikt između autoriteta i pobune. Skomrakova pozicija između dva sukobljena prijatelja dodatno naglašava tragičnost situacije.
Lik | Karakteristike | Odnos prema drugima |
---|---|---|
Ratković | Strog, autoritativan, obrazovan | Agresivan prema podređenima |
Račić | Buntovan, nediscipliniran | Konfliktan s autoritetima |
Skomrak | Neutralan, promatrač | Posrednik između sukobljenih strana |
Stil i jezik djela
Krležina novela “Tri domobrana” karakteristična je po složenoj jezičnoj strukturi koja kombinira različite stilske registre. Kroz djelo se isprepliću tri jezična sloja: službeni časnički jezik, kolokvijalni domobranski govor i književni jezik pripovjedača.
Stilske figure i izražajna sredstva
Krleža majstorski koristi raznovrsne stilske figure za dočaravanje ratne atmosfere:
- Onomatopeja: Zvukovi vojne glazbe i vojničkih koraka (“tra-ra-ra”, “lijeva-desna”)
- Interpolacije: Umetanje vojničkih pjesama i melodija u narativni tok
- Višejezičnost: Kombiniranje hrvatskog, njemačkog, talijanskog i mađarskog jezika
- Dijalektizmi: Upotreba kajkavskog narječja u govoru domobrana
Narativne tehnike
Pripovjedačke tehnike u djelu grade složenu narativnu strukturu:
- Unutarnji monolog: Prikaz psiholoških stanja likova
- Vremenske izmjene: Prebacivanje između sadašnjosti i prošlosti
- Promjena perspektive: Izmjenjivanje fokalizacije između različitih likova
- Dijalog: Autentični prikaz vojničke komunikacije
Ton i atmosfera
- Mračni tonalitet: Prevladavaju tmurni opisi ratne stvarnosti
- Ironični odmak: Kritički osvrt na vojnu hijerarhiju
- Naturalističke elemente: Detaljni opisi fizičkih i psihičkih patnji
- Kontrastiranje: Suprotstavljanje službenog i privatnog diskursa
Simbolika i motivi
Krležina novela “Tri domobrana” bogata je simbolikom i motivima koji produbljuju značenje djela. Kroz pažljivo odabrane književne elemente autor gradi složenu kritiku ratne stvarnosti i društvenih odnosa.
Simboli u djelu
Kasarna predstavlja središnji simbol djela kao metafora represivnog sustava i gubitka individualnosti. Vojnička uniforma simbolizira brisanje osobnosti pojedinca u ratnom stroju. Blato, kiša i mrak pojavljuju se kao simboli bezizlaznosti situacije domobrana, dok oružje simbolizira prisilu i represiju sustava nad pojedincem. Krleža koristi i simboliku prostora kroz kontrastiranje otvorenih i zatvorenih područja kasarne koja naglašavaju zarobljenost likova u vojnoj hijerarhiji.
Motivi
Dominantni motivi u djelu uključuju:
- Sukob autoriteta i pobune kroz odnos kapetana Ratkovića i domobrana Račića
- Prijateljstvo i izdaju prikazanu kroz kompleksne odnose trojice bivših školskih kolega
- Dehumanizaciju kroz postupno gubljenje ljudskosti likova u vojnom sustavu
- Strah i neizvjesnost pred odlazak na bojište
- Disciplinu i poslušnost kao centralne vojne vrijednosti
Alegorija i metafora
Krleža gradi alegorijski prikaz austro-ugarske vojske kao sustava koji uništava pojedinca. Metaforički elementi uključuju:
- Hodnu satniju kao sliku društva u malom
- Kapetana Ratkovića kao metaforu slijepe poslušnosti autoritetu
- Račićevu pobunu kao metaforu otpora protiv nepravednog poretka
- Skomrakovu poziciju promatrača kao metaforu bespomoćnosti intelektualca u ratnim okolnostima
Kroz ove književne postupke Krleža gradi složenu kritiku militarizma i društvene hijerarhije ratnog doba.
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Krležina novela “Tri domobrana” uronjena je u specifični povijesni trenutak Prvog svjetskog rata. Radnja se odvija u hrvatskoj domobranskoj satniji gdje trojica bivših školskih kolega – Račić, Ratković i Skomrak – služe kao pripadnici austro-ugarske vojske.
Povijesni kontekst djela obuhvaća nekoliko ključnih elemenata:
- Bitka kod Custozze kao simbol hrvatskog vojnog stradanja
- Madžarsko-hrvatska nagodba iz 1868. godine kao politički okvir
- Položaj hrvatskih domobrana u austro-ugarskoj vojsci
- Devastirajući utjecaj Prvog svjetskog rata na hrvatski narod
Društveni sloj novele prikazuje složene odnose unutar vojne hijerarhije:
- Stroga vojna disciplina i subordinacija
- Klasne razlike između časnika i običnih vojnika
- Transformacija civilnih osoba u vojne subjekte
- Dehumanizacija pojedinaca u ratnim okolnostima
Kulturološka dimenzija teksta očituje se kroz:
- Spominjanje povijesnih ceremonijala
- Prikaz vojničke svakodnevice
- Odnos prema autoritetu i tradiciji
- Sukob individualnog i kolektivnog identiteta
Aspekt konteksta | Elementi prikaza |
---|---|
Povijesni | Prvi svjetski rat, austro-ugarska vojska |
Društveni | Vojna hijerarhija, klasne razlike |
Kulturni | Ceremonijali, tradicija, identitet |
Krleža kroz ove kontekstualne slojeve gradi složenu kritiku ratne stvarnosti i društvenih odnosa svog vremena. Tekst funkcionira kao precizna dokumentacija jednog turbulentnog povijesnog razdoblja hrvatske povijesti.
Interpretacija i kritički osvrt
Krležina novela “Tri domobrana” predstavlja oštru kritiku militarizma kroz prizmu individualnih sudbina hrvatskih vojnika. Autor razotkriva licemjerje vojne hijerarhije austrijskog carstva kroz snažne kontraste između službenog vojničkog diskursa i stvarne patnje običnih domobrana.
Ključni elementi interpretacije uključuju:
- Sukob između pojedinca i sistema vidljiv kroz antagonizam Račića i Ratkovića
- Simboličku transformaciju civilnih osoba u vojne subjekte
- Dehumanizaciju kroz vojnu disciplinu i gubitak individualnosti
- Kritiku apsurda rata i besmislenog stradanja hrvatskog naroda
Posebno je značajan način na koji Krleža gradi atmosferu kroz:
- Натуралистичке opise vojničke svakodnevice
- Ironijski odmak od službene vojne retorike
- Višeslojnu karakterizaciju likova kroz njihove međusobne odnose
- Kombinaciju različitih jezičnih registara
Vrijednost novele leži u majstorskom spoju:
Element | Značaj |
---|---|
Psihološka analiza | Dubinski uvid u transformaciju likova |
Društvena kritika | Razotkrivanje militarističkog sistema |
Povijesni dokument | Svjedočanstvo o stradanju domobrana |
Umjetnička kvaliteta | Inovativne narativne tehnike |
Krleža kroz složenu mrežu odnosa među likovima i njihove individualne sudbine stvara univerzalnu priču o besmislu rata. Korištenje tehnike in medias res dodatno naglašava kaotičnost ratne stvarnosti, dok interpolacije različitih jezičnih registara pojačavaju dojam autentičnosti.
- Osobne drame pojedinaca
- Širi društveno-povijesni kontekst
- Kritiku militarističkog sistema
- Psihološke portrete likova u ekstremnim situacijama
Vlastiti dojam i refleksija
Krležina novela “Tri domobrana” ostavlja snažan dojam svojom brutalno iskrenom kritikom ratne stvarnosti i vojnog sustava. Naturalistički opisi vojničke svakodnevice pogađaju čitatelja direktno u srce, stvarajući osjećaj gađenja prema besmislu rata i dehumanizaciji pojedinca.
Posebno upečatljiv element predstavlja transformacija odnosa između trojice nekadašnjih školskih kolega. Njihova priča simbolizira tragičnu metamorfozu običnih ljudi u kotačiće vojne mašinerije. Ratković, od prijatelja pretvoren u tiranina, Račić kao glas pobune protiv sistema i Skomrak u ulozi nijemog promatrača – svaki od njih nosi težinu svoje vlastite tragedije.
Kroz precizno građene dijaloge i unutarnje monologe, Krleža majstorski dočarava psihološku napetost među likovima. Korištenje različitih jezičnih registara – od službenog vojnog žargona do intimnih razmišljanja – stvara višeslojnu teksturu koja čitatelja uvlači u kompleksnost ratne stvarnosti.
Ključni dojmovi djela:
- Snažna antiratna poruka kroz individualne sudbine
- Majstorski građena atmosfera vojne represije
- Brutalna iskrenost u prikazu međuljudskih odnosa
- Psihološka kompleksnost karakterizacije
- Efektna uporaba kontrasta između službenog i privatnog diskursa
Krležin stil pisanja odiše autentičnošću i neposrednošću, stvarajući kod čitatelja snažan osjećaj prisutnosti u događajima. Kroz vješto isprepletene narativne niti, autor gradi atmosferu koja istovremeno šokira svojom surovošću i fascinira književnom virtuoznošću.