“U očekivanju Godota” predstavlja jedno od najznačajnijih djela svjetske književnosti 20. stoljeća koje je napisao Samuel Beckett. Ova drama revolucionirala je kazališnu umjetnost i postavila temelje teatra apsurda svojim jedinstvenim pristupom ljudskoj egzistenciji.
“U očekivanju Godota” je tragikomedija u dva čina koja prati dvojicu skitnica, Vladimira i Estragona, dok čekaju misterioznog Godota koji nikada ne dolazi. Djelo istražuje teme besmisla ljudskog postojanja, prolaznosti vremena i nemogućnosti istinske komunikacije.
Kroz naizgled jednostavnu priču o čekanju Beckett otvara složena filozofska pitanja o smislu života i ljudskoj prirodi. Ova drama i danas intrigira čitatelje svojim slojevitim značenjima i univerzalnim porukama koje nadilaze vrijeme i prostor.
Uvod u lektiru
Drama “U očekivanju Godota” predstavlja jedno od najznačajnijih djela svjetske književnosti 20. stoljeća koje propituje temeljne ljudske vrijednosti kroz prizmu apsurda. Ovo remek-djelo postavlja univerzalna pitanja o smislu postojanja kroz naizgled jednostavnu priču o čekanju.
Autor
Samuel Beckett (1906-1989) irski je književnik koji je svojim radom revolucionirao moderno kazalište. Njegova karijera obilježena je:
- Dobitnik Nobelove nagrade za književnost 1969. godine
- Pisao je na engleskom i francuskom jeziku
- Prvi put objavio “U očekivanju Godota” 1952. na francuskom jeziku
- Razvio prepoznatljiv minimalistički stil pisanja
Žanr i književna vrsta
- Odstupanje od tradicionalne dramske strukture
- Kombinacija tragičnih i komičnih elemenata
- Ciklička priroda radnje bez pravog raspleta
- Minimalistička scenografija
- Dijalozi prožeti besmislom i ponavljanjem
Književni elementi | Karakteristike |
---|---|
Žanr | Teatar apsurda |
Vrsta | Drama (tragikomedija) |
Struktura | Dva čina |
Vrijeme radnje | Neodređeno |
Mjesto radnje | Pust krajolik s jednim drvetom |
Mjesto i vrijeme

Dramski tekst “U očekivanju Godota” karakterizira namjerna neodređenost prostora i vremena radnje. Beckettova drama odvija se u bezličnom otvorenom prostoru s jednim ogoljenim stablom koje dominira scenom. Taj minimalistički scenski prostor ne sadrži nikakve geografske reference ni kulturološke oznake koje bi ga smjestile u specifični kontekst.
Vremenska dimenzija drame jednako je apstraktna i neodređena. Radnja se odvija kroz dva čina koji djeluju kao zrcalna slika jedan drugoga bez jasne vremenske progresije. Vladimir i Estragon provode dane u beskonačnom čekanju Godota, no vrijeme kao da stoji u mjestu:
Prostorne karakteristike:
- Pust krajolik bez prepoznatljivih obilježja
- Jedno stablo kao jedini scenski element
- Neodređena lokacija bez geografskih referenci
- Bezlična scenografija koja naglašava univerzalnost
Vremenske odrednice:
- Ciklička struktura radnje kroz dva čina
- Nepostojanje konkretnih vremenskih oznaka
- Stapanje dana i noći bez jasne granice
- Vrijeme koje teče ali ne donosi promjene
Ovakva namjerna neodređenost prostora i vremena pojačava osjećaj izgubljenosti likova te naglašava univerzalnu prirodu njihovog stanja. Beckett stvara bezvremenski prostor koji postaje metafora ljudske egzistencije, gdje se granice između prošlosti sadašnjosti i budućnosti brišu u beskrajnom čekanju.
Tema i ideja djela

Drama “U očekivanju Godota” istražuje duboke egzistencijalne teme kroz prizmu apsurda i besmisla. Beckettovo remek-djelo progovara o univerzalnim pitanjima ljudskog postojanja kroz naizgled jednostavnu priču o beskrajnom čekanju.
Glavna tema
Centralna tema drame je beskonačno čekanje personificirano kroz dva glavna lika, Vladimira i Estragona. Oni provode svoje dane čekajući misterioznog Godota koji nikada ne dolazi. Ovo čekanje predstavlja metaforu ljudske egzistencije ispunjene uzaludnom nadom i očekivanjima.
Sporedne teme
- Egzistencijalni besmisao: Likovi se suočavaju s besciljnošću života kroz monologe i dijaloge prožete apsurdom
- Međuljudski odnosi: Drama istražuje kompleksnu dinamiku prijateljstva između Vladimira i Estragona
- Problem identiteta: Likovi se bore s vlastitim sjećanjima i zaboravom
- Društvena izolacija: Protagonisti su odvojeni od svijeta i zarobljeni u vlastitom mikrokozmosu
Ideja djela
Osnovna ideja drame leži u prikazu ljudske egzistencije kao cikličkog ponavljanja bez jasnog smisla ili cilja. Beckett kroz djelo propituje:
- Prirodu ljudskog postojanja
- Smisao života u svijetu bez božanske prisutnosti
- Nemogućnost istinske komunikacije
- Paradoks ljudske nade u beznadnom svijetu
Motivi i simboli povezani s temom
Ključni motivi:
- Stablo: jedini element scenografije koji simbolizira život i prolaznost
- Čizme: predstavljaju teret svakodnevnice
- Dan i noć: ciklički elementi koji naglašavaju ponavljanje
- Šešir: simbol identiteta i društvenog položaja
- Godot: nedostižni spasitelj ili smisao života
- Put: simbol životnog putovanja bez odredišta
- Mjesec: predstavlja prolaznost vremena
- Konop: simbol povezanosti i ovisnosti među likovima
Kompozicija djela

Kompozicija drame “U očekivanju Godota” odstupa od tradicionalne dramske strukture i temelji se na cikličkom ponavljanju događaja. Drama je podijeljena u dva čina koji zrcale jedan drugoga, bez klasičnog dramaturškog razvoja.
Uvod
Radnja započinje na pustom raskrižju s jednim suhim drvetom, gdje dvojica skitnica Vladimir (Didi) i Estragon (Gogo) čekaju tajanstvenog Godota. Njihov dijalog otkriva da se radi o svakodnevnom ritualu čekanja, bez jasnog objašnjenja tko je Godot ili zašto ga čekaju.
Zaplet
U prvom činu Vladimir i Estragon susreću ekscentrični par Pozza i Luckya, gdje je Lucky Pozzov rob vezan užetom. Njihov susret prekida monotoniju čekanja, ali ne donosi nikakvu stvarnu promjenu. Na kraju čina pojavljuje se Dječak koji obavještava da Godot neće doći, ali će “sigurno doći sutra”.
Vrhunac
Vrhunac drame nastupa u drugom činu kada se Pozzo i Lucky ponovno pojavljuju, ali je Pozzo sada slijep a Lucky nijem. Ova transformacija naglašava besmislenost i cikličnost njihovih života. Ponovno se pojavljuje Dječak s istom porukom, tvrdeći da ne poznaje likove od prethodnog dana.
Rasplet
Drama nema klasičan rasplet već završava u istoj situaciji kao na početku. Vladimir i Estragon i dalje čekaju, razmišljaju o samoubojstvu, ali ostaju nepomični. Njihov dijalog:
Estragon: “Idemo?”
Vladimir: “Idemo.”
(Nitko se ne miče)
Zaključak
Ciklička struktura drame naglašava besmislenost ljudskog postojanja i uzaludnost čekanja. Svaki čin predstavlja jedan dan koji se beskonačno ponavlja, bez stvarnog napretka ili promjene u životima likova.
Element kompozicije | Prvi čin | Drugi čin |
---|---|---|
Vrijeme | Neodređeno poslijepodne | Sljedeći dan |
Likovi | Vladimir, Estragon, Pozzo, Lucky, Dječak | Isti likovi |
Poruka Dječaka | Godot ne dolazi danas | Godot ne dolazi danas |
Završetak | Ostaju čekati | Ostaju čekati |
Kratki sadržaj

Drama se odvija u dva čina koji zrcale jedan drugoga kroz ponavljajuće motive čekanja i besmisla.
Prvi čin započinje prikazom dva skitnice, Vladimira i Estragona, koji čekaju tajanstvenog Godota pokraj usamljenog drveta bez lišća. Estragon se muči s izuvanjem cipela dok Vladimir filozofira o njihovoj situaciji. Njihov dijalog otkriva duboku egzistencijalnu krizu:
- Raspravljaju o mogućnosti samoubojstva vješanjem o drvo
- Izmjenjuju besmislene razgovore koji naglašavaju apsurd njihove situacije
- Pokušavaju pronaći smisao u svom beskrajnom čekanju
Tijekom prvog čina pojavljuju se Pozzo i Lucky, gospodar i sluga, čiji odnos predstavlja grotesknu sliku ljudske dominacije. Pozzo vodi Luckyja na užetu oko vrata, prisiljavajući ga da nosi njegov prtljag. Nakon njihovog odlaska, dolazi dječak s porukom da Godot večeras neće doći, ali obećava njegov dolazak sutra.
Drugi čin ponavlja strukturu prvog, s ključnim razlikama:
- Drvo je dobilo nekoliko listova
- Pozzo je postao slijep
- Lucky je izgubio sposobnost govora
- Dječak ponovno donosi istu poruku o Godotovom nedolasku
Kroz oba čina, Vladimir i Estragon ostaju zarobljeni u ciklusu čekanja, nesposobni napustiti mjesto ili promijeniti svoju sudbinu. Njihova jedina konstanta je uzaludna nada u Godotov dolazak koji se nikada ne ostvaruje.
Redoslijed događaja

Prvi čin drame započinje dolaskom Vladimira (Didi) na pozornicu gdje nalazi Estragona (Gogo) kako se muči sa svojim cipelama. Nakon što Vladimir pomogne Estragonu skinuti cipele, započinju razgovor o svojoj prošlosti spominjući tekstove iz Svetog Pisma.
Uočivši usamljeno stablo na sceni, likovi raspravljaju o mogućim aktivnostima dok čekaju Godota. Estragon predlaže ideju o samoubojstvu vješanjem, no plan propada zbog nedostatka užeta. Njihovu raspravu prekida dramatičan ulazak Pozza koji vodi svog slugu Luckyja na užetu.
Struktura događaja u prvom činu:
Redoslijed | Događaj | Sudionici |
---|---|---|
1. | Dolazak na scenu | Vladimir i Estragon |
2. | Problem s cipelama | Vladimir pomaže Estragonu |
3. | Razgovor o prošlosti | Vladimir i Estragon |
4. | Ideja o samoubojstvu | Vladimir i Estragon |
5. | Prekid čekanja | Dolazak Pozza i Luckyja |
Pozzo se predstavlja kao vlasnik zemlje na kojoj stoje te započinje monolog o sumraku. Lucky na Pozzovu zapovijed izvodi ples te iznosi nerazumljiv monolog koji Pozzo prekida. Ovaj niz događaja postavlja temelj za daljnji razvoj radnje kroz kompleksne odnose među likovima.
Analiza likova

Karakterizacija likova u drami “U očekivanju Godota” temelji se na njihovim međusobnim odnosima i egzistencijalnim stanjima. Svaki lik nosi jedinstvene osobine koje doprinose složenoj dinamici djela.
Glavni likovi
Vladimir (Didi) i Estragon (Gogo) čine središnji duo drame, dva nerazdvojna skitnice čiji se životi isprepliću u beskonačnom čekanju.
Vladimir (Didi)
- Intelektualno nadmoćniji partner
- Preuzima ulogu zaštitnika i tumača svijeta
- Pokazuje bolje pamćenje i veću racionalnost
- Često citira biblijske reference
- Brine o Estragonovoj dobrobiti
Estragon (Gogo)
- Emocionalno nestabilniji i zaboravljiviji
- Često se žali na fizičke tegobe
- Pokazuje djetinje karakteristike
- Sklon predlaganju rastanka
- Ovisan o Vladimirovoj zaštiti
Sporedni likovi
Pozzo i Lucky predstavljaju dinamični duo gospodara i roba koji se pojavljuje u oba čina drame.
Pozzo
- U prvom činu nastupa kao dominantni gospodar
- U drugom činu gubi vid i moć
- Predstavlja simbol prolaznosti moći
- Pokazuje znakove okrutnosti i taštine
Lucky
- Nosi težak teret i izvršava Pozzove naredbe
- U prvom činu drži bizaran monolog
- U drugom činu postaje nijem
- Simbolizira potpunu podčinjenost
Odnosi između likova
- Vladimir i Estragon održavaju simbiotski odnos međusobne ovisnosti
- Pozzo i Lucky predstavljaju ekstremni primjer gospodar-rob dinamike
- Svi likovi pokazuju znakove izolacije unatoč fizičkoj blizini
- Komunikacija među likovima često je isprazna i ciklička
- Međusobna interakcija naglašava njihovu egzistencijalnu samoću
Stil i jezik djela
Beckettov stil u drami “U očekivanju Godota” temelji se na minimalističkom izrazu prožetom tišinama i prekidima koji naglašavaju besmisao ljudske egzistencije. Jezik djela karakterizira namjerna fragmentiranost i reduciranost koja pojačava osjećaj izgubljenosti likova.
Stilske figure i izražajna sredstva
Beckettova drama koristi specifične stilske figure za postizanje željenog efekta:
- Ponavljanja u dijalozima: identične fraze i riječi koje naglašavaju cikličnost i besmisao situacije
- Paradoks: suprotstavljanje očekivanja i stvarnosti kroz dijaloge likova
- Elipsa: namjerno izostavljanje dijelova rečenica stvara osjećaj nedorečenosti
- Gradacija: postupno pojačavanje napetosti kroz prekide u komunikaciji
Narativne tehnike
Drama primjenjuje inovativne narativne postupke:
- Fragmentacija dijaloga: razgovori se prekidaju stankama i tišinama
- Ciklička struktura: ponavljanje sličnih situacija u oba čina
- Minimalistička naracija: reduciranje radnje na osnovne elemente
- Nelinearnost: isprekidani tok misli i razgovora bez jasnog slijeda
Ton i atmosfera
Atmosferu djela grade sljedeći elementi:
- Tragikomičnost: miješanje tragičnih i komičnih elemenata
- Apsurd: besmislenost situacija i dijaloga
- Tjeskoba: stalna napetost u iščekivanju
- Melankolija: osjećaj izgubljenosti i uzaludnosti
Jezik i stil “U očekivanju Godota” stvaraju jedinstvenu dramsku teksturu koja odražava egzistencijalnu prazninu i nemogućnost istinske komunikacije među likovima.
Simbolika i motivi
“U očekivanju Godota” prepuno je složenih simbola i motiva koji grade višeslojno značenje djela. Svaki element na sceni nosi duboku simboliku koja pojačava središnje teme egzistencijalizma i apsurda.
Simboli u djelu
Godot predstavlja nedostižni cilj i središnji je simbol djela koji utjelovljuje ljudsku težnju za smislom. Njegova odsutnost naglašava uzaludnost čekanja i nemogućnost pronalaska konačnih odgovora u životu.
Ključni simboli u drami:
- Stablo – jedini scenski element koji se mijenja između činova simbolizira život i prolaznost vremena
- Čizme – Estragonova borba s čizmama predstavlja teret svakodnevice i ponavljajuće životne muke
- Dječak glasnik – simbolizira lažnu nadu i cikličnost uzaludnog čekanja
- Užad – predstavlja povezanost među likovima ali i zatočeništvo u njihovim ulogama
Motivi
Dominantni motivi prožimaju cijelo djelo:
- Čekanje kao središnji motiv koji definira radnju
- Prolaznost vremena kroz ponavljanje dana i situacija
- Nemogućnost komunikacije među likovima
- Samoća i izoliranost unatoč fizičkoj blizini
- Gubitak identiteta i sjećanja
Alegorija i metafora
- Odnos Pozza i Luckyja alegorijski prikazuje društvene odnose moći
- Vladimir i Estragon predstavljaju dva aspekta ljudske prirode – intelekt i emocije
- Ciklička struktura vremena metafora je za besmisao ljudskog postojanja
- Prazni dijalozi metaforički prikazuju nemogućnost istinske komunikacije
- Godotov nedolazak alegorija je nedostižnosti životnog smisla
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Drama “U očekivanju Godota” nastaje u kritičnom razdoblju europske povijesti između listopada 1948. i siječnja 1949. godine. Europa se tada suočava s razornim posljedicama Drugog svjetskog rata, što izravno utječe na tematiku i atmosferu djela.
Povijesni kontekst drame odražava duboku krizu poslijeratnog društva. Beckettovo stvaralaštvo izrasta iz ruševina Europe gdje prevladavaju:
- Materijalna devastacija gradova
- Masovni gubitak ljudskih života
- Slom tradicionalnih vrijednosti
- Raspad društvenih struktura
- Gubitak povjerenja u napredak civilizacije
Društveni kontekst djela obilježavaju dvije ključne dimenzije:
- Kolektivna trauma – odražava se kroz likove Vladimira i Estragona koji personificiraju izgubljenost poslijeratne generacije
- Egzistencijalna kriza – manifestira se kroz besciljno čekanje Godota koje simbolizira potragu za izgubljenim smislom
Kulturni aspekti drame ogledaju se u:
- Odmaku od tradicionalnih dramskih konvencija
- Minimalističkom pristupu scenografiji
- Fragmentiranoj strukturi dijaloga
- Cikličkoj prirodi radnje bez razrješenja
- Spajanju tragičnih i komičnih elemenata
Beckettov tekst postavlja univerzalna pitanja o smislu ljudskog postojanja kroz prizmu poslijeratnog beznađa. Likovi Vladimir i Estragon svojim beskonačnim čekanjem Godota reprezentiraju stanje društva koje je izgubilo uporište u tradicionalnim vrijednostima i očajnički traga za novim značenjem.
Interpretacija i kritički osvrt
U drami “U očekivanju Godota” dominira nekoliko ključnih interpretativnih razina koje omogućuju različite pristupe analizi djela. Beckettova tragikomedija postavlja fundamentalna pitanja o ljudskoj egzistenciji kroz prizmu apsurda i besmisla.
Filozofska interpretacija djela ukazuje na egzistencijalističke premise:
- Besmisao života manifestira se kroz beskonačno čekanje
- Otuđenost pojedinca ogleda se u nemogućnosti istinske komunikacije
- Cikličnost vremena naglašava uzaludnost ljudskog postojanja
- Odsustvo Boga (Godota) simbolizira metafizičku prazninu
Socijalna dimenzija drame očituje se kroz:
- Odnos gospodar-rob između Pozza i Luckyja kao kritiku društvenih hijerarhija
- Izoliranost Vladimira i Estragona kao prikaz društvene marginalizacije
- Nemogućnost bijega iz zadanih društvenih uloga
- Komunikacijske barijere kao odraz društvene fragmentacije
Psihološka analiza likova otkriva:
- Vladimirovu racionalnost nasuprot Estragonovoj emocionalnosti
- Međuovisnost likova kao mehanizam preživljavanja
- Potiskivanje trauma kroz besmislene dijaloge
- Gubitak identiteta kroz ponavljajuće obrasce ponašanja
Kritički osvrt na dramu ukazuje na njenu revolucionarnost u:
- Odbacivanju tradicionalne dramske strukture
- Minimalizmu scenskih elemenata
- Spajanju tragičnog i komičnog
- Inovativnom pristupu jeziku i komunikaciji
Beckettovo remek-djelo predstavlja prekretnicu u razvoju moderne drame, utječući na brojne kasnije dramatičare i njihovo poimanje kazališne umjetnosti.
Vlastiti dojam i refleksija
Beckettova drama “U očekivanju Godota” ostavlja snažan dojam na čitatelja svojom univerzalnošću i dubokom psihološkom analizom ljudskog stanja. Kroz minimalističku scenografiju i naizgled jednostavnu radnju, drama izaziva širok spektar emocionalnih reakcija – od frustracije do suosjećanja s likovima zarobljenim u beskonačnom ciklusu čekanja.
Posebno upečatljiv element drame je način na koji Beckett koristi tišinu i prazninu kao izražajna sredstva. Dijalozi između Vladimira i Estragona, ispunjeni nesporazumima i ponavljanjima, stvaraju osjećaj tjeskobe i izgubljenosti koji rezonira s modernim čitateljem. Njihova nemogućnost da napuste mjesto čekanja, unatoč svjesnosti o uzaludnosti svoje situacije, reflektira univerzalnu ljudsku tendenciju da se drži poznatih obrazaca ponašanja.
Odnos između Pozza i Luckyja predstavlja posebno potresnu dimenziju djela. Njihova transformacija kroz dramu – od odnosa dominacije do međusobne ovisnosti u drugom činu – pruža snažan komentar o prolaznosti moći i neizbježnosti ljudske ranjivosti. Lucky-jev besmisleni monolog u prvom činu djeluje kao vrhunac apsurda, no istovremeno nosi duboku poruku o fragmentaciji modernog društva.
Drama pogađa u srž egzistencijalnih pitanja kroz:
- Cikličku prirodu vremena koja naglašava besmisao svakodnevice
- Nemogućnost istinske komunikacije među likovima
- Paradoks nade u beznadnom svijetu
- Univerzalnost ljudske potrebe za smislom
- Snagu navike kao mehanizma preživljavanja
Beckettovo majstorstvo očituje se u sposobnosti da kroz prividnu jednostavnost strukture i jezika stvori kompleksno djelo koje provocira duboka promišljanja o ljudskoj egzistenciji. Njegova drama ostaje jednako relevantna danas kao i u vrijeme nastanka, potvrđujući univerzalnost tema kojima se bavi.