Ante Kovačićeva “U registraturi” predstavlja jedan od najznačajnijih ostvaraja hrvatske realističke proze 19. stoljeća. Ova pripovijetka, objavljena 1888. godine, ostaje nezaobilazno djelo hrvatskog književnog kanona zbog svoje duboke analize društvenih prilika tadašnje Austro-Ugarske monarhije.
“U registraturi” prikazuje život siromašnog činovnika Ivice Kičmanovića koji se bori protiv korupcije i nepravde u birokratskom sustavu, što ga na kraju dovodi do tragedije i smrti, simbolizirajući tako patnju poštenog čovjeka u nepoštenom društvu.
Kovačićevo remek-djelo zahtijeva pažljivu analizu jer se kroz jednostavan život običnog čovjeka razotkrivaju složeni društveni procesi koji su obilježili Hrvatsku u drugoj polovici 19. stoljeća.
Uvod u lektiru

Autor
Ante Kovačić (1854. – 1889.) pripada generaciji hrvatskih realista koji su obilježili drugu polovicu 19. stoljeća. Rođen u Mariji Bistrici, bio je sin seljaka, što mu je omogućilo duboko razumijevanje društvenih slojeva i njihovih problema. Kovačić je završio učiteljsku školu u Zagrebu te je radio kao učitelj u različitim mjestima Hrvatske.
Kao pisac, Kovačić je bio pod snažnim utjecajem europskog realizma, posebno ruskih pisaca poput Dostojevskog i Turgenjeva. Njegova kratka književna karijera obilježena je intenzivnim radom – u svega pet godina napisao je značajna djela koja će ga uvrstiti među najvažnije hrvatske realiste. Tragično je umro mlad, u 35. godini života, ostavljajući za sobom relativno malo, ali kvalitetno književno nasljeđe.
Žanr i književna vrsta
“U registraturi” pripada žanru realističke pripovijetke. Realistička pripovijetka karakterizirana je objektivnim prikazom stvarnosti, psihološkim produbljivanjem likova i kritičkim odnosom prema društvenim pojavama. Kovačić koristi sve elemente realističke poetike – detaljno opisivanje sredine, psihološku motivaciju likova i društvenu kritiku.
Djelo se može svrstati i u podžanr socijalne pripovijetke jer se fokusira na društvene probleme tadašnjeg vremena. Kroz priču o Ivici Kičmanoviću, Kovačić razotkriva probleme birokratskog aparata, korupcije i socijalnih nejednakosti. Pripovijetka ima elemente i psihološke proze jer duboko analizira unutarnji život glavnog lika, njegovu psihološku evoluciju i postupno propadanje.
Mjesto i vrijeme

Radnja pripovijetke “U registraturi” smještena je u Zagreb druge polovice 19. stoljeća, točnije u osamdesete godine tog stoljeća. Zagreb je tada bio upravno i kulturno središte Hrvatske, ali još uvijek relativno mali grad koji se tek počinje modernizirati pod utjecajem austro-ugarskih reformi.
Kovačić je vrlo precizno opisao zagrebačke ulice, zgrade i atmosferu grada. Glavni prostor radnje je registratura – upravna ustanova gdje radi glavni lik Ivica Kičmanović. Ovaj prostor simbolizira birokratski aparat koji guši pojedinca svojom neefikasnošću i korupcijom. Registratura postaje metafora za cjelokupno društvo koje ne funkcionira kako treba.
Vrijeme radnje obuhvaća period od nekoliko godina u životu glavnog lika. Kovačić koristi linearno pripovijedanje, prati Ivičin život od momenta kada dolazi raditi u registraturu do njegove tragične smrti. Povijesni kontekst je vrlo važan – Hrvatska se tada nalazila pod austro-ugarskom vlašću, što je značilo određenu modernizaciju, ali i birokraciju koja često nije služila interesima običnih ljudi.
Socijalno-ekonomske prilike toga vremena karakterizirane su velikim razlikama između društvenih slojeva. Kovačić prikazuje Ivicu kao predstavnika siromašnih činovnika koji jedva preživljavaju unatoč tome što rade za državu. Ovaj kontrast između bogatih i siromašnih, između onih koji imaju moć i onih koji je nemaju, ključan je za razumijevanje društvene kritike u djelu.
Tema i ideja djela

Glavna tema
Glavna tema pripovijetke “U registraturi” je sukob između poštenog, moralnog pojedinca i korumpiranog birokratskog sustava. Kovačić prikazuje kako društvene strukture mogu uništiti dobrog čovjeka koji se ne želi prilagoditi nepoštenim praksama. Ivica Kičmanović predstavlja idealnog činovnika koji želi raditi pošteno, ali se susreće s nepremostivim preprekama.
Ova tema je univerzalna i nadilazi okvire 19. stoljeća – i danas čitatelji mogu prepoznati situacije u kojima se pojedinac bori protiv neefikasnog ili nepoštenog sustava. Kovačić je kroz Ivičinu priču progovorio o temeljnim etičkim pitanjima: što se događa kada pošteni ljudi žive u nepoštenom društvu?
Sporedne teme
Sporedne teme u djelu uključuju:
Siromaštvo i socijalna nejednakost – Ivica pripada sloju siromašnih činovnika koji unatoč obrazovanju i radu žive u teškim uvjetima. Kovačić prikazuje kako ekonomski status utječe na sve aspekte života.
Ljubav i žrtvovanje – Ivičina ljubav prema Anici Stublić predstavlja svijetlu točku u njegovom životu, ali i dodatnu motivaciju za pošteno življenje. Njegova odluka da je ne oženi zbog siromaštva pokazuje koliko duboko društvene okolnosti utječu na privatne odnose.
Bolest i smrt kao posljedice društvenih prilika – Kovačić povezuje Ivičinu fizičku i psihičku propast s društvenim prilikama, pokazujući kako nepošteno društvo može doslovno ubiti poštenog čovjeka.
Ideja djela
Osnovna ideja pripovijetke je kritika društvenog sustava koji ne nagrađuje poštenje i rad, već favorizira korupciju i veze. Kovačić želi pokazati čitateljima da takav sustav nije samo nepravedan – on je i destruktivan za samo društvo jer uništava najbolje ljude.
Djelo također nosi ideju o potrebi društvenih promjena. Kroz Ivičinu tragičnu sudbinu, Kovačić upozorava na to što se događa društvu koje ne cijeni moralne vrijednosti. Pisac poziva na društvenu svijest i odgovornost.
Motivi i simboli povezani s temom
Kovačić koristi nekoliko važnih motiva i simbola:
Registratura kao simbol – sama registratura postaje simbol birokratskog aparata koji guši ljudske inicijative i kreativnost.
Motiv bolesti – Ivičina postupna bolest simbolizira moralni i fizički pad koji je posljedica borbe s nepravednim sustavom.
Motiv svjetlosti i tame – Kovačić koristi kontrast između svijetlih trenutaka (ljubav, nade) i tamnih (korupcija, propast) za pojačavanje dramskog učinka.
Kratki sadržaj
Uvod
Pripovijetka počinje prikazom Ivice Kičmanovića, mladog čovjeka koji dolazi raditi u zagrebačku registraturu. Ivica je obrazovan, poštен i pun ideala o tome kako treba služiti državi i narodu. Potječe iz siromašne obitelji, ali vjeruje da će marljivim radom i poštenjem uspjeti u životu.
Kovačić odmah na početku uspostavlja kontrast između Ivičinih očekivanja i stvarnosti koju će zateklji u registraturi. Kroz početne opise, čitatelj već može naslutiti da će se Ivičini ideali sudariti s grubom stvarnošću.
Zaplet
Zaplet se razvija kada Ivica počinje raditi u registraturi i postupno otkriva kako funkcionira birokratski sustav. Suočava se s korupcijom, nepotizmom i neefikasnošću. Njegovi kolege i nadređeni navikli su na takvo stanje i očekuju da će se i Ivica prilagoditi.
Međutim, Ivica odbija participirati u nepoštenim praksama. Pokušava raditi savjesno, što ga dovodi u sukob s kolegama i nadređenima. Istovremeno, zaljubljuje se u Anicu Stublić, ali zbog svog siromaštva ne smije joj se obratiti.
Tension se povećava kad Ivica svjedoči ozbiljnim nepravilnostima u radu registrature. Suočen je s moralnim dilemama – treba li ostati tih i sačuvati posao ili se boriti za ono što smatra ispravnim?
Rasplet
Ivica odlučuje boriti se protiv korupcije i nepravde. Pokušava prijaviti nepravilnosti, ali njegove pritužbe padaju na gluhe uši. Umjesto da se situacija poboljša, Ivica postaje meta svojih kolega i nadređenih koji ga žele riješiti.
Situacija postaje sve teža. Ivica gubi posao, a s njim i jedini izvor prihoda. Njegova ekonomska situacija postaje kritična. Istovremeno, svjestan je da je zbog svoje principijelnosti izgubio i mogućnost braka s Anicom.
Vrhunac
Vrhunac pripovijetke je Ivičina smrt. Kombinacija siromaštva, razočaranja i fizičke iscrpljenosti dovodi do njegovog kraja. Kovačić prikazuje smrt kao direktnu posljedicu društvenih prilika – Ivica ne umire od prirodnih uzroka, već ga društvo doslovno ubija svojom nepravednošću.
Sama smrt prikazana je vrlo realistično, bez romantiziranja. Kovačić želi da čitatelji jasno vide vezu između društvenih prilika i Ivičine tragične sudbine. Smrt postaje najsnažniji argument protiv društvenog sustava koji pisac kritizira.
Redoslijed događaja
Kovačić organizira radnju kronološki, prati Ivičin život od dolaska u registraturu do smrti. Ovaj linearan pristup omogućava čitateljima da jasno prate uzročno-posljedične veze između događaja i vide kako se Ivičina situacija postupno pogoršava.
Prvi period: dolazak i početni optimizam – Ivica stiže u Zagreb pun nade i očekivanja. Zaposlio se u registraturi i vjeruje da će svojim marljivim radom moći napredovati.
Drugi period: spoznaja stvarnosti – postupno otkriva kako stvarno funkcionira registratura. Svjedoči korupciji, nepotizmu i neefikasnosti. Pokušava se prilagoditi, ali njegova moralna načela to ne dozvoljavaju.
Treći period: otvoreni sukob – Ivica odlučuje aktivno se boriti protiv nepravilnosti. Prijavljuje korupciju i pokušava promijeniti situaciju. Ovaj period obilježen je narastajućim konfliktima s kolegama.
Četvrti period: izolacija i kazna – zbog svojih akcija, Ivica postaje izoliran na radnom mjestu. Nadređeni mu otežavaju rad i čekaju priliku da ga se riješe.
Peti period: gubitak posla i propadanje – Ivica konačno gubi posao. Bez prihoda, njegova situacija postaje očajnička. Fizičko i psihičko zdravlje postupno se pogoršavaju.
Šesti period: smrt – kombinacija siromaštva, bolesti i razočaranja dovodi do Ivičine smrti.
Kovačić vrlo pažljivo gradi dramsku napetost kroz ovaj redoslijed. Svatko događaj logično slijedi iz prethodnog, što pojačava dojam neizbježnosti Ivičine sudbine. Čitatelj može pratiti kako se jedna pogrešna odluka (s društvenog stajališta) dovodi do niza drugih, sve dok ne dođe do tragedije.
Analiza likova
Glavni likovi
Ivica Kičmanović je središnji lik pripovijetke, kroz kojeg Kovačić razvija svoju društvenu kritiku. Ivica je kompleksan lik koji predstavlja idealnog čovjeka u neidealnom društvu.
Karakteristike Ivice:
- Moralna čistoća: Ivica ima čvrsta etička načela koja ne želi kompromitirati
- Obrazovanost: dovoljno je obrazovan da razumije što se događa oko njega
- Naivnost: na početku naivno vjeruje da poštenje dovodi do uspjeha
- Upornost: ne odustaje od svojih ideala unatoč pritiscima
- Tragičnost: njegova najveća vrlina (poštenje) postaje uzrok njegove propasti
Kovačić prikazuje Ivicu kao tipičnog “malog čovjeka” realističke književnosti – običan čovjek koji se bori s velikim društvenim silama. Njegova evolucija kroz priču pokazuje postupno sazrijevanje, ali i slomljenih ideala.
Anica Stublić predstavlja ljubavni interes i simbol onoga što Ivica ne može imati zbog svojeg položaja. Ona nije detaljno razrađena kao Ivica, već služi kao motivacija za njegovu borbu i simbol nade.
Sporedni likovi
Sporedni likovi u “U registraturi” predstavljaju različite tipove ljudi koji žive u korumpiranom sustavu:
Kolege u registraturi prikazani su kao ljudi koji su se prilagodili sustavu. Oni ne vide ništa pogrešno u korupciji jer je to postalo normalno. Kovačić ih ne prikazuje kao zločince, već kao ljude koji su odustali od moralnih ideala radi lakšeg života.
Nadređeni predstavljaju vrh birokratske hijerarhije. Oni aktivno održavaju korumpiran sustav jer im to odgovara. Kovačić ih prikazuje kao glavne antagoniste koji se bore protiv svega što Ivica predstavlja.
Građani koji dolaze u registraturu predstavljaju običan narod koji pati zbog neefikasnog birokratskog aparata. Kroz njihove sudbine, Kovačić pokazuje šire posljedice korupcije.
Odnosi između likova
Kovačić majestorski gradi mrežu odnosa između likova koja odražava društvene strukture tadašnjeg vremena.
Ivica vs. kolege: ovaj odnos ilustrira sukob između individualnih moralnih načela i grupnih pritisaka. Kolege postupno postaju neprijateljski nastrojeni prema Ivici jer im njegov poštenjak prijeti udobnosti.
Ivica vs. nadređeni: hierarhijski odnos u kojem nadređeni koriste svoju moć za održavanje statusa quo. Ivica im predstavlja prijetnju jer postavlja pitanja koja ne žele čuti.
Ivica vs. Anica: ovaj odnos pokazuje kako društvene prilike utječu na privatne odnose. Ivičino siromaštvo sprječava ga da se obrati ženi koju voli, što pojačava tragičnost njegove situacije.
Svi ovi odnosi služe Kovaćićo da prikaže kako pojedinac ne može pobjeći utjecaju društvenih struktura – čak i najintimniji odnosi oblikovani su društvenim okolnostima.
Stil i jezik djela
Stilske figure i izražajna sredstva
Kovačić koristi stil koji odgovara realističkoj poetici, ali obogaćen stilskim figurama koje pojačavaju emocionalni učinak priče.
Metafore – registratura kao “labirint” u kojem se Ivica gubi, bolest kao “crv koji ga izjedа iznutra”
Personifikacije – Zagreb “diše” atmosferom korupcije, registratura “guta” poštene ljude
Simbolizam – svjetlost i tama kao simboli nade i beznađa, zimski i ljetni krajolici kao odraz Ivičinog unutarnjeg stanja
Ironija – situacijska ironija u tome što čovjek koji želi najbolje za društvo postaje žrtvom tog istog društva
Epitet – često koristi epitete koji naglašavaju kontraste: “siva registratura”, “svijetla Anica”, “tmurno doba”
Kovačić posebno vješto koristi kontrast kao stilsko sredstvo – suprotstavlja Ivičinu čistoću s prljašću okolice, njegovu mladost s preranim starjenjem, ideale sa stvarnošću.
Narativne tehnike
Kovačić koristi sveznajućeg pripovjedača koji može ući u svijest likova i objasniti njihove motivacije. Ova tehnika omogućava duboku psihološku analizu, posebno Ivičinih unutarnjih sukoba.
Unutrašnji monolog koristi se za prikazivanje Ivičinih misli i dilema. Čitatelji mogu pratiti njegov psihološki razvoj i razumjeti zašto donosi određene odluke.
Opisna tehnika tipična za realizam – detaljni opisi sredine, lica i situacija koji stvaraju dojam autentičnosti.
Retrospekcija koristi se povremeno za objašnjavanje prošlosti likova i motiviranje njihova ponašanja.
Dramatizacija scena – ključni trenutci prikazani su scenski, s dijalozima i akcijom, što povećava angažiranost čitatelja.
Ton i atmosfera
Opći ton pripovijetke je melankoličan i kritičan. Kovačić održava atmosferu slutnje i neizbježnosti koja priprema čitatelje za tragičan završetak.
Početak – relativno optimističan ton koji odražava Ivičine početne nade
Sredina – postupno zamračivanje tona kako se situacija pogoršava
Kraj – tmuran, tragičan ton koji odgovara Ivičinoj sudbini
Kovačić koristi stilski registar koji odgovara ozbiljnosti teme – izbjegava pretjerane ornamente, koristi jasnu, direktnu prazu koja pojačava realizam priče. Jezik je književni, ali ne prekomjer ukrašen, što odgovara demokratskom karakteru realističke književnosti.
Simbolika i motivi
Kovačićeva “U registraturi” bogata je simbolima i motivima koji produbljuju značenje priče i povezuju je s univerzalnim temama.
Registratura kao središnji simbol predstavlja više od radnog mjesta – ona simbolizira cjelokupno društvo koje ne funkcionira kako treba. Registratura je labirint u kojem se gube dokumenti, ali i ljudski životi. Nered u registraturi odražava moralni nered društva.
Motiv dokumenta i papira prolazi kroz cijelu priču. Papiri predstavljaju birokraciju koja je važnija od ljudi. Ivica se gubi među dokumentima kao što se gubi u birokratskom sustavu. Ironično, čovjek koji je posvećen pravilnom vođenju dokumentacije na kraju postaje žrtvom te iste birokracije.
Simbolika bolesti – Ivičina postupna bolest nije slučajna. Ona simbolizira moralno propadanje društva koje se reflektira na fizičko stanje pojedinca. Bolest počinje psihički (razočaranje, tuga) a završava fizički (smrt). Kovačić pokazuje nerazdvojnu vezu između psihičkog i fizičkog zdravlja.
Motiv svjetlosti i tame provlači se kroz cijelu pripovietku. Ivica počinje kao “svijetla” osoba puna ideala, ali postupno tone u “tamu” društvene stvarnosti. Anica predstavlja “svjetlost” u njegovu životu, ali ta svjetlost ostaje nedostižna.
Simbolika godišnjih doba – priča počinje u jesen (početak Ivičine karijere), prolazi kroz zimu (najteži period) i završava u proljeće (ironično, jer se Ivica umire kada se priroda obnavlja). Ova ironija pojačava tragičnost priče.
Motiv novca i siromaštva konstantno je prisutan. Novac predstavlja moć, a nedostatak novca – bespomoćnost. Ivica ne može oženiti Anicu jer nema novca, ne može se boriti protiv sustava jer nema ekonomsku sigurnost.
Simbolika hrane i gladi – Kovačić često spominje Ivičinu glad, što simbolizira njegovu egzistencijalnu nesigurnost, ali i “glad” za pravdom i poštenjem u društvu.
Motiv pisama i komunikacije – predstavlja pokušaje komunikacije između ljudi, ali i nemogućnost stvarnog razumijevanja. Ivičina pisma nadređenima ostaju bez odgovora, što simbolizira gluhoću sustava na kritike.
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
“U registraturi” nastalo je u specifičnom povijesnom trenutku koji je ključan za razumijevanje djela. Osamdesete godine 19. stoljeća bile su period važnih društvenih promjena u Hrvatskoj regiji Austro-Ugarske Monarhije.
Politički kontekst: Hrvatska se nalazila pod austro-ugarskom vlašću, što je značilo određenu moderizaciju administrativnog aparata, ali i nametanje stranih birokratskih modela. Kovačić prikazuje kako se taj aparat često otuđio od potreba lokalnog stanovništva.
Ekonomski uvjeti: Period je obilježen postupnom industrijalizacijom, ali i velikim ekonomskim nejednakostima. Rastao je sloj sitnih činovnika koji su, iako obrazovani, živjeli u teškim materijalnim uvjetima. Ivica Kičmanović tipičan je predstavnik te društvene skupine.
Društvene promjene: Tradicijsko društvo postupno se mijenjalo pod utjecajem europskih ideja, ali te promjene često nisu bile sinkronizirane. Stari oblici korupcije i nepotizma opstajali su u novim institucionalnim okvirima.
Književni kontekst: Kovačićevo djelo dio je šire evropske realističke književnosti. Utjecaji ruskog realizma (Gogolj, Dostojevski) jasno su vidljivi, ali Kovačić prilagođava te modele hrvatskim prilikama. “U registraturi” može se usporediti s Gogoljevim “Šinjelom” – obje priče govore o malim čиnovnicima koji postaju žrtve društvnog sustava.
Kulturne promjene: Raslo je građanstvo koje je zahtijevalo modernizaciju i transparentnost državne uprave. Kovačićeva kritika odražava te aspiracije, ali i frustraciju zbog sporog tempa promjena.
Zagreb kao kulturno središte: Zagreb osamdesetih godina bio je grad u transformaciji – s jedne strane tradicijski austrijski grad, s druge strane sve više hrvatski kulturni centar. Ta dvostrukost vidljiva je i u Kovačićevom opisu grada.
Obrazovni sustav: Razvoj školstva stvorio je novu generaciju obrazovanih ljudi koji su tražili zaposlenje u državnoj upravi. Međutim, administrativni aparat često nije bio spreman apsorbirati sve te ljude, što je stvaralo frustracije i društvene napetosti.
Kovačićeva društvena kritika bila je aktualna za njegovo doba, ali je danas čitatelji još uvijek mogu prepoznati mnoge opisane probleme, što govori o univerzalnosti pisčevog pristupa.






