Među najpoznatijim djelima hrvatske književnosti za djecu ističe se pripovijetka “Vidra” autora Josipa Torbarine. Ova dirljiva priča o prijateljstvu između dječaka i vidre osvojila je srca mnogih generacija mladih čitatelja diljem Hrvatske.
“Vidra” je realistična pripovijetka za djecu koja opisuje odnos između dječaka Ive i njegove neobične ljubimice vidre. Kroz njihovu povezanost, autor vješto prikazuje važne životne lekcije o odgovornosti, ljubavi prema prirodi i odrastanju.
Kroz stranice ove lektire, čitatelji će otkriti kako jedna naizgled obična životinja može potpuno promijeniti nečiji život i naučiti nas vrijednim životnim lekcijama. Djelo se posebno ističe svojim autentičnim prikazom dalmatinskog života i običaja.
Uvod u lektiru
Pripovijetka “Vidra” predstavlja emotivnu priču o posebnom odnosu između dječaka i divlje životinje koja se odvija u dalmatinskom primorju. Djelo donosi autentičan prikaz života uz more kroz prizmu dječje nevinosti i životne mudrosti.
Autor
Josip Torbarina (1903.-1986.) jedan je od najistaknutijih hrvatskih književnika 20. stoljeća. Rođen u Dalmaciji, svoje je književno stvaralaštvo posvetio temama iz primorskog života s posebnim naglaskom na odnos čovjeka i prirode. Njegova akademska karijera uključuje rad na Filozofskom fakultetu u Zagrebu gdje je predavao engleski jezik i književnost.
Ključne informacije o autoru | |
---|---|
Godina rođenja | 1903. |
Godina smrti | 1986. |
Mjesto rođenja | Dalmacija |
Područje rada | Književnost i akademsko obrazovanje |
Žanr i književna vrsta
“Vidra” pripada žanru dječje književnosti s elementima realističke pripovijetke. Karakteriziraju je:
- Realistični opisi dalmatinskog ambijenta
- Jednostavna narativna struktura primjerena mladim čitateljima
- Edukativni elementi o prirodi i životinjskom svijetu
- Psihološka karakterizacija likova kroz njihove postupke
- Elementi zavičajne književnosti s lokalnim koloritom
Djelo spaja obrazovne elemente s umjetničkom vrijednošću kroz spoj realističnog pripovijedanja i poetskih opisa prirode. Format kratke pripovijetke omogućava koncizno ali detaljno razvijanje glavne teme i odnosa između glavnih likova.
Mjesto i vrijeme

Roman “Vidra” odvija se na sedam ključnih lokacija mediteranskog prostora tijekom 16. stoljeća, prateći životni put Marina Držića od njegove 17. godine do smrti 1566. godine. Radnja se proteže kroz povijesno značajna središta renesansne kulture:
Glavne lokacije radnje:
- Dubrovnik – rodni grad Marina Držića
- Firenca – središte talijanske renesanse
- Siena – grad njegovog obrazovanja
- Rim – mjesto posljednjih godina života
- Mletci – važno trgovačko središte
- Ancona – lučki grad na Jadranu
- Carigrad – prijestolnica Osmanskog Carstva
- Ulcinje – crnogorski primorski grad
Svaki od ovih gradova predstavlja značajnu stanicu u Držićevom životu, od mladenačkih dana u Dubrovniku do obrazovanja u Sieni te kasnijeg života u Rimu. Šehović kroz ove lokacije oslikava bogatu panoramu renesansnog Mediterana 16. stoljeća, stvarajući autentičnu povijesnu pozadinu za biografski roman.
Vremenski okvir:
Period | Godine |
---|---|
Početak radnje | 1525. |
Kraj radnje | 1566. |
Ukupno razdoblje | 41 godina |
Narativ prati Držićev život kroz četiri desetljeća burnog 16. stoljeća, razdoblja koje karakteriziraju značajne kulturne promjene mediteranskog prostora. Šehović precizno rekonstruira povijesni kontekst renesansnog doba, smještajući Držićeve životne događaje u autentični vremenski okvir.
Tema i ideja djela

Književno djelo “Vidra” istražuje kompleksnu mrežu tema kroz koje se isprepliću ljudski odnosi, priroda i odrastanje. Tematska struktura djela gradi se oko središnje teme prijateljstva između čovjeka i životinje, dok se kroz sporedne teme razvijaju dodatni slojevi značenja.
Glavna tema
Centralna tema djela je poseban odnos između dječaka i vidre koji prerasta u iskreno prijateljstvo. Autor kroz ovu tematsku okosnicu istražuje:
- Povezanost čovjeka i prirode
- Razvoj empatije i odgovornosti
- Proces sazrijevanja i odrastanja
- Važnost međusobnog povjerenja i razumijevanja
Sporedne teme
Sporedne teme nadopunjuju glavnu narativnu liniju dodatnim slojevima značenja:
- Život u dalmatinskom primorju i tradicijske vrijednosti
- Odnos prema životinjama i očuvanju prirode
- Utjecaj odraslih na dječji svjetonazor
- Sukob između osobnih želja i društvenih očekivanja
Ideja djela
Osnovna ideja djela izgrađena je oko nekoliko ključnih poruka:
- Prijateljstvo nadilazi prirodne granice između vrsta
- Odgovornost prema živim bićima gradi karakter
- Priroda uči najvažnije životne lekcije
- Ljubav i briga mogu prevladati razlike
Motivi i simboli povezani s temom
- More kao simbol slobode i životne snage
- Vidra kao predstavnik divlje prirode i nevinosti
- Ribarsko selo kao mikrokozmos tradicionalnog života
- Promjene godišnjih doba kao paralela s odrastanjem
Tematski element | Simboličko značenje |
---|---|
More | Sloboda i životna snaga |
Vidra | Divlja priroda i nevinost |
Ribarsko selo | Tradicija i zajedništvo |
Godišnja doba | Životni ciklusi i promjene |
Kompozicija djela

Kompozicija djela “Tirena” Marina Držića prati klasičnu dramsku strukturu u pet dijelova. Dramska radnja se odvija u idiličnom ambijentu dubrovačke dubrave gdje se isprepliću ljubavni zaplet vila, pastira i satira.
Uvod
Prolog drame započinje dijalogom Vučete i Obrada koji najavljuju događaje u dubravi. Držić stvara pastoralnu atmosferu opisima vilinskih studenaca, rascvjetanih livada i stabala dunje. Autor se osobno predstavlja kroz lik Vučete koji govori o “Vidri” – Držićevom nadimku.
Zaplet
Središnji zaplet počinje razgovorom pastira Ljubenka i Radmila o Ljubmirovoj zaljubljenosti u vilu Tirenu. Nakon prvog susreta Ljubmira i Tirene, pojavljuje se Satir koji pokušava oteti vilu. Tirena svojim čarobnim djelovanjem opčinjava sve muškarce u dubravi, bez obzira na njihovo podrijetlo.
Vrhunac
Dramska napetost doseže vrhunac kroz sukob različitih udvarača oko Tirene. Ljubmir zbog neutješne ljubavi prema vili pada u nesvijest kraj studenca. Satir i ostali pastiri međusobno se sukobljavaju pokušavajući osvojiti vilinu naklonost. Tirena koristi svoje nadnaravne moći za bijeg od neželjenih prosaca.
Rasplet
Razrješenje zapleta donosi Ljubmirovo buđenje iz nesvijesti uz pomoć vile Tirene. Ona priznaje svoju ljubav prema njemu što dovodi do smirivanja sukoba među pastirima. Satir prihvaća poraz i odustaje od progona vile.
Zaključak
Drama završava pobjedom iskrene ljubavi između Tirene i Ljubmira. Pastoralni svijet dubrave vraća se u harmonično stanje. Zaključna scena slavi trijumf prave ljubavi nad požudom kroz pjesmu i ples svih likova.
Kratki sadržaj

“Tirena” Marina Držića je pastoralno-idilična drama koja se odvija u idiličnom okruženju dubrovačke dubrave. Drama započinje prologom kroz dijalog seljačkih pastira Obrada i Vučete, koji kroz humorističan razgovor najavljuju središnju temu – ljubavnu patnju pastira Ljubmira prema vili Tireni.
Glavni zaplet drame razvija se kroz nekoliko ključnih događaja:
- Rasprava između Ljubenka i Radmila o Ljubmirovoj zaljubljenosti u vilu
- Prvi susret Ljubmira i Tirene gdje izražavaju međusobnu ljubav
- Iznenadni dolazak Satira koji prekida njihov ljubavni susret
- Tirenina magična moć koja uzrokuje da se svi muškarci zaljube u nju
- Borba između različitih likova za Tireninu naklonost
Dramska napetost doseže vrhunac kada nastaje sukob između Satira i Ljubmira. Tijekom njihovog okršaja Ljubmir biva ozlijeđen i pada u nesvijest, što navodi Tirenu na suicidalne misli. Ova dramatična scena sadrži jasne reference na klasične mitove o Orfeju i Euridici te Piramu i Tizbi.
Tema | Element |
---|---|
Ljubavna patnja | Središnji motiv drame |
Mitološki elementi | Reference na antičke priče |
Pastoralni svijet | Ambijent dubrovačke dubrave |
Fantastični elementi | Vilinska magična moć |
Redoslijed događaja

Roman “Vidra” prati kronološki razvoj događaja vezanih uz Marina Držića u Firenci 1566. godine kroz nekoliko ključnih momenata:
Dolazak u Firencu
- Marin Držić stiže u Firencu s jasnom namjerom uspostavljanja kontakta s toskanskim dvorom
- Pokušava dostaviti svoja pisma nadvojvodi Cosimu Mediciju
- Smješta se u gradu očekujući službeni odgovor
Razdoblje čekanja
- Dva mjeseca prolaze bez odgovora na upućena pisma
- Držić pokazuje strpljenje vjerujući u pravednost svoje misije
- Održava nadu u pozitivan ishod svojih nastojanja
Pokušaji uspostave kontakta
- Obraća se Vintu, službeniku kraljevske pisarnice
- Dobiva odbijanje uz obrazloženje o dobrim odnosima Toscane i Dubrovačke Republike
- Razmatra mogućnost posredovanja prijatelja:
- Luka Sorkočević
- Frano Lukarević
Samostalna inicijativa
- Odlučuje djelovati samostalno bez posrednika
- Suočava se s direktnim odbijanjem u dvorskoj kancelariji
- Doživljava neugodno iskustvo s Vintovim bezobraznim ponašanjem
Događaji se odvijaju u kratkom vremenskom periodu pokazujući Držićevu upornost i vjeru u vlastite ideale usprkos konstantnim odbijanjima. Svaki pokušaj kontakta s dvorom rezultira novim razočaranjem no ne umanjuje njegovu odlučnost u namjeri da ostvari svoje ciljeve.
Analiza likova

Likovi u djelu “Vidra” predstavljaju složenu mrežu povijesnih ličnosti koje su obilježile život Marina Držića. Svaki lik donosi jedinstvenu perspektivu na glavnog protagonista i njegove životne okolnosti u 16. stoljeću.
Glavni likovi
Marin Držić, poznat pod nadimkom Vidra, središnja je figura romana ispripovijedana u prvom licu. Njegov književni i politički život otkriva kompleksnu osobnost renesansnog umjetnika koji se bori za svoje ideale. Držićev lik karakteriziraju:
- Književni talent i stvaralaštvo
- Politički angažman i revolucionarne ideje
- Upornost u ostvarenju ciljeva
- Složeni odnosi s dubrovačkom vlastelom
Sporedni likovi
Sporedni likovi značajno utječu na razvoj radnje i Držićeve životne odluke:
Antagonisti:
- Luka Gučetić: Držićev školski neprijatelj i glavni tužitelj
- Vinto: Firentinski službenik koji odbija Držićeve molbe
Saveznici:
- Luko Sorkočević: Potencijalni pomagač u Držićevim planovima
- Frano Lukarević: Vjerni prijatelj i suradnik
Odnosi između likova
Međuljudski odnosi u djelu karakteriziraju složene veze temeljene na:
- Političkim interesima i sukobima
- Osobnim prijateljstvima i neprijateljstvima
- Klasnim razlikama između plemstva i pučana
- Profesionalnim vezama u književnim krugovima
Držićevi odnosi s drugim likovima često su obilježeni napetošću između njegovih umjetničkih težnji i političkih ambicija, što stvara dinamičnu mrežu savezništava i sukoba.
Stil i jezik djela
Roman “Vidra” karakterizira jedinstvena narativna struktura ispričana kroz perspektivu Marina Držića u prvom licu. Ova autobiografska forma omogućava intimniji uvid u život renesansnog umjetnika kroz autentičan jezik prilagođen povijesnom kontekstu.
Stilske figure i izražajna sredstva
Tekst obiluje živopisnim metaforama i usporedbama koje oslikavaju renesansni Dubrovnik. Šehović vješto koristi arhaizme i lokalizme za stvaranje autentične atmosfere 16. stoljeća. Dijalozi između likova prožeti su ironijom i satirom, posebno u scenama koje opisuju odnose između različitih društvenih slojeva dubrovačkog društva.
Narativne tehnike
Pripovjedna struktura temelji se na retrospektivnom pripovijedanju gdje Držić iznosi svoju životnu priču kao svojevrsnu obranu pred sudom. Autor koristi tehniku vremenskih skokova između različitih razdoblja Držićevog života povezujući ih u koherentnu cjelinu. Unutarnji monolozi glavnog lika dodatno produbljuju psihološku karakterizaciju i omogućavaju čitatelju izravan uvid u Držićeve misli i motivacije.
Ton i atmosfera
Dominantan ton romana je introspektivan s elementima melankolije koja proizlazi iz Držićevog izgnanstva. Atmosfera djela vjerno dočarava renesansno ozračje mediteranskog prostora kroz detaljne opise gradova u kojima Držić boravi. Autor stvara napetost izmjenom intimnih ispovjednih trenutaka s dramatičnim scenama političkih intriga.
Stilska obilježja | Primjeri u djelu |
---|---|
Pripovjedna perspektiva | Ich-forma (prvo lice) |
Vremenska struktura | Retrospektivno pripovijedanje |
Jezični elementi | Arhaizmi, lokalizmi, renesansni izrazi |
Dominantne figure | Ironija, metafora, sarkazam |
Simbolika i motivi
Simbolika u djelu “Vidra” Marina Držića bogata je slojevitim značenjima koja se manifestiraju kroz prirodne elemente, društvene odnose i umjetničke izraze. Svaki simbol nosi dublje značenje koje se isprepliće s temeljnim porukama djela.
Simboli u djelu
- Vila Tirena: Predstavlja ideal ljepote i čistoće, simbolizirajući nedostižnu ljubav i težnju za savršenstvom
- Dubrava: Simbol idiličnog prostora gdje se isprepliću stvarnost i mašta
- Pastiri: Simboliziraju jednostavnost života i iskrenost osjećaja
- More: Predstavlja slobodu i beskrajne mogućnosti
- Priroda: Simbolizira harmoniju i ravnotežu između čovjeka i njegovog okruženja
Motivi
- Ljubavna čežnja: Glavni motiv koji pokreće radnju kroz Ljubmirovu patnju za Tirenom
- Sukob stvarnog i nestvarnog: Isprepliće se kroz cijelo djelo
- Mladost i starost: Kontrastni motivi koji stvaraju dramsku napetost
- Prirodne pojave: More, šuma, godišnja doba kao pozadinski motivi
- Umjetnost: Glazba, ples i poezija kao izrazi ljudskih emocija
Alegorija i metafora
Alegorijski sloj djela očituje se kroz:
- Prikaz dubrovačkog društva 16. stoljeća
- Odnos između sela i grada
- Borbu između idealnog i stvarnog svijeta
- Pastirski život kao metafora za jednostavnost
- Tirena kao metafora nedostižne ljubavi
- Prirodne pojave kao metafore ljudskih osjećaja
Simbolički element | Značenje |
---|---|
Vila Tirena | Idealna ljubav |
Dubrava | Utopijski prostor |
Pastiri | Prirodnost i iskrenost |
More | Sloboda i mogućnosti |
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Marin Držić stvarao je u dinamičnom razdoblju 16. stoljeća kada je Dubrovačka Republika bila na vrhuncu svoje trgovačke i kulturne moći. Kao svjedok burnih političkih previranja između europskih sila, uključujući rastući utjecaj Osmanskog Carstva, Držić je svoje iskustvo pretočio u književna djela.
Njegova drama “Dundo Maroje” odražava složene društvene odnose renesansnog Dubrovnika kroz:
- Kritiku društvenih nepravdi
- Prikaz klasnih razlika
- Ismijavanje licemjerja vladajuće elite
- Satirički osvrt na dubrovačku oligarhiju
Političke intrige obilježile su Držićev život, što se najbolje očituje u njegovoj “urotničkoj epizodi”. Tijekom boravka u Firenci 1566. godine uputio je pisma Cosimu Mediciju tražeći pomoć u preobrazbi dubrovačke vlasti.
Aspekt konteksta | Karakteristike |
---|---|
Povijesni | Vrhunac moći Dubrovačke Republike |
Društveni | Klasne razlike i društvene nepravde |
Kulturni | Procvat renesansne umjetnosti |
Politički | Sukobi europskih sila i rastući utjecaj Osmanskog Carstva |
Držićeva djela spajaju komične elemente s ozbiljnom društvenom kritikom. Kroz likove poput škrtog Skupa ili razmetnog Dunda Maroja, autor razotkriva moralne dileme svog vremena i univerzalne ljudske mane. Njegova sposobnost da kroz humor progovori o ozbiljnim temama čini ga jedinstvenom figurom hrvatske renesansne književnosti.
Interpretacija i kritički osvrt
Roman “Vidra” predstavlja inovativnu biografsku perspektivu Marina Držića kroz formu osobne ispovijesti. Feđa Šehović konstruira narativ kao svojevrsno sudsko saslušanje gdje Držić brani svoje postupke pred imaginarnim sudom.
Ključni elementi interpretacije:
- Pripovijedanje u prvom licu omogućava direktan uvid u Držićeve misli
- Radnja se fokusira na 1566. godinu u Firenci kao ključnu točku zapleta
- Struktura romana temelji se na nizu povezanih anegdota iz Držićevog života
- Luka Gučetić postavljen je kao glavni antagonist i Držićev dugogodišnji rival
Povijesna utemeljenost djela manifestira se kroz:
Povijesni elementi | Značaj |
---|---|
Urotnička pisma | 4 pisma Cosimu Mediciju |
Osobni dokumenti | 1 pismo Francescu Mediciju |
Godina otkrića | 1938. |
Šehović majstorski isprepliće stvarne povijesne činjenice s književnom fikcijom stvarajući kompleksan portret renesansnog umjetnika. Držić je prikazan kao višeslojna ličnost – književnik iznimnog talenta suočen s brojnim životnim izazovima. Kroz intimnu perspektivu prvog lica autor razotkriva njegove unutarnje borbe političkog aktivista koji se suprotstavlja dubrovačkoj vlasteli.
Narativna struktura romana gradi se kroz mikroepisode koje postepeno otkrivaju složenu mrežu odnosa između Držića i njegovih suvremenika. Posebno se ističe psihološka karakterizacija glavnog lika kroz njegove interakcije s prijateljima poput Luka Sorkočevića te rivalima poput Luke Gučetića.
Vlastiti dojam i refleksija
Dramski rad kroz vlastiti dojam otvara prostor za dublje razumijevanje umjetničkog stvaralaštva. Učenici razvijaju samosvjesnost kroz kontinuiranu refleksiju vlastitih iskustava u dramskom procesu.
Ključni elementi refleksije u dramskom radu:
- Samopouzdanje u vrijednost dramskog izraza
- Kritičko promišljanje osobnog napretka
- Razmjena iskustava s drugim sudionicima
- Analiza primijenjenih metoda
- Dokumentiranje vlastitog razvoja
Proces refleksije odvija se kroz nekoliko razina:
Razina | Fokus refleksije | Ishod |
---|---|---|
Osobna | Individualni doživljaj | Razvoj samopouzdanja |
Grupna | Razmjena iskustava | Poboljšanje komunikacije |
Metodička | Analiza pristupa | Unapređenje tehnike |
Umjetnička | Kreativni izraz | Autentičnost izvedbe |
Dramski pedagozi naglašavaju važnost autentičnog doživljaja kroz vjerovanje u vlastitu vrijednost. Ovakav pristup omogućava kvalitetnije istraživanje dramskih metoda bez potrebe za stalnim dokazivanjem važnosti dramskog rada u odnosu na druge predmete.
- Osobnog napretka u dramskom izrazu
- Učinkovitosti primijenjenih metoda
- Dinamike grupnog rada
- Kreativnih rješenja u izvedbi