Rankova pripovijetka “Vrag” predstavlja jedno od najintrigantnijih djela hrvatske književnosti 19. stoljeća koje istražuje duboke psihološke i moralne dileme ljudskog postojanja. Kroz složenu priču o mladom svećeniku koji se suočava s vlastitim demonima autor majstorski propituje granice između dobra i zla.
“Vrag” je pripovijetka Augusta Šenoe objavljena 1874. godine koja prati unutarnji sukob mladog kapelana Lovre između njegove svećeničke dužnosti i osobnih iskušenja. Djelo se bavi temama morala, grijeha i iskupljenja kroz prizmu katoličke vjere.
Šenoina vještina pripovijedanja posebno dolazi do izražaja u načinu na koji gradi atmosferu djela, isprepličući elemente realizma s gotičkim motivima koji čitatelja vode kroz mračne kutke ljudske psihe i društvenih konvencija toga doba.
Uvod u lektiru
Pripovijetka “Vrag” predstavlja jedno od najznačajnijih djela hrvatske književnosti 19. stoljeća koje progovara o moralnim dilemama mladog svećenika. Kroz složenu psihološku karakterizaciju glavnog lika djelo istražuje vječnu borbu između dobra i zla.
Autor
August Šenoa (1838.-1881.) napisao je “Vraga” 1869. godine kao dio svoje bogate književne ostavštine. Kao središnja figura hrvatskog realizma Šenoa je unio inovativne pripovjedačke tehnike koje kombiniraju:
- Psihološku analizu likova
- Društvenu kritiku tadašnjeg vremena
- Elemente narodne tradicije
- Povijesne činjenice isprepletene s fikcijom
Žanr i književna vrsta
“Vrag” pripada žanru psihološke pripovijetke s elementima gotskog romana. Ključne žanrovske karakteristike djela su:
Element | Opis |
---|---|
Forma | Kraća prozna vrsta (pripovijetka) |
Stil | Realistički s gotičkim elementima |
Tematika | Psihološko-moralna |
Perspektiva | Sveznajući pripovjedač |
- Detaljna psihološka karakterizacija likova
- Mračna atmosfera i tajanstvenost
- Propitivanje moralnih dilema
- Sukob između duhovnog poziva i ljudskih slabosti
- Elementi nadnaravnog i misterioznog
Mjesto i vrijeme

Pripovijetka “Postolar i vrag” nema točno određeno mjesto i vrijeme radnje, što joj daje bezvremenski karakter i univerzalnu primjenjivost. Neodređenost prostora i vremena omogućava čitateljima da se lakše poistovjete s pričom i njezinim moralnim porukama.
Radnja se može smjestiti u bilo koji grad ili selo gdje postoji postolarska radionica. Ambijent nije detaljno opisan niti je vezan za specifičnu lokaciju, što priču čini pristupačnom različitim kulturnim kontekstima.
Vremenska dimenzija priče također ostaje neodređena. Ne postoje konkretne povijesne reference ili vremenske odrednice koje bi vezale radnju za određeno razdoblje. Ovakva vremenska univerzalnost pridonosi bezvremenskoj kvaliteti djela i omogućava da njegove poruke ostanu relevantne kroz različita povijesna razdoblja.
Karakteristike mjesta i vremena:
- Univerzalni prostor bez geografskih odrednica
- Nespecificirano povijesno razdoblje
- Bezvremenski karakter priče
- Fokus na moralnoj poruci umjesto povijesnom kontekstu
Element | Karakteristika |
---|---|
Mjesto | Neodređeno |
Vrijeme | Univerzalno |
Ambijent | Postolarska radionica |
Povijesni kontekst | Nije specificiran |
Tema i ideja djela

Pripovijetka “Postolar i vrag” donosi bezvremensku priču o sukobu dobra i zla kroz alegorijski prikaz običnog postolara i vraga. Djelo na jednostavan način progovara o moralnim vrijednostima i ljudskoj snalažljivosti.
Glavna tema
Centralni sukob djela odvija se između postolara koji utjelovljuje dobro i vraga kao personifikacije zla. Njihov odnos gradi se kroz moralne kušnje i nadmudrivanje, gdje postolar svojom domišljatošću i čvrstim moralnim načelima uspijeva nadmudriti vraga.
Sporedne teme
- Borba sa siromaštvom: Postolar živi u teškim materijalnim uvjetima što ga dovodi u iskušenje da prihvati vragovu ponudu
- Snaga ljudskog uma: Pokazuje kako inteligencija i lukavost mogu nadvladati fizičku i materijalnu moć
- Moralne vrijednosti: Ističe važnost očuvanja vlastite dobrote unatoč teškim životnim okolnostima
- Pravda i pravednost: Prikazuje kako dobra djela donose nagradu a zla namjera završava kaznom
Ideja djela
Središnja ideja djela temelji se na pobjedi dobra nad zlom kroz snagu ljudskog karaktera. Postolar svojim postupcima dokazuje kako materijalno bogatstvo nije vrijedno prodaje vlastite duše te kako se mudrost i poštenje isplate više od brzog bogaćenja.
Motivi i simboli povezani s temom
Motiv/Simbol | Značenje |
---|---|
Vrag | Predstavlja iskušenje zla moralne kušnje naivnost zlih sila |
Postolarska radionica | Simbol poštenog rada skromnosti običnog života |
Duša | Označava moralne vrijednosti ljudsku čestitost |
Novac | Simbol materijalnog iskušenja pohlepe |
Kompozicija djela

Kompozicija “Vraga” Augusta Šenoe slijedi klasičnu strukturu epske pjesme s jasno definiranim dijelovima koji grade napetost kroz radnju. Djelo koristi vezani stih s različitim tipovima rime te brojnim stilskim figurama koje pojačavaju dramski efekt.
Uvod
Priča započinje predstavljanjem siromašnog postolara koji marljivo radi, ali ne uspijeva prehraniti svoju obitelj. Šenoa koristi paralelnu rimu (aa bb cc) za uvodni dio, stvarajući ritmičan tempo koji uvodi čitatelja u postolarovu tešku situaciju.
Zaplet
Zaplet se gradi oko postolarovog susreta s vragom koji mu nudi primamljiv dogovor – sedam godina lagodnog života u zamjenu za dušu. Radnja se dinamično razvija kroz dijalog između glavnih likova, gdje autor vješto koristi unakrsnu rimu (abab) za naglašavanje dramatičnosti situacije.
Vrhunac
Vrhunac djela nastupa kada vrag dolazi po naplatu dogovora. Napetost se pojačava kroz obgrljenu rimu (abba) i živopisne metafore. Postolar pokazuje svoju snalažljivost i mudrost u ključnim trenucima sukoba.
Rasplet
U raspletu postolar više puta nadmudruje vraga svojom domišljatošću. Šenoa koristi kombinaciju različitih tipova rime i arhaizama za postizanje umjetničkog efekta, prilagođavajući pojedine riječi potrebama versifikacije.
Zaključak
Kompozicijski završetak donosi konačnu pobjedu postolara nad vragom. Autor zaokružuje priču povratkom na paralelnu rimu, stvarajući harmoničan kraj koji potvrđuje pobjedu ljudske mudrosti nad zlim silama.
Kompozicijski element | Tip rime | Stilska sredstva |
---|---|---|
Uvod | Paralelna (aa bb cc) | Epiteti, metafore |
Zaplet | Unakrsna (abab) | Dijalog, arhaizmi |
Vrhunac | Obgrljena (abba) | Metafore, personifikacija |
Rasplet | Kombinirana | Arhaizmi, epiteti |
Zaključak | Paralelna | Alegorija, metafore |
Kratki sadržaj

Pripovijetka “Postolar i vrag” odvija se kroz dva ključna susreta između domišljatog postolara i vraga. Siromašni postolar, opterećen brojnom djecom i svakodnevnim radom, susreće vraga koji dolazi po njegovu dušu nakon isteka sedmogodišnjeg ugovora.
Prvi susret obilježava postolarova lukavost. Dok večera, poziva vraga da sjedne na tronožac i pričeka. Vrag, nesvjestan zamke, prihvaća ponudu te ostaje zarobljen na tronošcu. Postolar pristaje osloboditi vraga tek nakon što mu ovaj obeća novih sedam godina života.
Drugi susret događa se nakon isteka dodatnih sedam godina. Postolar ponovno nadmudruje vraga, šaljući ga na krušku po plodove. Vrag se zalijepi za stablo, a postolar i njegovi sinovi iskoriste priliku te ga dobro izmlate remenjem. Premda vrag nudi još dvadeset godina života, postolar odbija pogodbu. Vrag priznaje poraz, oslobađa postolara ugovora te ga ostavlja na miru.
Ključni elementi priče:
Element | Detalj |
---|---|
Glavni lik | Siromašni postolar |
Antagonist | Vrag |
Mjesto radnje | Postolarska radionica i dvorište |
Ishod | Postolar pobjeđuje vraga lukavošću |
- Borba dobra protiv zla
- Pobjeda mudrosti nad silom
- Važnost domišljatosti u teškim situacijama
- Snaga roditeljske ljubavi prema djeci
Redoslijed događaja

Ključni događaji u pripovijetci “Postolar i vrag” odvijaju se kroz četiri značajne epizode koje grade napetost i razvijaju radnju. Svaka epizoda donosi novi zaplet u odnosu postolara i nadnaravnih sila.
Prvi značajan trenutak započinje posjetom Sina Božjeg postolaru. Te večeri siromašni postolar pokazuje svoju plemenitu stranu – ugošćuje putnika, nudi mu vino i pečenu jarebicu te osigurava udoban krevet za noćenje. Ova gesta dobročinstva pokreće lanac događaja koji će odrediti postolarovu sudbinu.
Drugi ključni moment nastaje kada Sin Božji, dirnut postolarovom velikodušnošću, odlučuje nagraditi ga s tri želje. Postolar mudro bira svoje želje:
- Tko god sjedne na njegov tronožac, ne može ustati bez njegovog dopuštenja
- Svatko tko proviri kroz njegov prozor ostaje zaglavljen
- Onaj tko dotakne njegovu krušku u vrtu ne može se maknuti
Treća značajna epizoda događa se nakon sedam godina kada vrag dolazi po postolara. Lukavi postolar koristi svoje prve želje – poziva vraga da sjedne na tronožac dok večera. Vrag, nesvjestan magične moći tronošca, prihvaća poziv i ostaje zarobljen.
Dinamika između likova nastavlja se kroz četvrtu epizodu gdje postolar i vrag sklapaju novi dogovor. Vrag pristaje na dodatnih sedam godina odgode u zamjenu za oslobađanje s tronošca, demonstrirajući postolarovu domišljatost u nadmudrivanju zla.
Epizoda | Ključni događaj | Ishod |
---|---|---|
1. | Posjet Sina Božjeg | Postolar pokazuje gostoprimstvo |
2. | Dobivanje tri želje | Postolar stječe magične moći |
3. | Dolazak vraga | Vrag biva zarobljen na tronošcu |
4. | Novi dogovor | Odgoda od sedam godina |
Analiza likova

Likovi u djelu “Postolar i vrag” predstavljaju klasičnu borbu dobra i zla kroz alegorijski prikaz. Svaki lik nosi specifične karakterne osobine koje pridonose razvoju radnje i moralnoj poruci djela.
Glavni likovi
Postolar je središnji lik koji utjelovljuje pozitivne ljudske vrijednosti. Karakteriziraju ga:
- Marljivost i predanost radu za dobrobit svoje obitelji
- Duboka pobožnost i moralna čvrstina
- Domišljatost u rješavanju problema
- Hrabrost u suočavanju s nadnaravnim silama
Vrag predstavlja antagonista priče sa sljedećim osobinama:
- Lukavost i podmuklost u namjerama
- Sposobnost manipulacije ljudskim slabostima
- Spremnost na sklapanje pogodbi koje vode u propast
- Površnost u procjeni ljudskog karaktera
Sporedni likovi
Bog se pojavljuje kao indirektni akter kroz:
- Simboličku prisutnost u postolarovim molitvama
- Duhovnu podršku glavnom liku
- Moralni kompas koji usmjerava postolarove odluke
Odnosi između likova
Dinamika između postolara i vraga razvija se kroz nekoliko ključnih interakcija:
- Početni odnos temeljen na postolarovoj potrebi za pomoći
- Razvoj sukoba kroz vragove pokušaje preuzimanja kontrole
- Kulminacija odnosa kroz postolarovo nadmudrivanje vraga
- Završni trijumf ljudske mudrosti nad zlim silama
- Nepokolebljivu vjeru u dobro
- Oslanjanje na moralne vrijednosti
- Pobjedu pravednosti nad iskušenjima
Stil i jezik djela
August Šenoa u “Postolaru i vragu” koristi iznimno bogat hrvatski jezik s elementima narodnog pripovijedanja. Njegovo majstorsko baratanje jezikom očituje se kroz spoj štokavske osnovice s kajkavskim i čakavskim elementima koji priči daju autentičnost.
Stilske figure i izražajna sredstva
Šenoa vješto upliće brojne stilske figure u narativno tkivo djela:
- Personifikacija vraga kao lukavog pregovarača
- Metafore kojima opisuje postolarov težak život
- Ironija u dijalozima između postolara i vraga
- Ponavljanja ključnih motiva radi naglašavanja poante
Narativne tehnike
Pripovjedačke tehnike u djelu grade se kroz nekoliko ključnih elemenata:
- Dijalozi između likova teku prirodno i živo
- Izmjena perspektiva između postolara i vraga
- Gradacija napetosti kroz ponavljanje situacija
- Kronološko pripovijedanje s elementima retrospekcije
Ton i atmosfera
Djelo održava specifičnu atmosferu kroz:
- Humorističan ton u opisima nadmudrivanja
- Narodnu mudrost izraženu kroz postolarove postupke
- Dramsku napetost u ključnim trenutcima sukoba
- Moralno-didaktički prizvuk koji ne prelazi u patetiku
Šenoa koristi jednostavan ali učinkovit jezik koji omogućava široku dostupnost djela, istovremeno zadržavajući književnu vrijednost kroz pažljivo odabrane jezične konstrukcije i stilska sredstva.
Simbolika i motivi
Šenoina pripovijetka “Postolar i vrag” obiluje bogatom simbolikom koja se očituje kroz alegorijske prikaze dobra i zla. Kroz pažljivo odabrane motive autor gradi kompleksnu mrežu značenja koja nadilazi jednostavnu narodnu priču.
Simboli u djelu
- Vrag predstavlja personifikaciju zla i negativnih ljudskih osobina poput pohlepe i prijevare
- Postolar simbolizira mudrost običnog čovjeka i snagu dobra kroz svoju domišljatost
- Tronožac služi kao simbol nadmoći ljudske inteligencije nad zlom
- Kruška predstavlja sredstvo iskušenja i simbol postolarove lukavosti
- Sin Božji utjelovljuje božansku pravdu i nagradu za dobrotu
Motivi
- Borba dobra i zla kao središnji motiv koji pokreće radnju
- Materijalno siromaštvo nasuprot duhovnom bogatstvu
- Roditeljska ljubav kroz postolarovu brigu za djecu
- Iskušenje koje vrag stavlja pred postolara
- Mudrost i lukavost kao sredstva pobjede nad zlom
Alegorija i metafora
- Postolarov zanat alegorijski prikazuje vrijednost poštenog rada
- Vraško nadmudrivanje metaforički predstavlja životne izazove
- Zarobljavanje vraga na tronošcu alegorija je trijumfa uma nad silom
- Kratak rok vragovog ugovora metafora je prolaznosti materijalnog bogatstva
- Božja nagrada alegorijski prikazuje pravednu nagradu za dobrotu
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Pripovijetka “Vrag” nastaje u burnom razdoblju hrvatskog narodnog preporoda sredinom 19. stoljeća. Povijesni kontekst djela odražava složene društvene prilike unutar Austro-Ugarske Monarhije, gdje je hrvatski narod bio izložen snažnim pokušajima mađarizacije i germanizacije.
Društvene okolnosti tog vremena karakteriziraju:
- Raspuštanje feudalno-kmetskih odnosa
- Borba za hrvatski jezik u državnim službama
- Ukidanje Banskog vijeća
- Zabrana korištenja hrvatske zastave
Kulturni ambijent u kojem Šenoa stvara “Vraga” obilježen je:
Kulturni element | Utjecaj na djelo |
---|---|
Katolička tradicija | Moralne dileme svećenika |
Narodna vjerovanja | Elementi demonologije |
Germanska kultura | Gotički elementi |
Hrvatski folklor | Narodni motivi |
Šenoa vješto uklapa elemente narodne tradicije s aktualnim društvenim pitanjima svog vremena. Kroz lik mladog svećenika Lovre progovara o moralnim dilemama koje su posebno značajne u kontekstu snažnog utjecaja Katoličke crkve na hrvatsko društvo 19. stoljeća.
Djelo odražava tadašnje društvene napetosti između:
- Tradicionalnih vjerskih vrijednosti i modernizacije
- Kleričkog i svjetovnog života
- Osobnih težnji i društvenih očekivanja
- Nacionalnog identiteta i stranih utjecaja
Posebno značajan aspekt predstavlja Šenoino korištenje gotičkih elemenata koji odražavaju širi europski književni utjecaj tog razdoblja. Autor kombinira lokalne hrvatske tradicije s popularnim književnim trendovima, stvarajući jedinstvenu sintezu koja “Vraga” čini reprezentativnim djelom svog vremena.
Interpretacija i kritički osvrt
Interpretacija djela “Postolar i vrag” otkriva višeslojnu alegoriju koja se manifestira kroz nekoliko ključnih dimenzija. Središnji sukob između postolara i vraga predstavlja vječnu borbu dobra i zla, gdje postolar utjelovljuje pozitivne ljudske vrijednosti poput mudrosti, snalažljivosti i roditeljske ljubavi.
Simbolička razina
Priča sadrži bogatu simboliku koja se očituje kroz:
- Tronožac – simbol lukavstva i nadmoći ljudskog uma
- Kruška – predstavlja iskušenje i zamku
- Postolarov alat – simbolizira marljivost i stvaralaštvo
- Vragov ugovor – metafora za moralno iskušenje
Moralne poruke
Djelo prenosi nekoliko snažnih moralnih pouka:
- Dobro pobjeđuje zlo kroz mudrost i domišljatost
- Roditeljska ljubav nadilazi materijalne potrebe
- Snalažljivost je važnija od fizičke snage
- Moralne vrijednosti imaju prednost pred materijalnim dobrima
Psihološka karakterizacija
Likovi pokazuju složenu psihološku dimenziju:
Lik | Karakteristike | Simbolika |
---|---|---|
Postolar | Mudrost, domišljatost, požrtvovnost | Dobro |
Vrag | Lukavost, pohlepa, manipulativnost | Zlo |
Društvena kritika
- Materijalno siromaštvo nasuprot duhovnom bogatstvu
- Važnost očuvanja moralnih vrijednosti u teškim vremenima
- Kritika pohlepe i materijalizma
- Snaga pojedinca u borbi protiv nadmoćnog protivnika
Vlastiti dojam i refleksija
Kamovljevo djelo “Vrag” ostavlja snažan dojam kroz svoju psihološku kompleksnost i filozofsku dubinu. Unutarnji monolozi likova vode čitatelja kroz labirint ljudske psihe gdje se moralne dileme prelamaju kroz prizmu društvenih očekivanja i osobnih težnji.
Mario se ističe kao izrazito uvjerljiv lik čija nervoza i razdražljivost ocrtavaju dublje slojeve njegove osobnosti. Njegova preosjetljivost na nepravdu stvara gotovo opipljivu napetost u tekstu, što dodatno naglašava Kamovljevu vještinu karakterizacije.
Josina filozofska promišljanja o vlastitoj poziciji u društvu posebno su dirljiva. Njegov osjećaj malenosti pred uspješnijima stvara univerzalnu poveznicu s čitateljem, potičući na razmišljanje o vlastitim životnim izborima i vrijednostima.
Ključni elementi koji ostavljaju najsnažniji dojam:
- Brutalna iskrenost u prikazu ljudskih slabosti
- Složenost moralnih dilema bez jednostavnih rješenja
- Snažan kontrast između društvenih očekivanja i osobnih težnji
- Psihološka uvjerljivost likova kroz njihove unutarnje sukobe
Kamovljevo majstorstvo najviše dolazi do izražaja u sposobnosti da kroz naizgled jednostavne situacije prikaže kompleksnost ljudskog postojanja. Njegova pripovjedačka tehnika ne dopušta čitatelju da ostane pasivan promatrač, već ga uvlači u svijet likova i njihovih dilema.