U hrvatskoj književnosti postoje djela koja svojom dubinom i simbolikom ostavljaju neizbrisiv trag na čitatelje. “Zapis na pragu” Matka Peića jedan je od takvih tekstova koji nas vodi kroz intimni svijet autorovih sjećanja i doživljaja.
“Zapis na pragu” je autobiografska proza Matka Peića objavljena 1970. godine koja kroz poetične opise slavonskog krajolika i života predstavlja autorov odnos prema zavičaju. Djelo se sastoji od niza kratkih zapisa koji spajaju prošlost i sadašnjost kroz živopisne opise prirode.
Kroz stranice ovog djela čitatelj otkriva slojevitost slavonskog mentaliteta i ljepotu svakodnevice ispričanu kroz prizmu vrhunskog stiliste. Peićev jedinstveni pristup opisu detalja i sposobnost da običnom trenutku udahne umjetničku dimenziju čini ovo djelo nezaobilaznim dijelom hrvatske književne baštine.
Uvod u lektiru
“Zapis na pragu” predstavlja iznimno značajno autobiografsko djelo koje kroz poetične opise slavonskog krajolika bilježi intimne trenutke autorova života. Kroz seriju kratkih zapisa čitatelj ulazi u svijet slavonske ravnice ispunjen nostalgijom i dubokom povezanošću s rodnim krajem.
Autor
Matko Peić (1923-1999) bio je hrvatski književnik, povjesničar umjetnosti i putopisac rođen u Požegi. Njegove akademske kvalifikacije uključuju:
Obrazovanje i karijera | Godina |
---|---|
Diplomirao povijest umjetnosti | 1950. |
Doktorirao na Filozofskom fakultetu u Zagrebu | 1956. |
Redoviti profesor na ALU Zagreb | 1962-1993. |
Peićev književni izraz karakterizira spoj znanstvene preciznosti i umjetničke senzibilnosti. Kroz svoje tekstove posebnu pozornost posvećuje detaljima iz prirode i arhitekture slavonskog podneblja.
Žanr i književna vrsta
“Zapis na pragu” pripada autobiografskoj prozi s elementima:
- Putopisne proze
- Lirskih zapisa
- Memoarske književnosti
- Esejističkih fragmenata
Specifičnost djela leži u njegovoj hibridnoj strukturi koja kombinira:
- Kratke prozne cjeline
- Poetske opise prirode
- Dokumentarističke elemente
- Filozofske refleksije
Tekst se odlikuje fragmentarnom kompozicijom gdje svaki zapis funkcionira kao zasebna cjelina povezana tematskim nitima zavičajnosti i osobnih sjećanja.
Mjesto i vrijeme

Mjesto radnje u “Zapisu na pragu” otkriva se kroz pažljivo odabrane detalje slavonskog krajolika. Autor postavlja scenu kroz precizne opise prirodnog okruženja:
- Šumski predjeli s karakterističnim drvećem
- Riječni tokovi koji presijecaju ravnicu
- Seoski ambijent s tradicijskim elementima
Vremenska dimenzija djela obuhvaća više razina:
Doba dana:
- Jutarnji prizori s izlaskom sunca
- Podnevni trenutci u sjeni drveća
- Večernji opisi zalazaka
Godišnja doba:
Razdoblje | Karakteristični motivi |
---|---|
Proljeće | Pupanje drveća, prve lastavice |
Ljeto | Žetva, sparina, košnja |
Jesen | Berba, magla nad poljima |
Zima | Snježni pokrivač, mraz |
Autor vješto isprepliće različite vremenske perspektive kroz:
- Trenutne opise prirode
- Sjećanja iz djetinjstva
- Povijesne reference na slavonsku prošlost
Prostor i vrijeme u djelu nisu samo pozadina radnje već aktivno sudjeluju u stvaranju atmosfere. Svaki opis mjesta nosi određenu vremensku dimenziju koja produbljuje značenje teksta. Peić gradi složenu mrežu prostorno-vremenskih odnosa koji čitatelju omogućuju potpuno uranjanje u slavonski ambijent.
Tema i ideja djela

U “Zapisu na pragu” Matko Peić isprepliće osobna sjećanja s poetičnim opisima slavonskog krajolika, stvarajući višeslojno djelo koje istražuje odnos čovjeka prema zavičaju i prirodi.
Glavna tema
Središnja tema djela je autorov odnos prema zavičaju kroz prizmu osobnih sjećanja i doživljaja. Peić istražuje neraskidivu vezu između čovjeka i rodnog kraja, posebno naglašavajući slavonski krajolik kao živu pozornicu životnih promjena. Kroz precizne opise prirodnih pojava i detalja iz svakodnevice, autor gradi intimnu kroniku svog odnosa sa Slavonijom.
Sporedne teme
Uz glavnu temu, djelo razvija nekoliko značajnih sporednih tema:
- Prolaznost vremena kroz cikluse prirode
- Odnos tradicije i modernosti u slavonskom kraju
- Transformacija ruralnog prostora
- Umjetnička percepcija svakodnevice
- Međuodnos čovjeka i prirodnih pojava
Ideja djela
Temeljna ideja djela počiva na uvjerenju da zavičaj nije samo geografski prostor već živi organizam koji oblikuje identitet pojedinca. Peić kroz svoje zapise pokazuje kako svaki detalj prirode nosi posebno značenje te kako običan trenutak može postati umjetnički doživljaj kada ga se promatra pozornim okom.
Motivi i simboli povezani s temom
Ključni motivi i simboli u djelu:
Motiv | Simboličko značenje |
---|---|
Prag | Granica između prošlosti i sadašnjosti |
Slavonska šuma | Vječnost i postojanost zavičaja |
Godišnja doba | Cikličnost života |
Rijeka | Protok vremena i sjećanja |
Zemlja | Povezanost s korijenima |
Kroz ove motive Peić gradi složenu mrežu značenja koja povezuje osobno iskustvo s univerzalnim temama ljudskog postojanja u određenom prostoru i vremenu.
Kompozicija djela

Pjesma “Zapis na pragu” strukturirana je kroz četiri strofe nejednake duljine koje grade specifičan ritam i značenjski okvir djela. Kompozicijski elementi stvaraju višeslojnu poetsku cjelinu koja odražava unutarnje nemire lirskog subjekta.
Uvod
Prva strofa od tri stiha uvodi temeljni motiv pluralnosti ljudskog bića. Pjesnik koristi ponavljanje osobne zamjenice “ja” te uvodi pojmove “dvojstva” i “trojstva” koji naglašavaju kompleksnost lirskog subjekta. Stihovi “Gle ovog dvojstva i trojstva moga” postavljaju intrigantnu početnu poziciju.
Zaplet
Druga strofa razvija tematsku liniju kroz četiri stiha s parnom rimom. Lirski subjekt produbljuje unutarnji konflikt kroz suprotstavljene pojmove i paradoksalne odnose. Pjesnički izrazi poput “moj drugi” i “moj treći” stvaraju napetost unutar strukture.
Vrhunac
Treća strofa donosi kulminaciju pjesničkog izraza kroz četiri stiha s ukrštenom rimom. Intenzitet pjesničkog doživljaja pojačava se kroz gradaciju motiva i složenije pjesničke slike. Unutarnji dijalog lirskog subjekta doseže najvišu točku.
Rasplet
Četvrta strofa od pet stihova predstavlja najdulju strofu koja razrješava prethodno uspostavljene tenzije. Pjesnički subjekt pronalazi određenu ravnotežu između različitih aspekata vlastite osobnosti.
Zaključak
Završni stihovi zaokružuju kompozicijsku cjelinu kroz sintezu prethodnih motiva. Forma pjesme prati sadržajnu progresiju – od početnog predstavljanja unutarnjeg konflikta do njegove djelomične rezolucije kroz poetski izraz.
Strofa | Broj stihova | Vrsta rime |
---|---|---|
Prva | 3 | Slobodna |
Druga | 4 | Parna |
Treća | 4 | Ukrštena |
Četvrta | 5 | Kombinirana |
Kratki sadržaj

“Zapis na pragu” predstavlja refleksivnu pjesmu u kojoj Vesna Parun promišlja o temeljnim životnim pitanjima kroz bogatu metaforičku strukturu. Pjesnički tekst istražuje složene odnose između:
- ljudske egzistencije
- prolaznosti vremena
- individualnog iskustva
- životne sudbine
Pjesma se odlikuje karakterističnim elementima Paruninog stvaralaštva:
Stilske značajke:
- duboka filozofska promišljanja
- introspektivni pristup tematici
- simbolički bogat izraz
- alegorijske slike
Književni postupci:
Element | Funkcija u tekstu |
---|---|
Metafore | Produbljuju značenjski sloj |
Simboli | Grade višeslojnost interpretacije |
Alegorije | Povezuju konkretno i apstraktno |
Kroz slojevitu pjesničku strukturu autorica gradi kompleksnu mrežu značenja koja čitatelja potiče na promišljanje o vlastitoj egzistenciji. Svaki stih nosi težinu filozofskog promišljanja spojenog s emotivnim nabojem karakterističnim za Paruninu poeziju.
- preispitivanje smisla postojanja
- propitkivanje odnosa života i smrti
- istraživanje ljudskih iskustava
- razmatranje prolaznosti vremena
Redoslijed događaja

Tijek događaja u pjesmi “Zapis na pragu” prati specifičnu unutarnju logiku razvoja lirskog subjekta kroz nekoliko ključnih faza:
- Početno stanje svijesti
- Lirski subjekt započinje na pragu, simboličkoj granici između starog i novog
- Izražava svijest o vlastitoj višestrukosti kroz stihove o dvojstvu i trojstvu
- Postavlja temeljno pitanje identiteta i osobnosti
- Razvoj unutarnje drame
- Pojavljuje se “drugi ja” koji govori umjesto lirskog subjekta
- Nastupa preispitivanje vlastitog identiteta kroz dijalog s drugim aspektima sebe
- Manifestira se unutarnji konflikt između različitih osobnosti
- Kulminacija
- Dolazi do vrhunca u trenutku prihvaćanja vlastite pluralnosti
- Lirski subjekt priznaje postojanje više aspekata svoje ličnosti
- Izražava se pomirenje s višestrukim identitetom
Faza | Ključni motivi | Simbolika |
---|---|---|
Početna | Prag, dvojstvo | Granica starog i novog |
Središnja | Dijalog, preispitivanje | Unutarnji sukob |
Završna | Prihvaćanje, pluralnost | Pomirenje sa sobom |
Pjesnik kroz ove faze gradi kompleksnu mrežu značenja gdje svaki stih dodatno produbljuje razumijevanje višeslojnosti ljudskog bića. Strukturalna progresija prati emotivni razvoj lirskog subjekta od početne svijesti o vlastitoj podijeljenosti do konačnog prihvaćanja svoje kompleksne prirode.
Analiza likova

Likovi u romanu “U registraturi” Ante Kovačića predstavljaju složene karaktere koji odražavaju društvene prilike 19. stoljeća. Kroz njihove sudbine i međusobne odnose autor gradi kompleksnu mrežu koja razotkriva klasne razlike društva tog vremena.
Glavni likovi
Ivica Kičmanović ističe se kao središnji lik romana, mladić seoskog podrijetla s izraženim intelektualnim sposobnostima. Njegov karakter prolazi značajnu transformaciju:
- Početna naivnost i idealiziranje gradskog života
- Visoki moralni standardi i akademski uspjeh
- Postupno gubljenje iluzija o gradu
- Tragičan kraj uzrokovan životnim okolnostima
Laura predstavlja arhetip fatalne žene u hrvatskoj književnosti:
- Manipulativna osobnost i proračunatost u odnosima
- Superioran stav prema okolini
- Izrazita ambicioznost i beskrupuloznost
- Dominantan utjecaj na sudbine drugih likova
Sporedni likovi
Mecena zauzima ključnu poziciju u razvoju radnje:
- Tajanstvena prošlost i nejasno podrijetlo bogatstva
- Uloga Ivičinog dobrotvora i financijera
- Kompleksna moralna priroda karaktera
- Indirektna odgovornost za nekoliko smrtnih slučajeva
Odnosi između likova
- Ivica-Laura: destruktivan odnos temeljen na fatalnoj privlačnosti
- Ivica-Mecena: odnos zaštitnika i štićenika s primjesama manipulacije
- Laura-ostali likovi: dominacija kroz psihološku nadmoć
- Seoski-gradski likovi: sukob različitih svjetonazora i vrijednosti
Lik | Glavne karakteristike | Uloga u romanu |
---|---|---|
Ivica | Inteligentan, moralan, naivan | Protagonist |
Laura | Fatalna, manipulativna, amoralna | Antagonist |
Mecena | Bogat, tajanstven, kompleksan | Katalizator radnje |
Stil i jezik djela
Tin Ujević u “Zapisu na pragu” stvara jedinstveni pjesnički izraz koji kombinira filozofsku dubinu s izražajnom snagom jezika. Njegov stil karakterizira spoj meditativnih elemenata i precizne poetske artikulacije.
Stilske figure i izražajna sredstva
Pjesnički tekst obiluje raznovrsnim stilskim figurama koje produbljuju značenje:
- Metafore: “dvojstvo i trojstvo moga” kao prikaz kompleksnosti ljudske prirode
- Simboli: prag kao granica između različitih stanja svijesti
- Personifikacije: davanje ljudskih osobina apstraktnim pojmovima
- Kontrastne slike: suprotstavljanje različitih aspekata osobnosti
Narativne tehnike
Ujević koristi specifične narativne postupke za izgradnju pjesničkog teksta:
- Unutarnji monolog: izražavanje intimnih misli lirskog subjekta
- Fragmentarna struktura: kratki stihovi koji grade cjelovitu sliku
- Asocijativno povezivanje: spontano nizanje misli i slika
- Retrospektivni elementi: vraćanje na prošla iskustva
Ton i atmosfera
- Meditativni ton: duboka promišljanja o ljudskoj prirodi
- Filozofska nota: propitivanje egzistencijalnih tema
- Introspektivni pristup: fokus na unutarnji svijet lirskog subjekta
- Sugestivnost izraza: stvaranje emotivnog naboja kroz pažljiv odabir riječi
Simbolika i motivi
Pjesma “Zapis na pragu” Tina Ujevića predstavlja bogato simboličko djelo koje istražuje višestrukost ljudske prirode. Kroz pažljivo odabrane motive i simbole, pjesnik gradi složenu mrežu značenja koja otkriva dublje istine o ljudskom postojanju.
Simboli u djelu
Simbolika u pjesmi “Zapis na pragu” manifestira se kroz nekoliko ključnih elemenata:
- Prag označava granicu između dva stanja postojanja, simbolizirajući trenutak prijelaza iz jednog životnog razdoblja u drugo
- Dvojstvo i trojstvo predstavljaju različite aspekte ljudske osobnosti, što se očituje u stihovima “Gle ovog dvojstva i trojstva moga”
- Ogledalo funkcionira kao simbol samospoznaje i suočavanja s vlastitim identitetom
Motivi
Pjesnik koristi specifične motive za izgradnju pjesničke slike:
- Pluralnost bića kao središnji motiv koji se proteže kroz cijelu pjesmu
- Unutarnji dijalog između različitih aspekata osobnosti
- Samoća kao stanje koje omogućuje dublje razumijevanje vlastitog identiteta
Alegorija i metafora
Alegorijski sloj pjesme gradi se kroz:
- Metaforičke konstrukcije poput “puštam i drugog da govori za me”
- Alegorijsko predstavljanje životnog puta kroz sliku praga
- Složene metafore koje povezuju fizički i duhovni prostor
Napomena: Svaki element simbolike i motiva u pjesmi međusobno je povezan, stvarajući jedinstvenu umjetničku cjelinu koja istražuje kompleksnost ljudskog identiteta.
Povijesni, društveni i kulturni kontekst
Povijesni kontekst “Zapisa na pragu” smješta se u razdoblje nakon Drugog svjetskog rata, u vrijeme značajnih društvenih promjena u Hrvatskoj. Matko Peić stvara ovo djelo u razdoblju kada se slavonsko selo suočava s modernizacijom i promjenama tradicionalnog načina života. Njegove opservacije bilježe transformaciju ruralnog krajolika i društvenih odnosa u Slavoniji tijekom 1960-ih godina.
Društveni kontekst djela odražava složene odnose između tradicionalnog i modernog načina života. Peić dokumentira:
- Svakodnevicu slavonskog sela
- Promjene u društvenoj strukturi
- Odnos ljudi prema prirodi
- Transformaciju običaja i navika
Kulturni kontekst “Zapisa na pragu” usko je povezan s tradicijom hrvatske književnosti, posebno s poetikom zavičajnosti. Peić nastavlja literarnu tradiciju pisanja o Slavoniji, nadovezujući se na djela:
Autor | Značajna djela o Slavoniji |
---|---|
Josip Kozarac | “Mrtvi kapitali” |
Ivan Kozarac | “Đuka Begović” |
Janko Jurković | “Pavao Čuturić” |
Peićev pristup karakterizira spoj umjetničkog i znanstvenog pogleda na svijet, što proizlazi iz njegovog obrazovanja kao povjesničara umjetnosti. Njegov stil pisanja kombinira precizna zapažanja s poetskim izrazom, stvarajući jedinstvenu perspektivu slavonskog prostora i vremena.
U kontekstu književnih strujanja svog vremena, “Zapis na pragu” predstavlja odmak od dominantnog socijalnog realizma. Peić stvara intimistički diskurs koji se fokusira na osobno iskustvo i doživljaj prostora, umjesto na društvenu kritiku karakterističnu za poslijeratnu književnost.
Interpretacija i kritički osvrt
Pjesma “Zapis na pragu” predstavlja kompleksno književno djelo koje kroz četiri strofe različitih duljina (3+4+4+5) istražuje pluralnost ljudskog bića. Ujevićev pjesnički izraz karakterizira izmjena parne i ukrštene rime što stvara dinamičan ritam i naglašava višeslojnost značenja.
Centralni motiv pluralnosti manifestira se kroz stihove:
Stih | Značenje |
---|---|
“Gle ovog dvojstva i trojstva moga” | Multiplicitet identiteta |
“Moj drugi i moj treći” | Fragmentacija osobnosti |
“ja puštam i drugog da govori za me” | Dijalog unutarnjih glasova |
Pjesnik gradi složenu mrežu značenja kroz tri ključne razine:
- Egzistencijalna razina – preispitivanje vlastitog identiteta i postojanja
- Psihološka razina – istraživanje različitih aspekata osobnosti
- Metafizička razina – propitivanje odnosa između materijalnog i duhovnog
Stilske figure poput metafora “prag” i “ogledalo” produbljuju značenjski sloj pjesme. Prag simbolizira granicu između različitih stanja svijesti dok ogledalo predstavlja instrument samospoznaje i suočavanja s vlastitom višestrukošću.
Kompozicijska struktura prati razvoj unutarnje drame lirskog subjekta:
- Prva strofa uvodi motiv pluralnosti
- Druga strofa razvija unutarnji konflikt
- Treća strofa donosi kulminaciju
- Četvrta strofa pronalazi ravnotežu između različitih aspekata osobnosti
Ujevićev pjesnički izraz odlikuje spoj filozofske dubine s izražajnom snagom jezika kroz narativne tehnike poput unutarnjeg monologa i fragmentarne strukture koje stvaraju meditativni ton.
Vlastiti dojam i refleksija
Analiza književnog djela “Zapis na pragu” zahtijeva pažljivo razmatranje osobnog doživljaja teksta kroz strukturirani pristup. Proces analize obuhvaća detaljno praćenje emocionalnih reakcija na pojedine dijelove teksta te kritičko promišljanje o značenju i vrijednosti djela.
Emocionalne reakcije na tekst manifestiraju se kroz:
- Bilježenje prvih dojmova nakon čitanja pojedinih poglavlja
- Identificiranje scena koje izazivaju snažne emocije
- Praćenje evolucije stava prema likovima kroz djelo
- Povezivanje osobnih iskustava s tematikom djela
Kritička prosudba uključuje sljedeće elemente:
- Evaluaciju uvjerljivosti radnje
- Analizu motivacije likova
- Procjenu autorovog stila pisanja
- Vrednovanje aktualnosti teme u suvremenom kontekstu
Peićev stil pisanja stvara jedinstvenu atmosferu kroz:
Stilski element | Utjecaj na čitatelja |
---|---|
Poetični opisi | Stvaranje živopisnih mentalnih slika |
Fragmentarna struktura | Poticanje aktivnog sudjelovanja |
Dokumentaristički elementi | Pojačavanje autentičnosti |
Filozofske refleksije | Produbljivanje značenja teksta |
Emotivni angažman čitatelja produbljuje se kroz autorovo majstorsko povezivanje osobnih sjećanja s univerzalnim temama ljudskog postojanja. Spoj znanstvene preciznosti i umjetničke senzibilnosti stvara višeslojno čitateljsko iskustvo koje nadilazi jednostavnu dokumentarističku prozu.